handdator

Visa fullständig version : Hjälp med att beräkna fjäder till landningsställ?



senmathal
2013-10-23, 12:59
Hej! Skulle behöva lite hjälp med att räkna på fjädrar till ett landningsställ. Då en bild säger mer än tusen ord så ser stället ut som nedan i original.

41448

Tanken är att göra något som fungerar mer än exakt detaljskala. Tvår rör med en fjäder inuti som teleskopben är tanken. Jag har försökt räkna lite själv med behöver lite input. Jag har hittat denna fjäder som jag tror skulle kunna vara i närheten.

http://www.fjadrar.se/online-butik/search?pid=C03000422500M

Jag tänker mig då att om modellen väger 4 kg och fjädringskoefficienten är 2,07 n/mm på varje fjäder så sjunker benet ner ungefär 10 mm när modellen vilar på båda benen. Och om max kraft sedan är 52,53 n så blir blir det lite drygt modellens dubbla vikt när jag dunsar ner vid en plötslig landhöjning i samband med landning. Fjädringsvägen blir väl knappt 20 mm men jag tänker mig att det ändå gör ganska stor skillnad jämfört med ritningens helt stumma ställ.

Vet inte om detta var så begripligt förklarat. Knixet är väl att man måste tänka alla siffror gånger två eller delat i två eftersom det är två fjädrar som ska ta upp vikten.

Om det nu går att begripa hur jag tänker, tänker jag då någorlunda vettigt? Kanske skulle man beställa flera par fjädrar med lite olika prestanda så kanske nåt par passar. Men sannolikheten ökar ju om man tänkt till lite innan. Nedan är några jag också funderat på.
http://www.fjadrar.se/online-butik/search?pid=C03000382500M
http://www.fjadrar.se/online-butik/search?pid=C03000402500M



/Mats

Thomas
2013-10-23, 13:46
Ööhh...
Länkarna funkar dåligt, jag kommer bara till förstasidan.

Ska du inte beräkna max belastning på ETT ben? Tänk när du dunsar ner lite snett så kanske bara ett hjul är i backen.
För säkerhets skull, menar jag...

senmathal
2013-10-23, 15:00
Aha! Du tänker så... :) Ju tanken har faktistk tänkts men det känns som om det skulle bli för hårt i de fall, vilket naturligtvis är det flesta :), jag landar på båda hjulen. Hm hur tänker man då? Nu vet jag ju i ärlighetens namn inte ens om jag förstått detta med fjädringskofficient och maxkraft och vad det heter

Konstigt med länkarna, dom funkar för mig.

/Mats

Thomas
2013-10-23, 16:14
Har du artikelnumren på fjädrarna??

senmathal
2013-10-23, 17:22
Absolut

Fjäder 1) C03000382500M
FJäder 2) C03000402500M
Fjäder 3) C03000422500M

/Mats

Thomas
2013-10-23, 17:56
Ja, dom verkar ju snarlika varandra, bara tråddiametern som skiljer. Och då blir det ju hårdare fjädrar ju tjockare diameter.
Antar att "Fn Max kraft N" är belastningen i Newton för varje fjäder.
"R Fjäderkonstant", är det "ihoptryckningen" per millimeter??

Om priset inte är allt för högt så skulle jag nog vilja prova dom IRL, alltså köpa ett par av varje för att testa.

senmathal
2013-10-23, 19:14
Ja jag gissar att maxkraft är den kraft som krävs för att att trycka ihop fjädern helt eller kanske rättare sagt den kraft som fjädern utöver helt ihoptryckt. Och att fjäderkonstanten är precis som du säger, den kraft som behövs för att trycka ihop fjädern en mm. Om jag har förstått det rätt så är den kraften i regel proportionerlig så varje gång man ökar kraften med angivet mått trycks fjädern ihop en mm till. Men det där ska man nog ha ingenjörsexamen för att förstå :) Jag har försökt hitta en fjäder med lite längre fjädringslängd men hittar ingen där dom övriga parametrarna verkar stämma.

Men som du säger skulle man behöva känna på fjädern och testa lite i verkligeheten. Montera ihop stället med fjädrarna och trycka lite på modellen och kanske släppa ner den från någon decimeter och se hur det reagerar. Jag vet inte om t. ex Momentum har ett fjädersortiment för dom har jag inom rimligt avstånd.

