handdator

Visa fullständig version : Dare Wright Military Flyer 1909



Ålänning
2013-11-19, 22:49
Har i många år velat ha "första flyget" hängande i taket så jag har länge sneglat
på Wright-brödernas Flyer. Den byggdes ju 1903 men den byggsatsen såg lite trist
och så ut, så jag valde den som såg snyggast ut på de bilder jag hittade, dvs
Dare's Military-version från 1909. Vet inte om man ska kalla den warbird, man sprang
ju i fatt den och drog ner den i backen skulle jag tro. :-)

Kanske nån här som byggt samma? Eller en Wright Flyer? Det är ju en RC-byggsats,
så den ska väl flyga då. Men den ser ju inte klok ut så man lär väl kasta upp den bakvägen...

Fick övre vingen klarbyggd ikväll.

Har lagt upp bygget i hemma-forumet...
http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=61&t=12126

pgrts
2013-11-20, 05:59
Snyggt bygge - sen får du ju bygga en pilotdocka där du kan gömma mottagare och servon ;-)
Batteriet får väl plats i motoratrappen.
Grattis till många timmars vinterterapi. Som dom brukar säga "90% av bygget går på de första 10% av tiden".

Ålänning
2013-11-20, 20:35
Blev 2h bygge ikväll igen, så nu är undre vingen ocskå klar. =) Den är ju rätt lik med små avvikelser så det blir inga bilder på den förrän bägge är klarbyggda och fria. För att vara en A4-sida med instruktioner hur man bygger hela flyget vad gäller trädelen, så är jag ändå impad över hur smidigt det går. Har ju nyss byggt en Piper Cherokee träklar så man har ju fått in lite lärdom och erfarenheter av det, så man arbetar klart mer systematiskt och noggrannare på ett mer effektivt sätt nu. Fast det är en hel del fel i instruktionerna. Fel mått, fel siffror, saknas lite info osv. Men bra blir det och nöjd är jag! 7h än så länge. Så du menar att det är 63h kvar på vingarna? ;-) Nästa byggtillfälle blir det canards och roder.

Ålänning
2013-11-22, 21:22
Nu är både övre och undre vinge klarbyggda och grovslipade.
Både övre och undre canard är klarbyggda, ska grovslipas.
9h hittills. Intressant med tidsloggen. Måste ju bevisa att de sista 10%en inte tar lika länge som 90% av flyget. ;-)
Här fortsätter bygget:
http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?p=121396#p121396

Lelle
2013-11-23, 08:25
Riktigt snyggt bygge, :applouse:Micke!

pgrts
2013-11-23, 08:46
Det går ju undan. Men det är lite kvar till riggning. Är det "normala" roder eller "wing warp" på den? Du gör väl så att styrspaken rör sig med rodren. Det är ju inte riktigt tidsenligt - men behöver du tunn kevlartråd till "vajrar" så går det ju lätt att skicka i ett brev. Jag vet inte vilken tjocklek de hade på originalet. Björntråd har man ju använt och det är perfekt om den inte blir för tjock i skala.

Ålänning
2013-11-23, 15:12
En får tacka! =) Det är ju roligare bygga än göra hemsysslor och utesysslor, speciellt nu när det är kallt ute och jag har nåt roligare på byggbordet. :-D Håller på med K-frames'en till Canarden nu. Sen blir det roder. Dessa blir klara idag. I morrn är det dags för själva "kroppen", eller pinnskranglet.

Jo riggningen blir efter klädseln. Klädseln kom med i paketet, nåt tunt papper jag inte fattar hur man ska få fast, men det löser sig, finns en byggare i närheten som verkar känna till materialet bra. =) Så jag får nog bjud över han och visa hur man ska göra.

Laddade ner massa bilder igår, de ger en uppfattning om hur saker och ting ser ut. Ska försöka få färg på allt trä, balsa och plywood samt "bass wood" verkar inte ha rätt färg så det ska målas, med nån färg. Kanske blir pensel och förtunnad Humbrol?! Ser ut som det ska vara "spruce"-färg. Alla beslag verkar vara blanksvart metall, så det blir pensel och blanksvart humbrol för att imitera dem. Riggningen blir efter målning, efter klädsel... eller nåt. Verkar finnas lite olika färger på själva ramen, men det verkar ha att göra med de olika versionerna. Flyer I, Flyer II, Flyer III, Flyer Model A (min), Flyer Model B (utan Canard).

