handdator

Visa fullständig version : Megakopter Trilobite Y6/X8



berthrsd
2014-01-03, 21:11
Min senaste skapelse... Lätt och robust ram som går att bygga i X4, Y6 eller X8-utförande. Fälls ihop med ett mycket enkelt handgrepp, och går även att låsa i hopfällt läge. Lagom storlek för att lyfta en Sony NEX eller motsvarande.

Lite siffror:

Y6/X8:
Diameter till motorcentrum: Max 900mm (Justerbart)
Bredd hopfälld: 185mm
Längd hopfälld: 540mm/590mm (Utan propellrar, och beroende på vald armlängd)
Höjd: 330mm med 230mm markfrigång
Vikt: 800g/850g
Motorstorlek: Upp till 45mm diameter
Propellerstorlek: Upp till 18"
Pris: 3495/3995:- (Konverteringskit från Y6 till X8 750:-)


428934289442896
4289542892

kamelkungen
2014-01-06, 07:33
Ser fint ut! Har du glasfiber eller kolfiber i mitten plattan?
En knasig sak med dom benen är att dom lätt vrider sig om man inte landar perfekt varje gång, samt att dom lätt fastnar i gräs och gör starten lite krånglig.

berthrsd
2014-01-06, 22:24
Glasfiber i mittkroppen... Tycker om att ha ett material där man enkelt kan borra egna hål efter tycke och smak, samt att det inte blockerar radiosignaler. Har inte haft problem med att benen viker sig om man bara drar åt skruvarna ordentligt, håller däremot med om att det kan haka i lite om man startar från gräs. Detta kan ju dock oftast enkelt undvikas.

Johansson939
2014-01-07, 06:59
Hej "Utmanaren2002"
Intressant spec., flygtiden börjar närma sig det jag vill ha.*
Har du den "vanliga" Dys gimbalen, 2 axliga som funkar upp till Nex kameror?
Inte laborerat med olika propellrar för att öka flygtiden, eller om du är nöjd nu så kanske du inte lagt så mycket krut på det?
Inga funderingar om att öka på till 10 000 mAh för att få längre flygtid? Om du börjar se ett tema att jag är ute efter lite längre flygtid så kan du ha rätt.
Startvikten antar jag är med all FPV utrustning med?
Inga filmer från din Y6a så man kan kolla lite? Gärna bilder med..

berthrsd
2014-01-07, 12:07
Gimbalen som sitter på "Utmanarens" maskin är en DYS 2-axlig för Gopro, inte den stora för NEX.

Om det är extremt långa flygtider du är ute efter så rekommenderar jag att köra quad-konfiguration med låg spänning och stora proppar. Sen är det bara att börja jaga gram...

Johansson939
2014-01-07, 14:55
Inte extremt långa men 15 minuter vore helt okej och nåt jag skulle nöja mig med.
Kan ju även lägga till att jag att jag kollar Y6 konfig ifall att en motor skulle lägga av under flygning. Då är man ju rätt rökt på en Quad.

Utmanaren2002
2014-01-09, 19:52
Hej Johansson
Jag har 2-axlig gimbal för GoPRO 3 BE som duger gott för mina behov. Skall säga direkt att jag är "ny" på MK och att filma från luften. Jag flyger FPV med flygplan och numera även med min Y6:a. Jag testade Y6 Lite med 3S setup och 10" proppar men fick inte den flygtid som jag krävde för att bli nöjd därför uppgraderade jag omgående till storebror Y6. Den har allt jag önskar vad gäller stabilitet och flygtid så jag är jättenöjd. Jag avser att testa 3x4S 3000mAh för att öka på flygtiden ytterligare och har just köpt ett 4S10400mAh som är på väg hem. Viktskillnaden mellan 3x4S 3000 och 1x4S 10400 är ca 120 gram så den senare bör ge mig 20 minuter. Jag känner dock att 3x4S ger en bättre redundans om någon cell dyker på slutet av accarnas livslängd. Jag har erfarenhet av att det sker dramatiskt när impedensen ökar snabbt efter många cykler. Jag får då hjälp av de celler som fortfarande är friska även om flygtiden minskar. Jag ser acc spänningen i OSD och håller ett vakande öga på V-värdet i förhållande till flygtiden så jag hinner reagera på misstänkta celldippar.
Startvikten är angiven med allt på plats så jag kommer att landa på strax under 3 kg oavsett val av acc.
Jag funderar på att montera en 3:e kamera riktad rakt ned som jag kopplar in för landning. Det skulle förbättra precisionen som jag har lite svårt för att uppnå med min framåtriktade FTV kamera. Visst kan jag rikta min goPRO nedåt men den är inställd på medium eller narrow så den är inte helt bra för ändamålet. Jag vill ha rejäl vidvinkel för att navigera bättre.
Långt inlägg som jag hoppas du finner intressant.
Ser fram emot kommentarer
Göran

