handdator

Visa fullständig version : Ni som är från Malmötrakten...



MathiasT
2014-01-17, 23:10
Hur resonerar ni med det vädret som vi har nu? Det är ju lite kastbyar.

Jag kraschade rejält idag vilket jag tror kan skyllas på dem. Jag har en quadrocopter och kan tänka mig att en hexa klarar det här vädret bättre. Var det dumt av mig att flyga idag, eller borde en quad med Naza v2 klara det här?

Kenneth E
2014-01-17, 23:18
Min erfarenhet är att ju mindre antal motorer du har desto stabilare. Nu vet jag inte hur det blåst idag, jobbat inomhus hela dagen. Utrustningenborde klara 10m per s, dock ingen vacker flygning men det borde de klara av, hsr för mig att det står på de flesta kontrollers 8 m per s är max vi d de klarar.

du måste lära känna din utrustning och då kunna avgöra om du klarar det eller ej. Du kan aldrig skylla på utrustningen det är ditt beslut att flyga i vind, alltså ditt ansvar.
ken

Stiffe
2014-01-17, 23:59
Det har blåst rejält idag och jag hade inte flugit idag med en mindre Quad , dels är det inget roligt och dels är det inte riskfritt annars får man ju vänja sig med vind om man bor i Skåne och jag har normalt inga problem med måttliga vindar upp till 8 sekm men som Kenneth skriver får man ta hänsyn till vilka maskiner man har och hur de funkar vid olika förhållanden

neu
2014-01-18, 00:15
Jag flyger i vindar upp till 13m/s (kan säkert flyga i mer vind men inte testat) med min disco utan några problem. Men man måste veta hur quaden beter sig och kunna kontrollera den.

MathiasT
2014-01-18, 01:03
Min erfarenhet är att ju mindre antal motorer du har desto stabilare.
Ofan...jag trodde att det var tvärtom! Att sex motorer klarade att hålla den bättre i luften än fyra.


du måste lära känna din utrustning och då kunna avgöra om du klarar det eller ej. Du kan aldrig skylla på utrustningen det är ditt beslut att flyga i vind, alltså ditt ansvar.
Jo, givetvis. Nu har jag lärt mig att detta var för mycket... Men jag misstänker också en pryl som jag hade satt på, som blev ett litet vindfång. Väldigt dumt så här i efterhand, men men...

Luft
2014-01-18, 01:51
TBS Disco Pro flyger jag. Jag är ofta ute och flyger när det blåser. Jag tycker t.o.m att det är ganska kul att flyga då. Jag tippar att jag testat runt 13-15 m/s och det har fungerat fint. Jag körde även min Phantom med Zenmuse i höstrusket flera gånger (såld nu). Den flaxade runt rejält, men Zenmuse H3-2D Gimbal fixade det bra. Jag skulle kunna tänka mig att snickra ihop lite överblivet till en quad och hårdtesta i 20 m/s bara för att jag blev nyfiken nu. Hoppas det blåser i morgon. Hur mycket regn tål maskinerna. Någon som testat?

Kenneth E
2014-01-18, 08:59
Kära Luft,
Du vet som jag att öppen elektronik inte tåler fukt, kapslar man in elektroniken men plast dip eller höljen ksn de tåla lte stänk, men det avråds att flyga med mk vid regn. Vatten kryper in på de mest otänkbara ställen.
KEN


TBS Disco Pro flyger jag. Jag är ofta ute och flyger när det blåser. Jag tycker t.o.m att det är ganska kul att flyga då. Jag tippar att jag testat runt 13-15 m/s och det har fungerat fint. Jag körde även min Phantom med Zenmuse i höstrusket flera gånger (såld nu). Den flaxade runt rejält, men Zenmuse H3-2D Gimbal fixade det bra. Jag skulle kunna tänka mig att snickra ihop lite överblivet till en quad och hårdtesta i 20 m/s bara för att jag blev nyfiken nu. Hoppas det blåser i morgon. Hur mycket regn tål maskinerna. Någon som testat?

McRegor
2014-01-18, 09:13
Själv har jag bara ytterst begränsad erfarenhet av sådana här farkoster men nog måste väl den egna flygskickligheten betyda en hel del även om elektroniken som sådan klarar mycket ? Alltså att en erfaren flygare av multikoptrar borde ha lättare att även klara av sämre väderlek än en nybörjare om kanske förlitar sig mera på elektroniken...
Sen är det ju så i mera konventionella flygmaskiner att mera blåst innebär att en snabbare maskin är mera "opåverkad" och rent allmänt är det ju få kärror som egentligen är roliga att flyga när blåsten tar i - möjligen hangkärror undantagna. Sen kan det vara en utmaning men det är en annan sak tycker jag - i alla fall när det gäller konventionella kärror.
Roger

Halcon
2014-01-18, 12:13
Roger,
det funkar inte riktigt så med multikoptrar - ett plan eller heli behöver inte elektronisk stabilisering för att flyga men multi måste. Därför hänger det inte i första hand på pilotens skicklighet. Men visst kan en större skicklighet, som i många andra fall, ge piloten en större marginal vid högre vindstyrkor.

jag har flugit mest Y6 och X8 och vad gäller fotografering skulle jag aldrig få för mig att t.ex skicka upp en Nex5+objektiv med en quad, minsta fel så bär det raskt av nedåt ......

