handdator

Visa fullständig version : Metanolbränder vid krasch?



Ålänning
2013-12-21, 15:40
Tjoo!

Har ju sett en hel del filmer när flyg och helikoptrar tar eld av LiPo- eller ESC-bränder.
Men hur är det med flyg och helis som kraschat och börjat brinna pga metanolen?
Bensinkärror kanske också börjat brinan, ej sett så många heller iofs, om nån.
Jetturbin-flygkrascher har man ju sett ocskå. Men nu gällde det metanol/bensin!

/MickeM

Kenneth E
2013-12-21, 16:15
Jag hade en Super Tiger motor på 60ccm som vid baktändning satte eld på metanolen i ljuddämparen som sedan spred sig ner under modellen i gräset.

Den var utrustad med tändsystem, runtronic.
Ken
Dock ingen krasch.

McRegor
2013-12-21, 16:36
Aldrig varit med om nån brand vid krasch med metanol-kärror trots att jag flugit RC under ca: 45 år. Men det är ju trots allt ingen garanti för att det inte skett på andra ställen.
Roger

Michael
2013-12-21, 16:39
Bränder pga. metanol i förbränningsmotordrivna flygplan är oerhört ovanliga. Jag har flugit flitigt i över trettio år och aldrig sett ett flygplan med metanoldrift fatta eld. pga. bränslet. De bränder jag har sett har varit batterirelaterade.

Guzzten
2013-12-21, 19:27
Combatkärror, linstyrda, kan ibland ta eld. Men det beror då på att "nappen" man man har soppan i spricker, och allt hamnar över en het cylinder. Innan ljuddämpartiden och med bakutblås var det "ganska vanligt".

jaka
2013-12-22, 17:53
Hej!
Under de 39 år jag flugit R/C flyg så har jag själv en gång råkat ut för att en glödstiftmotor/plan börjat brinna vid start och en annan gång sett en annan flygares plan fatta eld vid start. I bägge fallen har det berott på "baktändning" genom ljuddämparen/pipan pga av att soppa antänds.