handdator

Visa fullständig version : Space Walker ett nytt byggprojekt



LIP
2014-01-20, 18:07
Hoppar nu på ett nytt byggprojekt.
Den här gången fuskar jag lite ;) , utgångsmaterialet är en välritad ritning konstruerad av Dennis Tapsfield.

Skalan är 1:3.43 viket resulterar i en spännvidd av 2311mm.

Kommer förmodligen inte att kunna hålla mig till ritningen utan det blir säkert egna lösningar både här och där.

Är också i valet och kvalet om det skall bli elmotor eller förbränningsmotor, men det problemet tar jag längre fram.

Har i alla fall börjat limma ihop till kroppssidorna.
43236

43235

43237

Om det blir med elmotor är det här ett alternativt färgschema.

43238

Snickarjävel´n
2014-01-20, 19:24
*Prenumererad*

Thomas
2014-01-20, 20:04
Vilken skönhet!!
Ska följas noga!

LIP
2014-01-23, 22:56
Har nu börjat med att montera ihop kroppen. Den här gången valde jag att skruva fast plåtbyggvinklar direkt på ritningen för att få stöd till kroppsidorna.

43319 43320

Måste skarva balsan till undersidan av kroppen, jag tejpar ihop flaken på en sida med vanlig packtejp, men det måste vara den transparenta, för den bruna lämnar gärna limrester när man skall ta bort tejpen.

Viker sedan flaken och applicerar lim i skarven och lägger sedan flaket på bordet med tejpsidan neråt och lägger vikter längs skarven.
43316 43317 43318

Har limmat in balsa på undersidan av kroppen, notera att fiberriktningen på balsan har jag limmat in tvärs kroppen, kroppen blir mycket vridstyv då. Här har jag gått ifrån ritningen då konstruktören tycker att fiberriktningen skall vara längs med kroppen.

43322

Har fräst ut förstärkning för vinginfästningen, men här har jag gått ifrån ritningen då jag skall göra en specialfastlåsning av vingen.

43321

Har också fräst ut ryggspanten till bakkroppen och limmat dom på plats.

43323

Ålänning
2014-01-24, 16:35
Ännu ett bygge. =) Kul! Klart roligare bygga en kopia på nåt flyg som finns i verkligheten. Plan 2 med nåt sånt projekt är att det finns en chans att man får nåt för flyget när man tröttnat om man säljer till de som äger fullsize-flyget. :-D Varje modell man bygger så blir man bättre och kommer på nån förbättring man för över till nästa bygge. Stött på nåt sånt till denna?

LIP
2014-01-24, 20:28
Ännu ett bygge. =) Kul! Klart roligare bygga en kopia på nåt flyg som finns i verkligheten. Plan 2 med nåt sånt projekt är att det finns en chans att man får nåt för flyget när man tröttnat om man säljer till de som äger fullsize-flyget. :-D Varje modell man bygger så blir man bättre och kommer på nån förbättring man för över till nästa bygge. Stött på nåt sånt till denna?




Håller för det mesta på med ritningsbyggen och det finns alltid något man vill ändra/ förbättra.

Just nu håller jag på att rita upp och förnya konstruktionen för motorfäste som sedan skall fräsas ut, det blir lite ändringar i konstruktionen, men det kommer säkert bilder på det senare.

Skall också bygga en centrallåsning för vingarna, idén fick jag när jag såg hur man låste fast förarhytten på en skogsmaskin.

Thomas
2014-01-24, 22:11
Skall också bygga en centrallåsning för vingarna, idén fick jag när jag såg hur man låste fast förarhytten på en skogsmaskin.

Den vill man se!!

LIP
2014-01-24, 22:49
Den vill man se!!

Lovar att visa lösningen när den är klar.

LIP
2014-01-27, 15:32
Har fräst ut detaljer till motorfäste inkluderat brandskott och utrymme för tank och acke.

43415

Här har jag provmonterat så att det passar före limning.

43413 43414

Här har jag limmat in vingsadel/vingfäste, har tillverkat en passbit där själva vingstålslåset skall sitta, för att kunna mäta in rätt anfallsvinket. Med hjälp av longerongen som är efter nollinjen använder jag en smygvinkel för att få till rätt anfallsvinkel.

