handdator

Visa fullständig version : antennförlängning?



hammarslag
2013-12-20, 10:02
Strålar själva sändaren massor eller kan man ha den rätt nära gps/autopiloten om man använder förlängningssladd till clöver antennen(menar den me 3blad) har lågpassfilter monterat
Tack på förhand

FinnbyFraggel
2013-12-20, 10:24
Det beror lite på hur duktig tillverkaren har varit att skärma sändarkortet.
Har lös eller inbyggd modul?
Jag har tittat i min FrSky modul och den är inte skärmad men på Tunigy 9X original modul sitter en skärmlåda över sändardelen så du får nog tyvärr öppna och titta för att vara på säkra sidan.
Om du har en skärmad modul borde det sitta ett "metall lock" över den delen av koret där antennsladden är ansluten.
/Jonas

hammarslag
2013-12-20, 10:56
Det beror lite på hur duktig tillverkaren har varit att skärma sändarkortet.
Har lös eller inbyggd modul?
Jag har tittat i min FrSky modul och den är inte skärmad men på Tunigy 9X original modul sitter en skärmlåda över sändardelen så du får nog tyvärr öppna och titta för att vara på säkra sidan.
Om du har en skärmad modul borde det sitta ett "metall lock" över den delen av koret där antennsladden är ansluten.
/Jonas

Oj glömde nämna att jag menar 1,2ghz video sändaren!
Beställt frskys vita telemetri mottagare den me separat rssi port, 8kanalare. Hade v8an utan tele förr innan quaden försvann

FinnbyFraggel
2013-12-20, 12:30
Hehe...
Ok, ja då är det i första hand lågpass filter som gäller.
Även här kam det vara bra med skärm runt video sändaren för att minska för störningar.
/Jonas

Sent from my ZTE BLADE III using Tapatalk

hammarslag
2013-12-20, 14:38
Jag har lågpass filter, hur skärmar man av? Med vanlig folie eller? Och vilken kanal ska man sända/köra på,på mottagaren o sändaren? Kört på 8an innan.

FinnbyFraggel
2013-12-20, 19:14
Jag har inte koll på kanalerna men du bör välja en kanal med frekvens så nära eller över 1300 MHz som möjligt.
Ja vanlig folie fungerar och sen drar du en kabel från folien till minus på batteriet.

/Jonas

hammarslag
2013-12-21, 23:40
Okej jättetack för svaren.

Men så själva sändaren strålar inte mkt med alu skalet kvar runt?
Clöver antenner ska helst stå rakt va?
Men hur blir det med gps'en till autopiloten, då hamnar ju gps och svamp antennen i höjd med varandra. Och gps en som man helst ska ha ifrån allt annat .

High Five
2013-12-22, 10:21
Ang antennens riktning: Clover leaf och skew planar antenner är i princip rundstrålande, det vill säga strålar lika starkt åt alla håll. Undantaget åt de båda håll själva "stolpen" pekar där de är svagare. Efter vad jag dörstår är avståndet mellan antenner viktigare än orientering om jag ska förenkla lite. Titta t.ex på http://m.youtube.com/watch?v=RXQM_I9NADM där Bruce visar hur mycket strålningen minskar på ca 15-20 cm.

Om du inte har mätutrustning för strålning skulle jag föreslå att du gör kontrollerade praktiska tester snarare än hypotetiska diskussioner i ett forum utan att ens ange modeller på komponenterna.

Radiogossen
2014-01-02, 12:27
Rent hypotetiskt tycker jag att det är märkligt att så många sätter sina multikopterantenner på ovansidan av farkosten. Undantaget förstås GPS-antennen där sändarna så gott som alltid finns ovanför.

Kenneth E
2014-01-02, 12:45
Jag hade antennerna ner tidigare, men de blev skuggade av kameror/Gimbal.
Ken