handdator

Visa fullständig version : The howling bug (isjakt V2)



Daniel L
2013-11-03, 20:51
Tjenare
I våras hände det ju någon fantastiskt, nämligen att jag fick en sponsring av JET-RPM Sweden.
Detta resulterade i en Jet-rpm8000aps vilket är en jetmotor som ska sitta på segelflygplan. Motorn levererar 70kg i tryckkraft, vilket bara där är dubbla kraften mot de gamla turbinerna. Men varför sluta där en efterbrännkammare vill jag ju också ha ;)

För att göra en lång historia kort så har bygget inte börjat tidigare då jag har saknat en bra verkstad att vara i. Nu är jag tillbaka på mitt gamla jobb Steam Boiler Service (SBS) och de sponsrar mig med utrymme, verktyg samt material till EBKn.

Jet-RPM Sweden http://www.jet-rpm.com/sv/indexSv.htm
Steam boiler Service http://www.sbs-ab.se/

Det blir en ny kaross till den fina nya motorn. Det blir samma framdel som den gamla isjakten men bakänden kommer göras om helt och förlängas lite så jag får plats med motor och en större tank.
Andra finesser blir en arduino mega komrtollkort som kommer styra utblåset på EBKn, hålla reda på brand/läck varningssystem och vissa en gps baserad hastighet. Hastighetsmätaren är bara till för att jag ska kunna veta hur mycket jag behöver skrika på insidan under åkturen samt om jag verkligen saktar ner.:sarcastic:

Ja, det här med att sakta ner har ju visat sig vara en lite svårare nöt att knäcka om jag vill åka fortare än 100km/h så det blev till att beställa två stycken kevlar/nomex bromsskärmar på 90cm i diameter. En blir ju i reserv ifall den första inte vill sammarbeta. När jag har kommit ner till lite mer behagliga hastigheter så blir det två rostfria klor som får skrapa i isen.

Men nu till själva bygget som började med en beställning ifrån Tyskland närmare bestämt på
http://www.r-g.de/en/ då lindinger har slutat att sälja epoxy eller liknande saker till sverige. Så det är en jäkla tur att det fortfarande finns bra butiker kvar med bra priser.
Så för två veckor sedan kom det en pall med saker med allt ifrån vacuumfilm, epoxy, gul airex, peelply, 50m2 glasfiber och lite mer övriga saker.
41624
Så efter en hel del rengörande och vaxade av formarna så var det dax för den första delen. Då jag ville ha en ram runt vindrutan men ändå ha en slät övergång så tillverkades en falsk vindruta i glasfiber.
Sedan var det bara att tvätta, vaxa och lägga på pva igen.
Nu kunde jag äntligen börja på själva huven och för att få till en bra övergång limmade jag först fast en ram av gul xps (hårdare än rosa xps).
41625
Här kan ni se resultatet av den andra sidan. Glasfiber vindrutan kommer ju senare tas bort och den lämnar ju efter sig en bra fläns att fästa den riktiga vindrutan i.
41626

Ja, detta var tyvärr allt för denna gången då jag inte fick min svensk beställda pva innan helgen så jag kunde inte gjuta en hel sida så det tar vi nästa helg. Under denna veckan hade jag tänkt att försöka få till en del på programerings sidan. Det är en väldigt spännande plattform de där arduino korten men en helt ny sak för mig.

Å kan ni tänka er 3 hela månader kvar att bygga på. Hihi, det är ju typ massor av tid kvar eller hur var det nu:sarcastic:

Daniel L
2013-11-03, 20:53
Ajdå, jag glömde ju en bild på den finaste jetmotorn som finns.
41627

henke2
2013-11-04, 08:00
Gör du karosser på beställning?

Fluf
2013-11-04, 08:37
Yay, har väntat på detta. Howling Bug v1 var ett spännande projekt att följa även om den inte hann klar i tid. Vad man kan göra som glad entusiast om man lägger manken till är fantastisk :)

2.0 blir ännu mer spännande nu när du har gjort en del funderingar och omfunderingar sedan första versionen (som jag tycker blev riktigt läcker).

Lycka till och täta uppdateringar tack :)

:1wav:

Misstänker att Henke kikade på den motorn och direkt funderade vilket RC flygetyg den hade passat i ;)

Daniel L
2013-11-04, 17:03
Nja Henke hade jag haft 30h dygn så hade det inte varit några problem. Denna vintern blir det ju isjakt för hela slanten och senare planer är ju att få den till att gå på asfalt sedan är jag ganska sugen att el konvertera den gamla isjakten å därefter så hade det varit roligt att få pulsejeten att hoppa igång ordentligt. Hehe, har inte sommaren passerat då så kommer ju allt med modellflygandet också. Undra om det går att klämma in ett ul b eller motorseglar cert också ;)

Däremot så går det bra att låna formarna.

Henke funderar nog på att byta motor på sin swift.

Jag får tacka fluf och jag hoppas alla kommer tycka om att läsa om något annat än modellflygplan för en stund.
Sedan kan man ju alltid hoppas på att fler skulle börja på liknande projekt i framtiden.

Daniel L
2013-11-07, 03:59
Åh, titta huven lossnade:)
Gårdagen bestod av att värmeforma airex till bägge sidorna. Airexen visade sig vara ett riktigt trevligt material. Det är bara att ta en varmluftspistol sedan formar det sig runt det mesta dock inte paraboliska ytor. Dessutom så är det stenhårt, de hade ju lagt den underst på pallen och kartongerna var ju rätt så knöliga men se där inte ens en liten repa.
Jag har ju en liten förhoppning om att gjuta bägge sidorna i helgen men vi får se.
Man måste sikta mot stjärnorna så missar man i alla fall trädtopparna ;)

Så här blev flänsen på sidorna av huven. En lite luftbubbla här och där men det hade jag förväntat mig. Kanten är gjort av glasfiber flock och lite thixotropic för att få massan lite trögflytande.
41678

Hepp, iväg och jobba men ni får ha en trevlig dag där ute i Sverige.

henke2
2013-11-08, 11:45
;)

Däremot så går det bra att låna formarna.

