handdator

Visa fullständig version : DJI A2 vs. WKM ?



PerN
2013-10-25, 07:30
Hej på er, jag planerar en uppgradering för min hexa ( kör med NAZA-M nu ) och behöver lite synpunkter på om jag ska välja WKM eller den nya A2. Jag flyger enbart inom synhåll ( kategori UAS-1B ) men vill ändå ha möjlighet att kunna experimentera mer med autonom kontroll via laptop eller platta. Detta för att få mer fokus på kameran vid flygningar hos kund.

Tacksam för era synpunkter och erfarenheter av dom olika systemen

Med vänlig hälsning Per Nilsson AeroCams Sweden

Stiffe
2013-10-25, 10:25
Eftersom A2 är så gott som helt ny tror jag ingen har hunnit testa dom emot varandra om någon öht har nån A2 än

Jag kör WKM sen 1,5 år ca och är väldigt nöjd , den har inget mer att önska förutom möjligtvis vid autonom flygning man inte kan få den att hålla nosen mot en poi ( flyga sidledes ) som tex mikrokopter kan , alternativet är att ha en 3 vägs gimbal som man ju då själv kan styra för sidledes filmningar

Är du bara ute efter den autonoma funktionen kan du få det nu även på din NAZA M om du kompletterar med PMU version 2 och då datalink precis som till WKM

Jag har även en Naza v1 och tänker testa ovan framöver

Magnus Lindgren
2013-10-25, 23:30
Jag har både Naza v2 och A2. A2:an är riktigt grym. Håller positionen bra och behöver inte i närheten lika hög gain som Naza.

Kör inte med den inbyggda radio mottagaren utan kör med min Futaba RS7008SB (bara för jag vill ha lite telemetri). Inom kort kommer uppdateringen av firmware för A2 så även datalänken fungerar dit.

På grund av kasst väder här har jag inte hunnit flyga så mycket med min S800 med A2, dock har jag kört min F550 med Naza v2 och datalänk. Gjort rutter på ett par kilometer (som längst 1.3km enkel väg start -> waypoint), så över egentligen vad länken ska klara.

Mikael Wijk
2013-10-29, 10:27
+1 för A2

Zallisen
2013-12-03, 14:56
Håller på att planera bygget av en Y6 av det lite mer seriösa slaget för filmning med 2 axis gimbal och nex5 och finner det lustigt att det verkar som DJI har monopol i det professionella segmentet på styrkort. Eller finns det andra alternativ?

Kenneth E
2013-12-03, 15:22
Skulle kanske säga att de av alla gör mest reklam för sina grejor jämfört med många andra. Kanske därför du bara känner till dem.
Du har ju Mikrokopter, ZeroUAV, Opensource.... vet inte vad du menar med professionella kort, skall de kosta en summa eller skall de prestera eller XXX?

Jag vet någon som säljer styrkort för 350 000kr för proffsbruk, stort och klumpigt, klarar ändå bara av samma sak som vi gör med våra hobbykort.

Återkom med vad du är ute efter, så skall nog någon hjälpa dig.
Ken

Zallisen
2013-12-03, 15:49
Jag prioriterar funktionalitet och kvalitét främst. t.ex. GPS låter ju najjs men bara om jag kan lita på det.
Har siktat på WKM redan men det är inte spikat ännu, därför jag började spekulera lite. Antar att det har många användbara funktioner för filmning som att hålla position eller höjd med GPS. Sett att många säljer WKM ganska billigt nu med A2s ankomst.
Som jag fattar det är WKM ett ganska gammalt system som kanske har sämre komponenter än nyare controlers men jag vet inte?
Men WKM kanske är värt att köpa trots att det är gammalt, går ju t.o.m rykten om att DJI utnyttjar sin position och A2 bara är WKM ompackat i nya lådor.
Kan väl säga att jag känner mig lite misstänksam mot DJI men vet inte om jag har anledning att vara det. :)

Finns det andra kort med bra kvalité på sina funktioner med GPS kring samma prisklass som WKM eller A2? är väl således den exakta frågan jag ville ställa. Och om svaret är nej så sitter jag fortfarande å lurar på om jag ska ta WKM eller A2 hehe.

Stiffe
2013-12-03, 16:39
Precis som Kenneth skriver ligger DJI i framkant inte minst med marknadsföring och hela tiden utvecklas deras grejor vilket jag tycker är positivt , det är väl deras system som är mest plug and play vilket jag också uppskattar , tar man mikrokopter som väl var det första proffssystemet som funkade och har många bra funktioner och tex proffsramar som Cinestar använder det oftast MEN är betydligt krångligare att ställa in alla parametrar , jag kollade lite på det men insåg att vill man flyga utan den jobbiga biten med alla inställningar som jag tycker är pest och man aldrig kommer i mål så passar DJI mig iaf , har aldrig svikit mig varken Naza eller WKM ( peppar peppar ) sen har man väl ögonen öppna och tex Zero UAV som Kenneth flyger verkar klart vettigt

Zallisen
2013-12-03, 16:55
Enda erfarenheterna jag har är CC3D och KK2 och de är ju mer lågpris hobbyflyg men jag älskar hur stabilt CC3D är när det fungerar som det ska. Så min oro är väl att jag kommer finna WKM mindre stabilt PGA äldre komponenter. Men jag får väl se. :)

Kenneth E
2013-12-03, 20:32
Inget blir bättre än sämsta komponenten.
WKM tror jag inte du blir besviken på, men skall du utnyttja den fullt ut kan det blir en dyr historia har jag förstått, men det kanske ingår i WKM nu OSD, waypoints, datalänk, laptop och allt mer man skall ha till för att flyga.

Naza med gps är kanske ett bättre allternativ med endel roliga funktioner.

Som Stiffe nämnde kör jag med ZeroUAV x4 och den funkar.

Nu kommer det en massa nya kort på marknaden open source, men kräver erfarenhet att ställa in, dock är den initiala kostnaden låg.
Ken

Tipps googla runt