handdator

Visa fullständig version : Inte första gången, och inte sista heller... TBS Disco Pro crash!



Luft
2013-10-28, 00:11
77921337

Jag lyckades skaka ner maskinen efter att den själv trillat mellan grenarna halvvägs. Två propellrar strök med och några sladdar fick lödas om. Jag var skitsur för det var perfekt väder och jag hade en laddat batterier för detta. Vad lärde jag mig.
1. Kör inte i GPS läge mellan träden. Jag tänkte nog egentligen flyga högt och ta bilder. Eller så tänkte jag inte alls.
2. Ta med reservpropellrar och verktyg.

Plats: http://goo.gl/maps/dApPk

Timtimtim
2013-11-06, 11:06
Tråkigt! men tur att inget gick sönder!

Hur menade du att GPS läget orsakade det hela?

simonarvestrand
2013-11-06, 11:13
såg fint ut annars. gillar inte alls gpsläget använder det aldrig den gör så skumma korrigeringar på yaw ibland.

Har alltid med verktyg och proppar när jag flyger det är alltid nån som är med mig och flyger som krashar i nått och måste låna verktyg och proppar själv krashar jag inte :P

Copterdude
2013-11-06, 13:59
Inte så farlig krash.

Min senaste knäckte ett par lödbanor på Imersionsändaren :(
Får skylla mig själv som kör med billigaste motorerna och glömde locktite på motorhållaren så hela motorn flög ut i full fart hehe. Som tur var funkar sändarn då signal och en jordpinne fortfarande har kontakt. 3 av 4 jordpinnar bröts loss med kopparbanorna.

Luft
2013-11-07, 20:02
Timtimtim. Det var inte GPS som strulade. Den gjorde vad den förväntas göra. Men om du tittar på filmen så ser du att den inte riktigt flyger rakt fram när jag bestämt mig för en kurs. Nasan korrigerar riktningen. Detta händer inte på samma sätt i altitude eller manual läge. Sen är det kanske bättre att jag inte sitter och tittar på coola QAV400 filmer dagen innan, utan anpassar mig efter min egen förmåga. Nu har jag bytt till T-motorer som det är bättre drag i, så nu kommer jag över topparna.

peterbat
2013-11-07, 21:08
Såg filmen och blev lite fundersam:

Varför svänger du bara med hjälp av yaw? Om du använder roll samtidigt med yaw så att quaden lutar inåt i svängen så slipper du få sirapseffekten som gör att du inte kommer dit du vill... I detta fall så om du hade lyckats missa björken till höger, så hade du hamnat i tallen till vänster eftersom att svänga så som du verkar göra så hade den inte hunnit ändra kurs tillräckligt fort utan sladdat iväg i stället!

Gps:en förstår jag kan få fnatt av detta då den blir lite förvirrad av att flyga på snedden i färdriktningen och jobbar klart febrilt med att korrigera

MVH
Peter

lahjnuz
2013-11-07, 21:28
Hehe brushless gimbal mannen!

Luft
2013-11-07, 21:35
Filmen skulle nog sett likadan ut om jag flög som du föreslog peterbat eftersom jag kör med gimball. Men det du sa måste jag öva på för jag svänger oftast bara med yaw. Jag har en Phantom som jag funderar på sätta i manual läge och ha leka lite sånt med.
Det skall bli regnfritt i morgon. Jag måste bestämt öva på svängar på lunchen. Tack för tipset.

lahjnuz
2013-11-07, 22:10
Oh..

Öva att flyga i en åtta är effektivt. Stora först för att sedan tighta ihop det.

peterbat
2013-11-08, 10:28
Att du har gimbal har jag förstått och att det inte syns när du "rollar", det gör det inte på min heller!!! Men det syns tydligt i filmen att svängarna inte är rena utan att det glider iväg utåt hela tiden ifrån det som var tänkt!

I filmen ser man att bilden åker till höger o vänster ganska ryckigt vilket inte ens den bästa gimbal-setupen kan rå på! DÄREMOT har du fantastisk fin bild, helt vibrationsfri och skarp i alla lägen, får du koll på svängarna lite bättre så har du toppkvalite´ på filmningen....:)

Jag är själv inget proffs på något vis, men vill tipsa dig för att du skall få jäkligt snygga filmningar!!! Ser ju ut att vara på god väg...:applouse:


Lycka till med träningen.....

Med vänlig hälsning
Peter