43411 43412

LIP
2014-02-01, 17:44
Jag lovade att visa hur det fungerar med att kunna fixera vingarna med ett centrallås och här kommer min idé.

Här är de detaljer som tillverkats för att det skall fungera.
Första bilden visar detaljerna som är de tänkta vingstålen tillverkat av duralplåt 4mm, hylsa tillverkat av 4mm plywood och rödbok som är limmad mellan plywoodbitarna så att det blir en hylsa och hålet är anpassad till vingstålet. Där ligger också detaljerna för själva låset.

43534

De halva hålen i vingstålen är för själva låsningen och man skjuter in vingstålen i hylsan så att de halva hålen parar ihop sig med hålet i hylsan.

43542 43535

Låsmekanismen är svarvad ur nylon och som du ser är "axelstumpen" nedfräst till halva diametern.

43536

Här är låsmekanismen monterad i hylsan och fixerad på baksidan med en bricka och skruv.
När låsmekanismen är i det här läget, med den gula knoppen nedåt så är hylsan öppen rakt igenom.

43540

Nu kan man skjuta in vingstålen så långt det går och vrider låsmekanismen så att den gula knoppen pekar uppåt och då sitter vingstålen fast. :applouse:
43541

Snickarjävel´n
2014-02-01, 20:04
Lasse, fruktansvärt fiffigt. Man kan inte annat bli än imponerad :icon_pidu:

Thomas
2014-02-01, 20:27
Lyyysande, Sickan!!
Sånt hade man (inte) kommit på själv...

LIP
2014-02-03, 19:49
Thomas

Lyyysande, Sickan!!
Sånt hade man (inte) kommit på själv...





Nja, inte jag heller om inte jag hade sett motsvarande idé när jag servade en skogstraktor för sådär 22 år sedan.

Har limmat in hylsan för vinginfästningen samt rödbok för landställfästen. Det visade sig att skalastället till Super Cub passade precis och därför konstruerade jag om landställsfästet. Har även limmat kroppssprygel för vingsadeln.

Nästa moment blir att limma/ribba framdelen på kroppsöverdelen.


43583 43584 43585

Thomas
2014-02-03, 20:50
Härliga bilder!!
Då är det bara resten kvar?? *pust!*

hjalleo
2014-02-07, 19:24
Thomas

Lyyysande, Sickan!!
Sånt hade man (inte) kommit på själv...





Nja, inte jag heller om inte jag hade sett motsvarande idé när jag servade en skogstraktor för sådär 22 år sedan.

Har limmat in hylsan för vinginfästningen samt rödbok för landställfästen. Det visade sig att skalastället till Super Cub passade precis och därför konstruerade jag om landställsfästet. Har även limmat kroppssprygel för vingsadeln.

Nästa moment blir att limma/ribba framdelen på kroppsöverdelen.


43583 43584 43585

Hej Lasse!

Att få se en modell som är så välbyggd där varenda liten balsabit passar in är en lisa för själen.:applouse: Jag måste erkänna att jag är oerhört svag för modeller i just det här stadiet. Jag kan nästan tycka att det är synd och skam att dölja något så vacker och välbyggt bakom en klädsel. Men, men det flyger ju bättre då...

Mvh Olov

Sweeper
2014-02-09, 17:35
En Spacewalker...en av mina favoritkärror. Det här bygget skall följas! :)


Göran

LIP
2014-02-10, 17:49
Hej Lasse!

Att få se en modell som är så välbyggd där varenda liten balsabit passar in är en lisa för själen. Jag måste erkänna att jag är oerhört svag för modeller i just det här stadiet. Jag kan nästan tycka att det är synd och skam att dölja något så vacker och välbyggt bakom en klädsel. Men, men det flyger ju bättre då...

Mvh Olov


Men det är så att själva bygget av en modell är minst lika roligt som att flyga dom.
__________________________________________________ _________________________________________

En Spacewalker...en av mina favoritkärror. Det här bygget skall följas!


Göran

Kul att du tycker så, det här blir min andra version av denna modell byggd efter samma ritning/konstruktör.
Min första byggde jag 1989 och var väldigt nöjd med den, hade då en Laser 90 som motor som jag hade ett tändsystem till.
Förställningen av tändpunkten sköttes mekaniskt ihopkopplat med gasreglaget. Det funkade riktigt bra.