Henke funderar nog på att byta motor på sin swift.


Hade varit ett alternativ. Får göra ett studiebesök framöver och se om jag får plats i den alls. Om så är fallet vore det kul att bygga en liten elbil :)

Daniel L
2013-11-09, 19:22
Så, nu är det bara att hålla tummarna att även denna delen lossnar ;)
41719

Daniel L
2013-11-10, 11:14
Så då var kanterna trimmade och peelplyen avriven. Tips, glöm inte att köpa den perforerade plastfilmen som är till för att lägga mellan peelplyen och absorberingsmattan. Livet blir så mycket lättare då det går bra mycket lättare att dra bort det då på så här stora formar.
Eh, inget jag hade på denna gången så jag får väll se detta som dagens motion;)
41720

Se också till att ni inte väntar tills allt har härdat till 100% innan ni trimmar kanterna. Det är som att skära i smör när epoxin är lite gummi aktig.

Daniel L
2013-11-10, 15:52
Åh, nu är livet rätt så ljust:D
Gjorde mitt första program till Arduino kortet. Det är Brandvarningssystemet och när jag får hem min rök/gas sensor så blir den komplett. Nu återstår ju en hel del programmering men någonstans ska man ju börja.
Det är en ganska enkel funktion men bra att ha. Det funkar så att om temp sensorn som kommer sitta i motorutrymmet känner en temperatur på över 100 grader så kommer två led lampor börja lysa och en ljudsignal sätter igång. Samma resultat blir det när gas sensorn känner av rök eller bränsleångor(t.ex: vid läckage).

float tempC;
int tempPin = 0;
int ledPin = 13;
int buzzPin = 14;


void setup()
{
Serial.begin(9600);
pinMode(ledPin, OUTPUT);
pinMode(buzzPin, OUTPUT);
}


void loop()
{
tempC = analogRead(tempPin);
tempC = (5.0*tempC*100.0)/1024.0;
Serial.print((byte)tempC);
if (tempC > 100)
{
digitalWrite(ledPin, HIGH);
digitalWrite(buzzPin, HIGH);
}
delay(2000);
}

Daniel L
2013-11-16, 20:58
Hehe, äntligen lite fritid;) Vintersulor på bilen och sista sidan på isjakten är klar. Fick även hämtat mina bromsskärmar och lekt lite med tändningen till EBK;n. Ozon luktar ju så gott;)
41886
41887
41888

Kenneth E
2013-11-16, 22:25
Whaw,

Önskar jag vore i dina kläder, du verkar ha så roligt.

Själv flög jag idag och min markstation välte i vinden med antenn och brutna fästem som resultat. Satt och funderade på en snöskoter med readrift, men vi har inte snö tillräckligt här i skåne för ett motiverat försök.

Jag följer ditt bygge med intresse.
Ken

Daniel L
2013-11-17, 09:16
tackar men det var väll ett lätt problem;)
Det är ju bara att köpa en jet-rpm8000aps och sedan bygga till en kraftturbin. Med det skulle du ju kunna få en bra häftig fyrhjuling. Hehe, alla problem är till för att lösas;)

Daniel L
2013-11-17, 11:26
Ett tips på andra galningar i landet med värsting projekt.
Mobacken= massa jet projekt. Allt ifrån egenbyggda jetmotorer till jet drivna sparkar
http://mobackenracing.se/

Svarthålet= Stora pulsejet motorer. Man vet att det är stort när föraren har svårt att fokusera blicken vid full gas.
http://svarthaletracing.se/

Daniel L
2013-11-19, 18:49
åh, nu är det spännande!
Formarna är ihop limmade med kolfiber roving (snöre) på kanten. Det är en bra metod när man inte kommer åt att lägga in glasfiber remsor, det är något som jag kommer göra senare när karossen är ute ur formen.

Så nu är det bara den långa väntan tills imorgon kvar innan vi får se om allt har lyckats.

Daniel L
2013-11-20, 18:36
YEEEESSS!
Allt lossnade som det skulle huven behövde dock en del övertalning.
41936
41937
Här kan ni se flänsen i bakänden. Den gör så att jag kan gå förbi skarven med väven utan att behöva spackla en massa och det blir ett starkare förband.
41938
Så här blev ramen runt huven. Bara trimma kanterna så blir det riktigt bra. Det var bara två lager av pva(släppmedel) som hindrade huven ifrån att fastna så det var lite spännande att se om den lossnade överhuvud taget.
41939

Fluf
2013-11-20, 20:20
Urtjusigt!

När jag såg första bilden, såg jag detta. Ber om ursäkt.

http://img842.imageshack.us/img842/5954/pclm.jpg

Daniel L
2013-11-21, 07:48
Haha ingen fara. Det är cäll så stora ögon jag kommer ha när jag kör den

kajakmannen
2013-11-21, 10:41
Skulle faktiskt ha varit coolt att motivlacka hela skapelsen så att huven där man sitter och kör har ett stort serielikt ansikte med skräck i ögona och vidöppen mun :) haha

Daniel L
2013-11-21, 19:07
Ja en gång i tiden kunde jag väll lite om motivlackering men fin känslan behöver en hel del övning. Nä, inget om färg är väll helt bestämt ännu.

