handdator

Visa fullständig version : Seglare SWIFT-S1 men EDF



teamfj
2013-12-28, 10:22
Hej.

Köpte en en liten SWIFT-S1 som är en aerobaticseglare.
42607

Hade sen en idé om att montera en EDF för att kunna starta från marken.
Hos Autopartner hittade jag en från WEMOTEC som jag tror skulle ha tillräckligt med dragkraft


42608

med lämligt fartreglage och Lipoacc 4200mah med 6 celler

4260942610

Det fanns ingen färdig fästanordning så det blev den här. Plywood limmat med 24/h epoxy.

4261142612

Premiär blev det i Torsdags. Full gas på motorn och lite hjälp att börja rulla iväg och efter ca 80 meter var den i luften . Bara höjdroder och lite trim på skev steg den med god fart. Måste säga att jag gillar detta jetliknande ljud från motorn.

42613

Landningen var lika lyckad, luftbromsarna var mycket effektiva så hälften räcker.

Den är EDF lösning tänker jag även praktisera på min stora SWIFT från Airworld.
När jag surfar hittar jag flera tyska tillverkare av dessa lösningar, även för seglare upp mot 25 kg vikt.

http://www.lf-technik.de/
http://www.ceflix.de/
http://www.schuebeler-jets.com/


//Jörgen

Pekkala
2013-12-28, 11:33
Kul! Jag gillar aerobaticseglare.
Vad är det för märke och hur stor är din Swift?

jocke1963
2013-12-28, 12:21
Kul projekt.
Men om du provar med insugsringen och ett utblåsrör så torde du få bättre drag och effektivare utnyttjande av dina milliamperetimmar..?

teamfj
2013-12-28, 14:15
Ja, det stämmer nog, har sett andra med med utblåsrör, men insugsringen ??? . Kan det vara den som sitter runt på framkanten.
marginalen var för liten för att den skall passa men i så fall gör jag en anpassning.

//Jörgen

henke2
2013-12-28, 17:48
Ja, det stämmer nog, har sett andra med med utblåsrör, men insugsringen ??? . Kan det vara den som sitter runt på framkanten.
marginalen var för liten för att den skall passa men i så fall gör jag en anpassning.

//Jörgen

Insugsring ger extremt mycket mer verkningsgrad. Vi pratar 25-50% mer!

Jag gillar projektet och kan göra en insugsring och utblåsrör till dig om du vill. Printar sällan åt folk, men detta är jag nyfiken på.

teamfj
2013-12-28, 21:19
Kul! Jag gillar aerobaticseglare.
Vad är det för märke och hur stor är din Swift?

Den här är på 2,5 meter och är från MIBO Tjeckien

teamfj
2013-12-28, 21:22
Eftersom jag är ganska ny inom EDF så vad är insugnigsring och var sitter den.

//Jörgen




Insugsring ger extremt mycket mer verkningsgrad. Vi pratar 25-50% mer!

Jag gillar projektet och kan göra en insugsring och utblåsrör till dig om du vill. Printar sällan åt folk, men detta är jag nyfiken på.

henke2
2013-12-28, 21:41
Eftersom jag är ganska ny inom EDF så vad är insugnigsring och var sitter den.

//Jörgen

Längst fram

http://www.rc-warbirds.com/images/sch_infuse_full.jpg

bak sätter man på en kona som drar ner fläktarean till säg 85-90%. Dvs arean på den verksamma biten av fläkten.

henke2
2013-12-28, 21:49
När jag surfar hittar jag flera tyska tillverkare av dessa lösningar, även för seglare upp mot 25 kg vikt.


//Jörgen

Pga lågt luftmotstånd så verkar EDF fungera bra på segelflygplan. De kommer fler och fler sådana på de stora träffarna.

Swift på 5.5meter här med Vasa 110mm fläkt.


http://www.youtube.com/watch?v=pogF5AMuLzo

teamfj
2013-12-28, 21:58
Längst fram

http://www.rc-warbirds.com/images/sch_infuse_full.jpg

bak sätter man på en kona som drar ner fläktarean till säg 85-90%. Dvs arean på den verksamma biten av fläkten.

Den ringen har jag men inget rör bakåt. kan du skissa på ett rör som passar min ? vad behöver du av mig , mått etc.

