handdator

Visa fullständig version : Ombord startmotor till 3W 110cc



tex
2014-01-17, 19:59
Någon som vet var eller om det finns att
Köpa kitt eller några tips från någon som byggt
Eget?

Tack på förhand!

henke2
2014-01-17, 20:04
Kent i Vedum!

tex
2014-01-17, 20:11
Kent i vedum? Du kan inte vara hygglig och utveckla det en aning?

Ålänning
2014-01-17, 20:18
Håller med! Jag har en 100 cc twin jag gärna skulle ha en elstarter till.
FEMA gör till max 80cc och EME gör väl bara till max 60cc?

henke2
2014-01-17, 20:31
Håller med! Jag har en 100 cc twin jag gärna skulle ha en elstarter till.
FEMA gör till max 80cc och EME gör väl bara till max 60cc?

Kent i Vedum ;) https://www.google.se/search?q=kent+i+vedum&oq=kent+i+vedum&aqs=chrome..69i57j69i64.2034j0j7&sourceid=chrome&espv=210&es_sm=122&ie=UTF-8

henke2
2014-01-17, 20:34
Kent i Vedum!
http://www.rcflyg.se/forum/member.php/2015-Basil-F-T

tex
2014-01-17, 20:45
Nog för att jag tycker det är kul med gissnings lekar,
Men jag är lite oerfaren ang Kent i vedum.
Är det en handlare eller en klurig " uppfinnare"
som man kan få något tillverkat av?

henke2
2014-01-17, 20:59
Nog för att jag tycker det är kul med gissnings lekar,
Men jag är lite oerfaren ang Kent i vedum.
Är det en handlare eller en klurig " uppfinnare"
som man kan få något tillverkat av?

Det är inte gissningar utan ganska rakt på tips. Kolla google länken. Han är väl tillverkande uppfinnare eller vad man ska säga, ett namn som inte alla men väldigt många känner till.

AM
2014-01-18, 10:01
Det finns en starter för DL55 som är prisvärd. Med en kraftigare elmotor (borstad) bör man kunna modifiera den till en starkare motorn. Systemet fungerar med ett envägslager.

Kolla in hur de ser ut på www.airmedia.se (http://www.airmedia.se)

speedbird1
2014-01-18, 10:10
Någon som vet var eller om det finns att
Köpa kitt eller några tips från någon som byggt
Eget?

Tack på förhand!

Jag och några kompisar håller på att utveckla en ombordstart till min DA-170cc :)
detta system kan relativt enkelt anpassas till andra motorer också...
Här hittar du mer info om mitt projekt :cool:
http://mini-iac.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=2003&whichpage=3
43182 .. 43183

matematiska uträkningar för ombordstart av bensinmotorer i allmänhet...
http://www.rcuniverse.com/forum/gas-engines-142/10613348-dle222-starter-system-project.html

/Perra

speedbird1
2014-01-18, 10:26
Det finns en starter för DL55 som är prisvärd. Med en kraftigare elmotor (borstad) bör man kunna modifiera den till en starkare motorn. Systemet fungerar med ett envägslager.

Kolla in hur de ser ut på www.airmedia.se (http://www.airmedia.se)

om systemet är utvecklat för 1st 55cc cylinder så bör man tänka på att fixa betydligt kraftigare drev och envägslager, antagligen också kraftigare fäste...
då kraften lätt blir mer än dubbelt så stor vid 110cc
borstmotorer fungerar...
men borstlösa fungerar ännu bättre till detta :)
här en MVVS 80cc med borstlös startmotor,

http://www.youtube.com/watch?v=Hcbre31T1NA


http://www.youtube.com/watch?v=gW_eXCsIeGs

:)

/Perra

Gullan
2014-01-18, 10:47
Tror inte det funkar riktigt så Perra,det behövs inte en dubbelt så stor startmotor pga av att det är dubbla cylindervolymen..
Kent´s sätt att komma runt problemet med stora enstånkor(som är besvärliga) är att sätta en automatpys på toppen,tror han köpte en från Husqvarna..det där med storlek på startmotor,jag kan dra Mokin med en Sullivan som annars tar max,ca 80 cc enstånka.

JohanH
2014-01-18, 10:49
Systemet sälj även på Hobbyking.
http://hobbyking.com/hobbyking/store/__44641__EME_Gas_Engine_Auto_Start_Kit_50_60cc_.ht ml

Kul om någon kunde testa ut en lösning!

