handdator

Visa fullständig version : Användningsområde FPV/UAV?



Ålänning
2014-01-14, 21:46
Hej!

Många håller på med FPV och nån säkert med UAV.
Det fotas och filmas och eventuellt bara nöjesflyger med kamera och videosändare.

Vad kan man mer göra än just tex:
- Fota bilder till mäklare
- Filma filmklipp och göra film och sätta på YouTube

Användningsområden alltså. Finns det fler?
Undrar både för multikopter och flyg med videokamera / fotokamera, videosändning eller inte, UAV, FPV, osv.

Kenneth E
2014-01-14, 22:07
Vissa bönder kollar sina grödor. Polisen söker av områden. Senaste jag hörde var att de skulle användas till trafikövervakning. Militären spanar och slår ut mål.

Det tar aldrig slut det finns hur mycket som helst att göra med dessa farkoster.

I stället för att gå hela vägen upp till Kebnekajse, skickar du upp apparaten och du har sparat in två dagar, är tillbaka i baren på nolltid.
Ken

Ernie
2014-01-14, 22:09
Det var en svår fråga faktiskt. Själv ser jag nog någon form av utmaning i att få prylarna att funka, utveckla, utvidga räckvidden, bättre bildkvalté mm. Jag tycker dessutom att det är otroligt givande och spännande att befinna sig i denna vituella cockpit (kräver fpv videoglasögon) I övrigt används dagligen fpv-tekniken i filmproduktioner, musikvideos både proffesionellt och av amatörer. Skall själv snart köpa hus på landet, då blir det till att skicka upp prylarna och inspektera omgivningarna (även innan köpet)

Impulze
2014-01-15, 01:01
Älgjakten såklart :)

//Matte

McRegor
2014-01-15, 06:37
Om vi skall vara ärliga mot oss själva så är det väl för det egna nöjets skull och den tekniska utmaningen som de flesta håller på med detta och inte för att "göra nytta". Skall man göra jobb åt andra så måste man ju dessutom ha företag, tillstånd och försäkringar och det lär det knappast vara många som har. Det Ernie säger som en utmaning - "att utöka räckvidden" - är ju i praktiken olagligt i alla fall om det utnyttjas eftersom vi som hobbyutövare inte får flyga längre bort än vi kan se och styra kärran med blotta ögat - nåt som tycks "glömmas bort" rätt ofta - och det avståndet torde de flesta farkoster som byggs klara av. Så det som återstår för de flesta är nog den tekniska utmaningen att få det att fungera tillsammans med känslan av att sitta i "den virtuella cockpiten" som Ernie så passande beskriver det. Frågan är dock hur länge den känslan håller intresset vid liv för denna form av flyg utvecklar ju inte själva flygkunskaperna speciellt mycket i all synnerhet som den elektroniska utvecklingen gör kärrorna mer eller mindre självflygande. Så hobbyn kanske kommer att utvecklas än mera till att bli en "elektronisk" hobby istället för att utveckla byggandet av snygga kärror och utveckla själva kunskapen att kunna flyga kärrorna... Personligen tror jag att detta med att filma och fotografera ifrån luften för oss modellflygare är relativt snabbt övergående för många trots att foto var varit en annan av mina hobbies sedan min barndom. Däremot kommer olika former av multikoptrar (främst) helt säkert att användas mycket yrkesmässigt för olika former av foto/filmdokumentation i framtiden och där har vi nog bara sett början av utvecklingen ännu.
Men för oss modellflygare så är det rimligen den tekniska utmaningen som driver på - det tror i alla fall jag personligen.
Roger

High Five
2014-01-15, 07:55
http://m.youtube.com/watch?v=FIrgjCNcDBI&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3DFIrgjCNcDBI
Naturvård?

