handdator

Visa fullständig version : Näsman flyger sin 1/4 skala Supercub SE-EMP



genland
2013-11-01, 19:19
Mr Cub.

Janne Näsman flyger

sin Supercub från Vännäsfältet.
(Observera pilotens vedermödor inför start, stånk o lite stönande...)

MVH Kent


http://www.youtube.com/watch?v=nq_vr3gepVc&feature=em-upload_owner

zingo
2013-11-01, 20:37
Roligt att se att modellen fortfarande flyger. Jag följde byggtråden på forumet med stort intresse när det begav sig.
Fantastiskt fin modell!!
Jag flög originalet (Petter Martin) i fullskala en del för några år sedan. Tog både sporrbehörigheten och bogserade segelflyg med den.
Tyvärr har jag hört ryktas om att originalet inte riktigt är luftvärdigt för närvarande. Bl.a. motorproblem och annat som tidens tand har gnagigt på.

genland
2013-11-01, 20:50
Ahh, var det du som skickade de fina bilderna
på Petter Martin?

Det gick lite fel när jag skar ut schablonen för sprutlackeringen
till registreringen minst sagt...
Det blev Erik Martin Petter istället för
Erik Petter Martin....!!:banghead:

MVH Kent

zingo
2013-11-01, 20:57
Ja, det var jag som tog bilderna. Roligt om de kunde bidra med en liten del till det fantastiska slutresultatet.
Du skall inte gräma dig över två omkastade bokstäver. Modellen blev otroligt skalalik och en fröjd för ögat i alla fall.

Thomas
2013-11-01, 21:36
Kul att se pilotens stön & stånk med att 'få till' kameran före och efter flygning!
Filmen i luften är också riktigt bra! Vad är det för kamera??

genland
2013-11-01, 21:58
Hej Thomas

Det är en GoPro kamera Hr Näsman
använder sig av.

MVH Kent

Thomas
2013-11-01, 23:12
Kunde tro det, m.h.t den fina kvalitéten på filmen!

senmathal
2013-11-02, 05:29
Vilka härliga sommarbilder :) Var det den som du byggde om från en J3A:a? Vad var det et var för motor i den?

/Mats

janj3an
2013-11-02, 07:46
Vilka härliga sommarbilder :) Var det den som du byggde om från en J3A:a? Vad var det et var för motor i den?

/M ats

Hej Mats det är OS 160 gick inte bra men ventil sjustering är gord går bätre nu.

janj3an
2013-11-02, 07:55
Hej Mats jag upptäckte inte frågan det är cub fabriken i Åsele med mästerbyggaren Kent Gunnarsson.

genland
2013-11-02, 20:06
Vilka härliga sommarbilder :) Var det den som du byggde om från en J3A:a? Vad var det et var för motor i den?

/Mats

Jo den blev konverterad från J3 Balsa USA
till Supercub.

Är ju absolut ingen mästerbyggare som Hr Näsman gör gällande...
Kan räkna upp ett antal riktiga mästerbyggare som:
Sweeper, Lelle, KJNI med sin metallcub o underbara MFI 15 alubygge,
ja det finns så många fler...

MVH Kent

senmathal
2013-11-02, 20:52
Jag följde den tråden med stort intresse då jag i samma veva kommit över en lätt kraschad Super Cub av hittills okänt fabrikat. Tyvärr blev det pannved av den då jag glömde sätta dit muttrarna till vingstöttorna. Men vingarna klarade sig så vad det lider ska det byggas en kropp till en Super Cub.

/Mats

Christer J
2013-11-04, 21:35
Fin film och fantastisk rundtur runt erat fält Janne:)