handdator

Visa fullständig version : Fpv flygning - test GoPro 3+



MagnusStrömqvist
2014-01-05, 13:49
Hej,

Är ny på fpv men lyckades få ihop en snutt i videoredigeraren. All data finns i klippet.
Tar gärna emot konstruktiv kritik, tips och hints av äldre fpv rävar, tack

Här är Youtube länken:

http://www.youtube.com/watch?v=_YYg6mhALKA

Med vänlig hälsning, Magnus

Timtimtim
2014-01-05, 18:13
Ser bra ut, använder du LC filter?

PinDuke
2014-01-05, 18:38
Hej,

Är ny på fpv men lyckades få ihop en snutt i videoredigeraren. All data finns i klippet.
Tar gärna emot konstruktiv kritik, tips och hints av äldre fpv rävar, tack
Med vänlig hälsning, Magnus
Mina tankar:
Montera video tx högre tex ute på en vinge eller vid stabben, beroende på var du har RC rx.
Byt plats på FPV kamera och GoPro så slipper du få så mycket "jox" i vägen för HD inspelningen.
Minska utslagen på skeven.
Sväng mer med sidoroder och mindre med skev när du filmar så blir det stabilare.

MagnusStrömqvist
2014-01-05, 19:26
Timtimtim- nej inget lc filter. Dock har jag några inköpta liggandes från Readymaderc. Får jag inte bort störningarna genom att flytta Vtx så blir det nog nästa "åtgärd". Några tips på erkänt bra Lc filter? I min andra vtx (1.3 ghz, som inköptes i höstas, sitter ett inbyggt SAW filter) Vilket är ett LC filter....väl? Bara testat den uppsättningen en gång på marken, men det såg bra ut då). Tack för tips Tim

PinDuke- Många bra poänger du delar med dig där. Suger åt mig. Detta är ju en liten Bixler så den fysiska sträckan är begränsad. dock har jag en 3 m elseglare Vitesse som står redo. (Samlar erfarenhet och premiär i vår/sommar). Vilket är absolut värst att ha närmst varann? Vad jag förstått på IBCrazys tutorials så skall det vara Vtx och rx. han beskrev hur det är som två megafoner som skriker på varann och måste separeras. Hur är det med kamera och vx. Eller kamera vtx? På seglaren jag skrev om så har jag satt vtx längst bak i fenan, och rx i ena vingspetsen, så hoppas det räcker. Inga störningar på marken ännu i allafall. Tack PinDuke


Fastän jag nu läst en hel del om fpv är det en sak som förbryllar mig. Alla verkar jättenoga med separeringar, isolering, bra kontakter och att eliminera störningar. So far so good, men sedan på mindre kärror buntas allt ihop, iallafall alla sladdar i ett begränsat utrymme (kroppen). Jag är inte radioamatör, men blir det inte en massa kraftfält och störvågor av sladdar från en massa enheter som ligger ihopbuntade. Ligger kanske en del i att försöka hålla allt så enkelt som möjligt för att begränsa sladdar? För när jag pular i kärrorna ibland (ej förändring av enheterna utan omdragning av kablar, som då rör andra kablar än innan) och då uppkommer nya störningsfenomen. Men det är klart är det inte klurigt är det inte kul :)

Tackar

masterson
2014-01-05, 19:31
Varför använda två kameror. Kör själv FPV med bara Gopro.

simonarvestrand
2014-01-05, 19:35
vill man utmana ödet så kör med gopro, riktigt pålitliga saker

neu
2014-01-05, 20:49
Har över 100 flygningar med min gopro och den har ALDRIG låst sig så jepp dom är pålitliga.

MagnusStrömqvist
2014-01-05, 21:58
Min grundtanke var en navigationskamera (arbetskamera) och en snygga vyer kamera.. Men håller med dig Masterson, varför krångla till det.

Det hade sparat en del vikt och det är ju alltid bra. Gäller att man kan koppla bort osdn då så man kan få bort gyttret av info för de där goa vyerna.
Hmmmm... Min Gopro är den senaste 3+ och skall ju lätt kunna spela in 1,5 timme i sträck utan problem. Så batteritid är ju inga problem... Kör ni då bara video out (bara gul kabel) direkt till osdn? Och går på interna strömmen? Jag har en speciell gopro kabel jag köpt så den är ju lätt att modda. Det hade ju varit underbart om det funkade.
MEN.... Vad händer om minneskortet blir fullt? (Har 32GB så problemet är ju inte överhängande) men ändå?? Blir det bluescreen då? Eller vad? Och är det bara att sätta på kameran på önskad videoformat och köra eller något speciellt att tänka på?

simonarvestrand
2014-01-05, 22:30
Har över 100 flygningar med min gopro och den har ALDRIG låst sig så jepp dom är pålitliga.