Johansson939
2014-01-09, 20:35
Tjena, man tackar för svaret.
Nu börjar det låta riktigt intressant. Har kikat på Sky-Heros Spy som är i Y6 konfiguration. Och jag tycker den är snygg med
huven över eller hur jag ska säga. Men den verkar ha "billiga" lösningar. Och betala runt 5500:- som den kostar, det är jag inte så intresserad av om den ser "billig" ut. Så köper jag en Sky-Hero så vill jag nog kika på den först.
Men, så hittade jag dessa istället, som ser skitfina ut ifråga om detaljer etc. Så då har Sky-Hero tänket legat på is ett tag.
Jag är också helt ny på det här, har aldrig flugit något överhuvud taget men nästan alltid hållit på med radiostyrt. Sen så började jag kolla på multirotor och på TBS sida. Sen var det kört. Så nu har jag en Discovery, en Discovery Pro samt en tredje Discovery som jag ska köpa kolfiberarmar till från Aerial Media Pros från USA. Då kör man 6S och runt 400 kV motorer med 14" propeller. Då ska man få nästan en halvtimma flygtid.
Om du vill skicka bilder på din så mottas dom gärna. Tycker dessa ramar ser riktigt riktigt fina ut i alla detaljer. Påkostade och välarbetade.
Är du nöjd med Gimbalen? Jag skulle kunna tänka mig en Zenmuse H3-2D gimbal, men dom verkar inte tycka om hög fart eller
mycket blåst. Då slår motorerna visst ifrån, men dom återställer sig efter några sekunder igen. Men den verkar ju inte ha några problem med att horisonten står fel efter en stund. Men dock med något för klena motorer. Har du märkt nåt sånt
på din?
Vad kör du med för motorer och propeller? Du har inte provat en större propellerstorlek på översidan? Läste på andra tråden
om Megakopter Light Y6, att man kunde pröva en annan stigning på propeller på över/under. Men jag frågade där om man kunde köra med en storlek större propeller över istället. Alltså 13" över och 12" under. Om det kan ge någon fördel i lyft/effektivitet/strömåtgång.
Borde ju gå att göra ett enkelt test, så länga man har propellrar dvs. Såg ett enkelt test med en ram som var satt i ett skruvstäd i ena sidan och en våg på andra. Sen en multimeter inkopplad så han såg strömtågången samt hur mycket vikt den lyfta. Eller tryckte på vågen i det här fallet, hittar inte den nu tyvärr.

Med en flygtid på din med runt 20 minuter på din då börjar det låta riktigt intressant.
Vad kör du med för osd?
Vad rörigt det här blev.