/Johan

AM
2014-01-18, 10:54
Ja, envägslager är effektiva och starka. Det satt ett envägslager i de gamla Saab'arna för frihjulet. Det var inte speciellt stort och tog hela kraften från motorn.
Det går ju även att starta en motor med en batteridriven skruvdragare - så elmotorn behöver kanske inte vara så kraftig.

speedbird1
2014-01-18, 11:08
Tror inte det funkar riktigt så Perra,det behövs inte en dubbelt så stor startmotor pga av att det är dubbla cylindervolymen..
Kent´s sätt att komma runt problemet med stora enstånkor(som är besvärliga) är att sätta en automatpys på toppen,tror han köpte en från Husqvarna..det där med storlek på startmotor,jag kan dra Mokin med en Sullivan som annars tar max,ca 80 cc enstånka.

nej, nej :) det behövs inte dubbelt så stark startmotor, bara man bygger om utväxlingen så kan man köra med samma startmotor som till 55cc om man vill...
det är kugghjulen och envägslagret som måste vara starkt nog att hålla för det högre vridmomentet...

när du startar en Moki stjärna, så komprimerar bara en burk i taget ( 50cc ) så det är därför som en starter för max 80cc orkar dra runt till och med 250cc :)

med en 110cc twin har du båda 55cc cylindrarnas kompression samtidigt,
där av dubbla vridmoments behovet,
som lätt fixas med rätt utväxling,
kolla in MVVS:en ovan,
den har ingen pysventil och en relativt liten borstlös motor som klarar jobbet utan problem...

och Hobbyking prylen i postningen ovan har en vanlig enkel borstmotor som drar igång
50 - 60cc utan problem och utan pysventil...
men det vill till att utväxlingen blir rätt, speciellt när man bygger / modifierar själv,
om inte så kan även en borstlös motor "brinna"...


/Perra

MickeL
2014-01-18, 11:55
EME har även utvecklat ett startkit till deras nya 70cc boxermotor.
Det går att få en förhandstitt här: http://mlhobby.com/bensinmotor-elstart-tillbehor/
Dom har även planer på ett startsystem till 120cc.

Med vänlig hälsning
Mikael Larsson
ML Hobby

tex
2014-01-18, 14:55
Och tack för allas utlägg i denna fråga, men
Jag tolkar detta som att det finns inte något " färdigt"
System för 110cc?

speedbird1
2014-01-18, 16:30
Och tack för allas utlägg i denna fråga, men
Jag tolkar detta som att det finns inte något " färdigt"
System för 110cc?

det är rätt uppfattat,
inget plug and play system för 3W 110cc
man får helt enkelt modda något av de befintliga systemen från andra tillverkare så det passar på den motorn eller bygga helt eget från grunden...
samma sak med DA motorerna...

ZDZ kan man beställa med starter på i princip alla deras motorer upp till 420cc ! ! :)
och MVVS har sin 80cc med starter,
för de mindre motorerna har ju EME 30 - 60cc startsystem klara och
mer intressant på gång för runt 100cc size...

i övrigt gäller det att bygga själv...

/Perra

tex
2014-01-18, 16:38
Perra!

Vart fick du tag i startmotorn och tillhörande
Krans som var på dina bilder?

bokis
2014-01-18, 16:51
nej, nej :) det behövs inte dubbelt så stark startmotor, bara man bygger om utväxlingen så kan man köra med samma startmotor som till 55cc om man vill...
det är kugghjulen och envägslagret som måste vara starkt nog att hålla för det högre vridmomentet...

när du startar en Moki stjärna, så komprimerar bara en burk i taget ( 50cc ) så det är därför som en starter för max 80cc orkar dra runt till och med 250cc :)

med en 110cc twin har du båda 55cc cylindrarnas kompression samtidigt,
där av dubbla vridmoments behovet,
som lätt fixas med rätt utväxling,
kolla in MVVS:en ovan,
den har ingen pysventil och en relativt liten borstlös motor som klarar jobbet utan problem...

och Hobbyking prylen i postningen ovan har en vanlig enkel borstmotor som drar igång
50 - 60cc utan problem och utan pysventil...
men det vill till att utväxlingen blir rätt, speciellt när man bygger / modifierar själv,
om inte så kan även en borstlös motor "brinna"...


/Perra
Aj då,inloggad som frun i huset igen..
Vad har du för twin som har kompressionsläge samtidigt på bägge cylindrarna?
Och Kent´s fundering att använda pys till en stor enstånka är utmärkt,har sett den live,det är klockrent.
det sparar mycket ström o dimensionering..Det finns en anledning till att det sitter på stora motorsågar...