Historien:

1902 - Wright Glider http://en.wikipedia.org/wiki/Wright_Glider#1902_glider <--- Free flight!
Bild: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/13/1902_Wright_glider_fly.jpg/800px-1902_Wright_glider_fly.jpg

1903 - Wright Flyer I (första motordrivna) http://en.wikipedia.org/wiki/Wright_Flyer
Bild: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/95/Wrightflyer.jpg/800px-Wrightflyer.jpg
"Med hjälp av det främre rodret i canardvingen lyfter flygplanet. Eftersom flygplanet saknade skevroder, skevade man flygplanet genom att vrida vingens bakre del. Genom linor och trissor kunde piloten samtidigt påverka båda vingarnas vridnig. När ena vingen skevade nedåt motsvarades det av en lika stor skevning i motsatt riktning på andra vingen."

1904 - Wright Flyer II http://en.wikipedia.org/wiki/Wright_Flyer_II
Bild: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/98/Wright_Flyer_II_shed.jpg/310px-Wright_Flyer_II_shed.jpg
Kraftigare motor och starkare ram samt annan vingprofil (som de ändrade lite nu och då).

1905 - Wright Flyer III http://en.wikipedia.org/wiki/Wright_Flyer_III
Bild: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/54/Wright_Flyer_III_above.jpg/399px-Wright_Flyer_III_above.jpg
Ny motor, delar från tidigare Flyers, men större roder fram och bak samt flyttades längre ut. Lade till "blinkers" (vertikala fenor), tillfälligt i canarden. Osv, många ändringar.

1906 - Wright Flyer Model A http://en.wikipedia.org/wiki/Wright_Model_A

1909 - Wright Flyer Model A Military http://en.wikipedia.org/wiki/Wright_Model_A <--- Den jag bygger
Bild: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/51/1909-Wright-Military-flyer.jpg/800px-1909-Wright-Military-flyer.jpg
2 fot mindre vingspann än ursprungs-model A.

1910 - Wright Flyer Model B http://en.wikipedia.org/wiki/Wright_Model_B <--- Annan design utan Canard men med Elevator

Men jag har inte greppat hur saker och ting ska röra sig än med vajrar o sånt.

Vad gäller styrningen så var det iaf så här på 1909an (dvs två metoder):
1. In Wilbur's method, the roll and yaw controls were combined on the same lever at the pilot's right hand. A forward-backward movement controlled the rudder, while a sideways or left-and-right motion controlled wing-warping.
2. In the Orville Method, moving the stick controlled wing-warping, while a knob atop the stick controlled the rudder. In both methods the left-hand lever operated the forward elevator to control pitch.
Wilbur trained French and Italian pilots using his method, and Orville trained German pilots while in Germany in 1909 for the Wright GmbH as well as American pilots at the Wright Company flight school using his method."

Det är stålvajrar i originalet som håller ihop själva flyget, det kom med nån sorts mörkt snöre med i kitet.

Styrvajrarna, hm, ingen aning hur göra med dem eller hur det är tänkt vara, tror det var vanlig tunn pianotråd. Kanske borde ha nylonlina? Kevlartråden, hur är den? Björntråd är bra, den tänjs ju inte. Undras vad det är för skala nu när du säger det, 11090mm i vingspann är fullsize-flyget, denna är 1054mm, så det blir ju ca 1:10,5 i skala.

Antar att en del tid kan läggas på detaljer efter flyget är klätt och alla vajrar är dragna samt att alla elktronik/mekanik fungerar.

Wing-warp alltså, vad nu det innebär... uhm. Vrids bägge stora vingar?

Spaken måst ju följa med.. det skulle se kul ut. =) Med gubben som hänger med spakrörelserna.

Ålänning
2013-11-23, 22:25
Canarderna byggda och grovslipade.
Detsamma med K-frames som ska vara mellan canarderna (höjdrodret).
Och även de bägge sidorodrena. =)
http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?p=121400#p121400

Nästa steg... pinnskranglet.

Lelle
2013-11-24, 08:21
Imponerande bygge!! Måste vara en riktigt utmaning att gå på ett sånt här bygge!

Keep up the good work :applouse:

Thomas
2013-11-24, 11:15
Det blir sååå snyggt!!

