handdator

Visa fullständig version : P-17 stearman 1/4 skala helt från original riting



INGEMAR NABBING
2013-12-16, 14:23
Nu - äntligen är den färdig till 99,9 % kärran som gjort att jag under många härliga timmar o stunder
smugit in i hobbyrummet på andra våningen. Jag har under 11 månader sett kärran växa fram ifrån
de mycket stora ( 3000 x 3000 mm plan ritningar - 5 st ).
Jag började med att bygga lådan till kroppen först. Det är nämligen så att inuti kroppen finns en
uppbyggd låda och sedan utanför lådan formas kroppens former o rundningar av 5 mm utsågad 9 lager
plywood.- Kärran är ju en kvarts skala kärra och då blir det ett annat tänkande.
Sedan började med att såga balsa spryglar både i 4 mm balsa till vingarna men även i 4 mm plywood.
Stearman-kärran är i original gjord med att övre vinge sitter mellan stag och yttre vingar sitter i detta
stag och sedan är hela vingsetet förbundet med vingstöttor.
Efter att ha byggt enligt denna metod konstaterade jag motvilligt att stablitetet kunde varit bättre - varför
jag började tänkta till. Om jag i stället byggde en hel övre vinge på hela spännviden och och sedan monterade
undervingarna dels i kroppen samt med vingstöttorna måste det bli bättre och utseendet skulle inte alls bli
påverkat.
Jag tog nu kontakt med Magnus på MBS i Herrljunga. Han stansade ut nya spryglar i 4 mm mycket bra balsa.
Även plywoodspryglarna stansade han ut. I alla spryglar finns det runda tätsittande hål. På original kärran
går det nämligen rundträ inne i spryglarna och monterade diagonal vis - för att uppnå max vridstyvhet.
Så givet vis måste detta ske i mitt bygge.
Jag hade planerat bygga vingarna med torisions näsa och då helst med 0,8 mm plywood. Det är dock
mycket svårt att få en exact profil genom att plywooden är så styv. Men genom att bygga vingen med en
hel massiv balsaframkant så löstes detta problem.
Stabben byggdes tillsammans med fenan och provvägdes. Hela 920 gram och detta kunde bara inte
godkännas så att en ny betydligt lättare stabbe blev byggd. Genom ett annat materialval samt lim
blev den nya stabben och fenan tillsammans på 480 gramm.
Kärran lackades med spännlack - slipades och behandlades med Balsarite ( kontaktförbehandlingsdope)
Inom vår klubb (Ållebergs modellflygklubb) har vi lyckats köpa in en alldeles utmärkt krympfilm . Helt neutral
i färgen och betydligt tjockare kvalite än de som idag finns inom Sverige.
Jag hade under resans gång hittat en Stearman i Österrike med en snygg färgsättning på. Så jag beslut att
följa originalet och beställd samma dekaler i rätt skala storlek. Färgen blev röd o vit.
Originalmotorn är ju en stjärnmotor som faktiskt finns på marknaden. Priset är dock 28,000:- och det vågade
jag ej köpa. I stället fick det bli en bensinmotor på 62 cc med magnettändning och en snurra 22 x 10.
En spinner i rätt storlek fick jag tipps på genom detta forums sida och en mycket trevlig killa vid namnet
Matsa fixade den. ( Tack Matsa för Din hjälp)
Eftersom jag redan har en Super Stearmant ARF i skala 1:5 och dess klädsel lossnar bara jag öppnar
dörren vllle jag verkligen ha en kärra som var med betydligt bättre kvalite o prestanda.
Min nya Stearman byggdes därför samma typ av Stearman d.v.s. som S.Stearman.
När det blev dags för motorkåpa och kåpor till hjulen fick jag tänka till igen och leta efter information.
Helt klart var att jag måste skaffa hård tät frigolit. Göra skalaritningar till kåpan oh hjulhuset.
Efter utsågning och kontroll var det dags att lacka dem med vatten baserad golvlack ett stort antal ggr
samt därefter vaxa med flytande vax. Sedan skaffade jag glasfiberväv iffrån Biltema och plastmaterial
för glasning av cirkla 4 lager glasfiber. Slipning o spackling. Roligaste jobbet var att efter färdighärdat
material var att droppa aceton i frigoliten och sedan putsa ut och göra rent. Det blev mycket bra och jag
kunde vara helt belåten och nöjd. Tänk vad man kan - bara man inte är rädd för att försöka. Kärran är nu färdig. Vingarna är monterade och stabben/fennan sitter på plats. En motordummy är byggd och
finns inmonterad i motorkåpan. Gummidäcken är nysvärtade och allt är ok.
När Du som modellbyggare lämnar Ditt hobbyrum - stannar till i dörröppningen och kollar modellen
som Du skapat - helt från början - med material som Du sågat - limmar ( mycket 24 timmars epoxi )
och då tittar en extra gång - det är det helt ok att vara nöjd.
Du har under resans gång haft mycket trevligt - lärt Dig en hel del av materialet o kanske kommit,
på nya byggknep då kan Du vara nöjd o glad - ja kanske - nöjd till o med.
Lite bilder på mitt bygge kommer inom kort. Har Du frågor finns jag på telefon 0515 - 14843 eller
e-post Ingemar.nabbing@telia.com.
Hälsningar o god jul Ingemar Nabbing Falköping.

Baua
2013-12-16, 16:44
Hej Ingemar!
Många bilder vill vi se.
God Jul själv.

Mvh
Magnus

Flygsmurfen
2013-12-16, 17:27
Grattis till vad som låter som ett rejält bygge.
Väntar spänt på bilder.

God Jul.

// Mats W

Matsa
2013-12-16, 17:31
Det ska bli kul att se kärran i färdigt skick Ingemar.

Matsa...

INGEMAR NABBING
2013-12-17, 11:10
Hej grabbar. Finns det någon som mycket lättfattat kan undervisa mig om hur jag
lägger in mina bilder på forumet. Kamera har jag och ett 20-tal foton har jag tagit
men sedan slår det stopp. Ingemar Nabbing.

Mr J
2013-12-17, 11:30
Här är en bra beskrivning av hur man lägger in bilder på forumet: http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/32683-Hur-ladda-upp-bilder-i-forumet-pÃ¥-ett-snyggt-sätt?p=276599&viewfull=1#post276599