Guzzten
2014-01-18, 17:27
Bokis, i princip alla boxertwin, bensin, 2T har kompen samtidigt på båda cylindrarna.

tex
2014-01-18, 17:40
Nej jag har åtminstone inte komp samtidigt på
Båda cyllarna på min 3w motor

tex
2014-01-18, 17:48
Nej jag har åtminstone inte komp samtidigt på
Båda cyllarna på min 3w motor

Ålänning
2014-01-18, 17:56
Finns ju boxer och 180-graders twin, skilj på dem. =)

En av dem kompar väl samtidigt? Jag har boxer i bilen min, men ändå vet jag inte vilken som var vilken... vevstakarna sitter på samma plats på vevaxeln i en av dem.

Jag har en DL 100cc twin... ingen aning vilken sorts motor det är... Hm...

Den där DLE55-startern skulle jag kunna köpa direkt till min DLE55. =)
Jäkligt tung starter.

Kenneth E
2014-01-18, 18:14
Sitter cylindrarna lite förskjutna i sidled, kompar de samtidigt.
Ken

speedbird1
2014-01-18, 18:40
Perra!

Vart fick du tag i startmotorn och tillhörande
Krans som var på dina bilder?

Jag pratade med Micke på ZDZ.se :)
och köpte startmotorn med växelåda och bendixkoppling därifrån...

drevet som nu sitter på vevaxeln är "hemmatillverkat" likaså fästet på motorhalsen,
detta startsystem är ännu under utveckling och kan komma att ändras lite här och där innan det blir klart...


/Perra

speedbird1
2014-01-18, 19:14
Vad har du för twin som har kompressionsläge samtidigt på bägge cylindrarna?
Och Kent´s fundering att använda pys till en stor enstånka är utmärkt,har sett den live,det är klockrent.
det sparar mycket ström o dimensionering..Det finns en anledning till att det sitter på stora motorsågar...

Hej Bokis :)

Jo jag har både 3W och DA boxermotorer med kompression samtidigt på bägge cylindrarna,
så har även t ex... ZDZ, MVVS och DLE på sina boxermotorer,
och på de 4 cylindriga boxrarna från ovan nämnda tillverkare kompar främre och bakre cylinderpar växelvis för en ännu lägre vibbrations nivå...

Inget fel alls att använda pysventil... det underlättar för startsystemet, helt klart !
kan dock vara en utmaning att få till detta i våra hobbymotorer med sin viktoptimerade tunna godstjocklek...
absolut inte omöjligt, bara mera jobb...

att man har pys på stora motorsågar är väll också för att överhuvud taget orka dra igång dessa med snörstart,
eller har utvecklingen kommit så långt att de också har el start numera ? :)



/Perra

speedbird1
2014-01-18, 19:30
Nej jag har åtminstone inte komp samtidigt på
Båda cyllarna på min 3w motor

om det är en boxermotor ?
och den ser ut så här...
43194
så kompar den med bägge cylindrarna samtidigt :thumbup:

om det däremot är en 2 cylindrig radmotor så kompar naturligtvis inte cylindrarna samtidigt...


/Perra

AM
2014-01-19, 10:12
Angående vilken typ av elmotor man ska ha, så är en borstad motor att föredra. Då består systemet av startmotorn, ett relä från typ Biltema, en elektronisk strömbrytare som styrs från radion och ett 3- eller 4-cells LiPo. Bortslös motor behöver ett dyrare fartreglage. Men det är klart - det kan bli ett lättare system med en bortslösad motor... Envägslagret är nog att föredra framför Bendixdrevet... Tycker jag... :-)

speedbird1
2014-01-19, 21:17
Jag tycker det fungerar bra med bendixdrev och borstlös motor också... :cheers2:

det saknas inte,
kraft...
testkörning utan tändning men med båda tändstiften på plats :)
alltså rätt kompression i båda burkarna...

http://www.youtube.com/watch?v=9wbsQNtLuLk&list=UUcbthV6MVFkxDHGZGLFailA& feature=c4-overview

/Perra

tex
2014-01-19, 22:30
Det där såg ju inte helt fel ut!
Det är inte så att du tar emot en liten " beställning"
på ett liknande kitt?

AM
2014-01-19, 22:34
Javisst ser det bra ut. Men jag tänker lite på kostnaden. Gissar jag rätt om man tror att systemet hamnar runt 3000 kr?

speedbird1
2014-01-20, 17:28
Javisst ser det bra ut. Men jag tänker lite på kostnaden. Gissar jag rätt om man tror att systemet hamnar runt 3000 kr?


