handdator

Visa fullständig version : "Bästa" heli/flyg radion



SwedenByAir
2013-11-21, 13:09
Hej!
Tänkte ställa en öppen fråga som är ganska svårbesvarad..

Om ni skulle köpa en ny radio nu, inom rimliga gränser, vilken skulle ni då köpa?

Kör själv med en Futaba 7C som jag är väldigt nöjd med, finns bara en sak som jag ogillar och det är att den inte har ett bra fail safe system om länken bryts (enda som händer är att kanal 1 går till samma läge som 0 input hade gett, och alla andra kanaler håller sitt nuvarande värde).

simonarvestrand
2013-11-21, 13:25
Är väldigt nöjd med Futaba t8fg , skön i handen och man kan göra det mesta man behöver på ett relativt enkelt sätt

Jorgen
2013-11-21, 13:51
Jag hade valt en DX9 om jag skulle köpt idag, det är en ganska ny radiomodell och det känns som om det är den mest prisvärda radion de släppt hittils. Spektrum nackdelar tycker jag att vägs upp och mer därtill av att man kan träna dumma manövrar med kraschtåliga BNF modeller som Blade 130X och Nano CPX. Att sedan köpa mottagare för långt under hundralappen till alla billigare modeller man har känns också skönt.

Jörgen

rcnisse
2013-11-21, 14:17
Graupners nya MZ-24 med färgskärm röstmodul och telemetri ser väldigt intressant ut på pappret.
Pris ca 3900:- med väska, mottagare, rem och lite annat.
http://www.gliders.uk.com/prodinfo.asp?number=S1006

338federal
2013-11-21, 14:35
Jag skulle köpa en dx9. Eller en JR. JR radios känns bättre än spektrum men nu är jag nöjd med min dx8. Telemetrin funkar bra och tänker köpa gps modul så ser man fart höjd i radion.

FinnbyFraggel
2013-11-21, 15:09
Jag skulle titta efter en 8 eller 9 kanalig FrSky kompatibel radio, antingen med inbyggd eller lös modul.
Och sätta fokus dels på att den ska vara ergonomisk vad gäller placering av reglage men även flexibel i programmering så man kan koppla brytare, knappar och vred till valfria kanaler och funktioner.

/Jonas

McRegor
2013-11-21, 15:19
Har du många Fasst-mottagare så är det väl en T8FG eller ännu hellre en T14SG som borde ligga närmast till hands.
I annat fall är du ju friare att välja men du skall nog sätta upp en kravspec själv - frågar du oss så blir det gärna att man föreslår det "egna" märket. Sen är frågan vad som är "rimligt pris" för just dig...
Roger

numnutchris
2013-11-21, 15:28
Hej!
Tänkte ställa en öppen fråga som är ganska svårbesvarad..

Om ni skulle köpa en ny radio nu, inom rimliga gränser, vilken skulle ni då köpa?

Kör själv med en Futaba 7C som jag är väldigt nöjd med, finns bara en sak som jag ogillar och det är att den inte har ett bra fail safe system om länken bryts (enda som händer är att kanal 1 går till samma läge som 0 input hade gett, och alla andra kanaler håller sitt nuvarande värde).

T14SG iom du har futaba nu.
Failsafe har du på alla kanaler om du använder nyare fasst/fasstest futabamottagare, eller klonerna TF-serien från FrSky - i dem kan du välja stänga av F/S från radion och ställa F/S för alla kanalerna i mottagarna. Du kan förstås köra dina gamla fasstmottagare också, men funktionen är som med 7C.

Michael
2013-11-21, 18:01
När det gäller helikopter slår jag gärna ett slag för JR. När det gäller såväl funktioner som programmering och kontrollernas placering så märks det att JR förutom radiosändare är tillverkare av helikoptrar.
Graupner/SJ gillar jag också, främst den genomtänkta och flexibla programmeringen och även telemetrifunktionerna med dataloggning och syntetiskt tal även på de billigare sändarmodellerna.

Jag flyger heli med paddelstång och "heading hold"-gyro och då har jag nytta av åtminstone en del av helikopterfunktionern i sändaren, men för de lite modernare helikopterflygare som flyger med flybarless controller så är egentligen kravet på sändaren ännu lägre eftersom alla mixning mm. sker i FBL-controllern. Den enda finess man behöver utöver 6-7 kanaler är några flygmoder så att man kan programmera exv. Normal, Idle-up 1 och 2 samt kanske throttle hold.