Dagens nyhet blir att en kraftigare stötdämpare har anlänt. Jag behöver något bättre än en cykel dämpare bak då jag ökar bränslemängden från 12L till 25-30L samt en tyngre motor. Men dämparen på den gamla får ändå åka med i framvagnen på den nya.
41960

Daniel L
2013-12-01, 18:53
Så denna veckan har mest gått åt till att vänta på att lim och spackel ska torka och trimma en del kanter.
Den bakre pluggen började sitt liv som 3st block, därefter blev det mallar i 4mm plywood och sedan var det bara att skära ut allt med värmetråd. Jag siktar att ha gjutit färdigt bakdelen till helgen. Helgen kommer nog ägnas åt slipning samt att få fast den främre upphängningen.
42149
Hehe, den blir bara längre och längre men det blir nog bra i slutändan. Anledningen till att "utblåset" är ovalt är för att bromsskärmarna kommer ligga där. Nu återstår det bara för PU limmet att härda färdigt sedan blir det mer slipning så linjerna blir rätt och mjuka:D
42150

Fluf
2013-12-02, 11:59
Cigarr på skridskor och en raket i röven, nerver av stål säger jag bara!

Det tar sig fint, man börjar få en känsla av slutgiltiga formerna nu.

henke2
2013-12-02, 12:53
Toppfarten på den där kommer vi aldrig få veta. En Futura som är ungefär lika stor och designad lite som en luftbroms går ledigt 300km/h med 20kg dragkraft. Denna har 5ggr dragkraften :)

Daniel L
2013-12-02, 18:38
hehe, man tackar.
Ja vi får se vad som tar stop först antingen mitt huvud, banan eller gasreglaget;)
Mja, sedan har vi ju alltid ebk knappen också

Daniel L
2013-12-07, 21:07
Humm, riktigt så långt som jag hade velat komma denna helgen ser det inte ut att bli men en liten uppdatering får det nog bli ändå.
Vi håller på att byta till en kraftigare värmepump i verkstaden så epoxin härdar väldigt långsamt just nu ;)
Men medans jag väntar på den så pulverlackade jag A-armarna till den främre upphängningen och sedan var det bara att skruva ihop allt.
42299
Bakändan ska nog ha härdat så mycket att jag kan ta bort cellplasten imorgon och göra lite mallar till de sista skotten.
42298

henke2
2013-12-07, 21:17
Värmepumpar är jävulens påfund :):):)

Daniel L
2013-12-07, 21:20
Hehe, det blir ju varmt och skönt sen iaf, just nu är det över 10+ ;)

henke2
2013-12-07, 22:41
Hehe, det blir ju varmt och skönt sen iaf, just nu är det över 10+ ;)

Låter illa och drar ström... :-/

Daniel L
2013-12-30, 21:54
Gott nytt och jäkligt spännande år på er :D
Först så ne jag har inte sovit i en månad. Däremot så har jag jobbat 253timmar på det vanliga jobbet och efter det på isjakten så denna tråden har fått lida lite.

En del saker har ändå hänt. Den främre upphängningen är nu helt klar och den har fått 3st nya skenor att glida på detta året. Även den bakre axeln är på plats med dämpning men den åkte ur lika fort igen då det var dax att limma in en del skott.
42770
42771
42773
Jag fick iaf köpt mig en slipmus då det tog en smärre evighet för hand. Dock en del kvar innan det blir lite färg på den.
42772
Här ser ni skotten in till motorutrymmet. På den lilla hyllan kommer tanken att börja och sedan gå framåt över insugskanalerna. Jag borde få med mig en 20-25L, det kan tänkas låta mycket men det är lättare att fylla på mindre bränsle än att öka tankvolymen.
42774
Det har gått åt en massa timmar till att lära mig förstå arduino programmeringsspråket men jag kommer iaf framåt.
Jag har däremot gått lite bet på att få till GPS hastigheten. Inkopplingen är det inga problem men kodningen vad det värre att lyckas med trotts att jag använder mig av TinyGPS++ och U8glib biblioteken.
Någon snäll själ där ute i världen som skulle kunna hjälpa mig med programmeringen?
Men resten av programmeringen har jag iaf fått listat ut hur jag ska göra.
42775

Daniel L
2013-12-30, 22:13
Hehe här har ni en idol bild som ni kan klistra upp på väggen;)
Fick Mc stället idag så man måste ju se om det passar.
42778

JohanH
2013-12-31, 19:32
Snyggt! Väntar ivrigt på fortsättningen!!!!

PatrikE
2014-01-01, 00:29
Du har ett pm Daniel.

Daniel L
2014-01-01, 15:45
Fantastiskt Patrik!
Precis vad jag behövde. Nu ska jag bara klura ut hur jag får informationen upp på displayen men det vill jag försöka med själv först så att jag lär mig lite på vägen:D
Nä, nu ska jag iväg och pilla lite till på isjakten.

Daniel L
2014-01-01, 19:57
ja, lite framsteg blev det idag också.
Här ser ni pluggen till änden på rören som bromsfallskärmarna ligger i. De kommer även att agera som en pilotskärm som kan hjälpa till att dra ut bromsskärmen. Att det är trubbiga beror på att det kommer vara ett hål i ändan.
42846
Till och med formen till insugen närmar sig slutet jag ska bara lägga ett lager med 25g/m2 väv så att ytan blir hårdare och det går att göra den slät och fin. Tyvärr hamnade NACA-intagen längre bak än vad jag hade velat (om man tar hänsyn till luftflödet) men jag hade inte fått plats om de satt där jag ville ha dem först. Jag har försökt att få till ett vanligt luftintag men det blir inte snyggt hur jag än gör. De bryter den slanka formen på isjakten för mycket och sen ser den ut som mussepigg.
42847
En fena ska den ju också ha och jäklar vad snygg den blev om jag får säga det själv;)
42848

Fluf
2014-01-02, 09:17
Detta kommer bli ett sådan monster, tackar för bilder och uppdateringar.*

Har du några planer på färger/tema på slutfinishen?