Nu funderar jag på en ASP 80 4-takt men med ett elektroniskt tändsystem där förställningen sker automatiskt med varvtalet på motorn.
__________________________________________________ ____________________________________________

En liten uppdatering där jag ribblimmat överdelen av främre delen av kroppen och tagit ur för sittbrunnen.
Har också provmonterat landstället.

43728 43729 43730 43727

Thomas
2014-02-10, 19:45
Tjusigt värre!!

LIP
2014-03-01, 20:33
En liten uppdatering.
Jag har limmat ihop stabbe, fena med tillhörande roder och förberett detaljerna för klädsel.

44115 44116 44117

44118 44118

Thomas
2014-03-01, 21:35
Väldans platt kropp på bil #1 och #2!
Resten av bilderna ser väldigt lätt ut...

LIP
2014-03-01, 22:36
Väldans platt kropp på bil #1 och #2!
Resten av bilderna ser väldigt lätt ut...

Är i alla fall rejäla landställ :thumbup:

senmathal
2014-03-05, 06:52
Vad tjusigt Lasse. Kul med med egna lösningar som vinglåsningen. Såg att du både har haft och nu funderar på elektroniskt tändsystem. Vad upplever du för fördelar med att konvertera glöd till tändsystem?

/Mats

LIP
2014-03-05, 14:34
Senmathal, tack för kommentaren.

Grejen är att jag fortfarande kör på metanol.
Min upplevelse är att jag tycker att motorn går mjukare och tystare, men som sagt det är min upplevelse.
Har endast kört med tändsystem på min OS 160 twin och med 18*10 propeller varvar den 8700 varv/min vilket jag tror är mer än med glödstift.

Tändningen blir ju styrd då man använder tändsystem.
Jag har tidigare använt mig av ombordglöd, det är dessutom billigare om man köper ett tändsystem än med ombordglöd.

Jag tror dessutom att det skall gå att utesluta nitro men det har jag inte provat än.

Pekkala
2014-03-05, 15:05
Senmathal, tack för kommentaren.

Grejen är att jag fortfarande kör på metanol.
Min upplevelse är att jag tycker att motorn går mjukare och tystare, men som sagt det är min upplevelse.
Har endast kört med tändsystem på min OS 160 twin och med 18*10 propeller varvar den 8700 varv/min vilket jag tror är mer än med glödstift.

Tändningen blir ju styrd då man använder tändsystem.
Jag har tidigare använt mig av ombordglöd, det är dessutom billigare om man köper ett tändsystem än med ombordglöd.

Jag tror dessutom att det skall gå att utesluta nitro men det har jag inte provat än.

Men visst kör väl du på 18/6 propeller! eller?

LIP
2014-03-05, 15:44
Men visst kör väl du på 18/6 propeller! eller?

Var tvungen att gå och kolla, javisst var det 18x6 propeller, det är tur att det är nån som håller koll på mig.

senmathal
2014-03-06, 19:13
Frågar då jag inte riktigt kan bestämma mig för vilken motor jag ska sätt i min Klemm 35. Det jag har emot förbräningsmotorer är väl dels startutrustningen men främst deras benägenhet att stanna när det är som mest opassande. Till exempel efter en lågsniff på tomgång med säker terränglandning som följd. Kanske blir det lite säkrare med tändsystem. Jag har en ASP 61 FS i provbänk med tändsystem och bensin i tanken. En nackdel med bensin är att nålarna blir så otroligt känslig p.g.a. av den lägre förbrukningen. Kanske ska testa med metanol istället. Ljudet från en fyrtaktare skulle onekligen sitta fint.

/Mats

LIP
2014-03-06, 21:24
Frågar då jag inte riktigt kan bestämma mig för vilken motor jag ska sätt i min Klemm 35. Det jag har emot förbräningsmotorer är väl dels startutrustningen men främst deras benägenhet att stanna när det är som mest opassande. Till exempel efter en lågsniff på tomgång med säker terränglandning som följd. Kanske blir det lite säkrare med tändsystem. Jag har en ASP 61 FS i provbänk med tändsystem och bensin i tanken. En nackdel med bensin är att nålarna blir så otroligt känslig p.g.a. av den lägre förbrukningen. Kanske ska testa med metanol istället. Ljudet från en fyrtaktare skulle onekligen sitta fint.

