handdator

Visa fullständig version : MinimOSD till DJI Naza



Boopidoo
2014-01-08, 17:07
Den här tråden ska kanske hellre vara här än i multirotordelen. Kortfattat så kan man mycket billigt bygga en kompetent OSD till DJI Naza v1 och v2 för ca $20 som i min mening är minst lika bra som DJI iOSD. Det krävs dock en hel del pill och lödande samt konfigurarnde att få ihop den men det verkar inte omöjligt, ens för en mekanist som mig själv. :)

http://code.google.com/p/minnazaosd/

Detta är den första tråden jag skapade under multirotordelen: http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/39876-MinimOSD-till-DJI-Naza

Boopidoo
2014-01-08, 17:40
4299342994

Jag har egentligen bara påbörjat arbetet och gjort den enklaste lödningen. Nu kvarstår att löda på processorn och till det har jag en tunn 0.6mm rework spets samt 36awg kabel (som jag inte hunnit få ännu).

neu
2014-01-08, 18:06
Ska bli roligt och se om du får det till att fungera bra. :)

Har tyvärr ingen GPS till min naza annars så hade jag kanske byggt en till min Y6a.

Boopidoo
2014-01-08, 18:35
Du måste inte ha GPS. Du kan fortfarande använda den för att se vilken mode Nazan har samt den artificiella horisonten, spänningsnivå och strömuttag etc.

Kom igen skulle vara kul med någon annan som också bygger en. :)

neu
2014-01-08, 19:09
Hmm det är sant. Skulle kanske kunna koppla en Ublox GPS till osdn och få resten av infon :)

Har inte grejer för att lödda direkt på processorn men sugen är man.

Boopidoo
2014-01-08, 19:59
De "grejer" jag använder mig av är en superbillig lödstation från HK. Lödspetsen kom antingen med lödstationen eller så följde den med ett set jag köpte billigt på eBay. Jag har tillgång till en riktig reworkstation på jobbet men det känns väl avancerat för detta (sen så är jag nog inte riktigt byxad att använda den). :)

Nä, billig lödsation med tunn spets ska nog fungera bra. Jag har beställt en extra MinimOSD för säkerhets skull ifall denna går åt skogen.

Boopidoo
2014-01-09, 17:32
Nu har jag lött ihop LED-adaptern som känner av vilken mode som Nazan är i samt konfigurerat MinimOSDn och kollat att det fungerar att ladda in firmware och charset etc. Med lite initialstrul där den inte vill kännas vid booloadern så lyckades jag till slut genom att bränna ny bootloader med Arduino och en USBAsp tack vare den här tråden: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2026936

43018

Sen har jag suttit och försökt konfigurera en OSD-layout som jag skulle trivas med. Eftersom jag är van RVOSD så blev det på skärm 1 en dylik layout. På skärm 2 är för tillfället allting som ett slags debugläge men när allt fungerar som det ska har jag tänkt att den ska vara en så tom skärm som möjligt, möjligtvis med batteriinfo, flightmode samt höjd.

43017

neu
2014-01-09, 17:52
Den såg riktigt trevlig ut att konfigurera! Kan man flytta runt dom olika värdena hur man vill? Skulle va trevligt att kunna använda den samtidigt som jag har min TBS core (sitter under ''tin shield'' på min disco så ett helvete att få av bara för att stänga av den inbyggda OSDn som redan har current sensor osv. Är egentligen bara ute efter hastighet, pil hem, höjd och hur långt hemifrån man är.

Boopidoo
2014-01-09, 20:27
Jepp allt kan flyttas omkring och stängas av/på och det mesta kan konfigureras. Det är bara att sätta igång!

simonarvestrand
2014-01-09, 21:05
Gött att projektet ger lite resultat :)

Boopidoo
2014-01-09, 22:44
Om det går bra att löda processorn så kan jag säkert hjälpa till men jag kan ju inte garantera att det kommer att fungera. Jag har som sagt ett par MinimOSD till på väg och hade nog tänkt göra samma sak med åtminstone en av dem.

