handdator

Visa fullständig version : Circulär eller linjär Antenn vid flygning på 10mil



Kenneth E
2013-11-15, 20:42
Nytt mål.

Skall flyga långt, typ 10mil från mig, vilken antenn på flygplan ger bäst räckvidd med lägst effekt om det nu är någon skillnad?

Funderar på att använda mig av Yagi eller Helical på markstationen, men det kan ju finnas andra lösningar eller kombinationer - är ute efter en vettig kombination.
Ken

simonarvestrand
2013-11-15, 20:46
jag tror på yagi.

men en stilla undran bara, varför flyga så långt ?

UndCon
2013-11-15, 22:40
10mil...vad har du för tillstånd?

Kenneth E
2013-11-16, 13:23
Ingen som vet och kan svara på frågan?
Ken

frznlogic
2013-11-16, 22:24
Det finns så klart massor av svar på frågan men jag tror de flesta liksom mig helst inte svarar med tanke på hur ansvarslöst och olagligt det hela låter.

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk

Ålänning
2013-11-16, 22:37
Långt till fältet? Världsrekord på gång? =)
Är det många som flyger så långt bort ifrån sig på detta forum och kan ämnet?

Kenneth E
2013-11-16, 23:30
Kan väl vara bra att veta att ett av de val man har kan vara en fördel framför det andra, har kört med cirkulär nu ett tag och det fungerar bra runt om mig på en mils avstånd, men tanken har dykt upp om inte linjär är bättre på långa håll.

Obs, 10 mil är inget rekord, är redan knäckt.
Ken

flunk
2013-11-17, 00:19
Cirkulär polarisering har bara den effekten att den är bra på att dämpa multi path störningar, dvs att signalen studsar och kommer in i mottagaren vid olika tidpunkt pga fördröjningen som uppstår då samma signal färdas olika långt.
Har ingen större inverkan på långväga, svaga signaler.
Tio mil, hur ska det gå till? Blir lång flygtid...

Kenneth E
2013-11-17, 02:06
Ja , cirka 2 timmar i luften.

Allt kostar en del så tänkte att jag kunde investera i rätt grejor från början om någon redan vet svaret.
Ken


Cirkulär polarisering har bara den effekten att den är bra på att dämpa multi path störningar, dvs att signalen studsar och kommer in i mottagaren vid olika tidpunkt pga fördröjningen som uppstår då samma signal färdas olika långt.
Har ingen större inverkan på långväga, svaga signaler.
Tio mil, hur ska det gå till? Blir lång flygtid...

Ålänning
2013-11-17, 13:59
En på klubben flög en fyrtaktare i 47 minuter i sträck i en vanlig 40-trainer, typ 3 dl original-tank, skulle ha gått längre om han inte gjorde ett dyk mot en flyby och steg brant. Ingen märkvärdig setup, det bara blev att flyga i ett sträck på skoj.

PatrikE
2013-11-17, 16:10
En 3G eller 4G telefon och http://bambuser.com/

Kvaddcopter
2013-11-17, 20:34
Om du är seriös och tänker genomföra detta så har du förhoppningsvis redan sett den här tråden:
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1661795

Ser enkelt ut på pappret, men ett lycka till kommer du garanterat att behöva, glöm inte att filma! :)

Kenneth E
2013-11-18, 17:03
Tack för den, det var välkommet. Precis som jag tänkt göra fast utan segelplan.
Ken


Om du är seriös och tänker genomföra detta så har du förhoppningsvis redan sett den här tråden:
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1661795

Ser enkelt ut på pappret, men ett lycka till kommer du garanterat att behöva, glöm inte att filma! :)

Kvaddcopter
2013-11-19, 09:27
Tack för den, det var välkommet. Precis som jag tänkt göra fast utan segelplan.
Ken

Får man vara nyfiken och fråga hur du tänkt åstadkomma dessa flygtider utan segel? :p

Har själv en Skywalker 1900, 2014 på ingång och forskar i vad man ska köra för maximal tid i luften Vs max räckvidd!