Utmanaren2002
2014-01-10, 08:28
Tjena, man tackar för svaret.
Nu börjar det låta riktigt intressant. Har kikat på Sky-Heros Spy som är i Y6 konfiguration. Och jag tycker den är snygg med
huven över eller hur jag ska säga. Men den verkar ha "billiga" lösningar. Och betala runt 5500:- som den kostar, det är jag inte så intresserad av om den ser "billig" ut. Så köper jag en Sky-Hero så vill jag nog kika på den först.
Men, så hittade jag dessa istället, som ser skitfina ut ifråga om detaljer etc. Så då har Sky-Hero tänket legat på is ett tag.
Jag är också helt ny på det här, har aldrig flugit något överhuvud taget men nästan alltid hållit på med radiostyrt. Sen så började jag kolla på multirotor och på TBS sida. Sen var det kört. Så nu har jag en Discovery, en Discovery Pro samt en tredje Discovery som jag ska köpa kolfiberarmar till från Aerial Media Pros från USA. Då kör man 6S och runt 400 kV motorer med 14" propeller. Då ska man få nästan en halvtimma flygtid.
Om du vill skicka bilder på din så mottas dom gärna. Tycker dessa ramar ser riktigt riktigt fina ut i alla detaljer. Påkostade och välarbetade.
Är du nöjd med Gimbalen? Jag skulle kunna tänka mig en Zenmuse H3-2D gimbal, men dom verkar inte tycka om hög fart eller
mycket blåst. Då slår motorerna visst ifrån, men dom återställer sig efter några sekunder igen. Men den verkar ju inte ha några problem med att horisonten står fel efter en stund. Men dock med något för klena motorer. Har du märkt nåt sånt
på din?
Vad kör du med för motorer och propeller? Du har inte provat en större propellerstorlek på översidan? Läste på andra tråden
om Megakopter Light Y6, att man kunde pröva en annan stigning på propeller på över/under. Men jag frågade där om man kunde köra med en storlek större propeller över istället. Alltså 13" över och 12" under. Om det kan ge någon fördel i lyft/effektivitet/strömåtgång.
Borde ju gå att göra ett enkelt test, så länga man har propellrar dvs. Såg ett enkelt test med en ram som var satt i ett skruvstäd i ena sidan och en våg på andra. Sen en multimeter inkopplad så han såg strömtågången samt hur mycket vikt den lyfta. Eller tryckte på vågen i det här fallet, hittar inte den nu tyvärr.

Med en flygtid på din med runt 20 minuter på din då börjar det låta riktigt intressant.
Vad kör du med för osd?
Vad rörigt det här blev.

Kolla här på min maskin:
http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/39827-Flygtid-Utrustning

Johansson939
2014-01-10, 17:02
Utmanaren, man tackar.

Till "Megakopter Skaparen". Det är inte pågång en "huv" till den? Så man kan dölja sladdar med mera under?
Typ så den liknar/så jag kan lacka den i denna stilen....43021

berthrsd
2014-01-10, 22:09
Funderade på en huv i början av projektet... Men den tillför absolut ingenting rent flygmässigt, men kostar både vikt och pengar och kräver ganska mycket kompromisser i resten av konstruktionen.

Utmanaren2002
2014-01-11, 19:58
Kolla här på min maskin:
http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/39827-Flygtid-Utrustning

Så här har jag löst problemet att den kan "fastna" i gräset vid start. Bollarna kommer från Biltema och väger endast 3,7 gram.
Sitter fast mha lite smältlim i botten på bollen
43031

nekrub
2014-01-17, 20:15
Byggde ihop min Y6a från Megakopter idag.
Bra kvalité rakt igenom på hela ramen, inget att klaga på. Så den rekommenderas till alla som vill ha en lätt, snygg och smidig ram. Som fälls ihop på mindre än 2sec.

*Tips* Skrota era f550 och släng över allt på den mindre y6 ramen. Så kan ni ta med den överallt.

Här kommer lite bilder på det färdiga bygget. Stora Y6an.

43174
43175
43176
43177

berthrsd
2014-01-18, 20:39
Tjusigt bygge nekrub... Och snabbt gick det också :)

Nu finns Trilobiten hos Autopartner också: http://www.autopartner.se/megakopter-trilobite-y6-ram-p-23821-c-693.aspx

berthrsd
2014-01-18, 20:40
Det ser däremot ut som om du har dom undre propellrarna upp och ner...

nekrub
2014-01-19, 01:17
Det ser däremot ut som om du har dom undre propellrarna upp och ner...

Endast provmonterade för foto.