Daniel L
2014-01-18, 16:54
Idag blev det bara en bild men det är en del jobb som ingår i den. Insugen är på plats och hyllan för tanken sitter fast så nu kan jag börja göra pluggen till tanken. Annars så har det varit mycket slipa och spackla å lite mer slipa och spackla;)
43190
Mja angående färg så ska jag nog måla den svart med fenan som svenska flaggan.

Daniel L
2014-01-18, 16:56
Kompisen har ju också ett jet projekt på gång som ska till speedweekend.
http://jetandturbineowners.proboards.com/thread/472/turbo-jet-dragster

Daniel L
2014-01-21, 19:54
Det här med tanklock har jag allt gått och funderat på ett tag. Jag saknar ett aluminiumämne så det gick bort fort och sedan sneglade jag på en vanlig 25L dunk men jag tror inte den plasten och epoxy vill samarbeta. Lite senare i duschen trillade det ner något och jag kom på att det är ju bara att gjuta av gängorna på dunken och sno skruvkorken. Duschen är ett fantastiskt funderar ställe, många bra idéer som kommit till där;)
43268
Å en plugg till tanken i rosa cellplast och depron snickrades ihop. Ett lager packtejp gör så att jag kan få bort pluggen lättare och denna gången delar jag på tanken så att jag verkligen får bort alla rester efter pluggen.
43269
Här ser ni konerna som även kommer agera pilotskärmar till bromsfallskärmarna. De kommer endast hållas på plats med magneter.
43270
De bakre vingarna är också på plats bara lite spackling som fattas på dem. Fjädringen sjunker ju ihop en del så när jag är i isjakten så får de den rätta vinkeln.
43272
Ja, en instrument panel kan ju också vara bra att ha. Under luckan så kommer styrkortet till ebk/varningssystem/hastighet gömmas.
Först gör man delen sedan kapar man upp luckan. Därefter blir det packtejp runt kanterna på luckan och sedan är det bara att punkta fast luckan igen. När man sedan har lagt några remsor glasfiber över skarven så får man en perfekt fläns som luckan kan vila sig emot.
4328043281

Daniel L
2014-01-25, 22:47
så nu fick jag till utlösningsmekanismen till bromsfallskärmarna på ett bra sätt. Den första med endast en svarvad kolv stal för mycket av fjädrarnas kraft.
En lite incident blev det dock. Hehe, jag tog en tråd som skulle hindra kolven för att åka för långt ut under det första testet. När jag släppte så gick snöret av och enligt kompisen som stod en bit bort fortsatte kolven ca 3m rakt upp. Allt som åker upp kommer ju ner har jag fått lära mig i modellflygande. Jag tittade bara på röret och undrade vad som hände när helt plötsligt kolven träffade mig rakt på ovansidan av handen.
Medans jag hoppade och svor så mycket jag kunde låg kompisen på golvet och vred sig av skratt;)
Den funkade alltså över förväntan:D
43359

Daniel L
2014-02-08, 20:14
tjosan
de senaste veckorna har det varit tankbyggande samt ännu mer funderande och testande. Utlösningsmekanismen till bromsskärmarna har krånglat en hel del och det visade sig att det krävdes en 2mm wire för att hålla emot kolvarna. Testade med en tunnare men det gick bara två gånger sedan flög kolven och fjädrarna ut. Jag vill ju inte sprida metall delar över hela banan på speedweekend.
43677
Att gjuta av gängorna till en 25L dunk visade sig funka riktigt bra.
43678
Vi har ju också en insida. Det fick bli två skvalpskott samt ett rör runt sugledningen till motorn. Röret i sig kommer ju fungera precis som en hopper tank till modelljetmotorer. Även en pump till ebk;n är monterad däremot kommer jag inte hinna bygga och testa en ebk innan speedweekend så den är till för framtiden.
4367943679

Daniel L
2014-02-09, 16:18
vindrutan är på plats och nosvingarna ligger i press:D
43689

Snickarjävel´n
2014-02-09, 19:31
Rätt fräckt bygge.

Daniel L
2014-02-15, 23:50
Det får bli en liten snabb uppdatering så här mitt i natten;)
Huven har fastnat på isjakten med ett gångjärn och två stopp wirar. Instrumentbräda fastnade den med.

43806
En motorhuv ska man ju också ha så man kan titta lite på den fina motorn.
43807
Annars så har hela upphängningen åkt ur inför målning och jag monterade en styrdämpare. Sedan finns det lite halvfärdiga prylar som snart är klara.

Ps: Nosvingarna sitter också på sin plats.
43808

JohanH
2014-02-16, 00:26
Läcker!!

Vore kul att bygga en elbil av det där :-)

PinDuke
2014-02-16, 08:23
Skall bli kul att se din skapelse irl.
Om vädret tillåter och om tävlingen blir av har jag tänkt flyga lite med quaden och filma.

Daniel L
2014-02-16, 20:55
åh en modellflygare till ibland alla motorskallar är alltid välkommet du får inte glömma att säga hej.

Dagen har bestått av att hämta lite styrelektronik till motorn så det blev inte så mycket byggande idag. Men någon timme fick jag allt klämt in.
Det är lite krångligt att få i och ur den främre upphängningen men jag var ju bara tvungen att se hur styrdämparen funkade.
Jag var lite rädd för att det skulle gå trögare åt ena hållet när jag satta fast dämparen i pedalen men det gick bra. Trögheten är lika stor i båda pedalerna och det blev nog en alldeles lagom styrka för att hålla emot skenan.
43841
Här ser ni pilotskärmarna. De sitter fast med magneter i skärmen och en liten stansad plåtbit i aluminiumröret.
43842

Jag har ersatt axeln i pianogångjärnet till huven med en wire så om jag hamnar upp och ner så ska jag lätt kunna få bort huven.
43843

JohanH
2014-02-17, 22:52
Jag följer med spänning!