Ålänning
2013-11-24, 11:23
Nog tar ni ju i! :-D Än så länge är det ju bara att tolka bygganvisning och ritning och limma dit grejerna man pillat, sågat och slipat fram. ;-) Men jo, det är pilligare och utmanande på ett annat sätt med så liten och skör modell.

Förberedde lite igår för pinnskranglet och det har som nämnts tidigare inte kommit med alla delar, men det löser sig, tur man har material kvar över sedan tidigare byggsatser. Nästa steg är att blötlägga och värma medarna och forma till dem och bygga upp höger sida av ramen.

Hur ska man göra med en gubbe då? Måste var lätt och se vettig ut. Finns sånt att köpa eller måste jag göra en egen? Skala 1/10.

Tyngdpunkten är 25 mm framför vingarnas leading edge. Så acken ska vara på en "ack-tray" mellan canard och vingar. Servona blir under undre vingen, 5 grams ska ju räcka för sidorodret och 9 grams för höjd. Finns inget skevservo med nånstans och jag hatar flyga utan skev, så jag vet inte hur jag ska göra. Jag har speciell erfarenhet av skevroderlösa flyg, jag kraschar dem oftare än jag startar dem, det ni! :-D

pgrts
2013-11-25, 16:57
.. Finns inget skevservo med nånstans och jag hatar flyga utan skev,..
Det där med wing warping är ju lite speciellt men väl beskrivet på flera ställen som du säkert kollat.

Konsten är ju att dölja alla servon batteri med mera - (i piloten eller motoratrappen).
Man blir ju nästan lite avis på ditt projekt ;-)
http://www.wrightexperience.com/edu/1903b/html/warp.htm#
http://en.wikipedia.org/wiki/Wing_warping

Ålänning
2013-11-25, 22:02
Uhm... wing warping verkar vara lite lustigt. Vingarna går nog att böja och det är inte så svårt få till att de böjs, men det är ju dom där vertikala stumma "pinnarna" mellan vingarna samt vajrarna (snöret) som går korsvis överallt som stummar till vingarna. Vet inte hur jag ska lyckas få till nåt sånt. Får väl se sen när jag byggt klart allt i trä och fäst ihop allt med nålar före det ska målas o kläs osv.

Jag trodde ju att jag skulle få bygga klart pinnskranglet på nån kväll, men dom där medarna som skulle vätas osv, de ska ju torka osv och jag har ju ritningen som mall, hmpf. Får väl vänta tills det torkar. Vill ju bygga!!

pgrts
2013-11-26, 06:06
..samt vajrarna (snöret) som går korsvis överallt som stummar till vingarna...
Är det inte så att vajrarna går i öglor längst ut (eller varför inte längst in) som gör att vingen skevar?
Du får väl ta ett studiebesök till ett replikaplan i fullskala och kolla upp.

Ålänning
2013-11-26, 22:13
Nu är alla delar till de laminerade medarna färdigt böjda med värme o vatten! =) Bass wood, vad nu det är. Dunkaved?
http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?p=121419#p121419

Mr J
2013-11-26, 23:01
Lind.

http://sv.bab.la/lexikon/engelsk-svensk/basswood

Ålänning
2013-11-29, 22:35
Jaså lind! Passligt, bor i "De tusende lindarnas stad". =)
Dom där pinnarna liknar iiiint alls ett dugg alla träd här. :-D

Har byggt bägge sidor klara nu.
Ser inte ut som ett flyg... om jag ska vara ärlig.

http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?p=121423#p121423

Thomas
2013-11-29, 22:56
Möed püssel & knåp...
Ska bli kul att se komplett skelett!

Mr J
2013-11-30, 09:44
Jaså lind! Passligt, bor i "De tusende lindarnas stad". =)
Dom där pinnarna liknar iiiint alls ett dugg alla träd här. :-D

Har byggt bägge sidor klara nu.
Ser inte ut som ett flyg... om jag ska vara ärlig.

http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?p=121423#p121423

Niohundranittionio lindarnas stad nu då? :)

LIP
2013-11-30, 10:27
Basswood???? Bass= Bas på svenska. Då man tillverkade skidor förr i tiden så basade man trät med hjälp av ånga eller kokande vatten och satte spetsen på skidan i spänn för att böja till skidbrätten.

