handdator

Visa fullständig version : Futaba / Hitec adapter för JR / Turnigy



FinnbyFraggel
2014-01-11, 15:09
Hej

Är det någon som provat detta adapter kort från Flytron http://www.flytron.com/openlrs/123-futaba-jr-module-adapter.html som gör att man kan använda en Futaba / Hitec modul i en JR / Turnigy sändare?

/Jonas

McRegor
2014-01-11, 15:35
Ingen erfarenhet men jag är intresserad liksom du Jonas. Problemet är väl att få Futaba-modulen att sitta fast rent fysiskt i en JR-modulplats. Sen måste ju adaptern vara av bra kvalité om den skall vara nåt värd. Så förmodligen är det väl bättre att köpa en ny HF-modul för en JR-modulplats.
Roger

FinnbyFraggel
2014-01-11, 15:47
Jag kör idag på en hembyggd variant gjord på labb-kort och sen använder jag en bandkabel med pålödd kontakt för att ansluta till radion.
Det har fungerat utan problem men jag skulle vilja ha något som gör modul byte lite enklare.
Jag har två olika moduler som jag skiftar mellan beroende på vilka modeller jag flyger och det ena är en Turnigy och den andra är en Futaba FrSky modul.
Eftersom båda modulerna har samma höjd så blir det "lagom trögt" för att Futaba modulen ska sitta kvar och om modulen mot förmodan skulle flytta sig så sitter kontakten med bandkabeln kvar så jag får inte signal bortfall.

/Jonas

FinnbyFraggel
2014-01-14, 16:19
Efter att jag funderat en stund så gjorde jag en ny variant på adapter kort.
43142
Jag tog kontakten från en gammal 35 MHz modul.

Här är FrSky Futaba modulen monterad på adaptern.
43143

Och för att få ner adapter kortet i Turnigy 9X måste modul facket justeras något.
Före.
43144
Och efter.
43145

Och Futaba modulen på plats med adapter kort.
43146

Och med original modulen modifierad med antennkontakt.
43148

/Jonas