handdator

Visa fullständig version : Ny inomhus pylon racer, team work



cmeijer
2014-01-19, 14:03
Hej alla flygare
på SMF forumet håller vi nu på att utveckla en inomhus racer för kul vänstersvängar i grupp!
liten intro och test flyg video

http://www.youtube.com/watch?v=EJdbbHPiKcw

Ni hittar tråden här just nu
http://www.svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=298151&page=&CurrentMainTopic=2&replypage=99

McRegor
2014-01-19, 15:23
Ja - det är helt klart Claes grundkonstruktion sen har vi modifierat lite. Jag har t ex skalat upp min lite från 48 cm till 53 cm spännvidd. Den väger 83 g startklar med landställ och en Turnigy 2S300-ack - trots flitig användning av UHU Por och kirurg-tejp...:)
Skulle nog skalat upp lite mera egentligen men nu testar jag med denna och hur det går att kriga mot "fullstora" EPP-inomhusare. Kan säga att den ser verkligen liten ut på bordet tillsammans med bl a min AP Extra 300 EPP. Jag har f n en 10 g HK-motor (tror att KV ligger på drygt 2000) med GWS-SF 7*3,5" och då matar jag in ungefär 30 ystra Watt.
Inget sidroder f n och det oroar mig en aning eftersom det normalt används flitigt under inomhusflyget.
Skall testas ikväll så vi får väl se om gubben hänger med (vilket är klart tveksamt).
Roger

henke2
2014-01-19, 15:52
Att flyga pylon inomhus handlar väl om att flyga så sakta som möjligt för att överleva alla varven. Hade inte en vanlig Meijer sukhoi med mindre roder funkat kanske bättre än någonting litet som blir stirrigt?

McRegor
2014-01-19, 15:55
Henka - jodå, vi kör med våra "fjolårs" EPP-inomhusare f n men det är alltid kul att testa nåt annat. Jag tror också egentligen att denna modell är lite för liten, i alla fall när man skall kriga med fullstora EPP-kärror, men den var ju rätt snabbt ihopkommen så det är värt ett försök.
Roger

cmeijer
2014-01-19, 16:12
Hej
pylon är kul, speciellt med en riktigt kurs stabil kärra.
Tanken med denna SMF racer är lång kurstabil kropp.
Snabb byggd, lagom stora roderytor, liten så den smiter i mellan eller runt när det blir trångt.
det är nog bra att börja med en vanlig platt vinge o stabbe, precis som Henke skriver så gäller det att ha kontroll och det räcker ju att vara först i mål :-) Max toppfart vinner nog inte racet !
Nu moddar jag "ritningen" lite efter helgens olika tester är sammanställda.
Sedan kör vi tävling i Skövde om en dryg månad :-)
2celler max 300 mah och GWS 6x3 propp är kanske bra riktlinjer för att få det hyfsat lika och säkert......

cmeijer
2014-01-20, 18:36
Hej flygare
här kommer länk till en ny moddad ritning/skiss på racern.

http://www.svensktmodellflyg.se/users/1257/pylonracer_mod2.pdf

Målet med dessa moddar är ökad livslängd :-)

henke2
2014-01-20, 21:28
Kanske använda AS3X som homologerad drivlina. Fördel är att det är lätta prylar, fint gyro och lika för alla :) Kanske tjurar nån över att det blir dyrt, men jag tror fördelen med gyro är enorm :) En kvaddad Beast 3D bör ju inte vara så dyr i inköp, sen anpassa storleken på pylonkärran för lämplig flygfart/egenskaper

cmeijer
2014-01-21, 17:44
Vist vore det en bra drivlina
jag har en som jag funderar på att flytta över till en racer.
som du säger, toppen med gyro, snabb motor och lätt.
hoppas några testar detta!

McRegor
2014-01-21, 18:43
Glöm för all del inte det jag nämnt några gånger nämligen att för att få acceptans och deltagare så måste inomhusflygarna ha kärror som det i alla fall hjälpligt går att flyga "pylon" med även om de kanske inte är de mest lämpliga. Och det som de allra flesta har är vanliga inomhus-EPP:are runt 80 cm spv. Så jag är rätt säker på att vi nog hamnar i den storleksklassen även om de som vill ha lite bättre högfartsegenskaper kanske bygger nåt lite mera anpassat men ändå i samma storleksklass.
Vi har hos oss trots allt flugit "inomhuspylon" varje vecka under inomhussäsongen under 2 säsonger nu så lite erfarenheter har vi samlat på oss. Och nyckeln till de överfulla heaten är att flygarna kan använda det man har sen tidigare - och då i regel fjolårets EPP-kärra med lite smärre modifieringar. Men om det kommer fram en väsentligt bättre anpassad kärra i samma storleksklass så kommer säkert en och annan att bygga den. Sen har vi i o f s inga andra begränsningar än 2-celler och max ca: 200 g så visst har det förekommit några enstaka mindre kärror men hittills har vi inte sett nån direkt fördel med de små.
Roger

cmeijer
2014-02-01, 21:08
Hej på er
nu hoppas jag några av er börjar bygga var sin racer, så vi kan köra lite vänstervarv i Skövde 1a helgen i mars.
nya veritionen i EPP har fungerat bra på testen, ska ni köra med 18-22g motor kan ni skala upp den ca 20-50% :-)
mycket kul utlovas ........

Pumpe
2014-02-02, 20:50
Vilken hårdhet av EPP är lämplig?

cmeijer
2014-02-02, 21:04
Hej
bra fråga!
det fungerar med det mesta, balken i vingen skall du dock inte hoppa över!
6mm depron fungerar också bra.
kör med lätt motor 8-12g i orginal storlek o skala upp 20-40% för 20g motor
Bus kul är det :-)

Ingenjören
2014-02-04, 11:27
Har aldrig testat inomhus pylon, men kan tänka mig att det är riktigt kul om man är ett gäng som kör samtidigt. Kul ide Claes :D

cmeijer
2014-02-04, 15:47
Kul att höra.
jag testar nu att öka spännvidden 1-2 dm i ving centrum/mitten. för att klara tyngre motor/ack vid behov.
ökar rot kordan spåret i kroppen några cm framåt, så ser det ännu bättre ut en innan.
test flyg på fredag kväll :-)
hoppas fler testar denna roliga racing form, man behöver inte vara snabbast, kul har man garanterat en då ;-)

cmeijer
2014-02-23, 12:43
Ny film och fler olika kärror !

http://www.youtube.com/watch?v=PVhPfCb6Zys&feature=youtube_gdata_player