/Mats

flygrc
2013-10-23, 19:49
Det är bara att grotta ner sig i fjäderns liv :)
http://www.lesjoforsab.com/teknisk-information/side%2029%20-%2058%20tryckfj%C3%A4drar%20sensurert%20a_id1426.p df

Jorgen
2013-10-23, 20:02
Jag har naturligtvis aldrig satt upp en fjädrig för ett flygplan men jag antar att det är lämpligt att lägga till en viss förspänning för att få en längre effektiv fjädringsväg precis som det är på bilar och motorcyklar. Med fjädern från den första länken så har vi en maximal fjädringslängd på 25.35mm. Om vi förspänner 5mm så kommer bara modellen att sjunka ca 5mm när den står på marken och den borde bli stabilare.

Edit:
Det går också att stapla två olika fjädrar för att ge en progressiv funktion. För att förhindra skador på fastsättningen så kan du kanske sätta i en fjäder på 10-20mm som är 2-4 gånger hårdare än primärfjädern. Den kommer knappt att röra på sig vid en normal landning men kan minska påfrestningarna otroligt mycket när primärfjädern bottnar vid en mindre lyckad landning.

På bilar så ges en stark progressivitet i ändlägena av genomslagsgummit, det ses ofta som ett enkelt mekaniskt stopp men i applikationer där man förväntar genomslag så kan man vinna mycket på att ha ett lite längre och mjukare bump stop.

Har du tänkt på att försöka använda en buggy stötdämpare? När jag tittade runt på nätet för att hitta dämpare så hittade jag de här överdragen för fjädrarna. Kanske kan rädda utseendet något? http://www.ebay.com/itm/Kyosho-drx-dbx-ve-Shock-sock-sox-covers-/281191444200?pt=UK_ToysGames_RadioControlled_JN&var=&hash=item417850eee8

senmathal
2013-10-23, 20:06
flygrc,
He he... Jo jag försökte läsa lite där men jag kan väl lugnt säga att mina förkunskaper inte ens räckte för att förstå första sidan en gång.

/Mats

senmathal
2013-10-23, 21:38
Jörgen,

Tack för ditt input. Jag har faktistk kikat lite på RC-bilsfjädrar men grejen är fjäderbenet ska ju vara ganska långt, c:a 130 mm. Dom du tipsade skulle man då få bygga på lite på längden. Sedan är hela modellen ett scratchbygge så jag skulle nog helt vilja knåpa ihop dom själv. Nu är väl i och för sig inte allt annat egentillverkat heller men så långt det går.

Det där med förspänning har jag också funderat på och hur man löser det rent praktiskt. Dom flesta fjäderben för modellflyg jag sett verkar vara försedda med ett avlångt hål i det yttre röret och sedan en skruv eller en tapp in till set inre röret som begränsar rörelsen. Dessutom hindrar den ju delarna att falla isär när modellen lämnar marken :) Inte helt oviktigt. Att använda två fjdrar fjädrar var ju en idé.

/Mats

flygrc
2013-10-23, 22:00
På bilar så ges en stark progressivitet i ändlägena av genomslagsgummit, det ses ofta som ett enkelt mekaniskt stopp men i applikationer där man förväntar genomslag så kan man vinna mycket på att ha ett lite längre och mjukare bump stop.

Har du tänkt på att försöka använda en buggy stötdämpare? När jag tittade runt på nätet för att hitta dämpare så hittade jag de här överdragen för fjädrarna. Kanske kan rädda utseendet något? http://www.ebay.com/itm/Kyosho-drx-dbx-ve-Shock-sock-sox-covers-/281191444200?pt=UK_ToysGames_RadioControlled_JN&var=&hash=item417850eee8

För att få progressiv fjädring på en bil lindas fjädern med olika stigning så att fjädern bottnar varv för varv.

Jag gillade iden med buggidämpare för då borde det inte studsa på samma sätt som det blir med bara en fjäder.

senmathal
2013-10-23, 22:41
För att få progressiv fjädring på en bil lindas fjädern med olika stigning så att fjädern bottnar varv för varv.



För att få progressiv fjädring på en bil använder man gashydraulik http://www.rcflyg.se/forum/attachment.php?attachmentid=41455&d=1382560398:thumbup:

Jo lite stötdämpning vore inte dumt samtidigt kanske lite overkill på ett modellflygplan som ska vara i luften i första hand. På ritningen är det som sagt ett stumt pianotrådställ. I första hand ska fjädringen skona infästningarna. För att undvika studs vid landning tänkte jag andvända spakarna på radion :sarcastic:

/Mats

Jorgen
2013-10-24, 15:30
För att få progressiv fjädring på en bil lindas fjädern med olika stigning så att fjädern bottnar varv för varv.