PinDuke
2014-01-15, 08:38
Personligen tror jag att detta med att filma och fotografera ifrån luften för oss modellflygare är relativt snabbt övergående
Med tanke på att AP/FPV är och har varit den snabbast växande delen av denna hobby senaste året tror jag personligen att du har fel.
FPV var det som gjorde att jag fick en nytändning för flyget då jag tyckte det började bli mossigt att flyga traditionellt. Många jag träffat och pratat med säger samma sak att hade det inte varit för det nya som FPV förde med sig hade dom nog inte hållit på längre.
När det sedan gäller tillströmningen av nya intressenter så verkar dom också i första hand dra ut foto/FPV hållet snarare än att bygga en skala modell i balsa.

henke2
2014-01-15, 08:45
Hej!

Många håller på med FPV och nån säkert med UAV.
Det fotas och filmas och eventuellt bara nöjesflyger med kamera och videosändare.

Vad kan man mer göra än just tex:
- Fota bilder till mäklare
- Filma filmklipp och göra film och sätta på YouTube

Användningsområden alltså. Finns det fler?
Undrar både för multikopter och flyg med videokamera / fotokamera, videosändning eller inte, UAV, FPV, osv.

Det finns ju väldigt många olika användningsområden för FPV varav sjukvård är ett av de mest intressanta och användbara!

http://www.pitaj-za-zdravlje.com/media/rekto_300x199.jpg

henke2
2014-01-15, 08:47
Älgjakten såklart :)

//Matte

Vid eftersök gäller inga regler

http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2134024/FPSRussia-shows-flying-drone-fitted-machine-gun.html

McRegor
2014-01-15, 09:33
Med tanke på att AP/FPV är och har varit den snabbast växande delen av denna hobby senaste året tror jag personligen att du har fel.
FPV var det som gjorde att jag fick en nytändning för flyget då jag tyckte det började bli mossigt att flyga traditionellt. Många jag träffat och pratat med säger samma sak att hade det inte varit för det nya som FPV förde med sig hade dom nog inte hållit på längre.
När det sedan gäller tillströmningen av nya intressenter så verkar dom också i första hand dra ut foto/FPV hållet snarare än att bygga en skala modell i balsa.
Hej - men kolla vad jag skrev. Det gällde alltså detta med att "bara" filma och fotografera från luften där jag misstänker att lusten för detta avtar successivt efter att nyhetens behag lagt sig. Det gällde alltså INTE FPV-flygandet i sig - den delen kommer säkert att utvecklas och förhoppningsvis mot lite mera avancerad flygning i st f distansflygning som i alla fall nybörjarna tycks se fram emot mest. Sen misstänker jag också att om det uteslutande är tekniken bakom t ex multikoptrar och FPV som är intressant så är nog också risken lite större att intresset kan avta lika snabbt som det kom vilket vore synd ur rekryteringssynpunkt - kanske inte minst för att "nya" flygare inom dessa områden ofta verkar flyga för sig själva och inte dra sig till klubbfälten. Men som vanligt kan jag ha fel...:)
Sen kommer givetvis den professionella användningen av dessa tekniker att öka dramatiskt - det är jag helt övertygad om. Men då talar vi som sagt inte om oss amatörer oavsett hur duktiga vi är.
Roger

UndCon
2014-01-15, 11:46
Just hela grejen med att så fort man vill göra något kul så måste man ha ett företag är så himla fel och det är den orsaken (kostnaden) som gör att jag inte går den vägen.

Det dumma är att även om man flyger åt ideella verksamheter så måste man ha företag, tillstånd mm mm.

Mitt spår är då att göra det ideellt - som hobby.

Att jag sedan kanske råkar hitta någon under en SAR-flygning vore bara en bonus...

Men hur man än vänder och vrider på det så kommer man alltid att bli undanskuffad av de som har företagen...

