handdator

Visa fullständig version : Afro 30 A esc



Stiffe
2013-11-24, 23:16
Installerade såna på min quad med naza och kalibrerade dom , men de beter sig konstigt , dels startar de inte samtidigt , 2 st startar först och sen när jag ökar trottle startar även de 2 andra , drar jag fullt framåt stannar de 2 främre motorerna helt ? likaså om jag drar höger eller vänster då stannar de motorerna åt respektive håll ??? nån som har nån idè ?? eller haft samma fenomen ??? motorerna är TM 2216 kv 800

simonarvestrand
2013-11-25, 07:21
Låter som nått rejält fel någonstans. inte så att du har nån skum kurva/mix i radion som dödar trottel vid fullgas??

KAlibrerat escarna ?

jag kör mt2216 på simonk escar utan problem iofs 980 kv

PinDuke
2013-11-25, 09:14
Kalibrerade du varje ESC direkt i mottagaren innan du kopplade dom till Nazan?
Tog du bort den röda kabeln från varje ESC efter kalibrering?


Har precis avslutat ett quadbygge med Afro ihop med Naza Lite och den visar inga av de tendenser du beskriver.

Stiffe
2013-11-25, 10:29
Japp kalibrerade varje esc direkt i mottagaren (2 ggr) och på andra esc jag har alltid funkat , har inte tagit bort den röda kabeln enligt en annan tråd ska det inte behövas , menar du att det kan påverka något , kan prova det i kväll

Stiffe
2013-11-26, 22:13
Nope får inte dessa esc att funka som de borde , kalibrerat dem ett antal ggr nu och klippt röda kabeln men samma fenomen kan det vara att dom är på 1 GHz som spökar ? köpte dom för att prova med Simon K som ska vara så bra enligt många och prova ev skillnad , har i denna innan kört med Hobbywings flyfun 18 A , nu blir det Flyudino med Simon K istället

theailer
2013-11-26, 22:45
Enligt timecop så bör man inte kalibrera dom över huvudtaget. Men det gjorde jag och dom funkar perfekt med min naze32. Du kanske har fått ett parti som är kass? Det är ju trots allt hobbyking du köpt från :) men prova och köra dom direkt från mottagaren istället, på så vis ser du om det är fel på nazan eller escarna.

Stiffe
2013-11-27, 12:37
Enligt timecop så bör man inte kalibrera dom över huvudtaget. Men det gjorde jag och dom funkar perfekt med min naze32. Du kanske har fått ett parti som är kass? Det är ju trots allt hobbyking du köpt från :) men prova och köra dom direkt från mottagaren istället, på så vis ser du om det är fel på nazan eller escarna.

Dom startar och går mjukt direkt i mottagaren men inte förrän på 2-3 hacket och i nazan inte synkat med varandra , som du säger det var en chans och de kostade inte så mycket från HK . läropengar kanske men för andra funkar de tydligen , de lirar kanske inte med Naza , har gett upp dem vill ha grejor som funkar :banghead:

theailer
2013-11-27, 12:53
Det låter ju faktiskt som om det skulle vara fel på nazan. Det är synd att du inte får det att lira då det är väldigt bra fartreglage :(

PinDuke
2013-11-27, 13:01
Ja det låter skumt.
Återkommer med hur det går för mig när jag hunnit lägga lite fler accar med mina Afro ihop med Naza.

simonarvestrand
2013-11-27, 14:11
Afro har fått väldigt bra kritik tror inte det va ett dåligt köp. något skumt är det.

Tror snarare att det ligger i nazan.


apropå inte kalibrera esc så är jag skeptisk simonk la till kalibrering efter konstaterande att det behövdes

theailer
2013-11-27, 14:12
Ja det funkade fint för mig att kalibrera så jag vet inte vad det skulle vara för nackdelar att kalibrera dom. Tbs bulletproof är det väl samma sak med.

Stiffe
2013-11-27, 16:30
På de andra Hobbywing esc jag flygit med har det aldrig varit problem , varken att kalibrerara eller i hop med Nazan
Har flyudino Esc på väg hem får jag se hur det funkar med dom

Lidén
2013-11-27, 20:43
Jag har upplevt samma problem som du!

Köpte en ny större hexa med MT2814-10.
Satsade då på afro30 då de var nya o skulle vara bra.
Fick det aldrig att fubnka och jag krashade flera ggr. Motorerna stallar vid pådrag och får jag igång allihop så "jittrar" de utav sjutton. Höll på att bli totalt gråhårig. Bytte tilslut till gamla hederliga flyfun o sen kände jag igen Nazan igen.
Reglagen fun´kar bra direkt i mottagare så ngt är det som inte lirar.