Har två krascher med två olika gopros , kameror som bara slocknat i luften , många många med mig har upplevt samma sak bara att googla lite.
Gopron är fantastiskt gillar den skarpt men pålitlig nja knappast.

Skickats med min Texas TI99 4A

MagnusStrömqvist
2014-01-05, 22:38
Ja det hade sparat en del vikt och det är ju alltid bra. Gäller att man kan koppla bort osdn då så man kan få bort gyttret av info för de där goa vyerna.
Hmmmm... Min Gopro är den senaste 3+ och skall ju lätt kunna spela in 1,5 timme i sträck utan problem. Så batteritid är ju inga problem... Kör ni då bara video out (bara gul kabel) direkt till osdn? Och går på interna strömmen? Jag har en speciell gopro kabel jag köpt så den är ju lätt att modda. Det hade ju varit underbart om det funkade.
MEN.... Vad händer om minneskortet blir fullt? (Har 32GB så problemet är ju inte överhängande) men ändå?? Blir det bluescreen då? Eller vad? Och är det bara att sätta på kameran på önskad videoformat och köra eller något speciellt att tänka på?

MagnusStrömqvist
2014-01-05, 22:40
Jaha... Med din erfarenhet Simon så väger dina ord tungt. Har det inte skett förbättringar eller du har samma erfarenhet med 3+?

simonarvestrand
2014-01-05, 22:46
Det kan mycket väl vara bättre det vågar jag inte säga, krasherna va med hd1 och hd2 , hd3 än hängde sig mycket i början men den här jag som tur är aldrig fpvat med. Tycker några hundralappar och en pålitlig fpvkamera är en bra försäkring.

Skickats med min Texas TI99 4A

MagnusStrömqvist
2014-01-05, 22:47
En annan tanke. Har ni hört talas om Trax Family. En gps sändare i litet format för att ha koll på ungar och hundar mm. Kostar 1500 kr. Via en app pinpointar den positionen. Skulle det kunna vara något om man blir av med planet? Tänker på långflygningar och Rth inte fungerat. Kan tänka mig att har du inte dvr utan kör gopron bara så är kärran borta. Och ligger grejerna i skogen för länge blir de värdelösa rätt snabbt i regn och rusk.
Bara en tanke, så har man en helt fristående gps utanför ordinarie system som vid en rejäl krasch garanterat blir strömlöst och gps koordinater borta.
Någon som funderat på detta? Eller är det overkill?

PinDuke
2014-01-06, 08:44
vill man utmana ödet så kör med gopro, riktigt pålitliga saker

Håller med Simon på denna punkt.
GoPro är en mycket bra kamera att spela in på men jag använder den inte som FPV kamera.
Många gör det med framgång men det finns också många exempel på krascher kopplade till att använda den som FPV kamera. En bra CCD kamera, typ PZ0420, ger i dom flesta fall en bättre live bild än GoPro.

PinDuke
2014-01-06, 08:53
En annan tanke. Har ni hört talas om Trax Family. En gps sändare i litet format för att ha koll på ungar och hundar mm. Kostar 1500 kr. Via en app pinpointar den positionen. Skulle det kunna vara något om man blir av med planet? Tänker på långflygningar och Rth inte fungerat. Kan tänka mig att har du inte dvr utan kör gopron bara så är kärran borta. Och ligger grejerna i skogen för länge blir de värdelösa rätt snabbt i regn och rusk.
Bara en tanke, så har man en helt fristående gps utanför ordinarie system som vid en rejäl krasch garanterat blir strömlöst och gps koordinater borta.
Någon som funderat på detta? Eller är det overkill?
Finns lite info i denna tråd om GPS tracker:
http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/34924-Senaste-position?highlight=tracker

masterson
2014-01-07, 06:55
Har kört med Gopro nu som Fpv kamera i ett par år aldrig haft problem, vet inte om dom som har problem har kört med dåliga minneskort eller dåliga kablar.
Det som sker när mineskortet blir fullt är att det står memory full i synfältet.
Jag har även en GPS tracker ombord, det är en kina kopia på TK 102. Har för mej att jag att jag köpte två stycken för runt en femhundring. Dom fungerar mycket bra, har dock aldrig behövt använda den i skarpt läge än.