McRegor
2014-01-15, 13:09
UndCon - så märkligt är det väl inte att du måste ha nån form av företag för att kunna fakturera dina kunder - för jag antar att du i grunden inte är intresserad av att göra allt jobb gratis. Detta är ju inget unikt för vår hobby utan det är ju generella regler.
Sen är ju i så fall tillståndskravet lite mera unikt även om det säkert finns andra verksamhetsområden som också kräver nån form av godkännande/tillstånd för att bedriva verksamheten. Att starta en enskild firma är ju inte speciellt svårt och då återstår "flygtillståndet" och givetvis försäkringar som kan täcka ev skador som man kan ställa till med. Det finns ju trots allt rätt många av våra hobby-kollegor som skaffat dessa förutsättningar så det är ju hanterbart verkar det som. Fast givetvis bör man ju ha viss nivå för den planerade verksamheten för att det skall vara värt besväret men det gäller ju för all företagarverksamhet. Men för den som är duktig och driftig så finns det säkert goda möjligheter inom detta område för vi har säkert bara sett början på användningsområdena för våra farkoster. Dock räcker det kanske inte att bara vara duktig på tekniken och flygandet om man t ex skall fotografera och filma utan man bör nog vara rätt duktig även inom de senare områdena om det skall bli attraktiva resultat.
Roger

PinDuke
2014-01-15, 13:27
Hej - men kolla vad jag skrev. Det gällde alltså detta med att "bara" filma och fotografera från luften
Hej Roger,

Jag kollade, eller snarare läste, vad du skrev och det var också det som jag svarade på. Om du kollar så refererade jag just till AP och foto som ditt inlägg gällde men också med tillägget FPV eftersom detta ofta går hand i hand med AP = Aerial Photo.

Kenneth E
2014-01-15, 13:50
Suck, alla dessa poliser.

Ni fördärvar bara för alla med ert matande av regler, verkar som om det är en strategi från vissa för behålla exklusiviteten på marknaden, det är bara det att jag inte är intresserad av din verksamhet utan endast svaren till frågan från #1 i tråden om inte ägaren till den frågan ändrar riktning eller ställer följdfrågor.
Ken

Medeashusse
2014-01-15, 15:14
Älgjakten.... Skulle få sååå många kompisar här i början av hösten!
System där du via ett sökmönster kan gps-positionera enskilda djur inom ett givet sökområde. Gärna med värmekamera för att hitta djur i skogsterräng och vid dålig sikt. Just detta skulle även underlätta vid eftersök eftersom trafikolyckor med vilt ofta uppstår vid gryning, skymning eller under nätter.
Tror till och med att jag sett något liknande flygetyg för civilt bruk i någon länk, men då för tjänst hos räddningstjänst eller dylikt. Den kostade naturligtvis pga det riktigt ordentligt också..

Nåväl, fler idéer!? :D

##OFF TOPIC & Disclaimer!##
Nej, jag menar inte att den skulle vara bestyckad. Ja, jag vet det behövs lagändringar etc etc etc för det uppfyller inte dagens lagliga krav och jag förutsätter (allvarligt) dessutom att FRA/SÄK håller koll med ett halvt öga på våra FPV-trådar för att sortera fram eventuella hot mot rikets säkerhet.
Saker o ting ändras med tiden. Det här är ett exempel på det, taget från kartongen på en radiostyrd bil jag fick när jag var barn i slutet på 70-talet:
http://img.tapatalk.com/d/14/01/15/urety6u2.jpg
Jag menar hur ska vi annars kunna få de här svävande små robotarna i Sci-fi filmerna som åker iväg och fixar diverse saker åt ägarna i framtiden? :D

/##OFF TOPIC##

UndCon
2014-01-15, 15:28
Svaret är enkelt - man måste inte alls ha ett företag för att kunna fakturera. Du får ha extrainkomst och det tas upp separat på deklarationen.

hawken
2014-01-15, 16:11
Gör som amerikanarna som absolut inte får ta betalt för flygning, gör den gratis o ta betalt för redigeringen :-)

