handdator

Visa fullständig version : F9F-8 Cougar med kolibri!



Pekkala
2013-12-27, 10:11
Det var inte säkert att jag skulle starta någon byggtråd på denna men nu gör jag det i alla fall så får vi se hur det går :)
Det är i alla fall en F9F-8 Cougar för 90mm EDF från Hobbyking som jag tänkte stoppa en Kolibri t25 i.
Jag har vägt delarna och de väger.
Kropp 682g, ganska tung tycker jag men det fanns lite att kapa bort där fenan ska limmas, 674 g efter lättning.
Fena 152g, känns väldigt tung, kunde kapa bort en del där också, 138g efter lättning.
Vingar 246g.
Stabbe 56g.
Huv och luckor 158g.
Tillbehörspåse 152g.
Ducktar 126g, men dessa kommer jag inte att använda.
4259242593
Onödigt material borttaget från fena
42594
Även här fanns det en del att ta
42595

JohanH
2013-12-27, 23:05
Intressant! Ska bli kul att följa.
Mvh
Johan

Pekkala
2013-12-28, 09:54
Kul att du tycker det Johan!
Jag vill ha motorn långt bak för att inte behöva något utblåsrör,
Fixade en 3mm plywoodskiva dubblerad på sidorna med 3mm lättplywood och ytterligare 3mm plywoodbit vid monteringshålen till motorfäste, för att få fästena parallella mot varandra har jag den översta plattan hel, som jag förborrat och försågat
4261442615
När limmet härdat så var det enkelt att såga isär motorfästet.
det blev ett lätt och starkt motorfäste.
4261642617
Passar som handen i handsken :)
4261842619

henke2
2013-12-28, 12:25
Lättare än jag trodde. Man brukar gå i mål på dubbla tomvikten ungefär med soppa, så detta kan ju kvala in under 3kg vilket är bra! :)

Pekkala
2013-12-28, 19:09
Ja det låter ju lovande Henke! Jag har sett vikter mellan 3,5-3,7 kg men ska försöka hålla ner vikten så mycket jag kan,
risken är väl att landningsställen med fjädrande ben och hjul drar iväg lite.
Fena limmad, och servomontage och sådant tänker jag inte orda så mycket om för det är ju i det närmaste likt på de flesta ARF modeller
4262842629
Huven passade inte så bra så det gör jag om.
42630
Styrpinnen som satt limmad i huven lossas och så filar jag upp hålet, pinnen limmas sedan om med huven på plats, limmet är epoxy med iblandad bomullsflock för att inte rinna.
42631

Pekkala
2013-12-31, 17:41
Medans vi väntar på nyårsmiddagen tänkte jag passa på och önska er alla ett
Gott Nytt År! med några bilder,
Tankfästen, huvudtanken fästs i tyngdpunkten så högt som möjligt föt att hjulen ska få plats att fällas in!
4279242793
subtanken får plats lite framför och under huvudtanken.
4279442795
Tänkte ha motagaren nästan längst fram i nosen, men vikten på servoförlängningskablarna gör att jag spar vikt på att ha den i närheten av tyngdpunkten
42796

K-Å
2014-01-01, 20:01
Skoj bygge, flyger min med elsetup använder 5mm pianotrådsben, har funkat så här långt på gräs och asfalt.

Maskinen flyger väldigt bra och syns ganska bra.

PS, censurera bilden på insugsskyddet den röda tesilen, min Sambo letar fortfarande efter den sen jag monterade den på motorn som du har Christer och jag bedyrar hela tiden att att jag inte har en aaaning om var det kan ha tagit vägen.......

MVH K-Å

Pekkala
2014-01-01, 21:09
Ha ha! ja vad förvånad hon skulle bli om hon får se den i min maskin på nästa Östersundsträff! :sarcastic:
Ja har ingen aning var den kommer ifrån, den satt där när jag fick den från K-Å får jag säga :confused:

Vad väger din med acce?