Annars finns det många exempel på quad's som med rätt motor/prop/vikt kan flyga i stark vind. Coaxial funkar oxå bra.

Luft
2014-01-18, 12:46
När jag filmade vraket bredvid Öresundsbron så blåste det ca 12 m/s i byarna enligt SMHI. Det kändes något mindre när jag var där.
Filmen ligger i denna tråden:
http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/39908-Utmaning-Malmöbor-%28eller-turister-gäster%29?highlight=utmaning

Kenneth E, Vi gick i samma klass i gymnasiet så du vet att jag ofta sov på lektionerna och antagligen den lektionen på el-läran där läraren berättade om vatten och elektronik.
Egentligen fattar jag vad som händer, men vissa tillverkare t.o.m. i Sverige hävdar att man kan flyga deras ramar i regn. Även om man kapslar in all elektronik så är ju motorerna fira.

McRegor
2014-01-18, 17:08
Halcon - jodå, visst är jag införstådd med att multikoptrar helt och hållet är beroende av elektronisk stabilisering för att kunna flyga men som du också säjer så kan nog en skicklig pilot dels ge en större marginal men eftersom man trots allt kan påverka "rodren" så vill jag nog tro att i utsatta lägen så kan det vara skillnad på om piloten är nybörjare eller erfaren. Men som sagt - mina erfarenheter av denna typ av farkost är ännu så länge relativt begränsade. De få jag "flugit" har dock inte flugit sig själv utan krävt pilotstyrning - om man inte bara skall hovra.
Roger

Kenneth E
2014-01-18, 17:25
Rätta mig om jag har fel, men elmotor tåler väl rejält med fult innan den felar.

magnusvr
2014-01-18, 19:34
Borstlösa elmotorer kan köra under vatten om man verkligen vill, så det är inga problem. Problemet är väl elektroniken, men skyddar man den med kupol och plast osv, så kan man nog flyga i regn om man vill. Det är som någon sade ändå risk att vattnet hänger kvar och ger skador längre fram, om det får ligga kvar vattenpartiklar som gosar in sig i kretskortet efterhand.

Jag har kört min tric och Octo med FPV en blåsig dag. Det går, men det är inte skoj. Får ge full gas och vinkel åt ena hållet, och håller på att fara till nästa kommun åt andra hållet.

Det jag märkt på min APM är att den får "flippar" ibland om man kör när det är blåsigt. Dels behöver man ställa ner känsligheten på den, men värst av allt så vill den emellanåt kasta sig upp eller ner, höger eller vänster. Tror att vinden och de extra vibrationerna den medför, spelar spratt med sensorerna.
Jag flyger inte i blåst längre, kul att ha provat men lite för farligt. Kvittar hur bra pilot jag är om min APM-kontroller tycker att den åker upp och ner för en sekund.

Zallisen
2014-01-19, 01:45
Visst stabiliserar korten men det är ju ändå piloten själv som kontrollerar maskinen och visst kan man sjäklv styra mot vinden när det blåser? oftast bättre än vad kortet själv kan. Det verkar dock vara en jäkla skillnad på olika kort hur bra de hanterar vind. Kan i alla fall svära att mina quads med CC3D hanterar vind betydligt bättre än den med KK2.

Vad det gäller antalet propellrar så tror jag inte det är det som spelar så stor roll i vinden utan snarare massan, en större tyngre maskin påverkas nog inte lika hastigt av vinden oavsett om den har 3 eller 8 propellrar.

henke2
2014-01-19, 14:13
Halcon - jodå, visst är jag införstådd med att multikoptrar helt och hållet är beroende av elektronisk stabilisering för att kunna flyga men som du också säjer så kan nog en skicklig pilot dels ge en större marginal men eftersom man trots allt kan påverka "rodren" så vill jag nog tro att i utsatta lägen så kan det vara skillnad på om piloten är nybörjare eller erfaren. Men som sagt - mina erfarenheter av denna typ av farkost är ännu så länge relativt begränsade. De få jag "flugit" har dock inte flugit sig själv utan krävt pilotstyrning - om man inte bara skall hovra.
Roger

En bra pilot har väl enklare att bedöma om det är lämpligt att flyga om inte annat. Ett flygplan låter sig kastas runt medan en multikopter aktivt kompenseras. Blåser det fel så kan man mycket väl choka PID regulatorerna och då hjälper det bara att aldrig ha startat. Lite som om man kör i diket med bilen, var det halkans fel? :)

simonarvestrand
2014-01-19, 16:12
Ska man ha en multimaskin att flyga riktigt bra i vind så får man se till att den är inreglerad för att hantera den typen av belastning , jag har flugit multi i mycket hård vind, inga som helst problem men att flyga med samma inställningar en vindstilla dag känns inte alls lika trevligt .

att choka pid regulatorerna eller vad du nu säger förstår jag inte riktigt , skulle det vara så att man gör det så har man inte hårdvara anpassad för applikationen i min värld.
om jag nu förstår choka rätt?