handdator

Visa fullständig version : Soptunnan?



Medeashusse
2013-12-23, 11:20
http://img.tapatalk.com/d/13/12/23/7e8yru5e.jpg

Finns det något sätt att skrämma igång det här accet?
IMax:en vill inte ens sätta igång och försöka ladda, utan låser vid "Battery check/Low voltage".

Tänkte bara fråga innan det går i soptunnan!

Hmmm... Ännu ett offer för en riktigt kall flygning.

simonarvestrand
2013-12-23, 11:23
det går att skrämma igång med inställning på annan batterityp men inget jag rekommenderar , batteriet kommer aldrig
funka till 100% igen och risk för oväntad dränering är stor.

Medeashusse
2013-12-23, 11:25
Tror nog att jag avstår mer avancerat laborerande! ;)

Peter_L
2013-12-23, 11:26
Finns det något sätt att skrämma igång det här accet?
IMax:en vill inte ens sätta igång och försöka ladda, utan låser vid "Low voltage".

Soptunnan?

Hmmm... Ännu ett offer för en riktigt kall flygning.

Jag har några gånger lyckat skrämma liv i såna där ackar genom att köra på lite kräm med ett labaggregat så man får upp spänningen tillräckligt för att laddaren ska acceptera den. Provade en gång också att skrämma liv i ett paket med NiMh-programmet i laddaren en kort stund.

Antar att risken är rätt så hög att det ska gå åt skogen med efterföljande lipo-brand, så ska man prova så gör det på ett säkert ställe i en plåthink eller så.

FinnbyFraggel
2013-12-23, 11:27
Har du någon lös batteriprovare så du kan se spänningen i varje cell?
Det kan vara bra att veta om någon cell är död innan man fortsätter.
Jag har vid något tillfälle lyckats väcka ett batteri genom att gå över till 2S laddning utan balansering under några minuter och sen gå över till 3S med balansering.

/Jonas

Medeashusse
2013-12-23, 11:32
Ha, ha! Kollade med spänningsprovaren, den startade inte överhuvudtaget! (dubbelkollade med ett friskt acc, då funkade den)
Är det det här som kallas djupurladdning!? :D

Ska nog inte öka brandförsvarets arbetsbörda så här i juletider, de har nog med jobb pga levande ljus..

Fluf
2013-12-23, 11:42
Den ser dessutom ut som en julkorv, massa godiga gaser i den.

Säker hantering och önska nytt av tomten är nog bästa valet jag :)

God Jul!

Medeashusse
2013-12-23, 11:44
Så, slutsatsen blir att inte flyga i -32 utan canopy! :p
Tomten kommer säkert med ett nytt..

God jul allihopa!

/Markus

McRegor
2013-12-23, 12:04
Stark kyla är som du nu konstaterat döden för våra LiPo-ackar. Sen skall man nog generellt köra ackarna lite försiktigare när det är minusgrader för att inte förstöra dom i förtid. Förvärmda ackar inombords och inte lika höga strömuttag som sommartid brukar fungera rätt bra. Samt aldrig ladda dom när dom är nerkylda utan vänta tills dess dom antagit den goa värmen inomhus...:)
Roger

Medeashusse
2013-12-23, 12:33
Tyvärr tror jag att våra inte våra halv/helgalna vinterexpriment här i Pajala är slut än, trots en skuren helimotor och ett utbrunnet acc!
:D
Tänkte att vi får utveckla teknikerna för vinterflyg istället med förvärmning av batteriplatsen, tätning av luftintag mm. mm.
338federal är som bäst igång med att öka toleranser på lager o annat på helin.

Vad annat kan man pyssla med här uppe i kylan o mörkret!? ;)

High Five
2013-12-23, 15:48
Jag skrämde igång ett enkel cell lipo till min DLG med typ 10-20 sek på NiMh program enligt video på Youtube. Men då hade jag ca 2 V kvar innan jag började.

Annars kanske det är läge för en batterivärmare
http://hobbyking.com/hobbyking/store/__33990__Turnigy_Programmable_Lipo_Battery_Warmer_ Bag_12v_DC_.html

Medeashusse
2013-12-23, 15:56
Ok, vi får se hur jag gör!
Vete f*n om jag törs...

Ha, ha! Hade ju batterivärmare modell större! Kolla ca 20 sekunder in i filmen!


http://youtu.be/n3TSMeSswG0

McRegor
2013-12-23, 15:57
En isolerad påse och en handvärmare i den löser nog problemet för de flesta. De klassiska handvärmarna med kolstavar genererar mycket värme och under rätt lång tid dessutom - utan batteribehov för drivningen...:)
Till Medeashusse säger jag bara - stanna inne och ta en varm glögg istället och njut av livet...:)
Det blir nog rimligare vintertemperaturer vad det lider.
Roger

Medeashusse
2013-12-23, 15:59
Det värsta är att jag HAR fyra kolstavsvärmare liggandes, men jag vet inte i vilken kartong i förrådet.... Suck.. Köpa nya då..