handdator

Visa fullständig version : En kort bilhobby blev det... (det är väl själva faan)



tomasstrom
2013-12-01, 21:36
Bestämde mig till slut efter mycket surfande att en metanolbil hade jag aldrig provat och skulle införskaffas. Lite mer surfande konstaterade jag att en Kyosho Inferno Neo verkade trevlig då det fanns många som använde dem och reservdelar i överflöd.

Sagt och gjort... en sådan beställdes från Tyskland (de var slut överallt). Fick hem den i fredags. Lyfte den ur kartongen och min hand halkade konstigt när jag greppade under chassiet bak. Lyfte upp och tittade... jodå. Här var det olja... mycket olja. Så pass mycket att det hade droppat ned i botten på kartongen och runnit ända fram till ljuddämparen på sidan på chassiet. Både ovan och under. Fullt runt hela diffen på sidorna bak.

Läste på lite och konstaterade att så blir det när differentialen bak läcker. Det är ett vanligt fel oavsett märke konstaterade jag också genom alla forum. Men på en helt orörd bil i kartong... jo jag tackar! Så bilen får väl åka i en större bil tillbaka till tyskland för utbyte.

Kort bilhobby blev det (än sålänge). Det är väl själva faan...

neu
2013-12-01, 22:40
Kyosho är ingen höjdare enligt mig. Finns mycket bättre märken som Tamiya(ren kvalitet) om man ska köra el och team losi när det gäller 1:8 nitro.
Att diffen läcker lite olja är inte så ovanligt och det är bara till att vänja sig om man ska hålla på med bilar för det är 80% meck och 10% körning på mer seri

tomasstrom
2013-12-02, 00:43
Kyosho är säkert sämre men det är lätt att få tag på grejer och det är prisvärt om man vill prova.

Vad gäller läckaget så hade det varit skit samma om jag kört med bilen några gånger. Men den ska inte läcka i kartongen från fabrik.

bem
2013-12-02, 23:01
Det påminner mig om när jag köpte min första RC bil, en Kyosho Dash 1, året var 1974. Radio Robbe 4 kanalare. Motor Webra Glo Star 3,5 cc (om jag minns rätt). Kaross Porsche 917. Det var tider... synd man inte spara den för de är värda en förmögenhet idag.

/Bo

flobb
2013-12-05, 17:26
näh ja måste också erkänna att kyosho är inte bra. dålig hållbarhet på bilarna. kasst att få tag i reservdelar när de inte finns i lager.
man kan ju få vänta i månader på reservdelarna.

sedan motorerna tycker jag är svår inställda.

NitroVein
2013-12-06, 13:07
sedan motorerna tycker jag är svår inställda.

Jo, dom är väl kända för att ge nybörjare en svår start inom hobbyn.
Jag vill minnas att dom tar de flesta motorerna ifrån Sanye (ASP, SC, Magnum etc), men en del från Force.

Tråkigt att få detta som första (och kanske sista) erfarenhet inom hobbyn...

tomasstrom
2013-12-07, 19:57
Åsikterna är lika många som bilarna tror jag. Hört mycket gott om Kyosho också. De har ju vunnit en del tävlingar och har byggt bilar ett tag... milt sagt. Motorerna har jag ingen aning om men det är inte min första metanolmotor och jag räknar med att den inte håller lika länge som en separat O.S t ex.

NitroVein
2013-12-07, 20:40
Viktigast är att man är nöjd själv! :)

Deras tävlingsbilar tillverkas tydligen på helt annan ort (land) och skillnad i kvalité/pris är därför stor.

Får du motorn att gå riktigt kan den nog hålla längre än en OS, deras bilmotorer är kända för kort livslängd.
En del byter ju till och med ut delarna på sina flygmotorer till de från Sanye fabriken, då dom är lite mer slitstarka.

Men som sagt, är man nöjd, så Är man nöjd! :)

Ålänning
2013-12-07, 21:04
De Kyosho-bilar jag haft har ej varit de rejälare tävlingsbilarna, utan vanliga allt-i-ett-paket-bilarna man köper i en vanlig hobbyaffär. Som NitroVein säger, inte sammalika som tävlingsbilarna. De motorer jag haft så har gått helt OK, men de ändrar karaktär med tiden, rätt fort tycker jag. Och jag har bytt kolvar o cylinderfoder mm lite nu o då, men inte nåt direkt problem. Dragstarters är ett f-n så dom ska slängas bort och så ska det vara nån sorts elstart/startbox istället (och en uppsättning vevaxlar för att tapparna går av ibland... :-) Gäller hålla insuget fritt från smuts bara samt rent bränsle, och ha koll på stiftet samt inte köra motorn med fel temp (skaffa en IR tempmätare med lasersikte). Bilen går hur som helst sönder väldigt mycket oftare än motorerna i alla fall. ;-) Jag hjälpte en polare förut som hade en RC-butik och dom flesta gav upp sina RC-bilar i ett tidigt skede, inkörningsskedet. De röck sönder dragstarterna, bilar flög över axlar, annat gick sönder, fingrarna sönderskavda av starterhandtaget osv... Så det gällde att ha koll på vem som köpte nya bilar så man kunde köpa bort billigt sen när de tröttnade, eller hjälpa dem, om man hann, innan de fått spunk.

tomasstrom
2013-12-19, 15:25
Reservdelarna från MP9 passar ju på min så man kan väl köpa dem om något skulle vara av dålig kvalité. Hoppe i tyskland bytte bilen och betalade hela frakten utan problem på grund av diffen. Så nu har jag fått en ny bil som ser ok ut. Har inte provat den än, bara inspekterat. Tycker den verkar rejäl med sitt metallchassie och kraftiga armar/dämpare mm.

Ja man får nog förstå att det är ingen gräsklippare så rycka långt går ju inte. IR mätare har jag sedan flyget så det var ju praktiskt. :)

Den som tror att flyg är mindre påfrestande med reparationer har nog inte provat. Det är inte en gång man farit iväg med en ny modell och gjort pinnved eller packmaterial av den (eller delar av den). Mest kör/flygtid upplever jag nog med helikopter trots att det är såpass avancerad mekanik.

McRegor
2013-12-19, 19:13
Hoppas nya bilen fungerar bättre. Dock håller jag inte med dig i jämförelsen flyg/bil och servicebehov. Flyget behöver man ju nästan aldrig göra service på (undantag inomhusflyget - 8 kärror samtidigt i pylon kan innebära några mindre blessyrer). Körde rätt mycket RC-bil för många år sedan men det var i o f s tävlingskörning. Man fick lägga ner mycket jobb och mycket pengar så för mig var skillnaden stor. Så det bidde flyg igen efter några år med intensivt RC-bilåka - men det var som sagt länge sen. Säkert är väl bilarna bättre idag och tävlar man inte heller med dom så fungerar dom säkert bra.
Roger