Kan det vara därifrån som ordet basswood kommer?

Mr J
2013-11-30, 11:09
Basswood???? Bass= Bas på svenska. Då man tillverkade skidor förr i tiden så basade man trät med hjälp av ånga eller kokande vatten och satte spetsen på skidan i spänn för att böja till skidbrätten.

Kan det vara därifrån som ordet basswood kommer?

Så här säger Wikipedia: "Another common name used in North America is basswood, derived from bast, the name for the inner bark"

Ålänning
2013-11-30, 23:09
Det är inte såå mycket pyssel egentligen, hållit på 19h nu och den är i stort sett träklar. =) Rätt enkelt bygge egentligen, är ju inte konstiga vinklar och sånt klur. Komplett skelett? Nästan... längre ner i inlägget. ;-)

Nu vet jag inte alls vad basswood är! :-D Jag tror på dunkaved utgående från vad det blir när man dunkar i marken. Flisor som brinner bra. Det är ändå bara en (4 med-delar) av alla basswood-delar som ska böjas med varmt vatten, resten är vanliga "byggdelar". Hm?!

Hur som helst hörninini! "Flygetyget" är träklart. Återstår finslipning, inpassning, motoratrapp, målning, klädsel, montage, RC!
http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?p=121437#p121437

Thomas
2013-11-30, 23:32
Synd att du måste klä den, så fin som den blir!

Ålänning
2013-12-07, 20:54
Hm, nog måst jag ju klä den. =) Flyger så kort annars juh. Det finns nån tillverkare som gör endast hyllvärmare annars som också har Wirght Flyern ( http://www.historicships.com/Model%20Airways/WrightFlyer/Wright%20Flyer.htm ). Jäkligt detaljerade!

Jag har iaf hållit på 20h nu totalt med modellen. De 4 senaste timmarna har varit slipande. Pah! Gillar inte. MEN, den är färdigslipad nu, det går så mycket bättre och är så mycket roligare med rätt grejer. :-) Och vad har jag slipat? Förutom leading och trailing edges så har jag även slipat vingspetsarna på alla 6 vingar o roder. Samt en massa andra lösa delar som ska hålla ihop allt och även slipat en massa pinnar här och där i konstruktionen från fyrkantiga till lite avrunda pinnar/lister/ribbor/stag eller vad de nu heter. Ser mycket bättre ut. Annars ser det ut som man skurit till lite balsa o "basswood"-lister o limmat ihop dem. Jag har inte slipat kanterna på basswood-delarna, de ser så bra ut ändå, dessutom är de så hårda.

Nästa steg är MÅLA! Jag har en Humbrol-färg som har rätt samma färg som originalet, lite mellanbrunt. Vill inte ha för ljus, då ser det bara ut som nu, dvs balsa/basswood som bägge är ljusa. Och mörkbrunt är ju läckert, men då kommer inte mina detaljer synas lika bra. Ska måla så att man ser årsringar o mönster i träet iaf, modellen är så liten. Tunt lager färg, ett varv.

Kommer inte att målas ytorna som ska kläs, det ser ut som att det inte syns igenom på originalet heller.

Jäkligt skör konstruktion är det i alla fall. Har säkert limmat tillbaks 30 grejer som lossnat/spruckit medans jag slipat. Så NEJ, det blir inte en sån här liten skör modell igen. Bäst ha siktet inställt på något som klarar av en metanol-motor nästa gång, dom är rejälare. Jag nös förra veckan när jag höll i den -> limma 4 ställen... @£$#¤%&

Vet inte vad man ska ha för lim för basswood <-> basswood. UHU Hart som är ett trälim klarade det inte. Tunn CA funkar ej. Så det blev nu Medium CA lite i överflöd för att få fast delarna. Nåt spån har ju kommit på att änden på flertalet 40cm basswood-pinnar ska limmas fast på en annan basswood-del. Hävstångseffekten knäcker ju lätt den limfogen.

Spryglarna i stabilisatorn är av nån sjukt mjuk balsa! Väger iiingenting och tål ingenting. Om man säger att man ska slipa ner en del 1mm så tar det tex 30 ggr om det är basswood, 10 ggr om det är hårdbalsa, 1 gång om det är vanlig balsa. Denna mjuka balsa, den slipar man inte, man klämmer in trät 1mm. Haha!

