handdator

Visa fullständig version : JSF F35 - EDF i Depron



cixmv624v
2013-11-03, 21:00
Hej!
Sista månaden har jag drabbats av EDF-feber...
Efter studier på RC Groups blev jag mycket inspirerad att bygga ngt till ett impulsköp från Hobby King. Jag fann inspiration och ritning i en byggtråd:

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=302244

41620

Ritningen till flygplanet fanns i några olika skalor men ingen av dessa passade den 70 mm fläkt som jag köpt. Men skam den som ger sig! Efter att ha blivit "processad" en kopieringsapparat fick jag fram den skala på ritningen jag ville ha.
Här nedan är byggresultatet så långt som jag kommit. Fläkten har 10 blad, är från Kina och med en 4s motor på 3000 kv. Byggmaterialet är 6 mm depron och ett 3 mm foam-material från Byggmax (Arbiton). Till det smältlim från Biltema. Jag har använt balsaträ istället för "liteplywood" som ritningen föreskrev. Det kommer nog även att behövas lite kolfiberlister...


4162141622

Hela bygget är ett experiment för att se om det går att förstora en ritning och sätta in större prylar än vad den ursprungliga modellen var avsedd för. Fortsättning följer.

puggen
2013-11-03, 21:39
Intressant, ska bli kul att följa :)

/Roffe

cixmv624v
2013-11-10, 20:08
Här kommer en bild på resultat av veckans arbete på F35 modellen.

41737

Som synes har nosen på flygplanet börjat att ta form. Inuti nosen skall batteriet placeras. Hoppas bara att det blir tillräckligt tungt för att få CG rätt i modellen. Motor och fläkt känns tung...

Fortsättning följer.

puggen
2013-11-10, 21:37
Mycket vinklar o vrår, med en 4s acce blir nog inte TP några problem, se bara till så fläkten får tillräckligt med luft.
En 10 bladig suger i sig bra mycket av den varan , blir kul att se med vingen på..

/Roffe

jocke1963
2013-11-10, 22:42
Tycker spontant att de där luftintagen ser små ut för en edf...?
Är de enl ritning?

mogge
2013-11-10, 22:45
Ser ju riktigt seriöst ut. Hade jag vetat hur bra min F-22 skulle flyga så hade jag byggt den snyggare.
Nu blev det lite grovt tillyxat men som sagt flyger som en dröm. vill gärna ha den lite framtung så den inte delfinflyger.
Kopplade ihop höjd o skev, kör deltamix.

cixmv624v
2013-11-12, 21:44
Hej!
Tack för responsen på den här tråden. En uppskattning visade att en 3300 mA 4s ack borde ge rätt CG. Luftintagen kan vara för små, jag har gjort samma reflektion själv. Men jag har bestämt mig för att prova ritningen, mallarna eftersom jag har förstått att förlagan flög bra. Det skall bli spännande att testa...
Ikväll har jag gjort en "prototypvinge" för att klura ut något sätt att böja "byggmaxdepronet". Vingen består av ett ark som skall vikas på mitten och förses med spryglar inuti. Jag vet bara inte hur jag skall åstadkomma en vikning utan att materialet spricker. Värme var min tes men hårtorksvärme var för klen räckte inte. Alternativ två blir värmepistol...
41815
En bild av vingprototypen. När man väl har en profil måste man ju se hur den ser ut på planet...
41816
Helt klart är att det kommer att se bättre ut när den fästs ordentligt. Det skall vara en list av kolfiber som sticks in i det förstärkta spantet i mitten av flygkroppen. Plus lite lim...http://www.rcflyg.se/forum/images/icons/icon7.png
41817
Jag tror i alla fall att formen är den rätta.
Fortsättning följer!

SA3BGM
2013-11-12, 22:08
Snyggt!
Jag tror att den kommer att flyga bra.

jocke1963
2013-11-12, 22:49
...
Ikväll har jag gjort en "prototypvinge" för att klura ut något sätt att böja "byggmaxdepronet". Vingen består av ett ark som skall vikas på mitten och förses med spryglar inuti. Jag vet bara inte hur jag skall åstadkomma en vikning utan att materialet spricker.

