handdator

Visa fullständig version : Lite problem efter ombyggnad



Heurlin
2013-11-22, 05:24
Äntligen fått tummen ur nu och har byggt om hexacoptern till en Y-6. Lödde om dom motorer som skulle och provkörde utan problem. Byggde sedan klart resterande och lödde om m1-m6 kontakterna till nazan (dessa var bara skarvade tidigare). Lödde fast strömkablarna från gimbalen till naza enheten och vidare till själva strömkortet (eller vad dom heter egentligen) och skulle sedan provköra allt igen.

Gimbalen hoppade igång, nazan hoppade igång men började sedan blinka rött. Kopplade ur batterier för att kontrollera alla kablar osv ytterligare en gång. Såg inga fel så kopplade in batteriet igen. Denna gång blinkade nazan som vanligt innan den slocknade helt. Gimbalen funkade dock och stängde jag av kontrollen började nazan blinka som fan men däremot så startar inte motorerna och jag har fått ett pipande ljud istället från ESC´erna.


Vad kan detta bero på? Läste på någon engelsk sida att det kan behöva programmeras om igen men borde programmet bara försvinner huxflux så där? Vi pratar om kanske max 1 timme oinkopplad mellan provkörningen där allt funkade till att det inte funkade.

Någon som har något bra tips? Det är Naza v1 (med v2 programvara) och Rapidesc 20A,

Stiffe
2013-11-22, 11:51
Ursäkta gäller inte ditt problem ,men har själv haft funderingar på bygga om hexa till Y6 intressant om du kan dela med dig av erfarenheterna kring detta , flygtider mm.

Heurlin
2013-11-24, 20:46
Efter massa kliande i huvudet så kom berthrsd till räddningen och berättade att jag helt enkelt hade vänt på kontakterna till fartreglagen. Så problemet var inte så mycket svårare än så men återigen så ställde berthrsd upp (trots att det börjar bli en hel del frågor nu) och hjälpte mig.

Stiffe: Kan återkomma när jag väl flugit lite med y-6´an. Dock så flyger jag 99% enbart för att filma och ville mest ha en y6 dels för att den är helt i kolfiber (ser nice ut!) och även för att den gick att fälla ihop och därför enkel att ta med sig.

Stiffe
2013-11-24, 22:28
Stiffe: Kan återkomma när jag väl flugit lite med y-6´an. Dock så flyger jag 99% enbart för att filma och ville mest ha en y6 dels för att den är helt i kolfiber (ser nice ut!) och även för att den gick att fälla ihop och därför enkel att ta med sig.

Absolut ingen panik för min del :)