handdator

Visa fullständig version : Bygge av JohanH´s Friggo-Viggen



Trident
2014-01-04, 13:27
Nu har jag äntligen kommit igång med bygget. Ska bli en JA37 Viggen efter JohanH´s ritning. Hade hoppats att jag skulle fått tummarna loss tidigare under julledigheten men tyvärr inte. Men nu så! :) Är första gången jag skär i friggo (Styrofoam) så det ska bli spännande.
Tips och trix tas gärna emot!

42902
Mallarna är utsågade. Blev att göra ett par nya så att fläkten skulle passa bra i kroppen.

42900
Byggt en friggosåg efter David Windestål´s idé.


42901
Har material till att göra 3st. Får se om jag klarar det på första försöket. :)

42903
Första delen klar. Blev lite tunn i väggarna i insugen. Men det går kanske att fixa med lättspackel och kolfiberväv? Vad tror ni?
Gäller att försöka mata i rätt takt på båda sidorna så inte tråden "genar" över ställen den inte ska. Har även blivit några håll efter nålarna där dom tryckt friggon framför sig. Men jag tätar det också med spackel.

42905
Del två blev något bättre. :)

42906
Dessa tre delarna skulle inte varit delade än men det gick av bara farten.:) Men jag tror det ordnade sig. Klämde ihop dom med ett par tvingar och skar sen insugen. Såg bra ut.

puggen
2014-01-04, 14:56
Kul att du kommit igång med Viggen nu, dina skärningar ser väl bra ut, det är inte så lätt att skära själv vi är alltid två när vi gör det för det är lättare att skära ungefär lika då. Dom skavanker du nämner slipar du och ev. lägger på spackel...

Lycka till med bygget..

Roffe som redan byggt Viggen :)

JohanH
2014-01-04, 20:59
Läckert!

Ja, luftkanalerna blir tunna på sina ställen. Jag styvade upp dem med lite glasfiber/epoxi ca 4-5 cm in i kanalen.

Mvh
Johan

Trident
2014-01-05, 11:35
Jag gjorde ett misstag när jag skar ut ämnena. Yrkesskadad som jag är så ville jag ha alla sidorna helt raka. Så jag skar även bitarna på tjockleken pga de inte var helt raka. Blev mellan 4-6mm. Men då blev dom för tunna för E spantet. Så jag fick limma dit material igen. Gjorde det med Epoxi men det blev inte bra att skära i. Någon som vet vad för lim jag kan använda som går bra att skära i och håller styrofoam bra?

puggen
2014-01-05, 12:01
UHU-por funkar bra att skära igenom och håller bra dessutom. Jula har ett som heter Pattex som också är vattenbaserat och fungerar lika som UHU-por men lite långsammare men kostar bara kring 20:- /tub. Om du skulle köpa Pattex så se till att du får det vattenbaserade och inte lösningsmedel som också finns...

/Roffe

Ålänning
2014-01-05, 14:37
Va, bygger du ett flyg i samma material som jag har på byggbordet (för att sticka nålarna i på ritningen)? :-D

puggen
2014-01-05, 19:48
Va, bygger du ett flyg i samma material som jag har på byggbordet (för att sticka nålarna i på ritningen)? :-D


Man tager vad man haver som Kajsa Varg sa ;))

/roffe

Trident
2014-01-12, 20:33
Ja Ålänningen, jag bygger med styrofoam. 250 modellen.
Nu har det blivit lite mer utskuret.

43102
Med hjälp av en spegel blev det lite lättare att hålla koll på båda sidorna.


43103
Det ska väl var delarna som behövs. Blir att putsa, spackla och slipa lite.

Trident
2014-06-23, 21:26
ÄNTLIGEN har jag fått tummarna ur och limmat lite. :)

46233

Har nog inte skurit färdigt framme vid cockpit. Är här någon som har byggt ett av dessa och kan ta någon bild på hur ni skurit?

Ånell
2014-06-24, 08:38
Hej Trident,
Jag byggde denna för ett år sedan baserad på David Windeståls variant.
Jag skar först ut cockpit så här:
http://img.tapatalk.com/d/14/06/24/4ena7uze.jpg
http://img.tapatalk.com/d/14/06/24/8a3u2a7a.jpg
Sen byggde jag om till en "riktig" cockpit:cool::
http://img.tapatalk.com/d/14/06/24/3erezuha.jpg
http://img.tapatalk.com/d/14/06/24/ypa9u5yb.jpg

Trident
2014-06-24, 21:53
Tack för bilderna. Riktigt snyggt med en huv. Vill jag också ha. :)
Men jag undrar ännu hur den övre främsta (innan noskonen) delen är skuren på insidan. Behöver den "tas ur" något? För utrymme till acc eller mottagare?