Hittade ditt foto album. Herrejösses vad du knåpar ihop roliga saker i garaget!! :-)


Mvh
Johan

jocke1963
2014-02-18, 05:56
Såg detta, ser oroväckande ut.... :/

http://www.braaap.se/2014/02/speed-weekend-hotat/

PinDuke
2014-02-18, 08:23
Det var därför jag la in brasklappen "om tävlingen blir av" i mitt inlägg ovan.
Jag bor 500 meter från sjön på vilken tävlingen skall hållas och jag vistas ofta på isen, senast igår, och den ser inte speciellt bra ut.
Vi har haft Skåneväder dom senaste två veckorna med regn, plusgrader och blåst vilket gått hårt åt isen.

Daniel L
2014-02-18, 20:48
ja vi får se. Jag hade blivit helt förstörd om jag inte ska åka något iår heller pga väder, fast som modellflygare borde man väll ha vant sig nu ;) Men Glenn på speedweekend verkar säker på sin sak och det ska vara 40cm tjock is på banan iaf.

Annars så sitter motorn äntligen på plats efter en jäkla massa mätande och ännu mer funderande på hur jag skulle fästa motorfästet i karossen.

Daniel L
2014-02-22, 22:12
Ska bara meddela att motorn är startad och låter en jäkla massa. Imorgon blir det förberedelser inför målning, koppla in arduino kortet och få färdigt bromsen. Jag måste dessutom tacka Patrik så väldans mycket för att du tog hand om programmeringen av arduino kortet så jag kunde ha en hastighetsmätare.
På måndag blir det lackning och sedan börjar vi packa inför speedweekend :D
43952

Kenneth E
2014-02-22, 22:25
Se nu till att köra en repa med Howling Bug och film vill vi se, vi har väntat i mer än ett år på detta.
Hoppas du har skaffat en massa goprokameror för dokumentationen.
Ken

Daniel L
2014-02-22, 22:48
ja en gopro blir det på isjakten och om det är bra väder så har timmy med sig en liten multikopter, funderat på att ta med ett fpv plan också men det får vi se om vi har plats med.

Snickarjävel´n
2014-02-22, 23:04
Fy satan vilket monster. Mycket har man provat men denna vettifan om jag hade satt mig i.....

Lycka till.

Daniel L
2014-02-23, 21:35
instrument panel och den är inkopplad. imorgon ska det bli lite färg på den.
43975

JohanH
2014-02-23, 22:23
Så Coolt! Ska bli kul att se den i färg! Kan du inte ta lite mer bilder på installation och så?

Daniel L
2014-03-02, 19:54
mja detta året kör vi tvärt om nu var jag klar men inte isen :(
Så det blev inte så mycket mer än några uppstarter för att roa den publiken som kom, vilket ändå var förvånansvärt många.
Men jag kan inte säga att vi har haft en enda tråkig stund tillsammans med svarthålet och mobacken racing.
Timmy fick igång sin hemma byggda jetdragster och efter lite mer svetsande så fick vi igång hans ebk. Tyvärr så har inte jag varit så duktig att ha framme kameran men jag ska se om inte det finns andra källor till film och bilder.
4414744148
Nu när allt äntligen har lugnat ner sig igen så kan jag börja med EBKn och beställa hjul så att jag kan köra på asfalt.
Så är det något modellflygar meeting som tillåter mig dra en repa så kommer jag gärna

Mr Jetman
2014-03-04, 10:10
Mera bilder Daniel :-)

Daniel L
2014-03-05, 16:38
Jag får väll bjuda på lilte efterbrännar acction ifrån timmy (viggen). Han hade lite problem med att få sin ebk att tända men det gick till slut och det blev en fin lamppa av den;)

https://www.youtube.com/watch?v=yyu9xILHJJk&list=UUKg31f-gf5Y_lra83V1gq7w&feature=c4-overview

Här är min skapelse igen. Just nu skissar jag lite på ebk;n till min turbine och vi får se när hjulen landarar men prio ett just nu är att bli av med min jäkla förkylning. Hehe, jag trodde inte att det var möjligt men 2014 ser ut att bli ännu bättre än 2013 :D
44247

Daniel L
2014-03-06, 22:33
Ni glömmer väll inte att titta in på sveriges två andra pulsejet/turbin team.
http://svarthaletracing.se/
Samt
http://mobackenracing.se/
En mer spännande samling människor får man leta länge efter i Sverige:cheers2:

Daniel L
2014-11-29, 23:28
Jaha, så här skulle det ju inte bli. Det visade sig vara lite svårare att få tag på gokart hjul med skivbromsar för under 10 000kr. Det hann bli sommar innan jag fick tag på en uppsättning hjul sedan var det lite svårt att få tillåtelse att köra på dragracing träffarna. Detta höjde inte direkt motivationen för att göra något.
Dessutom så råkade jag börja med ett motorsegelcert (tmg).
I september hände det något fantastiskt. Jag fick hyra en hobbylokal på 25m2 så då blev det till att bygga lite.
Bygglusten tog fart igen och högst upp på listan var att göra isjakten vacker. Hehe, efter spackel och slipning åå ännu mera spackel och slipning så ser den ut så här idag.
49150
En ny bakaxel fick jag fixat då den gamla blev ombyggd så hjulen kunde monteras på den.
49151
Nästa punkt på listan innan speedweekend blir en EBK och jag hoppas verkligen vi får lite is här nere i vinter. Den har ju inte gått en meter än så länge.

henke2
2014-11-30, 07:57
Helt rätt, man ska bara hålla på när det är kul. Annars faller poängen med det hela. Riktiga saker blir inte gamla av att ligga på hyllan heller för den delen :)

Daniel L
2014-12-28, 11:55
hoppla efterbrännkammaren är nu ihop näst och då var jag bara tvungen att se hur det skulle se ut. Jag var lite rädd att den skulle se konstig ut men det blev ju riktigt bra. Det drog väll ut lite på tiden men jag fuskade lite med att vattenskära ut konerna. Jag tyckte det var lite onödigt att betala 900kr för en gängtapp till bränslespridaren så kineserna kom till räddningen så det blev 78kr inkl frakt :D. Segt när jänkarna ska krångla till det med UNEF.
Flammhållaren består av två koner.
496174961849619

JohanH
2014-12-28, 20:01
Coolt! Testfilm ? :-)

Daniel L
2014-12-30, 19:44
pssssst. Jag får väll lägga in en teaser inför morgondagen.
49650

JohanH
2014-12-30, 20:36
Wow! Vilket monster :-) Då får vi hålla tummarna för att det håller ihop!