Ska väga allt trä sen och se va skranglet väger när den är träklar. Har säkert fått bort 2 gram trä senaste 4 arbetstimmarna.

När den ska provflygas så får det bli i en inomhushall och så ska jag se om den glider lika kort som originalet. :-D Fast iofs, Model A var ju den första modellen som faktiskt gick att flyga (och "massproducerades"), de andra Flyer I, II och III så skutta ju bara lite grand.

Min är i skala 1:10,5, kan inte nån av er byggargurus bygga en i skala 1/4 eller nåt? :-)

En annan fråga... vilken del i ett bygge anser ni generallt tar mest tid? Träbygget, slipandet, klädseln, detaljerna, motorer och elektronik? Jag har två kit på gång, bägge är träklara och nu är det måla o klä som gäller, så träbordet är tomt, måste ju börja fundera på nästa kit. =) Men man ska ju passa in tiden också.

Ålänning
2013-12-07, 22:25
Och en fråga till... jag tänkte ju börja klä småningom. Det kom med en rulle med lösa matta beige-färgade tunna pappersark. And i dont fatt!

I bruksanvisningen står det:
"There are several methods available to cover the model. The tissue provided and dope works well, as will silk and dope. If you choose these options, use a non-tautening butyrate dope as the structure is prone to severe warping from over shrinkage of standard nitrate and nutyrate dopes.
If iron on cover is your choice, avoid the use of materials like Mono-Coat, Ultra-Coat or any of the iron on Fabrics due to their escessive weight and shrinkage. The two best choices are Nelson Lite-Film or Black Baron Cover-Lite. Apply using the manufacturers recommendations. If you use Lite-Film, you can spray a light coat of Krylon Satin Clear paint to tone down the high shine."

Vad anser ni pro's?

Och va sjutton är ett non-tautening butyrate dope?

Jag har kollat igenom massor med bilder på detta flyg och de finns många där allt trä är gråmålat, men det var skillnad på den amerikanska och europeiska utgåvan, den ena är enligt bilden, den jag tänkte bygga som. Brunt! Inte grått. Se klädseln så ser ni hurudan det är.

42300

Ålänning
2013-12-14, 23:13
Nu är den målad...
http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?p=121599#p121599

pgrts
2013-12-15, 08:28
Snyggt!
Fick du med papper och dope i byggsatsen?
Du hade skrivit en hel del olika varianter, men klart är att du inte ska spänna för hårt.
Vanlig dope från Hobbyträ som går att köpa i de flesta butiker som har lite balsasortiment är helt OK.
Det viktiga är att man tunnar den en hel del och hellre stryker några gånger.
Thinner som det ska vara kan vara lite svårt att hitta - cellulosathinner bör det nog vara.
Kollar man biltema så finns det uppenbarligen några olika kvalitéer men jag har gått till en gammal färgaffär och handlat - DYRT. Det är i plåtflaska som är inlåst och personalen frågar vad man ska ha den till innan man får köpa. Säger man att det är till att klä modellflygplan med så brukar de nicka och känna igen - säg inte att det är trevligt att sniffa ;-)
Zaponlack spänner inte heller så där extremt och går bra att använda om du lyckas hitta det.
Det finns flera sätt att preparera papper så att det blir lättare att applicera. Vanligen är det ju vikt och får lätt ränder efter var pappret varit vikt. Jag har hört en del som skrynklar för att få rynkor jämnt över pappret så att det sedan lättare blir slätt men det har jag aldrig provat. Att blöta pappret är vanligt men då kommer det förmodligen att sträcka rätt så rejält när det torkar. En del blöter och spänner upp på en ram där de lackar för att få en hårdare yta som i stort sett är klar men då lär du få svårt med krökta ytor - däremot kan det vara bra att ha sådant papper att laga med.
Siden ger ju en riktig skalakänsla men det är ju trots allt ett modellplan och då är japanpapper nog inget man kan reagera mot. Ser verkligen fram mot några fina lösningar med pilot och motoratrapp - och förstås gömda elgrejor ;-) Det är då timmarna börjar rinna iväg - som tankebygge och funderingar på klurigaste lösning.