Prova att tejpa med t.ex packtejp på baksidan av vikningen. Och "ritsa" med nåt trubbigt som ej går igenom materialet på själva vikningssidan.

puggen
2013-11-12, 22:50
Fortsättningen blir synnerligen intressant, I am waiting .... :)

/Roffe

cixmv624v
2013-11-21, 21:12
Nu kommer äntligen en fortsättning.
Tack Jocke1963 för tejptipset! Det kombinerat med värme blev en "hit". Enligt ritningen skärs vingen ut ur foammaterialet. Det är markerat var förstärkningarna av depron skall sitta.
41962
Sedan tejpar jag utsidan av vingen där vikningen skall ske. Därefter värmes materialet försiktigt med värmepistolen. Det skall inte ryka..... Vingen viks sedan försiktigt med stållinjalen som mothåll. Bilden nedan visar hur jag började experimentera.
41963
När jag utvecklade metoden hade jag ingen hand över för att fotografera. Efter vikningen limmade jag förstärkningarna på plats och förslöt vingen med smältlim.
41964
Detta är den färdiga prototypen nr 2. Här visade det sig att vingen inte var tillräckligt styv. Den flexade åt alla möjliga hål. Då beslöt jag mig för att utveckla vingens konstruktion för att den skulle bli styvare. Eftersom kolfiber inte ingår i arsenalen av tillgängligt material hemma just nu blir det balsa. Nedan en bild på de förhoppningsvis slutgiltiga vingarna efter tillskärning.
41965
Sedan följer tänkande plus en stunds balsaslöjd.
41966
Detta är kvällens slutresultat. Inget är limmat än och fortsättning följer.

cixmv624v
2013-11-24, 19:35
Idag har jag kliat mig i huvudet över vingens konstruktion och infästning. En förstorad ritning är tydligen inte att bygga rakt av....:stupido2:
Först klurande på infästning....; Resultatet blev en liten aluminiumplåt (ett minne av sommarens golvvärmeprojekt) som får vara någon sorts läpp som sticks in i vingen. Dessutom ytterligare ett spant i flygkroppen för att plåten skall sitta bra.
42004 42005

Nästa byggtillfälle kommer byggfoam att vikas runt balsastrukturen.

cixmv624v
2013-12-10, 21:28
Det går inte fort ibland med byggen som skulle vara snabba att knåpa ihop.Dock får man ibland får man idéer efter hand. Jag diskuterade "snabba" leveranser med en klubbkamrat och han hade hittat en Hong Kong firma som var snabb med leveranserna; http://www.hobby-paradise.com/ och mycket riktigt 8 dagar senare landade ett gyro samt ett "impuls"-landningsställ på posten för avhämtning.
42366 42367
Nu kommer det att bli en omkonstruktion för att få in landningsställen.:)
Bygget har för övrigt gått långsamt framåt de sista två veckorna. Mina delar till vingarna är färdiggjorda och skall snart limmas på plats.
42368 42369
Det kommer att bli en liten avvikelse till från den ursprungliga konstruktionen och det är skevroder. Det kommer att kännas bättre = mindre påfrestning på höjdrodren som annars skulle ha en deltamix-funktion.
Fortsättning följer...

jocke1963
2013-12-11, 01:09
Den där mottagaren, vad är det för system...?

SA3BGM
2013-12-11, 10:38
Det är ett "RC flight control system".
http://www.hobby-paradise.com/en/product/item/1842/product_detail.html

cixmv624v
2013-12-12, 21:43
Ja, jag glömde skriva att det är ett treaxligt gyro, det fanns en tråd på "rcgroup.com" som beskrev gyrot som "HELT FANTASTISKT". Jag köpte gyrot för att det skulle vara möjligt att ansluta två höjdroderservon och använda en delta-mix. Jag har inte hunnit studera instruktionen än men det kommer. Här är länk till tillverkarens hemsida ifall någon är intresserad.
http://www.hobbyeagle.com/a3super/?lang=en

cixmv624v
2013-12-15, 20:28
Igår och idag har jag lagt några timmar i garaget för flygplansbygge. Vingarna börjar äntligen bli klara, det fattas lite glasfiberväv för att de skall bli riktigt stabila. Servona sitter på plats och skevrodren väntar också på glasfiber. Några bilder från byggprocessen...
42415 42416 42417 42418
Vidare hann jag börja med höjdrodren, gänga det blivande länkaget och sätta glasfiber på undersidan.
42419
Sedan en glädjebild innan jag la planet på köksvågen och vägde in på 568 gram utan blivande höjdroder.
42420
Fortsättning följer...:)