Ni som verkar efterleva alla regler, vad skulle ni göra om det kom helikoptrar på ~40 meters höjd utan att föranmäla det på radio ? Och således utan tillstånd från tornet.. De är gröna och gör det varje vecka hemma... Skitkul när man flyger fpv!! :-) tur att de hörs ganska bra...
(Och förresten, att fisa på allmän plats är förargelseväckande beteende :-) )

Och on topic, jag har identifierat ett 10tal användningsområden som är sälj&görbara utan stor investering men de ingår i min plan för mitt företag :-)

Medeashusse
2014-01-15, 16:20
Men berätta då Hawken! Jag lovar att inte berätta för någon om dina idéer! ;)

hawken
2014-01-15, 16:27
Men berätta då Hawken! Jag lovar att inte berätta för någon om dina idéer! ;)

De är inte svåra egentligen, om 1-2 saker lyckas är jag riktigt nöjd :)
Det är mer kontakter med rätt bransch som är svår :(

henke2
2014-01-15, 19:29
Ni som verkar efterleva alla regler, vad skulle ni göra om det kom helikoptrar på ~40 meters höjd utan att föranmäla det på radio ? Och således utan tillstånd från tornet.. De är gröna och gör det varje vecka hemma... Skitkul när man flyger fpv!! :-) tur att de hörs ganska bra...

Det gäller väl även ni som skiter i alla regler?

Förövrigt en befogad fråga och någonting som en dag kommer hända, antingen en helikopter i valfri färg eller ett ljusgrått flygplan i en himla fart på 30meters höjd. Bortsett från att det är rätt svårt att bevisa vem det var så är det ju trist med en mid-air där ena flygplanet är bemannat.

På en flygträff i somras kom det en Spitfire rollandes över fältet på ganska låg höjd. Den kurvade runt ett varv och försvann bort igen. Som sagt den hördes ju, men kom ändå inom flygbart avstånd från flygfältet.


Inflygning av Spitfire
http://imageshack.us/a/img5/4294/hckf.jpg

Ålänning
2014-01-15, 19:53
Klart man kan tjäna pengar på detta.

Och klart man kan hålla det på hobbynivå/nöje, vilket är där jag är just nu, att skaffa grejer, använda, förbättra.

Jag undrade bara vad man kunde göra mer än fota och filma.
Och vad man kan göra med bilderna / filmerna.

Hur man kan tjäna pengar var inte syftet med tråden,
det kan man göra med allt. Bara för att man får ett
"uppdrag" behöver det inte betyda att man måste ta
betalt, beror ju på vem "uppdragsgivaren" är och om
man anser det skäligt att använda sin dyra hobby-utrustning
till annans vinning eller om det är skoj att göra det.


Man kan ju fota och då kan man fota för olika syften.
- Tex åt mäklare (även uppdrag)
- Åt tidningar och tidsskrifter (även uppdrag)
- Skapa flygfoton, AP
- Naturvård/kontroll
- Headtracking och FPV för att leta efter nåt/nån

Man kan även filma och då även filma för olika syften.
- Göra egna coola filmer med musik och flygning vid sköna platser
- Tex till den lokala TV-kanalen, filmbolag, musikvideo
- Polisen söker av områden
- Trafikövervakning
- Bönderna kollar sina grödor
- Headtracking och FPV för att leta efter nåt/nån

Man kan FPV-flyga utan att spela in
- Tex när man nöjesflyger bland träden med polarn som har liknande utrustning
- Skapa en bättre och bättre virtuell cockpit
- UAV-flygningar med start, ruttflygning och landning
- Headtracking och FPV för att leta efter nåt/nån

Finns det IR/värme-kamera?
Nytta av mörkerkamera?
Nåt annat änvändningsområde än fota och filma?
www.pieneering.fi använder 3D-scanner (jobbet har anlitat dem).

Älgjakten? Skjuta eller leta? =)

McGregor, japp det är som du säger, de flesta gör det på detta forum för att tekniken är lockande och rolig.
Jag känner flera som är intresserad av bilderna och filmerna än tekniken, multikoptern är bara ett verktyg de köpt, preis som ett stativ till kameran. Nytta är en sak, men undran är vad mer man kan göra, än det nämnt ovan.