Ålänning
2013-12-15, 13:46
Tjoh! Det kom med nåt tunt gammelvitt papper, ingen dope.
Måste nog se lite filmer på hur man ska göra, verkar vara nåt special med det hela.
Blir resultatet bra? Bilder på nåt liknande? Kommer det se gammalt ut som det ska eller blir det bara bläh?

Funderar på om man borde lacka allt jag målat sen så att det ser lite mer verklighetstroget ut.
Kom nyss på att jag har ca 20 vingstöttor kvar att slipa till rätt form, suck, slött... som också ska målas.

Pilot vete sjutton än så länge...

Motoratrapp... det kom med en sådan som ska byggas ihop o målas, mm.
I den får mottagare rum.

Acken blir ju lite svår placera eftersom den måste vara fram i, men man får väl bygga nån sorts koffert som man kan sätta acken i.

Servona blir under undre vingen, får väl målas o byggas lite där så det ser ut som det ska var där. Vet ej med skevservot, än.

ESC får väl bli i kylaren.

Nån har byggt med en motor och remdrift, de flesta med två, en vid varje propeller.

Lite pyssel är det jo... =)

ivve
2013-12-15, 14:46
Basswood???? Bass= Bas på svenska. Då man tillverkade skidor förr i tiden så basade man trät med hjälp av ånga eller kokande vatten och satte spetsen på skidan i spänn för att böja till skidbrätten.

Kan det vara därifrån som ordet basswood kommer?

Basswood = Lind.

Ålänning
2013-12-19, 22:54
Den där dopen... lägger man på det först på ytan och sen på med pappret och sist penslar över? Hur applicerar man? Väldigt klen vinge så spänns det för mycket så lär den warpa och vrida sig.

jocke1963
2013-12-20, 00:31
Tjoh! Det kom med nåt tunt gammelvitt papper, ingen dope.
Måste nog se lite filmer på hur man ska göra, verkar vara nåt special med det hela.


Kan rekommendera Mats Johanssons dvd:er om modellbygge:
http://www.mjd.se/?page_id=163

Ett smakprov här: http://www.youtube.com/watch?v=jRi1R-aa5Mw

Michael
2013-12-20, 15:59
Den där dopen... lägger man på det först på ytan och sen på med pappret och sist penslar över? Hur applicerar man? Väldigt klen vinge så spänns det för mycket så lär den warpa och vrida sig.
Alla ytor som pappret ska fästas mot ska lackas med 2-3 lager cellulosalack. Enklaste sättet att fästa pappret är sedan att pensla fast det med en pensel doppad i aceton. Det löser upp det underliggande lackskiktet så att pappret fäster. Vissa använder utspädd lack eller cellulosaförtunning för detta ändamål men då tar det lite längre tid innan pappret fastnar.
När alla ytor är klädda är det dags att vattenspänna pappret genom att försiktigt fukta det med en sprayflaska (det behöver inte bli plaskvått). Här gäller det att vara försiktig eftersom pappret när det är blött blir väldigt ömtåligt. När pappret torkar finns det en viss risk att det uppstår skevheter. Av det skälet bör man sätta vingar och annat i spänn medan pappret torkar. Det är också en god regel att alltid väta båda sidor av en dubbelklädd yta samtidigt och att spänna upp föremålet på ett sådant sätt att ovan- och undersida kan torka i samma takt. Efter vattenspäningen är det dags för dope, flera skikt med utspädd lack. Det första skicktet kan läggas med ganska tjockflytande lack så att man minimerar risken för att det ska bli rinningar på undrsidan av pappret. Även här gäller det att vara uppmärksam på spänningar som kan leda till skevheter. Försök återigen alltid dopa både ovan- och undersida av exempelvis en vinge så samtidigt som möjligt.

All information om detta som du kan behöva hittar du gratis här: Mike´s flying scale models pages (http://www.ffscale.co.uk/). Läs framför allt kapitel 7, 8 och 10 på följande sida: Build your first flying scale model (http://www.ffscale.co.uk/comper.htm)
MJDs videor är O.K. men har inte mycket att erbjuda vad det gäller klädsel av flygplan liknande det som du bygger.

Ett par av mina egna idér som jag använt mig:
- Istället för vatten kan man göra den första spänningen med etanol eller metanol (bra vädring behövs). Alkoholen i sig spänner inte pappret, men den lilla mängd vatten som finns med spänner lagom mjukt för att även klena konstruktioner ska klara sig. Provsa på lösa pappersbitar först eftersom alkoholen löser upp vissa färger som pappret kan vara infärgat med.

