handdator

Visa fullständig version : UAV Falken / Skylark



Fluf
2013-12-02, 15:25
Snubblade på denna saken på DreamHack i Jönköping i helgen. Personalen i montern visste inte så mycket om den, men jag fick mig några funderare ang konstruktionen. Rätt intressant upplägg :)
Kolfiber bom hela vägen igenom och en pod under.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Elbit_Systems_Skylark (http://sv.wikipedia.org/wiki/Elbit_Systems_Skylark)

421654216642167


Med justerbart fäste måste det vara toksmidigt att justera TP beroende på utrustning och lätt att få aerodynamisk.

Kenneth E
2013-12-02, 16:05
Ser ut som min AVA på 4m, där en viss herre(Mr J) agerade fångstnät vid landning, eftersom videokameran var monterad under AVA:n.

Verkar vara en nödlösning i mina ögon, finns bättre lösningar än att använda ett segelplan, fråga om de tänker utnyttja termiken för att ta sig runt?
Ken

UndCon
2013-12-02, 21:23
jag tror det har sina fördelar också - kanske man kan byta hela podden på undersidan när man vill ha annan last med sig.

Fluf
2013-12-03, 07:26
Ser ut som min AVA på 4m, där en viss herre(Mr J) agerade fångstnät vid landning, eftersom videokameran var monterad under AVA:n.

Verkar vara en nödlösning i mina ögon, finns bättre lösningar än att använda ett segelplan, fråga om de tänker utnyttja termiken för att ta sig runt?
Ken
Kanske inte förlita sig på termik, men den har en flygtid på 1,5timma så lite effektivitet är det nog i mixen :)

Kenneth E
2013-12-03, 07:55
Total räckvidd 60km är bra, skall skjutas iväg med ramp(det var mindre bra). Troligtvis är den för tung för att kastas iväg.

Jag hade velat se upplösningen på kameran i nosen och vad det är för teknik de använder sig av.
Ken

Fluf
2013-12-03, 10:46
Total räckvidd 60km är bra, skall skjutas iväg med ramp(det var mindre bra). Troligtvis är den för tung för att kastas iväg.

Jag hade velat se upplösningen på kameran i nosen och vad det är för teknik de använder sig av.
Ken
Noskameran var en monokrom IR kamera, de visade realtidsdisplay i montern på folket som gick förbi.