//Jörgen

teamfj
2013-12-28, 22:28
Till utblåsrör , skulle det funka med ett plaströr som jag fäster med en slangklämma och hur långt bör röret var ??

//Jörgen

Kenneth E
2013-12-28, 22:35
Är verkligen en kona rätt väg på en seglare som är långsam?

Är det inte bättre att hålla så stor diameter på utblåset som det bara går för att bättra kp-draget. Vi snackar inte om 200km/h utan kanske 100 som toppfart.

Ken

henke2
2013-12-28, 23:40
Är verkligen en kona rätt väg på en seglare som är långsam?

Är det inte bättre att hålla så stor diameter på utblåset som det bara går för att bättra kp-draget. Vi snackar inte om 200km/h utan kanske 100 som toppfart.

Ken


JA! Helt klart kona. En EDF tappar sin dragkraft fort när det rör sig framåt. Utan kona blir det riktigt dåligt faktiskt. Ska du bättra på statiska dragkraften så skall du kona upp utblåset med max 7 grader, vilket i praktiken blir ett rör som först smalnar av eftersom motorns area försvinner sen konar upp med 7 grader så långt som man har råd med.

Men visst är en Swift en racer som går fortare än 100km/h? De jag sett har pinnat på rejält och då har jag ändå en skruvad bild av vad som är fort.

PS. min modellhobby har senaste åren cirkulerat mest kring att stoppa jetmotor i skumvåfflor, dem är inte speciellt snabba och redan där vinner jetmotorn trots att den på pappret har mindre kraft än vad EDF har. Min tumregel från de erfarenheterna är att EDF behöver dubbla dragkraften mot en turbin för att ge en motsvarande flygupplevelse - just för att EDF tappar så mycket när farten ökar. DS

henke2
2013-12-28, 23:44
Till utblåsrör , skulle det funka med ett plaströr som jag fäster med en slangklämma och hur långt bör röret var ??

//Jörgen


Det är väldigt enkelt egentligen. Du vill på ett snyggt sätt minska fläktens area till 85-90% av ursprunget. Du behöver alltså dels en avsmalnande kona kring fläktens ytterdiameter och en "spinner" bak på motorn.

Man kan ju tjuvkika på Vasa hur han gjort på 90G och 120G

http://www.vasamodel.cz/120G_txt.htm

Vasa 120 är 120mm, motorn han kör är HET700 som är 39mm + lite kolfiber så säg 40mm. Lite räknande ger att arean för 120mm i diameter minus arean for 40mm i diameter blir ca 100cm2, 104mm i diameter ger en area på 85cm2 som är 85%. Så min tumregel stämde mot vad Vaclav använder :)

http://www.vasamodel.cz/img/vyk_90G_th.gif

http://www.vasamodel.cz/img/rotor120g/vykres120g_800.jpg

Kenneth E
2013-12-28, 23:49
Jag älskar denna hobby, man lär sig något nytt varje dag.

Vet du varför de minskar diametern precis i slutet, borde inte det skapa virvlar strax efter utblåset?
Ken

henke2
2013-12-29, 00:00
Vet du varför de minskar diametern precis i slutet, borde inte det skapa virvlar strax efter utblåset?
Ken

För att behålla samma area för luften när motorn försvinner. Sen handlar det om kompromisser hela tiden. Hur påläst är tillverkaren, vad går att tillverka, vad ser snyggt ut etc.

Länkar två bilder på två olika filosofier av utblås, som förövrigt inte har med tråden att göra. (Killen på första bilden är riktigt riktigt duktig på jetmotorer!)

http://www.technologie-entwicklung.de/Gasturbines/Sophia_Story/08-start1.jpg

http://www.globaljetclub.com/image/cache/data/vt_80-500x500.jpg

henke2
2013-12-29, 00:04
Vasas bilder är rätt bra, man ser att statorerna fångar luften och gör så den slutar rotera och flödar rakt bakåt. Kul grej i första ögonkastet men tänk det som en propeller, den skapar i regionen 10% av totala dragkraften genom at sno energin i den roterande luften... turboladdning :-P

teamfj
2013-12-29, 09:11
Hittade den här som är från WemoTec. att hitta en spinner som passar motorn bak blir lite svårare.

42706

//Jörgen

henke2
2013-12-29, 11:16
Hittade den här som är från WemoTec.
42706


Perfekt!



att hitta en spinner som passar motorn bak blir lite svårare.