Boopidoo
2014-01-17, 16:28
Arbetet går framåt även om jag lyckats pajja en MinimOSD innan jag ens börjat löda på processorn... det fungerar lite grann men det går inte att få kontakt med bootloadern för uppdatering av FW så jag beställde nya och gick vidare.

Har tänkt bygga tre stycken parallellt. Dels har jag en till Naza på väg samt att det kan vara bra att ha en i reserv. :)

neu
2014-01-17, 16:33
Kan du inte bara flasha om bootloadern? Gjorde det på ett AlexMos kort som jag köpte av en på forumet (köpt som trasigt) och sen så fick jag liv i det.

Boopidoo
2014-01-17, 17:57
Nope jag har testat det och det blir samma. Men det är ju ingen direkt stor förlust. Kostade inte ens 100 kr inkl frakt.

Kan skicka den gratis till någon om intresse finns?

Boopidoo
2014-01-30, 18:36
Framgång! Efter lite strul med LED-adaptern samt att ladda in rätt tecken så fungerar den! :)

Det som återstår är att snygga till kablarna samt att koppla in och kalibrera ström/spänningssensorn samt kalibrera RSSI. Videon nedan visar när jag ändrar sk "mode" mellan MAN / ATTI / GPS / IOC. Sen förevisas AHIn. ATt GPSen fungerar syns ju iom koordinaterna. Kompassen är dock inte kalibrerad ännu.

43493


http://www.youtube.com/watch?v=vfKJRffjzq4

Boopidoo
2014-01-31, 16:10
Så där ja, då är nästa minNAZAOSD på gång. Den här hade jag tänkt göra lite mer kompakt och placera korten på varandra med lite eltejp och skumplast emellan. Hela härligheten ska hållas på plats med krympslang så fårt jag har skrivit ut lite etiketter.

43503 43502

Boopidoo
2014-01-31, 18:34
Färdig v2! :)

Samma storlek som MinimOSD men dubbelt så tjock, dvs mycket liten.

43504

simonarvestrand
2014-01-31, 18:46
snyggt, dock tycker jag den är värd en 3dprintad låda :)

Boopidoo
2014-01-31, 20:50
Jo, men nu orkade jag inte mer. :)

Nu funderar jag bara vad jag ska göra med resterande 2 st MinimOSD? Jag tror inte jag orkar göra två till. Jag köpte några extra för jag trodde att det skulle gå åt några (hittills har jag bara pajat en osd).

simonarvestrand
2014-01-31, 21:02
Jo, men nu orkade jag inte mer. :)

Nu funderar jag bara vad jag ska göra med resterande 2 st MinimOSD? Jag tror inte jag orkar göra två till. Jag köpte några extra för jag trodde att det skulle gå åt några (hittills har jag bara pajat en osd).

du kan skicka dom till mig ifall dom tar för mycket plats :)

Boopidoo
2014-02-02, 19:27
Nja, jag kommer att behöva minst två själv. Troligtvis kommer jag att göra minst en extra men om jag säljer den vet jag inte... det tar ju en hel del tid och pill med både kod och lödning innan de fungerar.

Joonis
2014-10-09, 14:40
Haft en minimOSD i lådan ett tag nu. Fick tummen ur och kopplade in den på enklaste sätt jag kunde. En adapter på nazans gps anslutning.
Superenkelt och hur nöjd som helst. Helt klart värd 100kr, adaptern är ju gjord på 5 min med lite kabel och stift.

Kanske kopplar in ledmodulen framöver.
http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/10/09/afc033e4df7fd01836a75391907e2298.jpg

neu
2014-10-26, 01:19
Hur går det för er? Köpte en quad med DJI flyaway på så tänkte att jag kanske skulle testa den med minimosd men att löda på processor pins är inte min grej.

Alternativt så slänger jag på min crashawk eller ett pålitligt naze32.

Boopidoo
2014-11-13, 11:12
Jag har byggt ett par och har en halvbyggd. Ingen används då jag har haft för lite tid helt enkelt. De två färdiga har allting men jag har inte lyckats kalibrera strömsensorn. Om någon kan hjälpa mig med detta så kan jag betala för det samt skicka med delar för en halvbyggd. :)