Hobbyn kommer och går hos folk. Vad hade ni för hobby före ni började med FPV, flyg, multikopter? Ok. Varför slutade ni?

När jag tänkte börja med detta så var det helikopter + fotokamera som gällde. Men jag skyndade långsamt. Jag tänkte jag kunde fota åt mäklare och filma lite osv. Men det visade sig nog så att jag var mer intresserad av tekniken än att fota, fast jag fotat många år en hel del. Har haft kameror på helis, multis och flyg... men inte har det blivit mycket foto/film-material. =)
För ett år sedan började en massa människor runt om mig köpa multikoptrar med GPS och filmar och fotar och kommit mycket längre än mig, för deras syfte har varit fota och filma. De har ju bara haft ett en multikopter och inte ett gäng som jag, för test osv.

Jag kan nog filma från luften på skoj åt nån, om det är roligt. Är det inte roligt så är det ju ett jobb, då säger jag hellre nej och säger åt dem att anlita nåt företag istället, då blir det sällan nåt av det. Det är som att ha bil "har du bil? kan du skjutsa mig?"

Jag och en flygarpolare har en Maja som är bökig. Den kan man inte flyga var som helst med. När man testat AP, UAV, FPV och filmat området runt vårt fält, vad ska vi göra sen med Majan?

McRegor
2014-01-15, 20:47
När man testat AP, UAV, FPV och filmat området runt vårt fält, vad ska vi göra sen med Majan?
Ja - det var ju detta jag var inne på och jag tror att det är en befogad fråga för oss "amatörer". Men som du själv konstaterat så finns det massor av mera professionella användningsområden men då måste man nog också göra ett professionellt jobb vilket bl a innebär att följa de regler som finns och anpassa sig till de professionella kundernas krav. Vi som skriver här kommer oftast ifrån "teknik-sidan" medan t ex fotografer kommer från "applikations-sidan" - i just det fallet från den fotografiska. De sistnämnda ser vår teknik som något som underlättar deras arbete och kanske gör att dom kan utföra jobb som dom inte kunnat göra tidigare men i grunden är dom säkert i de flesta fall rätt ointresserade av tekniken - det skall "bara" fungera och helst utan att dom själva skall behöva ha några speciella kunskaper.
Vi som kommer ifrån hobbysidan är då mer eller mindre tvärtom - vi ser tekniken och möjligheterna som det intressanta men när det väl "fungerar" så är det kanske inte så spännande längre. Då blir det till att hitta nya utmaningar. Så det kanske är svaret på den ursprungliga frågeställningen - alltså att när detta fungerar så överlämnar vi lösningarna till andra intressenter och hittar nåt nytt att leka med. Applikationerna där tekniken kan användas kommer säkert att hittas av de som jobbar professionellt med olika verksamheter. Sen kanske dom i bästa fall har en kompis som är modellflygare och som kan så lite intressanta idéer i huvudet på "proffset"...:)
Roger

Zallisen
2014-01-15, 23:29
Trodde FPV användes främst vid fältet för att hitta plygplan som flugit iväg och krashat nånstans ute i vildmarken. Så är det häromkring i alla fall. :)
Men ja visst är det en lyxig hobby att köra FPV för det är kul, eller användbart när man producerar film. Men det känns som att just FPV bara är en liten extrasak på professionella filmplatformar som har så mycket mer finesser.

Mr X
2014-01-15, 23:57
FPV på jetflyg blir väl nästa grej.
Bara att tänja gränsen lite.

Huga mej när man släpper getterna loss.

neu
2014-01-16, 00:36
FPV på jetflyg blir väl nästa grej.
Bara att tänja gränsen lite.

Huga mej när man släpper getterna loss.

