handdator

Visa fullständig version : Strömtåliga kontakter?



Ted_B
2014-01-09, 23:40
Hej alla, mitt första inlägg :)
Jag har ett plan med en 64 mm edf som drar mycket ström, idag kraschade det pga av att Deanskontakterna smälte och nu undrar jag vilka kontakter som är att föredra istället.
3,5 mm bullet, är de strömtåligare eller ska jag gå på ännu kraftigare kontakter?
Deanskontakterna funkade fint på 3s men på 4s så var de för klena.

henke2
2014-01-09, 23:58
Hur mycket ström drar den? Att bara lägga till en cell är ofta för mycket. Det blir som 100hk lustgas i en Renault som knappt tål originaleffekten. Då är ju inte bredare däck lösningen :)

pgrts
2014-01-10, 06:07
"Bullet" är ofta att föredra jämfört med kontakter där två poler sitter gjutna tillsammans.
Speciellt Deans hårda plast är känslig när man löder. Någon hundradels skevhet orsakad av att plasten fått för mycket värme gör att i stört sett hela kontaktytan byts mot en smal kant.

McRegor
2014-01-10, 06:21
"Bullet" är ofta att föredra jämfört med kontakter där två poler sitter gjutna tillsammans.
Speciellt Deans hårda plast är känslig när man löder. Någon hundradels skevhet orsakad av att plasten fått för mycket värme gör att i stört sett hela kontaktytan byts mot en smal kant.
Just därför är det viktigt att man alltid har den typen av kontakter ihopsatta hona/hane när man löder för att undvika att kontaktstiften kantrar i plasten. Det kan vara bra att veta för de som är nya inom elflyget. Sen håller jag med Henke till 100 % - alltså att lägga till en cell kan få avsevärt större konsekvenser än man kan tro så återigen måste man mäta för att veta i dessa fall.
Skall du Ted ändå byta kontaktsystem så är det väl lika bra att gå upp till minst 4 mm bullet - kanske t o m 5 mm för att minimera riskerna.
Roger

theailer
2014-01-10, 08:53
Jag kör med anderson powerpoles på min 600 el heli. Och den drar uppemot 80ampere på 12celler, å kontakterna har klarat sig bra i två års tid.

Ted_B
2014-01-10, 09:08
Det är en T 45 Goshawk från Hobbyking. Det finns en tråd på rc-groups om den men jag kommer inte ihåg vad de har mätt upp för strömstyrkor med 3s respektive 4s, den ska dock funka med både och om man bara har bytt ut fartreglaget.
Jag tror det var runt 65 ampere med 4s, åtminstone så rekommenderas ett esc på 80 amp till den om man ska köra på 4s.
Jag har beställt andra batterier till den, 4s 2650 mAh, 30 eller 35c, de ska levereras med 4 mm kontakter.
De borde räcka till antar jag??

McRegor
2014-01-10, 09:11
Jag kör med anderson powerpoles på min 600 el heli. Och den drar uppemot 80ampere på 12celler, å kontakterna har klarat sig bra i två års tid.
Det är väl ett fabrikat och ingen specifik modell av kontakt såvitt jag sett. Vilken modell använder du ?
Roger

McRegor
2014-01-10, 09:15
Ted - det räcker tyvärr inte med att tro när det gäller eldrift - man måste veta vilket man gör genom att mäta. Det kan skilja så mycket mellan olika fabrikat, modeller, generationer och storlekar på ackar så det är närmast omöjligt att tro/gissa, tyvärr.
Jag har flera olika mätare men den jag använder mest är min tångamperemeter (för likström) för den är det bara att "knipa till" över en av sladdarna till acken när man skall mäta strömmen. Sen finns det andra mätare som man ofta kopplar i serie med acken men jag gillar enkelheten i strömtången.
Roger

theailer
2014-01-10, 09:17
Det är pp45, dom är specade till 55A vid 600Volt så lite overkill är det nog :) Nackdelen med dessa kontakterna är att man behöver en krimptång till dom, men å andra sidan får man ju lite bättre kontakt än vid lödning har jag hört.

