handdator

Visa fullständig version : Kapa kolfiber rör



Tokaz
2014-01-01, 14:43
Kanske är i helt fel del av forumet jag postar det här.
Men jag ska kapa 25mm kolfiberrör några cm och undrar vilket verktyg som lämpar sig bäst? vill ha det så rakt som möjligt :)
God fortsättning på er alla också :)
Fredde

TommyzT
2014-01-01, 15:46
Jag kapar rakt med dremmel om jag sätter en tejp på röret innan och kapar efter tejpen. Om jag tejpat rakt..

FinnbyFraggel
2014-01-01, 15:46
Det beror väll på vad du har för verktyg?
En vanlig gersåg med fintandat blad eller en gerlåda och en bågfil är väll lagom.
Annars skulle jag välja bandsåg eller bordsklinga med lämpligt anhåll bara för att jag har det.
/Jonas

Sent from my ZTE BLADE III using Tapatalk

numnutchris
2014-01-01, 16:07
+1
tunn kapskiva på höga varv och dammskydd/utsug... :)


Jag kapar rakt med dremmel om jag sätter en tejp på röret innan och kapar efter tejpen. Om jag tejpat rakt..

LIP
2014-01-01, 18:00
Det beror väll på vad du har för verktyg?
En vanlig gersåg med fintandat blad eller en gerlåda och en bågfil är väll lagom.
Annars skulle jag välja bandsåg eller bordsklinga med lämpligt anhåll bara för att jag har det.
/Jonas


Så kan man ju göra om man inte är rädd om skärande verktyg. Sliter nåt otroligt på skärpan.

daer005
2014-01-01, 22:02
Jag har kapat en massa kolfiber rör och det i form av pilar (håller även på med bågskytte) det är väldigt viktigt att det blir rakt och inte fransigt, då är det en kapskiva med högt varv nästan samma som en vinkelslipmaskin och 1mm skiva. http://www.bagaropilar.com/se/art/easton-pilkap-elite.php
//David

Tokaz
2014-01-01, 22:33
Tack för svaren :) får bli ger låda med bågfil. Inte superviktigt att det blir på mm rakt tänkte om kanske en rörkap hade funkat.
fredde

johanvm
2014-01-02, 16:28
Hej, svårighheten med såg (inkl bågfil) är att det är SÅ lätt att fransa sönder rörets fibrer när sågen nästan är igenom. Prova gärna, men gör det på något billigt litet rör först. Been there, done that - kaptrissa på "Dremel" är enda varianten jag kör numer (lessons learned...).
MVH!
/Johan

jocke1963
2014-01-03, 10:08
Tunna kolpinnar/rör kapar jag genom att rulla dom på en plan yta mha en skalpell/rakblad/vass kniv.