Varför inte Jet på FPV(quad)?:sarcastic:

43167

hawken
2014-01-16, 07:13
Finns det IR/värme-kamera?


eftersläckningsarbete, värmekamera gör det väldigt lätt att leta efter människor och djur(älgjakt?)
Hade jag haft en värmekamera när huset brann så hade det nog inte brunnit ner till grunden, det brann lite först, det släcktes, 18 timmar senare tog sig branden igen och det brann ner till grunden.

Har bekanta som varit på safari i Afrika där guiderna under natten haft flygdon i luften med värmekamera och letat efter djur, så de lättare kan hitta dom på dagen när turisterna är med (garanterade att få se nåt speciellt djur).

med värmekamera kan man flyga över hus/byggnader på vintern för att se om det är värmeläcka nånstans för att kunna åtgärda det senare.

jag har letat värmekamera/flir men har inte hittat nåt i nån vettig prisklass, åtminstone inte för hobby (proof of concept också för den delen)

Boopidoo
2014-01-16, 21:05
Vår FPV-utvecklade RVJET används förutom av FPV-flygare även bla inom SAR samt för filmplattform i sämre väder. :)

Copterdude
2014-01-17, 13:13
Flyga med andra fåglar eller skoja med en ornithopter utrustad med FPV. Lär väl dröja ett tag innan tekniken finns för att göra verklighetstrogna fåglar med lång batteritid men det vore nått :). Är väl inte den mest energieffektiva flygsättet för RC direkt.
Kanske man kan studera stora rovfåglar genom att segla med dem.
Militären kan använda för att spionera osv.

Tänk att flyga en sån och sen ha headtracking för att vrida på huvet etc.


(inte min video)

http://www.youtube.com/watch?v=tYppW3XwoXI

http://www.youtube.com/watch?v=VVGHX5Vtf0Q#t=68

Luft
2014-01-17, 18:07
Jag använder FPV när jag matar dottern...

http://vimeo.com/78471246

Ålänning
2014-01-17, 20:12
Haha! Hade du goggles eller nån bildskärm när du matade dotra? :-D

Det där med att flyga något som liknade en örn med headtracked huvud osv va ju rätt cool idé. Det vimlar av havsörnar vid vårt fält.

http://www.youtube.com/watch?v=hLikCp5vXAM
http://www.youtube.com/watch?v=5Kfb6VBR3LQ

Hawken, usch med huset. Kan det finnas så små lätta IR-kameror så att ett RC-flyg/multikopter orkar med en sådan? Iofs, för 10+ år sedan så fanns det ju handhållna sådana som inte var så stora, de tog bilder som vi använde, men film, hm.

Nån av dessa kanske?
Raz-IR 265 gram: http://www.7b.org/razir.html
Raz-IR Nano: http://www.raz-ir.com/index.php/raz-ir-nano-thermal-infrared-camera.html
(verkar dyr, hyra för 500USD per vecka!?)
Argus: http://www.airport-int.com/suppliers/argus-thermal-imaging.html
En massa: http://news.thomasnet.com/company_detail.html?cid=10013950&sa=10
Kanske här: http://www.ir55.com/
Industri/Inspektion: http://www.nachi.org/ir-cameras-inspection.htm

Att sätta FPV-utrustning på ett Jet-flyg är ju inget nytt sätt direkt, bara annat flyg. =)
Söker efter andra områden.

Det med att använda FPV-utrustning för att hitta bortflugna flyg skulle vi på vårt fält haft nytt av några ggr jo... ;-)

McRegor, du har så rätt. Jag skulle kunna tänka mig bygga, tweaka och sälja. För jag hör nog till dem som köper en massa grejer och bygger och testar och så blir dom liggande och till salu och folk vill köpa för en tiondel av det man gav. Så egentligen funkar det inte. =) Inte direkt säljarens marknad idag...

Boopidoo
2014-01-18, 08:01
FLIR säljer små kameror som inte är mycket större än de CCTV- kameror vi använder. Men de är otroligt dyra. :(