Givetvis är det så, jag tänkte mest på den MYCKET progressiva biten i slutet av fjädringsvägen, där ett bump stop mångdubblar den totala fjäderkonstanten under de sista centimetrarna för att förhindra ett helt stumt genomslag när antingen fjädern komprimeras helt eller när stötdämparen bottnar.

Elände, nu blir jag sugen på att bygga ett överarbetat landställ med buggydämpare till Funcubben.

senmathal
2013-10-24, 16:07
Ja gör det och lägg ut lite bilder så jag kan knycka lite idée:) Annars är ju Cubstället ganska enkelt med sina gummiamortisörer. På den 1/4 skalacub jag hade blev det en väldigt självdämpande fjädring med skalastället som satt på den. Det fjädrade perfekt både vid mjuka och relativt hårda landningar. Men då var fjädringsvägen ganska lång så det ville till innan det bottnade. Jag gissar att självdämpningen beror på att hjulbasen ökar och minskar så kraftigt vid fjädringsrörelserna.

/mats

senmathal
2013-10-24, 16:20
Givetvis är det så, jag tänkte mest på den MYCKET progressiva biten i slutet av fjädringsvägen, där ett bump stop mångdubblar den totala fjäderkonstanten under de sista centimetrarna för att förhindra ett helt stumt genomslag när antingen fjädern komprimeras helt eller när stötdämparen bottnar.


Detta skulle kanske kunna gå att lösa genom att fästa fjäderbenet i någon form av gummiupphängning. Infästningen som sitter mot vingen måste göras ledad då fjäderbenet kommer att röra sig lite utåt och inåt nertill. Där har jag funderat lite på att använda en kabelgenomföring av gummi som fjäderbenets fäste träs igenom och fästs vid. Fästet i vingen utgörs av en 3 mm plywoodplatta. Denna är fäst vid vingmittdelens rotsprygel och den plywoodkonstruktion som håller profilen som vingstålet ska gå in i.

/Mats

mogge
2013-10-24, 17:48
Jag förstår problematiken. Jag konverterar en 11kg Spitfire och byggde ett par nya ställ. Fjädrarna är i princip två stycken per ben. Ett som ger en mildare dämpmning med en svarvad nylon skiva emellan. Därefter en hårdare fjäder som ger en bättre stuns.
Använde en våg för att mäta och så här långt verkar det fungera, sedan är ju mina ställ o-rings tätade o efter lite olja o ställen verkar fungera precis som jag vill. Det vill säga lite fjädring och gung vid taxning och lite tuffare tag vid landning. Byggde ett par för ca 20 år sedan enligt samma princip och dom fungerade perfekt. Att jag byter beror mest på skalan samt
att jag byter från Air-Spring till servolösa system. Löjligt och inte i paritet med arbetet.
Mogge

senmathal
2013-10-24, 21:22
Sånt skulle man ju vilja se bilder på :) Nu är det väl lite skillnad på en 4 kg modell och en 11 kg modell när det gäller kraven på fjädring. Vad fyller oringstätningarna för funtkion? Har du förspänt fjädrarna.

/Mats

mogge
2013-10-24, 22:33
Ja du den dagen jag lär mig skicka bilder blir du den första. Det o-ringarna gör är i och med att precisionen mellan ytter inner ben är 0.30mm så styr dom helt enkelt centreringen samt håller oljan på plats. Ska lära mig skicka bilder så får ni se. Ganska intrikat på mon ära.
Mogge

Thomas
2013-10-24, 22:53
Mogge, först klickar du på den lilla rutan som ser ut som en bild,

41467

sen klickar du på "Bläddra" och väljer rätt bild i din dator (#1)

41468

när du valt rätt bild klickar du på "Ladda upp" (#2) och väntar tills bilden laddas upp som en miniatyr.
Lätt som en plätt!

Alternativet är att du "drar" in bilden från din dator till skrivrutan, då blir bilden fullstor från början.

senmathal
2013-10-24, 23:01
Är det någon form av stötdämparfunktion eller är oljan bara till för att smörja fjäderbenet?

Nu har jag beställt tre par fjädrar enligt ovan. Det blev några kronor med frakt och moms och allt. Men vadå? En hobby ska väl kosta. Det hade nog blivit betydligt billigare att köpa färdiga fjäderben. Men eftersom jag ogärna ljuger hade jag inte kunnat säga att, dom har jag gjort själv :)

/Mats