McRegor
2014-01-10, 09:24
Det är pp45, dom är specade till 55A vid 600Volt så lite overkill är det nog :) Nackdelen med dessa kontakterna är att man behöver en krimptång till dom, men å andra sidan får man ju lite bättre kontakt än vid lödning har jag hört.
Ställer mig ändå lätt tveksam till den kontakten så personligen skulle jag välja 4 mm runda guldkontakter istället ("bullet").
Är inte PP45 flatstifts-kontakter ? Är dom guldpläterade ?
Roger

theailer
2014-01-10, 09:29
Flatstift men inget guld. De större kontakterna används mycket till olika typer av el truckar, det var så jag hittade kontakten till att börja med.

Fluf
2014-01-10, 09:47
Spänningen (V) gör ingen skillnad på kontakterna i sig, det är strömmen (A) som avgör hur varm kontakten blir.

Körde med Deans innan men var inte imponerad, gick över till XT60 (upp till 60A kontinuerlig) istället som känns mer gediget. XT90 för upp till 90A finns även. Det löser de flesta mellansize flygsaker.

simonarvestrand
2014-01-10, 09:48
jag använder alltid ec5 på allt över 50 A tycker det är en bra stabil kontakt som tål mycket.

theailer
2014-01-10, 09:49
Xt60 har jag till alla mina andra modeller med, funkar bra.

henke2
2014-01-10, 12:13
Xt60 har jag till alla mina andra modeller med, funkar bra.

Knappast om det ska stå 80 på escet

henke2
2014-01-10, 12:15
Det är en T 45 Goshawk från Hobbyking.

En Wattmätare kostar inte mycket och är ett bra verktyg. Delayking skickar iväg precis vad som helst i sina lådor så du ska mäta upp din egen maskin för att vara säker. Står det 80 på escet och 2650 på acket så är ju 35C absolut i underkant.

Ted_B
2014-01-10, 12:57
De på rc-groups rekommenderar 80 A på esc för 4s för att ha lite marginal. Ett 2650/35c-ack ska ju kunna lämna över 90 A så det borde räcka om strömbehovet ligger runt ca 65 A så som flera andra har mätt upp.

Det är trots allt ett plan från hobbyking och kostar därefter också så det är inte ett plan jag vaktar med mitt liv precis :)
Esc:t är bytt till ett Hobbywing som kostade mer i Sverige än det kompletta planet från HK.

theailer
2014-01-10, 13:25
Knappast om det ska stå 80 på escet

Men det gör det inte :) lite dumt att skriva som jag gjorde då jag inte har så strömkrävande modeller förutom helikoptern.

McRegor
2014-01-10, 15:20
Ett 2650/35c-ack ska ju kunna lämna över 90 A så det borde räcka om strömbehovet ligger runt ca 65 A så som flera andra har mätt upp.
.
Tro inte på vad ackarna är specade till - och absolut inte om du skall köra dessa höga belastningar längre stunder åt gången. Tycker att 2650-ackar till en EDF som säkert drar minst 60 A låter väldigt klent. Tänk på att 10C i snittförbrukning (26 A i ditt fall) i teorin ger en max flygtid på¨6 minuter men kanske 5 i praktiken eftersom du inte skall tömma acken helt. Ökar du på detta till 20C (drygt 50 A i ditt fall) så har du kanske 2--2,5 minuters flygtid med en sån ack. Men som sagt - man måste VETA vad grejorna drar speciellt när det är högförbrukare som EDF-kärror så köp nån mätare det första du gör innan du bränner ackar, reglage eller motorer.
Roger

henke2
2014-01-10, 15:43
De på rc-groups rekommenderar 80 A på esc för 4s för att ha lite marginal. Ett 2650/35c-ack ska ju kunna lämna över 90 A så det borde räcka om strömbehovet ligger runt ca 65 A så som flera andra har mätt upp.

Det är antaganden ur luften. Men visst, som du säger det är små billiga saker och läropengarna är ju ganska marginella. 5 Pizzor med läsk eller nått sånt :)