MagnusStrömqvist
2014-01-07, 20:01
En fråga gällande Gopro. Om jag kör video gul sladd till Osdn och använder Goprons eget batteri, behöver jag koppla in fler sladdar då om jag inte vill ha ljud?

masterson
2014-01-08, 11:25
Ja du måste även ha med jord, svart kabel.



En fråga gällande Gopro. Om jag kör video gul sladd till Osdn och använder Goprons eget batteri, behöver jag koppla in fler sladdar då om jag inte vill ha ljud?

MagnusStrömqvist
2014-01-08, 23:57
Tackar tackar

MagnusStrömqvist
2014-01-27, 12:59
Köpte GPS trackern. 50 usd + frakt. Funkar klockrent ner på en meter vid test. Bra investering tror jag. Med på alla flygningar i fortsättningen. Bara i med ett kontantkort så funkar det. Ringer nr, får tillbaks länk, klickar på den - rätt in i googlemaps, med markering var jag är och var gps trackern (planet) är. Lysande!

Copterdude
2014-01-27, 13:22
Har du en länk till den ? :)


Köpte GPS trackern. 50 usd + frakt. Funkar klockrent ner på en meter vid test. Bra investering tror jag. Med på alla flygningar i fortsättningen. Bara i med ett kontantkort så funkar det. Ringer nr, får tillbaks länk, klickar på den - rätt in i googlemaps, med markering var jag är och var gps trackern (planet) är. Lysande!

MagnusStrömqvist
2014-01-27, 21:54
Visst! http://www.ebay.com/itm/Hot-Sale-Baby-GPS-Tracker-TK102B-Mini-Global-Real-Time-Free-shipping-China-post-/140840858784?

Kenneth E
2014-01-28, 09:21
Jag beställde en, kan vara värt att prova. En dyr läxa att inte ha en sådan i planet, det är vad jag lärt mig.
Ken

Copterdude
2014-01-28, 13:08
Visst! http://www.ebay.com/itm/Hot-Sale-Baby-GPS-Tracker-TK102B-Mini-Global-Real-Time-Free-shipping-China-post-/140840858784?

Tack. Får se om jag skaffar en sån i framtiden eller nån mindra variant om det finns. Just nu får den nog inte plats på min quad som bara är 23cm på diagonalen hehe.

Kenneth E
2014-01-28, 13:36
Vad jag förstått skall det inte bli mycket kvar av GPS:en när du strippat den.
Ken


Tack. Får se om jag skaffar en sån i framtiden eller nån mindra variant om det finns. Just nu får den nog inte plats på min quad som bara är 23cm på diagonalen hehe.

Copterdude
2014-01-28, 14:02
Vad jag förstått skall det inte bli mycket kvar av GPS:en när du strippat den.
Ken

Ok det låter bra. Ska kika om jag hittar någon tråd om detta. Skönare att flyga när man inte behöver oroa sig att modellen försvinner för gott ifall man dimper ner nånstans.

Kenneth E
2014-01-28, 14:10
Länka oss gärna om du hittar något.
Ken



Ok det låter bra. Ska kika om jag hittar någon tråd om detta. Skönare att flyga när man inte behöver oroa sig att modellen försvinner för gott ifall man dimper ner nånstans.

MagnusStrömqvist
2014-01-28, 14:15
Det vore f a n om man inte får tillbaks planet på ena sättet eller andra med både RTH, DVR (För koordinater) och gps trackern. Min stora oro annars då det blir en hel del pengar som man investerat i all utrustning. Planet kan ju kvitta men all ELEKTRONIK!!

Timtimtim
2014-01-28, 14:51
Det är enkelt att "strippa" den, bara att ta loss den ur höljet löda på en kontakt och ansluta ett batteri, jag har ett 240mah batteri och det varar i evigheter.

Kenneth E
2014-01-28, 15:08
Jag hade allt det där, men ändå.
Ken



Det vore f a n om man inte får tillbaks planet på ena sättet eller andra med både RTH, DVR (För koordinater) och gps trackern. Min stora oro annars då det blir en hel del pengar som man investerat i all utrustning. Planet kan ju kvitta men all ELEKTRONIK!!