//Jörgen

Jag erbjöd ju mig att printa om du vill.

teamfj
2013-12-29, 12:31
Perfekt!




Jag erbjöd ju mig att printa om du vill.

Det är helt ok om du vill, vore väldigt bussigt.

//Jörgen

henke2
2013-12-29, 17:50
Det är helt ok om du vill, vore väldigt bussigt.

//Jörgen

Vad har du för motor?

teamfj
2013-12-29, 18:41
Vad har du för motor?


Jag vet inte allt kom installerat.
jag får kolla med Autopartner. kollat andra som levererar med HET 650-58-1970 brushless Motor
motorn har diameter 36 mm i alla fall om det hjälper just nu.

henke2
2013-12-29, 20:11
motorn har diameter 36 mm i alla fall om det hjälper just nu.

Absolut :) 4gram, fästs som vanligt med kontorstejp och ev hål för kablar görs med något spetsigt och varmt, tex lödkolv.


http://img853.imageshack.us/img853/790/smcq.jpg

teamfj
2013-12-31, 09:25
Absolut :) 4gram, fästs som vanligt med kontorstejp och ev hål för kablar görs med något spetsigt och varmt, tex lödkolv


http://img853.imageshack.us/img853/790/smcq.jpg

Kan du fixa en sådan åt mig ?

//Jörgen

henke2
2013-12-31, 11:54
Kan du fixa en sådan åt mig ?

//Jörgen

Den på bilen är gjord till dig, 36mm utv. Skicka ett PM med adress.

teamfj
2013-12-31, 12:06
Den på bilen är gjord till dig, 36mm utv. Skicka ett PM med adress.

Det är ju strålande, du får min adress omgående i ett PM.

//Jörgen

teamfj
2014-01-03, 09:50
Idag fick jag utblåsröret levererat, och insugningsringen anpassad och monterad.

4288342884

//Jörgen

jocke1963
2014-01-03, 10:05
Snyggt!
Nu lär du få bättre fart och snabbare start.

teamfj
2014-01-03, 10:11
Snyggt!
Nu lär du få bättre fart och snabbare start.



Hoppas det blir lite drag under galosherna så att säga.

Coolt så in i bomben blir det i alla fall. :thumbup:

//Jörgen

teamfj
2014-01-03, 14:04
så här blev det, satte fast med eltejp. funkar det bra så limmar jag röret.

42885

henke2
2014-01-03, 20:07
Tejp är guld! Man behöver nästan alltid in och rota när man minst anar det :)

teamfj
2014-01-19, 14:36
Idag blev det premiär med dom nya tillbehören fastsatta, Insugsring och utblåsrör, och sikken skillnad det blev. Full gas vid start och lyfte efter 30 meter och gick som en raket uppåt.
Hallelulja säger jag. Fy fanken vilken adrenalin kick.
En hård landning plus en svinkall vind satte stop för dagens övning. Men lycklig ändå.
:icon_pidu:

PS! Tack för alla tips en gång till.

Hälsn/Jörgen

henke2
2014-01-19, 15:41
Det var ju bra att det märktes skillnad :)

teamfj
2014-01-19, 16:54
Bild från idag.


43209

jocke1963
2014-01-20, 08:01
Gôtt att höra!

teamfj
2014-02-05, 20:50
Det blev vinterflyg på sjön hemma i söndags.

4362543626436274362843629

jocke1963
2014-02-05, 23:37
Härliga bilder!

erikfritzell
2014-10-14, 23:18
Vilken spännande tråd!
Jag fick nyligen en MELODY 1500, en seglare/elseglare från nittonhundratalet.
Vad skulle krävas för EDF för att lyfta en sådan tro?

henke2
2014-10-15, 09:02
Vilken spännande tråd!
Jag fick nyligen en MELODY 1500, en seglare/elseglare från nittonhundratalet.
Vad skulle krävas för EDF för att lyfta en sådan tro?

Det är jättesvårt att säga. Skall vi gissa(vilket jag ogillar) så är förväntningarna låga på en så gammal modell och man kan nöja sig med någon av de absolut billigaste 70mm fläktarna. Sikta på 300-400watt eller så och en 3S 2200mah acke.

(och du har ju lärt dig i tråden att ett snyggt in/utlopp är ett måste)