Ånell
2014-06-24, 22:25
Denna bild från Davids bygglog på flitetest visar hur främre delen är skuren.http://img.tapatalk.com/d/14/06/25/gu9yry2y.jpg

Ånell
2014-06-24, 22:35
Hmm, nu tror jag att jag förstod frågan.
Du menar alltså insidan av den lösa cockpitdelen? :o
Jag behövde inte ta ur något extra ur den.

Trident
2014-06-26, 21:00
Helt rätt Ånell. Var det jag undrade. :)

Nu är kroppshalvorna limmade. Blev väl någorlunda. Lite glipor och aningen snett men det löser sig nog med spackel och lite tvång. :)

46300

Ånell
2014-06-26, 21:33
Helt rätt Ånell. Var det jag undrade. :)

Nu är kroppshalvorna limmade. Blev väl någorlunda. Lite glipor och aningen snett men det löser sig nog med spackel och lite tvång. :)

46300
Tjusigt!
Det mesta går att dölja med spackel!

Ett tips är att redan nu fundera över någon form av servicelucka till motorn.
Jag fick göra en lucka i efterhand och det var väldigt bökigt. Jag gjorde den underifrån och chansade lite med rakbladet. Men det gick bra! :)

Sen klädde jag hela min modell med glasfiber och många tunna lager av vattenbaserad golvlack. Det blev en väldigt bra yta och betydligt tåligare mot div. stötar, tom depronvingen blev stryktålig.

mogge
2014-06-26, 21:36
Roffe o jag byggde varsin för ett år sedan o nu är dom så att säga influgna o ärrade. Flyger som trainers. däremot blir det lite trångt för ackarna. Kör dels paralleltkopplade 1600 ackar som ligger lite förskjutna sida sida eller 3200 stående mot nosen.
Det underlättar lite om man dremlar ur lite i cockpitmaterialet. Vi hade en rätt lång tråd i Smf. Hur som haver så är det ett av dom trevigaste byggena med cellplast så här långt. Det blir även vissa tunna partier vid insugen men det gjorde iaf jag inget åt o det har inte varit några bekymmer. Alla yttre partier är glasade.
Mogge

Trident
2014-06-26, 21:45
Jag tänkte inte klä den alls. Bara spackla. Eventuellt förstärka lite med väv där det kan behövas.

Mogge: Måste acken ligga allra längst fram? Vad fick ni för vikter på era när ni var klara? Har ni lagt upp några fler filmer på dom? :)

mogge
2014-06-26, 22:07
Oja. Det finns flera filmer. Bl.annat på SMflyg där vi busar.Det är nog bra att glasa allt. Det väger så lite extra. Slitaget blir stort. Kanske inte i luften utan mera marktransporten. Jag kör en lite extratung motor. Dr mad 3000 Kv.Aggregatet med motor ska gärna sitta så långt fram som möjligt. Jag har haft 2 motorhaverier så den är hjärttransplanterad. Ackarna hamnar oavsett längst fram i utrymmet så tyngdpunkten hamnar rätt. Vi har upptäckt,som dom flesta,att framtungt är bäst att börja med men här är det inte någon större risk. Störtnöjd med flygegenskaperna. Roffe har ca 4grader på frontvingen, själv ca. 3. Helt okritikt. min väger 1350gr. Känd för att bygga tungt. Bara så läcker i luften. Mkt höjd,lite skev. Kör 40 procent expo på allt.
mogge

jocke1963
2014-06-27, 07:07
Finns bilder/filmer både här:
http://www.svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=294520&page=&CurrentMainTopic=11&replypage=99

Roffes Youtube-kanal:
https://www.youtube.com/channel/UCrEuJLiPcLQAMlxVeHX9DTg/videos

och lite mer här:
http://www.svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=292259

Pumpe
2014-06-27, 11:36
Gör ni vingarna i depron eller har ni lyckats skära ut tunna flak av blåfrigoliten?

puggen
2014-06-27, 16:16
Jag tänkte inte klä den alls. Bara spackla. Eventuellt förstärka lite med väv där det kan behövas.

