handdator

Visa fullständig version : Megakopter Y6 Light



Hayvosh
2013-12-02, 21:07
Hej!

Denna post skulle egentligen ha gjorts mycket tidigare då jag haft denna ett tag nu, men livet bjuder på mycket överraskningar ibland :-)

Nåväl!

Jag har fått tag i denna ram av Megakopter som är ett nystartat företag i Eskilstuna med mycket potential.
Valde min egna konfiguration av motorer och vart rekommenderad T-motor MT2216-12 800kv v2 eftersom jag vill ha lite att köra med, då jag inte kommer köra några större kamror på denna utan en GoPro 3.

Och några dagar efter så hade jag ett trevligt paket att hämta ut!

Ni får ursäkta bilderna, hade kameran på huvudet med intervallfoto inställt.. dock var mer än hälften av bilderna suddiga.. gopro var inte så bra som jag trodde att ta kort i inomhusmiljö. Och minneskortet var korrupt av någon anledning så bara halva bygget är med :(

Hur som helst, nu till byggandet!

42176
Det första jag gjorde var att ta ur delarna och kontrollerade så allt var med, saknades någon enstaka skruv osv men det fick jag kompletterat någon dag efteråt, GRYM service!

42177
Monterade skruvarna som håller dom hopfällbara armarna på plats

42178
Då damen ser tv, så passar man givetvis på och bygga vidare!
Här monterar jag ihop motorfästena.
42180
2 av 3 armar färdiga. Snart dags för montering av resterande kropp.

Här tog bilderna slut på bygget pga korrupt minneskort, ska dock komplettera med bilder då den är färdigbyggd samt film!

I det stora hela så ska jag säga att det var hemskt enkelt att bygga ihop, även utan manual som inte fanns tillgänglig då jag fick tag i min. Så jag utgick från den färdiga produktbilden från autopartner http://www.autopartner.se/megakopter-ram-y6-lite-p-18329-c-693.aspx

Jag valde att inte ha mina fartreglage i motorgondolerna som jag vart rekommenderad, kände inte att jag ville korta av kablaget till motorerna ifall man skulle använda dom till annat i framtiden. Så mina vart placerade under kroppen med buntband :)

Utrymmet är begränsat, men det var inga problem att beställa fler "hyllplan" och bygga på höjden för ytterligare elektronik.
Värt att nämna är att ramen kommer färdig med stöd för brushless gimbal som man monterar på fronten, har dock inte beställt någon ännu.. men det kommer!

Vad gäller prestanda i flygning så är det otroligt stabil, hade lite problem i början med att jag hade för ny firmware på mina SimonK fartreglage så jag fick tipset igen av Megakopter att flasha om dom med en äldre variant och alla problem var ur världen igen.

Jag kör just nu med OpenPilot CC3D som kontroller och den flyger äckligt stabilt med denna, kör med 2st 4S 4000mAh batterier och hovrar på runt 50% gas, vilket lämnar endel att köra med!

Finns inte några direkta stora nackdelar vad jag kan se, det är en liten ram så utrymmet är lite begränsat med går bygga på höjden.. det var väl det enda att poängtera.
Annars ett stort plus är att du kan fälla ihop armarna så den tar lite plats!


Nu vart det en lång tråd, men får återkomma med biler och film på det färdiga bygget.. inväntar en fpv kamera och videosändare som borde komma inom kort :)

simonarvestrand
2013-12-03, 11:03
Nice Hayen ,

Trodde du skulle köra med ett "speciellt" annat system istället för cc3d :)

Hayvosh
2013-12-03, 11:10
Hehe, nej det blir senare projekt någon gång :)

Sent from my HTC One using Tapatalk

simonarvestrand
2013-12-03, 11:20
du får jobba på lite vill se den flyga :)

Hayvosh
2013-12-03, 11:21
du får jobba på lite vill se den flyga :)

Inväntar lite fpv prylar, jag är totalt värdelös att flyga LOS :)
Men borde väl förhoppningsvis dyka upp i veckan

simonarvestrand
2013-12-03, 11:28
bra övningstillfälle :)

ska snart skicka en annan pryl till dig också , har glömt det igen

Hayvosh
2013-12-03, 11:29
bra övningstillfälle :)

ska snart skicka en annan pryl till dig också , har glömt det igen

Haha nja, jag övar nog med något mindre värdefullt isf :p

Ingen fara :)