cixmv624v
2014-01-07, 21:53
Det har gått några veckor sedan jag uppdaterade den här tråden sist. Ur modellens synvinkel har det varit en mycket händelserik period. Dagen efter sista inlägget hände det som jag bara läst att andra råkat ut för. Jag skulle ta mitt bygge till nya höjder med en "improved glasning". Eftersom epoxin var slut hittade jag något man gör plastreparationer på båtar i mitt garage; BILTEMAS POLYESTER!!:banghead: Den var mycket lätt att blanda i ordning men luktade lite starkt i vanlig ordning så det måste bli en snabb operation och sedan in i pannrummet för att "lukta" av sig. Den lilla detalj jag förbisåg var att prova på en bit av byggmaterialet innan "applicering"....
Sagt och gjort, ena vingfästet fick sin behandling, det andra behövde lite justering, och sedan in på tork.
60 minuter senare hade den gröna byggfoamen smält.....:concern: Nåja, jag skar bort det som smält och började fundera på, "vad gör jag nu?"
En natts god sömn ledde till inställningen; jag har reparerat modeller förr...
42974
Så här långt har bygget avancerat. Bilden visar att den vänstra vingen har en skarv några centimeter ut från kroppen. Det är tur att 3 mm byggfoam är lätt att arbeta med. Därefter är höjdrodren med länkage byggda och fastsatta samt provkörda. Bilderna nedan visar konstruktionen.
42975 42976 42977
Materialet är svetstråd, mässingsrör och överblivna "servo-prylar". Undersidan av flygkroppen har fått en glasfiber-epoxi behandling för att bli mera motståndskraftig mot buklandningar. Landningsställen som finns omnämnda i tråden tidigare kommer inte att få plats.
42978
Näst på tur är "röret" framför fläkten och montage av fartreglaget. Jag har glömt att göra urtag i spanten för Deans-kontakten så det kommer att bli några fler kantiga hål... när batterikablarna skall träs igenom.
Fortsättning följer.

cixmv624v
2014-01-13, 20:20
I helgen har jag fått lite kvalitetstid i garaget så bygget har gått framåt.
43131 43135
Bygget har fått fenor baktill. Glasfiberförstärkningar här och där. Fartreglaget är inmonterat.
43134
Jag har provat mottagaren och kopplat in servon samt programmerat radion så att rätt roder rör sig vid resp. spakrörelse. Återstår att klura ut hur gyrot skall programmeras...
Främre delen av planet har fått glasfiberförstärkning, bild nedan på det som skall bli utrymme för batteri och mottagare.
43133
Jag har en detalj som bekymrar mig, och det är förlängningskabeln som jag gjort för att ansluta batteriet till fartreglaget. Trots omsorgsfull lödning med förtenning av kontakt (deanskontakt) och kabel får jag ingen kontakt... Det går utmärkt att ansluta batteriet mot fartreglaget men inte med förlängningskabeln. Alldeles tydligt att jag misslyckats men jag kan inte se att det blivit ngn kall-lödning. Finns det några tips? På jobbet fick jag ett otydligt svar att tennet kanske blivit för varmt...
Forts följer...

jocke1963
2014-01-14, 07:49
Man ska undvika att förlänga kablar mellan ack och reglage, bättre att förlänga från reglage till motor.

Reglaget bör också monteras så den får kylning, det ser inte ut så nu..?

Sen bör du överväga att sätta på ett utloppsrör baktill på fläkten, det gör stor skillnad på draget.

Hur mkt väger kärran i nuläget?

cixmv624v
2014-01-14, 22:16
Tack Jocke för ditt tips om vad som skall förlängas för att få fartreglaget på rätt plats. Jag visste att jag hör ngt om vad som skulle skarvas men "det kändes bra" att förlänga batterikabeln. Det som är bra är att nu kan jag skarva kablaget mot motorn och på så vis sätta fartreglaget längre fram i planet och på så vis lösa kylningen av detsamma. Fartreglaget hamnar då i botten på insuget (bild kommer i nästa inlägg) och får då utmärkt kylning.
Utloppsröret baktill på fläkten kommer, den är tillsammans med röret framför fläkten på "klippningen". Vikten på kärran är på 1230 g och då är batteriet med i vägningen. Det känns ganska bra då det inte är mycket kvar som skall monteras.
"Skillnad på draget", jag har en liten episod från i höstas när jag testade min då nyinköpta fläkt. Jag hade sedan tidigare en J35 i 6 mm depron försedd med fläkt som var lite klen... Sagt och gjort den gamla monterades ur och den nya i. 43158 43159
Den första bilden är med gamla, klena, fläkten och den andra med den nya "oprövade" fläkten. Med första fläkten var det alltid en utmaning att kämpa sig upp i luften, lite motvind, fullt skaft... Ca 4 min flygtid på 1800 mA, 4s. Jag satte i ett större batteri 3300 mA för att få tyngdpunkten på ett lagom ställe. Startvikten blev ca 850 g. Jag startade med samma metod som tidigare men hakan trillade i backen efter start då kärran försvann som ett streck.... Den blev otroligt känslig på rodren och gick i backen efter ett halvt varv... Utvärderingen efter flygning visade att eftersom den tidigare varit trög och "okänslig" hade jag aldrig ställt in någon exponent. Det kommer att ske nu. Det känns också bra med lite mer vikt = kanske lite lugnare denna gång. Återigen, tack för tipsen!
Forts följer.