Mogge: Måste acken ligga allra längst fram? Vad fick ni för vikter på era när ni var klara? Har ni lagt upp några fler filmer på dom? :)

Jag tycker nog att du ska klä hela med glasfiber, utan det tål den inte mycket alls och vikten ökar inte så hemskt mycket.
Mogge o jag har accarna i stort sett längst fram, men det beror på vad ditt aggregat väger...men det finns inte så mycket att spela på...

mogge
2014-06-27, 17:36
Pumpe.
Vi skar ut i 6mm Depron. Jag har ett fyrkant kolfiberbalk. Klädd runt om men 6x6mm balsalister som rundputsats. För mkt arbete att skära ut en profil, till minimal nytta tror jag. Sedan har jag sett att flera vill ha sidroder. Det tror jag är helt meningslöst. Ökar bara vikten. Hur som så flyger dom magiskt bra.
Mogge

Pumpe
2014-06-27, 17:59
att skära ut en profilvinge på en sån liten kärra är ingen större mening, det har tom räknats på av Parkjet gurun Steve Shumate (stavning...). Är väl också rejält svårt att varmtrådsskära en vingprofil på en deltavinge.
Men det jag funderade på var att skära ner blåfrigoliten till 6mm som depronet har.

puggen
2014-06-27, 19:53
Gör ni vingarna i depron eller har ni lyckats skära ut tunna flak av blåfrigoliten?

Vi har skurit ut våra vingar i 6 mm depron det funkar ypperligt och är enklare än en i blå frigolit med profil, våra flyger kanon...

/roffe

Trident
2014-06-29, 20:35
Mogge: Min fläkt o motor väger 260gr och accen 290gr. Tips på HUR långt fram jag ska sätta motorn?

Jag kommer nog att göra vingarna i 5mm Kapa-skiva. Hoppas på att den blir styv nog. Lite tyngre än Kapron men den kändes helt för vek. Får smaka på om jag gör en servicelucka nu eller väntar till det eventuella 2a bygget när jag vet exakt var motorn ska vara.

Provade mitt fartreglage igår. Ett Turnigy Brushless ESC 85A från Hobbyking. Det sa inte ett ljud. :( Det gav ström till mottagare och servo men motorn gick inte. Provade motorn med ett annat reglage och då gick det fint. Några tips gällande detta?

Elflygarn
2014-06-29, 22:00
Testa att programmera om timingen på reglaget.

Trident
2014-06-29, 22:23
Timingen? Hur går det till? Och den gav inga PIP alls ifrån sig. Kan det ändå vara timingen?

puggen
2014-06-30, 12:29
Prova att slå på sändaren och sen fullgas , sätt sedan ihop ackkontakten och när det piper två ggr drar du ner till tomgång , man får vara ganska alert när du sätter ihop ackkontakten det piper snabbt.
Har ett likadant esc och det gjorde lika som ditt , tipset här hjälpte mig, funkade bra sen.
Timingen är nog auto på detta reglage, Mogge har ett likadant och han rättar nog mig om jag har fel ;))


/roffe

mogge
2014-06-30, 13:41
TP på min Vigg ligger 55mm från framkant vinge.DVS lite mer än halvvägs till första knäcken. IOM att drivpaketet o acken väger ungefär lika mycket så borde det gå att mäta,balansera ut måtten. Acken hamnar oavsett långt fram i cockpit.
/M

Trident
2014-06-30, 18:16
Tack för tipsen! Ska gå ner och prova nu. :)

Trident
2014-06-30, 19:28
JA!!! Det fungerade! Tack för tipsen! Skönt att man kan få hjälp när man inte är så hemma på det elektriska (heller). :-)

Trident
2014-07-03, 21:25
Detta är motor och fläkt som jag ska använda.

46453

Och fartreglaget.

46454

Jag provade motorn på en våg idag. Utan inloppsring så fick jag bara 870g. Det verkar lite. Kunde inte sätta dit ringen så jag vet inte vad det blir med den. Blir det bättre monterat i kroppen?

puggen
2014-07-04, 15:05
Jag gröpte ut ett spår för ringen i kroppen, tror du får lite bättre drag med ring såtillvida du inte har helt slätt in o fläkten. Var det med lös fläkt du fick 870 g ?

/roffe
.

Trident
2014-07-04, 19:26
Ja den var lös. Jag skruvade bara den på 2 hyllkonsoler. Jag tror inte ringen hjälper när den är inne i kroppen. Då bör kanalerna göra jobbet. Huset passar bra inne i kanalen.

jocke1963
2014-07-06, 23:27
Montera ringen, den gör skillnad!!
www.rcflyg.se/forum/showthread.php/39818-Seglare-SWIFT-S1-men-EDF

Trident
2014-07-07, 11:23
Ja Jocke, den gör säkert skillnad om fläkten sitter som i den artikeln. Men innuti en kropp som i ett Viggen? Är inte övertygad om att det hjälper där. Men för att få bättre drag i "bänk" tror jag säkert det.