Daniel L
2014-12-31, 14:18
Sorry det blev inte mycket till ebk körning idag. Men, men vad gör man problem är till för att lösas. Nu har det ju helt plötsligt blivit en nyårsafton i vägen så nästa försök får bli på fredag.

Nålventilen som stryper flödet av bränsle till lagerna tålde inte diesel så det blev fullt blås igenom och då går lagerna så trögt att motorn knappt orkar hålla sid vid liv. Dessutom så springer allt bränsle förbi brännkammaren så det hjälper ju inte direkt heller. Men motorn gick bra tillräckligt länge för att jag kunde konstatera att spridaren i EBK:n var alldeles för liten (måste dubbla storleken).
Jag köpte en ny nålventil pga att jag råkade elda upp den gamla förra året.

Nåja, gott nytt år och skål för att varje år blir lite bättre än det förra :D

Daniel L
2015-01-02, 21:04
Jaha, vem fan va det som bestämde att vi skulle ha en storm idag:banghead: lika med ingen turbin körning.
Nåja, det är ingen ide att lata sig så detta är de 2 senaste dagarnas arbete.
Jag får börja med att tacka kajakmannen för hans cnc tråd för det var den som tände iden om att jag också kanske kan bygga en cnc fräs. Jag var på väg att köpa en liten cnc maskin och sedan låta ett annat företag göra de stora fräsningarna. När jag sedan räknade lite på kostnaden så bestämde jag mig rätt så snabbt att jag byggen en stor själv.
Jag kommer starta en ny tråd om det bygget men först måste alla kulskruvar och de linjära lagerna komma och det tar nog ett par veckor tills dess. Detta blir som ett bevis på att jag inte har legat på soffan de senaste dagarna ;)
4970149702

Daniel L
2015-02-10, 17:33
jag ska bara ha ett nytt längre tändstift i ebk;n också så jag kan tända den på fullgas.

Film håller på att laddas upp så ni får hålla till godo med dessa bilder.
5040450405

Daniel L
2015-02-10, 21:18
https://www.youtube.com/watch?v=IukW5zPtN1Y&feature=youtu.beFilm

Fluf
2015-02-11, 09:07
Insane!

Bortsett från svårtänd EBK som du är på så verkar den gå jäkligt jämt och fint :)

Daniel L
2015-02-15, 22:31
ja ack vad en liten magnetventil kan ställa till det. Jag har varit uppe i årsunda i helgen och skulle provköra. Lördagen gick åt till att hjälpa till ute på isen då de hyvlade för brinnande livet. Eller de kan ju bara köra den i 4km/h.
Magnetventilen tyckte inte om kyla och tillsammans med lite smuts(filtret i tanken hade gått sönder) så orkade det bara igenom bränsle så jag fick upp han på tomgång men det räckte till 22km/h så det är just nu mitt personliga rekord.
Men det räckte för att få en lista med saker jag ska modifiera. Det var skönt att få testa lite även fast det bara blev en gång och mycket långsammare än vad jag trodde;)
5060450605

Och lite rökeffekter kunde jag bjuda på iaf.
50606
fotograf cippe carlstedt

Fluf
2015-02-16, 16:41
Läckert, grattis till givande testkörning, och härligt att få se den i sitt rätta element. Sanslöst läckert :)

Kenneth E
2015-02-16, 21:02
Den är i allafall på banan!

lassebetong
2015-02-19, 06:18
Kul att du fått testa den iaf. Hoppas på bättre lycka/fart nästa gång.

Daniel L
2015-02-19, 16:26
tackar, Jag håller på nu att göra den klar inför eventet nästa helg. En prov start får det bli i helgen sedan ska allt lastas och på torsdag bär det av uppåt igen.
Därefter så får jag nog vila lite innan jag drar igång med cnc maskinen.

Daniel L
2015-02-27, 16:05
dagen började med en temperatur på 4+ i husvagnen men efter en premiär tur på 122km/h så är jag glad igen
5088750888

https://www.youtube.com/watch?v=EE3aof9IC08&feature=youtu.be

zooks
2015-02-27, 18:09
Kul att det börjar röra på sig!

Ålänning
2015-02-27, 18:17
SKoj! :-D Vad har du på "todo'n" inför nästa tur? Förutom att öka kraften på motorn, vad mer kan du göra för att få mer spjutt?

cmeijer
2015-02-27, 18:57
Snyggt jobbat.
vilken fin is ni verkar ha.
njut till 100%

H Claes m
www.meijer-models.se

Daniel L
2015-02-28, 07:38
Ålänningen det är bara att vrida mer på gasen ;-)

Ålänning
2015-02-28, 07:55
Ahaa! Tänkte inte på det. ;-) Det återstår mer "spjutt" redan, kanske lite tidigt att redan ha tagit ur max.

henke2
2015-02-28, 10:53
Ahaa! Tänkte inte på det. ;-) Det återstår mer "spjutt" redan, kanske lite tidigt att redan ha tagit ur max.