- Fäst klädseln med limstift istället för med lack. Jag brukar använda ett vanligt Pritt limstift men det fungerar säkert bra med andra fabrikat också. I detta fall räcker det med ett lager cellulosalack på träyterna som ligger an mot pappret (för att täta porerna). Stryk lätt med limstiftet utmed lister, sptryglar med mera och lägg pappret på plats och fäst det genom att försiktigt stryka med fingret. Jag använder numera nästan uteslutande denna metod då jag klär modeller med papper.

Som vanligt gäller det att prova med testbitar innan du ger dig på flygplanet. Bygg en liten ram med några spryglar och använd den för att prova ut tekniken. Det tar bara några minuter men kan vara guld värt då man slipper riskera att förstöra det riktiga bygget.

Ålänning
2014-02-21, 20:20
Huh! Så dope är alltså inget ämne, utan bara en benämning på vätskan man använder? Tex som PL400 är ett lim är Cellulosalack ett Dope?

Vad har jag för papper? Det känns som luddigare lite grövre psalmbokspapper.

Thomas
2014-02-21, 22:02
Näe, dope är ett samlingsnamn på cellulosalacker, med mer eller mindre olja.
Ren cellulosalack (eller polerlack, som nog innehåller en liten skvätt olja/mjukgörare) spänner papperet 'sådär' bra, zaponlack är 'ren' cellulosalack utan olja spänner 'hyfsat'. Detta räcker oftast när man klär med papper.
Vill man ha bra spänning på tygklädsel (siden, nylon, polyester, mm) så blandar man hälften zaponlack och hälften spännlack. Denna går oftast att hitta på t.ex. en båttillbehörsaffär. Ska finnas på Ålleberg, segelflygets Mekka, också!

När du lägger på lacken, använd en 'moddlare', d.v.s. en flat tunn pensel, lägg penseln ner stryk med penseln "på tvären" på klädseln. Risken är annars att det blir för mycket lack på ett ställe, och det rinner igenom och bildar fula klumpar på insidan av klädseln.

Och, som sagt, BRA VENTILATION! Det luktar för jävligt!
Tyvärr vågar jag inte klä på detta viset numera, risken finns att jag får sova i garaget tillsammans med mina kärror....

Thomas
2014-02-21, 22:03
Papperet du fått tag på är nog i klass med 'japanpapper', bara liiite tjockare och motståndskraftigare...
Keep on!

Ålänning
2014-02-21, 22:49
Jag måste helt enkelt läsa på lite mer så jag vet vad jag inte vill ha av allt som föreslås. =) För det första har jag ingenstans att vara med stinkande lacker. Hmm... Kan iofs köpa vanlig klädsel, men hur snyggt blir det? Vill att flyget ska se gammalt och slitet ut.

Thomas
2014-02-21, 23:11
Hmm... Kan iofs köpa vanlig klädsel, men hur snyggt blir det? Vill att flyget ska se gammalt och slitet ut.

Precis!
Patina is king!

jocke1963
2014-02-22, 10:18
Här fanns en hel del intressant att lära sig av:

http://www.youtube.com/results?search_query=silk%20paper%20covering%20win g%20dope&sm=3

http://www.youtube.com/results?search_query=tissue%20covering%20wing%20do pe&sm=3

Ålänning
2014-02-22, 12:31
Vad tror ni om LITESPAN Creme antik artikel nr. 5343 och BALSALOC 100g artikel nr. 7190 från MFT?

Ålänning
2014-02-23, 20:39
Nu har jag hämtat lite av ovan nämnd klädsel och lim.
Man ska tydligen pensla på limmet balsaloc ur burken och pensla på de ytor man vill ha fast klädseln på.
Sen ska den torka.
Sen lägger man klädseln över tex vingen och värmer med strykjärn fast klädseln där man satt limmet.
Sen kan man krympa klädseln med värme mellan dessa platser man haft lim.
Färgen på denna ser mer naturtrogen ut än den klädsel som kom med, som påminner om japanpapper.

Lånade ovanstående av en byggare här som byggt denna Bleriot XI (som är klädd på samma sätt):
Klädd vinge: http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?p=102012#p102012
Byggtråden: http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=61&t=8950