UndCon
2013-11-19, 10:44
Med min gamla Skywalker (v3) flög jag 45 minuter blandad flygning på 3S 5000mAh och då stoppade jag i 2200mAh till video och kamera

Kärran rymmer 2st 4S 5000mAh om man vill få ner A-förbrukningen mer.

2 timmar torde inte vara några problem alls om du använder en snål flygteknik och tar reda på i vilken hastighet du förbrukar minst A

Kenneth E
2013-11-19, 11:16
Jag har ett värde redan och det är 100km/h.

Precis min tanke, det blir till att testa sig fram till en vettig lösning. Det gör det hela lite roligare när man har ett mål även om man kanske inte når det, men för varje steg man kommer närmare desto större blir man.

Drar planet 10A, blir åtgången 20A, grovt räknat. För varje mAh man kan minska förbrukningen med desto lättare blir modellen dessutom. Kanske skall satsa på bensin, då blir modellen lättare med tiden!
Ken


Med min gamla Skywalker (v3) flög jag 45 minuter blandad flygning på 3S 5000mAh och då stoppade jag i 2200mAh till video och kamera

Kärran rymmer 2st 4S 5000mAh om man vill få ner A-förbrukningen mer.

2 timmar torde inte vara några problem alls om du använder en snål flygteknik och tar reda på i vilken hastighet du förbrukar minst A

Mr J
2013-11-19, 11:37
Drar planet 10A, blir åtgången 20A, grovt räknat. För varje mAh man kan minska förbrukningen med desto lättare blir modellen dessutom. Kanske skall satsa på bensin, då blir modellen lättare med tiden!
Ken

Du får göra som jaktflygarna med deras fälltankar...
Släpp ett tomt batteri i fallskärm och flyg vidare mycket lättare.

neu
2013-11-19, 12:16
Blir dyrt i längden :sarcastic:

Mr J
2013-11-19, 13:11
Blir dyrt i längden :sarcastic:

Jag förutsatte att han har nån GPS så att han vet var han ska hämta dom...

Kvaddcopter
2013-11-19, 13:46
Jag har ett värde redan och det är 100km/h.

Precis min tanke, det blir till att testa sig fram till en vettig lösning. Det gör det hela lite roligare när man har ett mål även om man kanske inte når det, men för varje steg man kommer närmare desto större blir man.

Drar planet 10A, blir åtgången 20A, grovt räknat. För varje mAh man kan minska förbrukningen med desto lättare blir modellen dessutom. Kanske skall satsa på bensin, då blir modellen lättare med tiden!
Ken

Det där med 10A åtgång 20 förstod jag inte riktigt, men kör på bensin! Ganska ovanligt med det på FPV maskiner :)

Kenneth E
2013-11-19, 13:56
Kan bli riktigt dyrt om man inte riktigt har koll på vart man släpper dem.
Ken


Jag förutsatte att han har nån GPS så att han vet var han ska hämta dom...

Kenneth E
2013-11-19, 14:01
Jag kanske var något otydlig: 10 Ah, dvs 10 ampere per timme i luften a´ 100km=1 timme och det har gått åt 10A. Sedan skall planet tillbaka dvs ytterligare 10A alltså totalt 20A.

Då kanske någon tycker att borde inte batteriet laddas på tillbaka vägen, svar nej.
Ken




Det där med 10A åtgång 20 förstod jag inte riktigt, men kör på bensin! Ganska ovanligt med det på FPV maskiner :)

UndCon
2013-11-19, 14:45
100km/H är inte så lite det....varför så bråttom? Svårt att hitta setuper som inte konsumerar mAh som galningar i högre farter...vi pratar om marchfart - inte toppfart.

Defuncta
2013-11-19, 17:40
Kolla på grid antenner (linjär) eller gatling (circulär). Låter spännande att flyga så långt. Dock tror jag att du inte kommer att lyckas :) Sorry....

SteffeB
2013-11-19, 18:13
Lite tips: Strunta i Lipo och flyga med batterier som visas i början på denna tråd: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1880665