Trist är det...

Stiffe
2013-11-27, 21:35
Jag har upplevt samma problem som du!

Köpte en ny större hexa med MT2814-10.
Satsade då på afro30 då de var nya o skulle vara bra.
Fick det aldrig att fubnka och jag krashade flera ggr. Motorerna stallar vid pådrag och får jag igång allihop så "jittrar" de utav sjutton. Höll på att bli totalt gråhårig. Bytte tilslut till gamla hederliga flyfun o sen kände jag igen Nazan igen.
Reglagen fun´kar bra direkt i mottagare så ngt är det som inte lirar.

Trist är det...

Tack då är jag inte ensam om problemet om det nu kan vara en tröst :), att inte Naza fixar att lira ihop med Afro verkar det som då

Steflo112
2013-11-27, 22:50
Hade samma problem som ni med mina Afro 12A. Dom verkar väldigt dåligt avstörda och plockar upp signal från varandra. Jag jordade ner minus på mina Esc till batteriets minus och efter det försvann det problemet och nu flyger quadden perfekt.
//Stefan

PS. Jag har provat dom till CC3D och KK2, inte mot Naza. DS.

lassebetong
2013-11-28, 07:05
Jag har lite samma fenomen med min Naza.
När jag startar upp så startar alla motorer olika, den sista en bit över halv gas.
Dock så blundar jag för fenomenet och flyger ändå, för flyger gör den utan några större konstigheter.
Nu har jag inga Affro utan några andra som simon uppdaterat åt mig.

simonarvestrand
2013-11-28, 07:34
Hobbyking F-30A har du :)
Det är dom mest pålitliga escar jag träffat på hittils har inte en enda pajjat och jag har haft ett bra gäng

PinDuke
2013-11-28, 13:31
Låter som ett timing problem.
Stiffe provade du att sätt "idle speed" på "high" i Nazan?

hawken
2013-12-16, 22:05
Kalibrerade escar tillsammans med en naza v1, funkar helt OK
Gjorde alla 4a samtidigt, än så länge funkar det

PinDuke
2013-12-17, 08:17
Har hunnit gjort ganska många flygningar nu och har inga problem med mina Afro ihop med Naza Lite.

Stiffe
2013-12-17, 20:09
Jag sålde mina istället när de inte funkade för mig , vill ha grejor jag litar på och som funkar , men det är ju bra att det funkar för andra , nu blir det flyudino med Simon K istället får vi se hur det går :)

Fredda
2014-02-08, 21:53
Jag har upplevt samma problem som du!

Köpte en ny större hexa med MT2814-10.
Satsade då på afro30 då de var nya o skulle vara bra.
Fick det aldrig att fubnka och jag krashade flera ggr. Motorerna stallar vid pådrag och får jag igång allihop så "jittrar" de utav sjutton. Höll på att bli totalt gråhårig. Bytte tilslut till gamla hederliga flyfun o sen kände jag igen Nazan igen.
Reglagen fun´kar bra direkt i mottagare så ngt är det som inte lirar.

Trist är det...


Lyfter denna tråd då jag upplever samma bekymmer med mina Afro 30a i en tarot 690 med Multistarmotorer 3508 580kv.
Vid hård manövrering/kompensering så fallerar nån eller ett par motorer, "jittrar" som fan nån sekund o rusar sen upp i "rätt" varv.
Men vid det laget har modellen redan hunnit lägga sig i 45 graders vinkel o går med hög fart mot backen.

Har lagt in nyaste firmware, problemet reducerades något, men finns fortfarande kvar.
Styrsystem Naza lite.

Förslag någon?

berthrsd
2014-02-08, 23:06
Afro är känsliga på pwm-signalen, se till att dom är jordade i styrkortet och att inte strömkablar går parallellt med signalkablarna för långt.

Fredda
2014-02-09, 07:48
Antar att de är jordade i styrkortet. Är ju som sagt ett naza.
Signalkabeln går högst 2-3cm med strömkablarna, men inte paralellt.

Har likadana esc även på min y6 med tigermotorer, där finns ej detta problem.

Lidén
2014-03-09, 14:26
Efter det misslyckade första försöket har jag åter gett Afro 30A en chans. Fast nu med senaste programvara. En stor del av problemen är borta. Men tycker ändå att det är ngt som saknas för att få den där riktiga känslan av trygghet. Ibland slänger den till lite skumt. Jävla märkligt detta alltså. La nu en order på 6 multistar 30A opto istället. Vill få det att funka. Får testa i ett annat sammanhang vid senare tillfälle.