Bertone
2014-01-30, 12:43
Jag funderar på att montera en 3:e kamera riktad rakt ned som jag kopplar in för landning. Det skulle förbättra precisionen som jag har lite svårt för att uppnå med min framåtriktade FTV kamera. Visst kan jag rikta min goPRO nedåt men den är inställd på medium eller narrow så den är inte helt bra för ändamålet. Jag vill ha rejäl vidvinkel för att navigera bättre.
Göran

Jag har monterat FPV-kameran på gimbalen och kan därför rikta den neråt vid landning. Vid filmning ser jag också vad den stora kameran ser.
Christian

Utmanaren2002
2014-01-30, 14:58
Jag har monterat FPV-kameran på gimbalen och kan därför rikta den neråt vid landning. Vid filmning ser jag också vad den stora kameran ser.
Christian

Vill inte ha samma vy på bägge och definitivt inte flyga med FPV- kameran monterad på gimbalen. Gimbalen återger ju inte maskinens rätta flygläge eftersom den hela tiden håller sig i horisontalplanet. Därför switchar jag mellan dessa via videoväxel. När jag hittar position för filmning kollar jag om filmkameran ser det jag vill se och sedan växlar jag tillbaka till FPV-kameran. Funderingen gällde om jag skulle förbättra precisionen vid landning mha en "landningskamera" eftersom jag inte kan vinkla filmkameran rakt ned.
Göran

Stiffe
2014-01-30, 17:02
Vill inte ha samma vy på bägge och definitivt inte flyga med FPV- kameran monterad på gimbalen. Gimbalen återger ju inte maskinens rätta flygläge eftersom den hela tiden håller sig i horisontalplanet. Därför switchar jag mellan dessa via videoväxel. När jag hittar position för filmning kollar jag om filmkameran ser det jag vill se och sedan växlar jag tillbaka till FPV-kameran. Funderingen gällde om jag skulle förbättra precisionen vid landning mha en "landningskamera" eftersom jag inte kan vinkla filmkameran rakt ned.
Göran

Har du så tajta landningsplatser att du inte kan göra det visuellt ??:)

Boopidoo
2014-01-30, 17:24
Nu så är det mesta monterat av själva konstruktionen. Återstår gör flygelektroniken samt lite smådelar. Den här damen har lite längre ben än övriga. ;)

43489


@Johansson939
Apropå huv så har jag nog tänkt göra en vakuumdragen historia men det får bli senare. Även om den inte tillför så mycket rent praktiskt så kommer den inte väga många gram.

Bertone
2014-01-30, 20:03
Nej, flyger du manuellt förstår jag att du inte vill ha fpv-kameran på gimbalen.
Jag flyger sällan fpv helt manuellt. Är väl lite för feg för det....
C

Utmanaren2002
2014-01-30, 20:08
Har du så tajta landningsplatser att du inte kan göra det visuellt ??:)

Nej inte alls men det är en extra utmaning att kunna flyga FPV var som helst om man kommer i tidsnöd...
Göran

berthrsd
2014-02-17, 15:37
För dom som inte gillade min lösning för att fästa landstället så kommer här en "blingad" uppdatering. Dessa kommer limmade med Hysol Aeropoxy på armen, och sitter utav h-e. Landstället limmas fast med icke-permanent lim alternativt fästs med magneter, tejp, tuggummi eller vad du nu föredrar.

Före:
43853


Efter:

43852

Johansson939
2014-02-17, 17:31
Har du någon bild på hur det ser ut med landstället monterat? Eller har jag förstått helt fel eller ser det fortfarande
ut som så att rören går rakt ner i backe eller är landställen som upponer T?
Hur ser framtiden ut för Trilobite, några övriga uppdateringar eller options?

berthrsd
2014-02-17, 17:40
Fortfarande "raka rör", inte T-bensställ. Lägger upp en bild när jag har monterat komplett. Blir eventuellt ett fällbart ställ om testerna faller väl ut.

I övrigt så kommer strax en uppdaterad Y6 Light kallad Trilobite Lite, en fällbar quad arbetsnamn "FPV-in-a-Box" och slutligen en Heavy lift-maskin vid namn Voodoo.

Johansson939
2014-02-17, 19:04
Fortfarande "raka rör", inte T-bensställ. Lägger upp en bild när jag har monterat komplett. Blir eventuellt ett fällbart ställ om testerna faller väl ut.

I övrigt så kommer strax en uppdaterad Y6 Light kallad Trilobite Lite, en fällbar quad arbetsnamn "FPV-in-a-Box" och slutligen en Heavy lift-maskin vid namn Voodoo.