Jag tror den gör 123km/h med ungefär 7kg dragkraft, Morton skulle väl ge 100kg? Så det finns att ta av ��

PatrikE
2015-02-28, 12:34
Skön känsla när prylarna lirar ihop..
Bara att gasa nu då.. :)

Fluf
2015-02-28, 14:09
Grattis till en lyckat tur!! :)

Sakta men säkert framåt, säkerhet främst. Skitkul projekt :)

PinDuke
2015-02-28, 18:50
Såg ut som att du fick dig en piruett idag.

Daniel L
2015-02-28, 18:53
Ja jag kan sammanfatta lördagen med att jag gick av banan i 120km/h. Det var lite sidvind och min nosskena var slipad som en skridskor och det bet dåligt. Även fast jag hade fullt utslag åt vänster så drog han åt höger.
Jag bytte till en knivslipad skena och det funka så jäkla bra att jag knappt kunde titta på pedalerna så svängde det väldigt mycket. Under samma åktur så märkte jag även att det spårade något fruktansvärt så det blev bara dessa två rundor.

Men jag är rätt så nöjd ändå för att åka på detta isracing eventet och förvänta sig underverk på första försöket går inte.
Så jag får komma igen nästa år:D

Annars så har vi haft skidåkare, flygplan och en hel del bogseringar som har försenat hela eventet men all heder år alla på landracing som har kämpat så hela vintern med isen.

Daniel L
2015-02-28, 19:29
Film på min avåkning ingen fara men det blev lite hoppigt

https://www.youtube.com/watch?v=LMIqR2mSrpU&feature=youtu.be

Daniel L
2015-02-28, 21:33
Hahahaaha, toppen jag fickett pris i alla fall. vingligaste repan:D
50912

johanvm
2015-02-28, 22:05
Hej, lite allmänna funderingar på väghållning:
Du skrev "jag knappt kunde titta på pedalerna så svängde det väldigt mycket". Du bytte till en knivslipad framskridsko, kan det ha inneburit att fordonet helt plötsligt blev kraftigt överstyrt/instabilt? Hur är tyngdpunkten placerad i längsled? Det låter som om man alltid borde satsa på bäst grepp i bakskridskorna så att fordonet alltid vill räta upp sig. Om fordonet är kraftigt överstyrt så borde ju risken vara överhängande att man i hög fart råkar ut för vobbling så att den i värsta fall tvärställer sig och kanske börjar rolla runt.

MVH!
/Johan

bem
2015-03-01, 09:55
Kanske ett sidoroder på isjakten vore bra så man i högre farter kan få hjälp av rodret att hålla kursen?

/Bo

Daniel L
2015-03-01, 11:55
Ja de bakre skenorna har alltid varit "knivslipade" så någon sladd åkte jag inte på. Däremot så hade jag väldigt stora utslag på styrningen och med den platta slipningen så styrde det dåligt så utslagen gjorde inte så mycket. Men när jag satte på den andra skenan så bet det bättre så varje litet utslag gjorde helt plötsligt väldigt mycket.

Daniel L
2015-03-28, 22:51
Ja, där sprang en månad förbi utan att jag hann fatta något.

Jag ska börja med att tacka min sponsor (Jet-rpm sweden) för att jag får ta del av en så stor jet motor. Varje gång jag går förbi isjakten så kan jag inte låta bli att le och tänka på vilka konstiga vägar livet kan ta ibland.

Men vad händer nu, är allt färdigt?
Näää, det är en hel del kvar och denna sommaren ska den få hjul. Hjulen är nästan helt färdiga sedan i somras så det är lite pill samt bättre väder som fattas innan jag kan börja test köra lite. 13 Juni var det en träff i Ljungbyhed. 5 september i ljusdal och flying mile på tierp hade varit roligt.

Något vi måste införskaffa är ett bra depåtält. Vi är ju ett liten grupp här nere som bygger allt ifrån jetmotorer till super seven så en hemsida kanske vore på sin plats.

Foton ifrån speedweekend blev det inte mycket av mellan att köra, titta på andra jet farkoster och prata med folk så blir det inte så mycket tid kvar. Däremot så vet jag att det finns en del bilder på folk som provsitter i isjakten.

Daniel L
2016-02-14, 07:33
Kan ni fatta att det har gått ett helt år igen.
Ja så här 11 dagar innan man ska bege sig uppåt till speedweekend börjar ju spänningen öka.
Men trotts min totala brist på att uppdatera er så har det hänt lite i alla fall.

I somras så blev det inget åkande men jag var ner till Ljungbyheds flygdag och förde lite oväsen. Det höll dock på att sluta i totalt fiasko då den förbannade Preem dieseln var så dålig att motorn knappt gick på det.
57084

Sedan har vi bestämt oss för att investera i lite nödvändiga prylar till årets Speedweekend.
Ett ordentligt depåtält i stål 6x3m samt bord till det.
57085

Sedan kommer vi till vårat stora projekt som vi har ägnat jul ledigheten och ett antal dagar till på.
Vi köpte en släpvagn och sedan byggde vi en öppningsbar aluminiumkåpa uppe på det. Vi la även till en fäll bar ramp och lampor både ute och inne i släpet. Släpet är ett Vlemmix PL630t-4500kg 6,3x2,2m i lastyta.
57086

Vi lyxade till det med en fjärrkontroll styrd hydraulisk öppning och stängning.

https://www.youtube.com/watch?v=gd9z1D1mVB4

Men även isjakten har fått bakaxeln och infästningen till bakdämparen förstärkt. Samt att jag har hämtat en ny motor. Jag har verkligen en fantastisk sponsor :D
57087

Nu är det ju så att vi är 3st kompisar som hjälper varandra med våra galna projekt. Så vi har gjort oss en liten hemsida. Där kan ni se en Super seven med en Yamaha r1 motor, min isjakt, en jet dragster med egenbyggd motor och släpvagns bygget i detalj. Lite projekt som har förpassat till historien finns också där.

www.varbergracing.com (http://www.varbergracing.com)

Daniel L
2016-02-14, 12:32
En till liten kul grej är vad dessa lite smått knepiga projekten kan leda till. Jag har ju fått komma i kontakt med en hel del roliga personer inte minst svarthålet, mobacken och min sponsor allt har ju varit igenom detta projektet.