K-Å
2014-01-02, 22:36
3150g flygfärdig, 6s 4500mA Zippy compact

Skulle tro att din med 7dl soppa och allt så långt fram det går kommer att väga in på samma som min.

Har 3kg ur fläkten och den går som en raket, flyger runt under halvgas, kräver ganska lång final för att ta ner farten, luftbromsarna funkar ganska bra har landat både med och utan.

MVH K-Å

Pekkala
2014-01-21, 15:43
Kolla vad som damp ner idag!
43252
En pilot och anpassat landningsställ :lollypop:hoppas jag!

Pekkala
2014-01-22, 20:42
430 gram landningsställ! låter lite tungt, men benen ser bra ut och det är aluminiumfälgar
43302
Så sitter dom på plats, blev lite ombyggnad för nosstället
43303
Blir lite fundersam på CG kontra huvudställ! cg vid sträcket enligt manualen, jag gillar att ha hjulen strax bakom tyngdpunkten men inte framför!
43304

henke2
2014-01-23, 06:46
Blir lite fundersam på CG kontra huvudställ! cg vid sträcket enligt manualen, jag gillar att ha hjulen strax bakom tyngdpunkten men inte framför!


Delayking i ett nötskal... Ser ut att vara för långt bak, men å andra sidan har den baksvepta vingar. Utslag och tyngdpunkt finns alltid anledning att kolla upp med dem som flyger modellerna innan man själv provar, oavsett modell egentligen.

Pekkala
2014-01-23, 11:30
Delayking i ett nötskal... Ser ut att vara för långt bak, men å andra sidan har den baksvepta vingar. Utslag och tyngdpunkt finns alltid anledning att kolla upp med dem som flyger modellerna innan man själv provar, oavsett modell egentligen.

Sant! men det verkar som att CG ska vara i det området, kommer i alla fall att kolla upp det mera.
Jag gillar det inte men kan även göra så att benen lutar lite mera bakåt.

Pekkala
2014-01-23, 20:39
Kanske skulle man ta och byta till lite rejälare doningar :lollypop:
43312
Nosställ med styrning klart!
43313
huvudställ klart men får se hur det blir med vinkling bakåt
43314

henke2
2014-01-24, 06:38
huvudställ klart men får se hur det blir med vinkling bakåt


Jag vart nyfiken och letade lite och hittar inget mer än att folk verkar flytta bak tyngdpunkten och att den mäts på ett konstigt/omständigt sätt. Den verkar då hamna ungefär där vi vill ha den, strax framför huvudstället. Hur ser det ut i manualen?

Pekkala
2014-01-24, 06:43
Jag vart nyfiken och letade lite och hittar inget mer än att folk verkar flytta bak tyngdpunkten och att den mäts på ett konstigt/omständigt sätt. Den verkar då hamna ungefär där vi vill ha den, strax framför huvudstället. Hur ser det ut i manualen?

Ska fota och lägga ut en bild på manualen ikväll!

Pekkala
2014-01-24, 06:49
3150g flygfärdig, 6s 4500mA Zippy compact

Skulle tro att din med 7dl soppa och allt så långt fram det går kommer att väga in på samma som min.

Har 3kg ur fläkten och den går som en raket, flyger runt under halvgas, kräver ganska lång final för att ta ner farten, luftbromsarna funkar ganska bra har landat både med och utan.

MVH K-Å

K-Å var har du din tyngdpunkt?
jag menar på modellen :sarcastic:

Pekkala
2014-01-24, 16:59
CG på manualen! är det någon som vet säkert var den ska vara?
43338
Tejpen vid landställsben är föreslagen CG och vid 0 på linjalen är var man mäter från enligt manualen
43339
43340

Zkeeter
2014-01-25, 20:06
Trevligt bygge! ska bli kul att se den till sommaren. kommer att flygas på "Svårlanda" ?