Ingenting är ju direkt billigt när man kör enstyckes utveckling / tillverkning av sådana här prylar,
och startern till min 170cc är inget undantag,
naturligtvis blir det en annan prisbild för serietillverkning av flera enheter samtidigt...

men sen är det ju så att eftersom i princip ingen av våra hobbymotorer, DA, ZDZ, MVVS, DLE, 3W för att nämna några...
har standardiserade "halsar" och propeller hubb så varje starterkitt måste anpassas till aktuell motormodell för optimal funktion...

så för växelådan med Bendix drev, tillverkning av alufäste för detta på motorns "hals", beräkning av rätt utväxling för aktuell cylindervolym, tillverkning av ny propellerhubb och drevet på denna...
så landar vi runt 9000kr i pris ut till kund...
det går åt många timmar vid svarv och fräs...

sedan tillkommer förstås en borstlös motor med reglage, kontakter + LiPo för att
driva det hela,
här beror kostnaden på hur många cylindrar och hur stor cylindervolym den aktuella motorn har...
för 170:an ser det ut så här, startmotor, reglage och LiPo ca 3400kr

alltså straxt över 12000kr för ett komplett one of ombordstartersystem till en DA 170cc
om jag skulle börja sälja dessa system...

men jag ser det så här, hur mycket är en hand värd ? ?
jag tycker det känns mycket bättre att kunna dra igång motorn med en knapp på sändaren istället...
och skulle motorn stanna i luften av någon anledning, t ex lite lågt ställd tomgång,
så kan man ju alltid testa att återstarta i luften :thumbup:


/Perra

AM
2014-01-20, 20:27
Oooops! Jag som trodde jag tog i....
Det är tveklöst ett väldigt fint system, och säkert är det flera som inte tvekar att betala vad det kostar.
Men smakar det så kostar det. Jag hade själv uppskattat ett lite billigare system.

Sedan är min erfarenhet att motorer med tändstift inte slår bakut. Tändsystemet ger "lågtändning" vid låga varav, dvs, när man handsvingar propellern. Jag har mycket större respekt för en 0.40 metanolmotor än en 110cc bensinare.

speedbird1
2014-01-20, 20:44
Oooops! Jag som trodde jag tog i....
Det är tveklöst ett väldigt fint system, och säkert är det flera som inte tvekar att betala vad det kostar.
Men smakar det så kostar det. Jag hade själv uppskattat ett lite billigare system.

Sedan är min erfarenhet att motorer med tändstift inte slår bakut. Tändsystemet ger "lågtändning" vid låga varav, dvs, när man handsvingar propellern. Jag har mycket större respekt för en 0.40 metanolmotor än en 110cc bensinare.


det går säkert att hitta och bygga startsystemet med billigare komponenter... men även de 12000kr är bara en liten del av totalsumman för hela kärran såå...

och jag har sett vad som händer när händer kommer i vägen för en 170cc med 32x12" kolfiber propeller, det är ingen vacker syn...

normalt sett är dagens tändsystem oerhört säkra precis som du säger, Men ! när de går sönder Då %¤# vad motorerna kan sparka bakut ! !

och ska man som jag tävlingsflyga med kärran är det ju en fördel att inte behöva stå och veva igång motorn för hand och bli trött i armarna precis innan en viktig, kanske avgörande flight :)

/Perra

Parakos
2014-02-14, 14:14
Sen får man inte glömma fördelen med att kunna dra igång motorn i luften om den skulle mot förmodan dö utan förvarning! (Förutsatt att det inte är soppatorsk;) )

Ålänning
2014-02-14, 18:56
Sen får man inte glömma fördelen med att kunna dra igång motorn i luften om den skulle mot förmodan dö utan förvarning! (Förutsatt att det inte är soppatorsk;) )
Eller som jag såg en gång, en stor fet Beaver med FEMA-starter, sjöflyg. Den stannade efter landning... bb-b-b-brrrr så va den igång igen och lufsa in mot stranden. =)

speedbird1
2014-02-15, 11:04
:1wav:


http://www.youtube.com/watch?v=dcaFzY2NmTo

systemutveckling tar en stund, men det går framåt :cool:

/Perra

Ålänning
2014-02-15, 14:52
Är startmotorn ovanpå motor? Hur blir det då med kåpan, om så är fallet?

speedbird1
2014-02-15, 19:03
Är startmotorn ovanpå motor? Hur blir det då med kåpan, om så är fallet?

då vrider man startmotorfästet 180 grader så att startmotorn kommer under motorn... :)


/Perra