Ahhh. Såg när jag postade att man bytte ut "skruv" delen mot alu historian. MEN, jag antar att vill man ha
T bensställ så använder man befintlig skruvdel och sätter den nya alu delen uppochner med ett kolfiberrör
igenom och plastpluppar i ändarna. Borde funka väl? Så länge man landar på mjuka material så borde den
stå stadigt. Borde funka även om man landar på hårda material typ asfalt. Då borde den ju stå på sina
tassar om man byter ut alla ben mot T.

berthrsd
2014-02-17, 19:08
Problemet är att alu-delen har 80 graders vinkel mellan rören, inte 90. Men om denna funkar som den ska så tänkte jag ta fram även 90 graders varianter, samt någon form av fäste som skruvas i mittkroppen istället för i armarna...

Johansson939
2014-02-18, 05:37
Fortfarande "raka rör", inte T-bensställ. Lägger upp en bild när jag har monterat komplett. Blir eventuellt ett fällbart ställ om testerna faller väl ut.

I övrigt så kommer strax en uppdaterad Y6 Light kallad Trilobite Lite, en fällbar quad arbetsnamn "FPV-in-a-Box" och slutligen en Heavy lift-maskin vid namn Voodoo.

Ett fällbart ställ? Menar du fälbart för transport eller ett elektrisk uppfällbart?
Dom övriga projekten låter intressanta.

berthrsd
2014-02-18, 19:44
Ett fällbart ställ? Menar du fälbart för transport eller ett elektrisk uppfällbart?

Ja. :)

Boopidoo
2014-02-19, 09:19
Problemet är att alu-delen har 80 graders vinkel mellan rören, inte 90. Men om denna funkar som den ska så tänkte jag ta fram även 90 graders varianter, samt någon form av fäste som skruvas i mittkroppen istället för i armarna...
Men om man monterar ännu en 80°-vinkel så blir ju benet också horisontellt så egentligen fungerar det ju redan, de horisontella benen blir helt parallella med armarna.

Jag har funderat dels på 3d-printade fötter med större area alternativt bollar (ca 50-100mm diameter) i EPS men kanske snarare EPO eller EPP om det finns att få tag på. De skulle vara en billig lösning som ökar arean samt gör landningarna lite mjukare på hårda underlag.

berthrsd
2014-02-19, 10:18
Mjuka landningar sitter i tummen, inte i landstället ;)

Johansson939
2014-02-23, 00:39
Finns det något fäste till Fpv kamera, videosändare eller får man snickra ihop nåt själv?
Samt finns det något fäste till gimbal?

berthrsd
2014-02-23, 07:49
Finns inga fästen för FPV-kamera och videosändare, men gott om plats att fästa dessa på. Det ingår en platta med ett antal hålbilder för olika gimbaler, finns även möjlighet att fästa 60mm rails på denna.

Trasselsudd
2014-02-28, 21:48
Riktigt fin ram du har tagit fram :thumbup:

Har du testat den med 6s setup? Har ett gäng 6s 4500-5500mah accar som jag skulle vilja använda till något.

berthrsd
2014-02-28, 22:01
Tack :)
Inte testat 6S ännu, men det finns ingen anledning till att det inte skulle funka. Ramen är trots låg vikt riktigt styv och hållbar, inga problem att lasta på den...

Trasselsudd
2014-02-28, 22:31
Låter bra det :)

berthrsd
2014-02-28, 23:52
En av mina kunder ställde en stol under varje motorfäste på sin Y6 och lastade på 53kg på mittplattan... Du får ha bra starka motorer om du ska komma upp i dom belastningarna ;)

Edit: ska väl tillägga att ramen höll också... :)

Trasselsudd
2014-03-01, 07:47
Nu har jag inte tänkt lyfta något tungt men det låter ju som det inte är något problem om man skulle vilja i framtiden då :D

Tanken är att ha en plattform att växa i, börja med gopro med gimbal och fpv utrusting för att senare kanske uppgradera kamera och gimbal.
Har testat lite på ecalc men blir inte så mycket klokare på setup. Har du något förslag på motorer och proppar för 6s?