Nu har detta projektet givit mig en möjlighet som jag inte ens hade kunnat drömma om.
Jag har fått jobb på Koenigsegg!!! Jag var där och skrev på papperna i fredags.

Ps. TMG certifikatet damp också ner i brevlådan i veckan sås denna våren kommer bli rolig:thumbup:

henke2
2016-02-14, 13:47
Jag har djupdykt i ämnet diesel. För att göra historien extremt kort så tanka på St1 eller Shell(samma bolagskedja) då får du bra jetbränsle med 5% olja inblandat direkt på tappen! Andra aktörer så som preem eller OKQ8 har olika sorter där man blandar in biodiesel(inte RME utan biodiesel). Det är nog den du råkat ut för som din motor inte gillar.

Flygsmurfen
2016-02-14, 14:49
Grattis till jobbet!!!
Underbart projekt.
Önskar dig all lycka till. Följer dig med spänning.

// Mats W

PatrikE
2016-02-23, 07:03
Följer med spänning hur det går i Årsunda!..

Daniel L
2016-02-23, 20:09
Tack, för orden.
Jag vet inte riktig vad det är med speedweekend men tydligen ska man hålla på ända in i sista stunden.


https://www.youtube.com/watch?v=LjWa62zp7_I

Daniel L
2016-03-03, 20:45
Så nu har jag vaknat igen efter Speedweekend 2016. Det sägs att jag har arbetat de senaste dagarna men jag har nog bara gått i sömnen;)

Vi började med lite lätt panik redan på onsdag kväll när vi skulle packa allt. Eftersom vi har ett så stort släp så måste man ju ha en stor bil till det och den gick bara på 7 cylindrar den kvällen. Allt såg ytterst dystert ut då vi inte fick tag i en bil som kunde dra vårat 3ton tunga släp men till sist så fick vi torkat tändspolen och rengjort stiftet så funkade allt som det skulle igen.
Detta medförde dock att en hel del prylar glömdes att packas ner när jag kom hem igen, däribland min garmin kamera så tyvärr blev det inga filmer ifrån isjakten.

Det enda spännande som hände på torsdagen var ett kraftigt wobbel på släpet. Lite för hög dragkrok på bilen och ett baktungt släp visade sig vara orsaken till det men det löste vi genom att ställa 6st 25L dunkar med diesel så långt fram i släpet vi bara kunde. Annars så var det bara en lugn men lång bilfärd upp till Årsunda.
Väl uppe så var det bara till att lasta av allt och bygga ihop depån.
57503 57504

Fredagen bestod till stor del av att vänta på att det skulle sluta snöa och sikten skulle bli bättre. Snön sabbar hastighets mätningen och det hjälper om räddningspersonalen kan se om någon kraschar.
Det blev bara ett åk för mig och det var endast i 80km/h sedan gick det inte att hålla den rak längre. Så det var bara att åka tillbaka till depån och minska dem allt jag kunde. Sedan var jag barlast i Timmys super seven så det blev inget mer åkande den dagen. Det är en riktig trevlig liten bil det där och 173km/h gjorde den på 4;ans växel. Fel utväxling så motorn orkade inte varva ut ordentligt på de högre växlarna.
57507
https://www.youtube.com/watch?v=Bow53a1xnJ0

Så kommer vi till lördagen och nu skulle det gå undan hade jag tänkt i alla fall. Säg det som någonsin blir som man har tänkt. Styrningen var fortfarande för känslig och jag kunde precis hålla den tillräckligt stabil för att gasa lite. Fast det var ändå en stor dag för mig då detta var första gången jag kom i mål innan har jag fått avbryta tidigare pga instabilitet eller för dålig styrförmåga.
57506

Här ska jag passa på att tacka Patrik E igen för den fina hastighetsmätaren han hjälpte mig att programmera. Den är ju GPS baserad och slår endast på 1,5km/h jämfört med landracings mätutrustning.

Mindre utslag kunde jag inte fixa på plats så detta blev första och sista rundan för isjakten detta året.
Trotts lite åkning så kunde jag känna att mina förstärkningar löste flexningen runt bakaxeln så nu är det bara en bättre styrning som behövs för att det ska kunna går riktigt fort. Jag förbättrade även mina klor på bromsen så nu kan jag stanna lite fortare också.

Hehe, en lite storleks jämförelse. Det är inte många som tror att jag verkligen får plats i isjakten och vissa är helt övertygade om att den är radiostyrd.
57508

Se så fin den är i solnedgången ;)
57509
57510

En sista bild innan hemgång med 4km banan i bakgrunden. Längtar redan till Speedweekend 2017:(
57511

Saker som jag måste förbättra tills nästa Speedweekend är:
Nya spridare till EBKn (smälte den gamla,ops)
Större pump till EBKn
En helt ny styrning. Just nu lutar det år fly by wire men vi får se.
Eftersom EBKn behöver mer bränsle så vill jag ha i mer soppa i isjakten så ut med den gamla tanken sedan får det bli en integraltank. Jag var först inne på att lägga in en tank i nosen med en transfereringspump till huvudtanken men en integraltank ger mig ca 4-5L mer i tankvolym och det räcker.
Det sista är att vi måste skaffa oss lite mer PR prylar då vårat lilla team är lite osynliga just nu. Lite klistermärken och en banderoll ska nog lösa det.

Daniel L
2016-03-03, 20:54
Så här graciöst ser det ut när man justerar styrning;)
57512