handdator

Visa fullständig version : Vrid-pott i gas-spaken till Gimbal pitch?



beetle
2014-01-19, 20:57
Hej

Har börjat filma med en Hexa och skulle behöva nått tips på ett bra sätt att styra pitchen på gimbalet medans jag flyger. Eftersom gyrot har höjdhållning så känns det naturligt att välja gas-spaken. Har sett sändare med switch i spaken dock ej pott. Tips på lösningar mottages gärna! :)
/F

UndCon
2014-01-19, 21:43
För många år sedan var enspaks-radio inte ovanligt.

Då höll man radion vilandes på ena handen, pek och långfinger gick upp runt kanten och styrde gas,flaps mm
I spaken fanns en 3e pot i toppen som användes till sidoroder.


Frågan är varför det inte finns kvar idag när man kan tillverka mindre och bättre vridpotar...


En ny film jag sett som har 3pot-spak är Curtis som tillverkar Stingray 500

http://www.youtube.com/watch?v=TnGhEInTXYc
(3 minuter in i filmen)

Ålänning
2014-01-19, 22:19
Headtracking?

beetle
2014-01-20, 09:54
Hej

Har sett Curtis film..ser väll hemmabyggt ut?
Vad gäller headtracking så verkar det vara ett inbyggt lagg som inte är bra....har ingen erfarenhet dock, samt om jag vill titta på Coptern och tex filma nedåt så borde det bli struligt?
Hmmm....

/F

BaverFlyg
2014-01-20, 10:09
Jag har provat att sätta pitchen på min högra slider. Sen har jag lagt in en mix som jag aktiverar med switch som gör att jag byter plats på pitch och gas. Med andra ord, med mixen aktiverad sköter jag pitchen med gas-spaken och gasen ligger då på slidern.

Har bara provat det en flygning och det kändes ovant. Men med lite träning tror jag att det kan funka bra för mig.

FinnbyFraggel
2014-01-20, 10:30
Det beror väll på vad du har för radio?
Du borde som BaverFlyg säger kunna skapa en mix / funktion på en brytare som flyttar thr spaken till kanalen för gimbal pitch, kör du ER9x som mjukvara i radion är det väldigt enkelt att åstadkomma.
I den här mixen flyttas thr spaken över till kanal 7 så du vippar om THR brytaren.
CH03 +100%THR Switch(!THR)
......
CH07 +100%THR Switch(THR)

Kanal 3 blir -100% när du byter funktion men värdet går även att låsa men det kräver några rader till...

/JOnas

beetle
2014-01-20, 12:37
Hej

Oj...nu märks det att man är svag på det tekniska vad gäller sändare.
Får läsa på nått år till. Finns det nån sändare på markanden i dagsläget som kan erbjuda detta?
Hittade denna hos HAB: http://www.hab.se/graupner-spak-med--vrid-pot-p-2313-c-795.aspx
Undrar om man lär vara el-geni för att intallera denna?

/F

BaverFlyg
2014-01-20, 12:50
Jag har ingen erfarenhet att att modifiera sändare. Men spontant så känns det ju som att det bör vara ganska enkelt. Såvida Graupner-spaken passar din gimbal så är du väl hemma. Sladdarna förmodar jag det går att löda dit på vilken ingång som helst som stöder potens och du kan tänka dig att avvara.

FinnbyFraggel
2014-01-20, 12:51
Dels finns FrSky Taranis för strax under 2000:- och sen finns lågpris varianten från Turnigy med modellerna 9X och 9XR som kostar runt 500:-, det finns säkert några andra kopior också som jag säkert missat, i alla tre kan man installera ER9X och flytta och mixa din kanaler som du själv önskar.

/Jonas

beetle
2014-01-20, 16:25
Ok,
Har kollat lite på Taranisen...men läst och sett endel mardröms exemplar där det inte ens kablarna är lödda/fast satta ordentligt.
Man kan ju iof skruva isär dom och kontroller men det känns ju lite si så där?
Har ni nån bra film/länk till hur det kan gå till att byta spak.
/F

pernstig
2014-01-20, 17:58
[QUOTE=BaverFlyg;337184]Jag har provat att sätta pitchen på min högra slider. Sen har jag lagt in en mix som jag aktiverar med switch som gör att jag byter plats på pitch och gas. Med andra ord, med mixen aktiverad sköter jag pitchen med gas-spaken och gasen ligger då på slidern....

QUOTE]
Intressant idé men jag tycker det verkar lite riskabelt om man inte alltid är bergsäker på vilken som är throttel. Men jag är ju 60+
:scared:

beetle
2014-01-22, 13:16
Håller med dig pernstig, alldeles för mycket switchar som det redan är.... kan kanske håller man på med fel hobby:)
Jag forskar vidare med pott i spaken. Får jag till det så skriver jag nån rad om det.

/F