Pekkala
2014-01-25, 21:11
Trevligt bygge! ska bli kul att se den till sommaren. kommer att flygas på "Svårlanda" ?
Ja det är tanken men det beror lite på hur den klarar gräsbana!
Men tänk att det är bara Skvadernpiloter som kallar Ö-viksfältet Kallehov för svårlanda! vad beror det på? :lollypop:

Pekkala
2014-01-27, 20:58
Bränslesystemet är i det närmaste klart fram till bränslepumpen
43432
Jag tillverkade en batteriplatta för att få batterierna så långt fram som möjligt
där får jag även plats för bly om det behövs, vilket jag tror det kommer att göra
43436
Den monteras på skruvarna till nos stället och når ända fram i nosen,
fäste för bränslepumpen syns till höger.
43437
Har satt metallnät för luftintagen, kunde kanske ha varit lite finare nät,
själva turbinen behöver ju inte speciellt mycket luft.
43438
43439

Zkeeter
2014-01-29, 19:49
Ja det är tanken men det beror lite på hur den klarar gräsbana!
Men tänk att det är bara Skvadernpiloter som kallar Ö-viksfältet Kallehov för svårlanda! vad beror det på? :lollypop:

Kan ju bero på att vi inte förväntade oss "hangvindar" från sidan i landningen...:concern: Vi Skvadrar är ju van med skogtrångt och branta inflygningar vi..... :1headbang: :sarcastic:

Pekkala
2014-01-29, 21:05
Kan ju bero på att vi inte förväntade oss "hangvindar" från sidan i landningen...:concern: Vi Skvadrar är ju van med skogtrångt och branta inflygningar vi..... :1headbang: :sarcastic:

:sarcastic: Och utan stuts brukar ni gorma om på träffarna! :icon_pidu:
Har du bokat Östersundsträffen?

Zkeeter
2014-03-05, 18:14
:sarcastic: Och utan stuts brukar ni gorma om på träffarna! :icon_pidu:
Har du bokat Östersundsträffen?

Nä inte än..
Den här sommaren är lite speciell då du vet att jag jobbar som en galning på sommaren och det är svårt som det är att få ledigt under högsäsongen, under detta år så har dessutom statsmakten här hemma fått för sig att fira halvsekel i mitten av juli... Måste med tanke på husfriden troligen prioritera om lite... :willy_nilly::thumpdown:
MEN, minst Lör-sön ska det väl bli, hoppas även på halva fredagen!
Hänger som sagt på min arbetssituation, blir svårt att ta ledigt närmare två veckor...
Men man måste ju upp för att bevisa för en viss Kaj att det går att flyga 3D med en 1/5 EL-CUB! :icon_pidu:

K-Å
2014-03-05, 19:29
Ser bra ut det där, fortsätt så Christer, har du täckt för hjulbrunnarna?

MVH K-Å

K-Å
2014-03-05, 19:36
Hej Christer, din CG ser bra ut, jag har den på 95mm bakom hacket på vingen och den landar snällt och har inga fasoner för sig. Ligger tanken på CG?

MVH K-Å

Pekkala
2014-03-05, 21:28
Huvudtanken ligger på CG, den mindre tanken ligger några centimeter framför.
jag har inte täckt för hjulbrunnarna

Pekkala
2014-03-05, 21:30
Nä inte än..
Den här sommaren är lite speciell då du vet att jag jobbar som en galning på sommaren och det är svårt som det är att få ledigt under högsäsongen, under detta år så har dessutom statsmakten här hemma fått för sig att fira halvsekel i mitten av juli... Måste med tanke på husfriden troligen prioritera om lite... :willy_nilly::thumpdown:
MEN, minst Lör-sön ska det väl bli, hoppas även på halva fredagen!
Hänger som sagt på min arbetssituation, blir svårt att ta ledigt närmare två veckor...
Men man måste ju upp för att bevisa för en viss Kaj att det går att flyga 3D med en 1/5 EL-CUB! :icon_pidu:

Vi får väl hoppas att du kan komma lös så tidigt som möjligt då :icon_pidu:

Sebbe
2014-03-06, 15:55
Tjena!