cixmv624v
2014-03-01, 22:09
Här kommer några bilder på dagen insatser nu när bygglusten väl återvänt. Jag har gjort ett inloppsrör till fläkten och några "deprondelar".
Inloppsröret skall med facit i hand tillverkas/monteras tidigare under bygget. Det var svårt att få plasten snyggt:concern: på plats.
44119
Skarven på ovansidan kommer att gå till historien som ett varnande exempel:bawling::bawling:.
Nöjdare blev jag med den välvda biten under motorn. (Varmluftspistol + "tummande")
44120
Lägg till konen som skall dit längst bak så börjar det arta sig.
44121
Jag har bara lagt den löst för att skapa mig en uppfattning om hur utloppskonen bakom fläkten skall göras. Fortsättning följer...

cixmv624v
2014-03-02, 21:46
Idag har jag gjort en utloppskon efter fläkten. Jag har dessutom provkört fläkten för att få en uppfattning om vilka strömmar som batteriet skall leverera. Eller framför allt se så att strömmen inte blir för stor för fartreglaget.
44165 44166
Vid max pådrag visade amperemetern 66-67 A och vid hastig rörelse av spaken till max visades kortvarigt 72 A. Jag kommer att finslipa konan då utloppet var 68 mm. Vill nog ha lite mindre. Det är ett fint ljud av fläkten.:sarcastic:
Kommer att göra sig bra i luften. Fortsättning följer...

Kenneth E
2014-03-02, 22:24
Nu börjar den likna en f35, ser fin ut, när blir provturen?

cixmv624v
2014-03-03, 22:17
Provturen kommer... jag siktar på en dag med lössnö för att garantera en mjuk landning.
44193
Nu återstår lite "ytbehandling".. glasfiber, epoxi och färg. Kanske behandling av ett sandpapper. Grå nyans på ovansidan och ljusare på undersidan. Givetvis en lucka för batteriåtkomst och övrig elektronik.

cixmv624v
2014-03-07, 23:08
Här kommer en snabb uppdatering. Igår och idag har jag arbetat på att jämna till de värsta skavankerna i flygkroppen med spackel, glasfiberduk och epoxi.
44292 44293
Det kommer inte att bli ngn perfekt yta bara tillräckligt...:worked_till_5am: Dessutom bestämde jag mig för en rejäl lucka så att jag kommer åt ordentligt vid klargörning, akut och förberedande underhåll...
44294
Nu börjar det närma sig målning och slutlig montering av sändare, fartreglage etc.
Forts förljer

jocke1963
2014-03-08, 00:58
Nu återstår lite "ytbehandling".. glasfiber, epoxi och färg. Kanske behandling av ett sandpapper. Grå nyans på ovansidan och ljusare på undersidan.

Ser bra ut. Men jag oroar mig lite över vikten...?
Visst är det bra att förstärka och kul att bygga, men man ska inte överdriva.
Vad har den för längd/spännvidd?

Vad gäller färgen så kommer du inte se någon skillnad på två gråa nyanser på lite håll.
Lägg gärna på färg/dekaler, helst i nån klar, ljus färg på ovansidan, då det oftast är den man har mot sig.

cixmv624v
2014-03-08, 22:13
Idag har jag använt min lilla färgspruta. Den man kan fylla tre ggr med en 14 ml? Humbrol-burk!
44320 44321
Byggmax gröna färg är borta och ersatt med grå översida och vit undersida. Precis som "Jocke 1963" flikade in kommer det att behövas några eleganta dekaler för att begreppet "stealth-egenskaper" inte skall visualiseras.
Slutvikten verkar bli strax över 1400 gr strecket. Spännvidden är mellan 750 och 800 mm (syftning med tum-stock) och längden från nos till höjdroder ca 1000 mm.
44322
Premiären närmar sig...