Mina "aktiva" radiostyrningar är för närvarande:
Helikopter: JR 9XII Limited Ed. med Graupner/SJ HoTT sändarmodul och mottagare
Flyg: Graupner/SJ MC-20 HoTT

SwedenByAir
2013-11-22, 09:05
T14SG iom du har futaba nu.
Failsafe har du på alla kanaler om du använder nyare fasst/fasstest futabamottagare, eller klonerna TF-serien från FrSky - i dem kan du välja stänga av F/S från radion och ställa F/S för alla kanalerna i mottagarna. Du kan förstås köra dina gamla fasstmottagare också, men funktionen är som med 7C.

Hmm, den är ju lite lockande. När man kikar på klon-mottagare så blir det lite mer rimliga priser på mottagare med.

SwedenByAir
2013-11-22, 09:09
Har du många Fasst-mottagare så är det väl en T8FG eller ännu hellre en T14SG som borde ligga närmast till hands.
I annat fall är du ju friare att välja men du skall nog sätta upp en kravspec själv - frågar du oss så blir det gärna att man föreslår det "egna" märket. Sen är frågan vad som är "rimligt pris" för just dig...
Roger

Har bara 1 mottagare som jag flyttat mellan modeller efter behov.
Ska börja med nästa större bygge nu och då är frågan om jag ska investera mer i Futaba, eller byta till någon annan innan det blir för dyrt att göra så.

Men det kan nog vara en bra ide med kravlista som du skrev, och då är det egentligen bara bättre failsafe och om möjligt billigare mottagare som skulle ligga på listan utöver det min 7C har.. och båda de kriterierna verkar klon-mottagare lösa..
Denna verkar exempelvis ha bättre failsafe och vara ungefär halva priset.
https://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__14300__OrangeRx_Futaba_FASST_Compatible_8Ch_2_4G hz_Receiver.html

Fluf
2013-11-22, 10:06
Har bara 1 mottagare som jag flyttat mellan modeller efter behov.
Ska börja med nästa större bygge nu och då är frågan om jag ska investera mer i Futaba, eller byta till någon annan innan det blir för dyrt att göra så.

Men det kan nog vara en bra ide med kravlista som du skrev, och då är det egentligen bara bättre failsafe och om möjligt billigare mottagare som skulle ligga på listan utöver det min 7C har.. och båda de kriterierna verkar klon-mottagare lösa..
Denna verkar exempelvis ha bättre failsafe och vara ungefär halva priset.
https://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__14300__OrangeRx_Futaba_FASST_Compatible_8Ch_2_4G hz_Receiver.html
Ännu lägre pris, bättre räckvidd (varit över 2km med denna) och telemetri på köpet
https://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__14356__FrSky_D8R_II_PLUS_2_4Ghz_8CH_Receiver_wit h_Telemetery.html

4-5 chan mottagarna för parkfly är tokigt bra pris.

Rekommenderar absolut FrSky, Taranis är otrolig men valfri radio med modulfack och en FrSky modul duger fint med. Möjligheterna i OpenTX mjukvaran (och liknande distis) tillsammans med ger dig en tokstabil länk och närapå obegränsade möjligheter till vad/hur du vill styra.

Lyxpaketet med sändare/mottagare för upp till 16kanaler och bakåtkompatibel med de flesta av sina 4+chan mottagre.
https://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__41609__FrSky_XJT_2_4Ghz_Combo_Pack_for_JR_w_Tele metry_Module_X8R_8_16Ch_S_BUS_ACCST_Telemetry_Rece iver.html

Flera Svenska och Engelska handlare hanterar även FrSky produkter så det finns gott om ställen att köpa och stor community som sysslar med dem.

Carl
2013-11-22, 11:56
Hej!

Utan tvekan Futaba 14 SG. Prisvärd sändare, en kompis har en sådan!

Har själv en Futaba FF9 Super och en Futaba 12 Z och är helnöjd med dessa!

Mvh. Roger.

Putteman
2013-11-28, 08:04
Äger en Futaba t14sg samt en Spektrum Dx9. Även om jag själv är en gammal Futaba fantast så gillar jag Spektrum Dx9 bättre. Bättre ergonomi, menyer, fast antenn som inte spretar runt i olika rikningar, och billigare, samt att den funkar till alla Bnf modeller som blade och e-flite har stort utbud av.Talfunktionen älskar jag. Spekrtumradion känns dessutom mera gedigen.

Rosso
2013-11-28, 09:48
Jag valde mellan en Futaba 14sg och en Hitec Aurora 9x. Det blev en Hitec och jag är jättenöjd.
Ca tusenlappen billigare och den känns mycket dyrare att hålla i än Futaban. Vad jag kommit fram till så är Hitecen mer avanserad än vad futaban är. Dessutom är mottagarna mycket billigare till Hitecen.
Hitec Aurora 9x är inte långt efter mitt flaggskepp Futaba 14MZ.

/Jocke