handdator

Visa fullständig version : bra färg kombo på klädsel för nybörjare?



Henke80
2013-12-02, 06:58
Hejsan.

Nu under vintern kommer jag att bygga min första metanol trainer.

En precedent hi-boy som jag vill få färdig till ute säsongen.
Har allt utan klädsel för att kunna färdigställa.

Så nu skickar jag ut frågan till de erfarna vad ska jag använda för slags klädsel?
Någon bra färgkombo som syns tydligt på himmelen?

Tacksam för svar.

Mvh Henrik

helifanatic
2013-12-02, 07:24
tar för givet att du tänker klä med plast o då skulle jag rekomendera oracover o ang färger starka färger syns klart bäst.

alt är klä med siden/nylon o måla själv men tar så mycket längre än oracovern som är riktigt fin o klä med.

McRegor
2013-12-02, 09:20
Hej Henke,
Gult fungerar alltid bra när det gäller att se kärrorna.
Sen är det nog enklast med plastfilm - t ex Oracover.
Roger

Henke80
2013-12-02, 10:41
Hej på er.

Tack för tipsen. Men roger borde jag köra på en annan färg under vingen eller tycker du gult rak av?

Jag har alltid gillat den cub gula:)
Såg att hab.se har en del att välja på.
Är de bra? Har aldrig beställt från dom.

Mvh Henrik

dvogonen
2013-12-02, 11:37
För en trainer är en bra idé att använda två färger och färglägga planet så att man lätt ser i vilken riktning man flyger och vilken sida som är uppåt. Använd en ljus och en mörkare färg som vitt/rött gult/blått etc.

Jag brukar ha översidan av vingen enfärgad och undersidan indelad i sektioner med två färger. Då ser vingen randig ut så länge planet är på rätt köl.

Sedan är det kanske inte så snyggt med randiga plan, men huvudsaken med en trainer är ju att undvika att sätta den i backen.

Fluf
2013-12-02, 12:16
Signalröd är den färg som jag tycker mig se bäst i luften, 900+ meter upp med en 1,8m vinge var smått men man kunde avgöra riktning och i viss mån bankning.

En färg på undersidan och en annan på ovan är helt klart en fördel. Min flygande vinge kör jag citrongult och svartrandigt på undersidan och enfärgat rött på ovansidan. Fungerar finfint det med.

henke2
2013-12-02, 12:22
Jag upplever svart som en bra basfärg, den syns alltid. Sen är olika mönster uppe/nere ett bra tips. Segelflygplan brukar tex vara randiga på undersidan. Vitt och ljusa gråa färger är klart sämst då dem försvinner mot en molnig himmel. Målet för mig är inte att se hur flygplanet ser ut, utan hur det ligger. Där äger svart :)

Undvik neonfärger, de är bara jobbiga att titta på i längden.

simonarvestrand
2013-12-02, 12:27
Vi är alla olika :)

Jag föredrar nån typ av neonorange på ovansidan vingen och neongul under , dock inte nödvändigtvis hela vingen utan bara ett par breda ränder.
jag gillar inte alls svart.

På segel blir det en skarp färg på undersidan med nån bred linje ovansidan bryr jag mig inte om där.

McRegor
2013-12-02, 12:55
Håller med henke2 i att vita och grå färger är besvärliga när man skall bedöma planets läge i luften - för det är ju för mig det centrala. Sen kan man gärna ha olika färger på vingens under- och översida. När det gäller en motorkärra, som man ofta inte flyger alltför högt, så kan man också ha nåt kontrasterande färgfält på översidan av vingen eftersom man oftare ser den än undersidan vid t ex svängar. Segelkärror kan nog vara lite annorlunda men nu var det ju en motorkärra vi diskuterade.
Sen lär man sig ju att leva med det mesta så speciellt drastiskt är det ju inte om man inte lyckas till 100 % med färgsättningen.
Roger

Henke80
2013-12-02, 13:52
Hej

Jag tackar åter igen för tipsen.

Sen när kärran är klädd så får jag lägga upp lite bilder så ner ser slut resultatet:)

Mvh Henrik

Michael
2013-12-02, 16:57
På stora avstånd och/eller i svagt ljus är det svårt att särskilja färger, man ser snarare olika gråtoner. Välj därför färger som i ljushet avviker kraftigt från bakgrunden. Tänk dig att du fotograferar flygplanet i svartvitt, om då kulörerna sedda i gråskala flyter ihop med bakgrunden bör du välja andra färger. Vad som är ett bra färgval är väldigt individuellt beroende på individuella variationer i färgseendet.

Att klä undersidan av vingen i omväxlande ljusa (exv. vita) och mörka (exv. mörkblå) band underlättar mycket när det gäller att se flygplanets läge i luften. Gör banden breda, ca. 15 cm, så att de inte flyter samman sedda på lite avstånd.

Om ditt flygfält ligger så att du vid inflygning för landning flyger med skog i bakgrunden är det bra att klä vingens framkant i en färg som kontrasterar bra mot skogens ganska mörka grön/gråa bakgrund. Ljusa färger brukar fungera bra för detta.

McRegor
2013-12-02, 17:14
Jag vill gärna "protestera" lite mot det Michael säger på så sätt att, som jag redan sagt, motorkärror sällan visar undersidan av vingen när man som mest behöver se positionen, t ex vid landningsinflygning, så en randig vingundersida tillför inte speciellt mycket på den typen av kärra. Däremot för segelkärror är det ju annorlunda för där är det ju i stort sett tvärtom - alltså att man vid termikflygning och på relativt stort avstånd i stort sett bara ser undersidan. Så man får nog anpassa sig lite efter typen av kärra. Jag har bl a en grå T-28 Trojan som är väldigt svår att positionera främst när det är mulet men sen jag satt ett par orange partier på vingens översida så ser jag kärrans läge mycket bättre vid svängar - t ex vid landningsinflygning.
Roger

LIP
2013-12-02, 18:26
Har för det mesta kört med gult och rött för att jag tycker det funkar bäst. Sedan hur man färgsätter en viss yta med vad tycker jag har mindre betydelse. Håller med om att en stark färgkontrast på vingnosen är bra, det är mycket lättare att se hur modellen ligger (lutar) på finalen.

jaka
2013-12-03, 15:27
Hej!
Det spelar egentligen ingen roll vilken kulör du använder på plastfilmen (Oracover) så länge den är ljus. Svart och grå är sämsta färgerna, delvis pga av att de syns sämst men också beroende på att temperaturen blir så hög inne i modellen varma sommardagar, vilket inte är så bra.
Personligen har jag alltid rekommenderat nybörjare (och också själv använt) att alltid sätta på en remsa (ca30cm bred) day-glow orange på ena vingen, lämpligen på ovansidan då det är den sidan som syns när man bankar! Nedan ser du några exempel på variationer på Day-glow remsan.
1. "Bussen" med två stycken Day-glow remsor på vänstra vingspetsen
2. "Kyosho Calmato" med två Day-glow remsor på bägge vingspetsarna.
3. "Stick .40" Med Day-glow remsan skuren i stjärnmönster.
Day-glow remsan är vanlig Oracover plastfilm.
Samtliga modeller klädda med genomskinlig plastfilm från Minicars och dekoren är Oracover.