Hur har du fått till ditt fina FOD skydd? Behöver ett till min kolibri men verkar inte finnas några färdiga att köpa..


//Sebbe

Pekkala
2014-03-06, 17:05
Tjena!

Hur har du fått till ditt fina FOD skydd? Behöver ett till min kolibri men verkar inte finnas några färdiga att köpa..


//Sebbe

Det jag har följde med motorn, men den är gjord av en tesil.

henke2
2014-03-07, 07:11
Tjena!

Hur har du fått till ditt fina FOD skydd? Behöver ett till min kolibri men verkar inte finnas några färdiga att köpa..


//Sebbe

Finns hos Lambertåterförsäljare, men kostar apa tyvärr. Alternativ är på väg, men inget bra finns klart idag. Grumania har i plast, men de funkar inget vidare tyvärr. (Finmaskiga plastnät smälter för väldigt lite värme)

http://imagizer.imageshack.us/v2/1024x768q90/33/iaec.jpg (https://imageshack.com/i/0xiaecj)

K-Å
2014-03-07, 08:23
Köp en tesil av rätt diameter gärna lite spetsig, ta dremeln och kapa av toppen, ta lite siliconslang som du skär upp längs med och sätt den på kapytan så den följer den runda kanten på kapsnittet, blir det som tätar mot startmotorn. Ta lexanborren och gör 2 hål på rätt plats för gas och bränsle och voila där finns insugsskyddet.

MVH K-Å

Pekkala
2014-03-14, 07:21
Har byggt lite på denna men inte uppdaterat tråden med bilder, blir kanske i kväll om jag hinner!
Jag behöver en pilot till denna, och det vore praktiskt om det fanns en jetpilot som man kunde printa ut i 3D skrivaren :)
Kan man hitta en sådan någonstans?

Pekkala
2014-03-17, 22:04
Vingarna är nu permanentade!
44558
Fick tag på en pilotfigur som kunde skrivas ut
44559
Piloten målad och placerad på kontoret
44560
Har lekt lite med Pro-Mark nitar som jag haft liggande ett tag :lollypop:
44561
2,6 kg väger modellen nu och då saknas en motorack till turbinen och 2st luckor på undersidan kroppen, så ca 2,8 kg torr på denna maskin är inte fel kan jag tycka
44562

henke2
2014-03-18, 09:02
2,6 kg väger modellen nu och då saknas en motorack till turbinen och 2st luckor på undersidan kroppen, så ca 2,8 kg torr på denna maskin är inte fel kan jag tycka


Det är ju mycket vinge och gott om pulver i maskinen så det skall gå hur fint som helst. Jag provflög en kompis L59 tidigt i söndags morse och den gick som på räls efter de förbättringar som gjorts i samband med install av jetmotorn. Är inte jätteförtjust i dessa billiga glasmaskiner, men denna flög helt okej.

Pekkala
2014-04-26, 18:03
Idag blev det premiärflygning :applouse:
Slutvikten blev 3,1 kg med allt bly jag fick sätta i nosen och invägd TP på 95mm, den lättar väldigt fort och det är fullt tillräckligt med motor, den kändes lite baktung och vingarna vaggade upp och ner vid lite lägre fart, speciellt när jag tog ut klaffen, 30 gram mera bly i nosen innan den andra och sista starten för dagen så blev det bättre, men inte helt bra så mera utprovning blir det. Förvånansvärt snabb är den tycker Jag, trotts att det är stora hål i kroppen vid landställ. Den kräver all klaff man kan få för att ta ned farten inför landning, och hjulbromsar måste jag fixa, provade att låta hjulen rulla lite tungt men det är ingen bra lösning.
RC-Lander har elektriska bromsar som passar, vad mer finns det?
Nä nu är grillglöden perfekt och familjen skriker efter mat! :sarcastic:

LIP
2014-04-26, 18:47
Vad kul att det gick bra på premiären.
Det var synd att det var uthämtning av husbil idag, jag skulle gärna ha varit med på premiären. Men det går fler tåg.....flyg.