/Mats

Risken för att glödstiftet släcks beroende på att tomgången har för fet bränslejustering är ju helt klart lägre och skulle bränslet vara för snålt så har motorn lite mer tid på sig att suga bränsle så länge som den snurrar, har du glödstift så slocknar det ganska omgående.

Att köra en metanolmotor på bensin tror jag egentligen inte så mycket på, man bör då förändra/höja kompressionen för att behålla samma effekt och helst byta till en mindre förgasare för att det skall bli enklare att justera.

Det här har Kjell/kjni testat en hel del med men jag tycker inte det är värt besväret.

Men tändsystem tycker jag är toppen så här långt som jag har testat det.

LIP
2014-03-25, 13:35
Händer inte mycket på grund av andra uppdrag, men en uppgradering i alla fall.

Har monterat motorfästet, för att stötstången till förgasaren inte skall hindras av bränsletanken fick jag göra en specialare till trotteln.
44653 44654 44655

Förberedelser för att tillverka en motorhuv, jag har tillverkat mallar av "HÅRD" kartong för att få ut profilen till motorkåpan och limmat fast med smältlim. 44656 44657 44658
Har fyll "hålrummen mellan mallarna med polyuretanskum, så nu är det bara att slipa...spackla...slipa...spackla...osv. attach=config]44659[/attach] 44660 44661

[

LIP
2014-03-31, 08:32
Lusten att börja med vingarna tog helt plötsligt överhand ;) vilket resulterade i att jag plockade fram utrustningen för att skära ut vingkärnor till modellen, (här går jag ifrån ritningen igen).

Första bilden visar styrprogrammet för skärmaskinen och att det pågår en provskärning i några skrotbitar.

Vingen programmeras med skränkning och avdrag för plankningstjockleken, (1,5mm).

Sista bilden visar det färdiga resultatet.

44754 44755 44756

44757 44758

LIP
2014-04-11, 18:52
Nu har jag slipat spacklat slipat spacklat....... nu är jag less på det. Plastar endera dagen.

44928 44929 44930

44931 44932

Thomas
2014-04-11, 21:22
Nu har jag slipat spacklat slipat spacklat....... nu är jag less på det. Plastar endera dagen.





Känner igen dilemmat...
Blir det en formgjutning, eller en 'förlorad' plugg??

LIP
2014-04-11, 21:50
När det bara skall gjutas en kåpa gör jag förlorad form. Efterslipningen går så pass fort att jag tycker inte det är värt besväret att lägga ner så mycket mer tid som det skulle ta att göra en "riktig" gjutform.

Thomas
2014-04-11, 22:38
Jo, det är nog det enklaste i det här sammanhanget.
Fin väv, några lager, så blir det inte så mycket spacklande...

Åsså "Sweepers" favorit: Hagmans sprutspackel!

LIP
2014-04-11, 23:13
Det är precis så jag gör.

LIP
2014-04-27, 06:43
Kan inte påstå att det här bygget går speciellt fort, men jag kan i alla fall göra en liten uppdatering.

Har nu gjutit motorhuven, nu skall det bara få härda färdigt innan jag bryter lös huven från den enkla gjutformen.

45186 45187 45188

Thomas
2014-04-27, 12:55
nu skall det bara få härda färdigt innan jag bryter lös huven från den enkla gjutformen.




Najs!!
Och... "det går lika bra med aceton"!

LIP
2014-04-27, 13:24
Najs!!
Och... "det går lika bra med aceton"!

Tyvärr så går det inte med aceton då pluggen är gjord av polyuretanskum. Aceton biter inte på det skummet, den pallar också för polyester om någon skulle komma på idén att använda det.

Fördelen med polyuretanskum är att det är mycket mer lättarbetat än vad frigolit och styrofoam är.

Thomas
2014-04-27, 13:41
Ajfan!
Våld & Vilja då??

LIP
2014-04-27, 17:44
Ajfan!
Våld & Vilja då??

Det hoppas jag inte, jag har heltejpat pluggen med förpackningstejp så det borde släppa relativt lätt.

LIP
2014-04-27, 21:17
Har brutit överdelen till motorkåpan från formen. Började med att klippa ut en remsor ur en plastflaska för att kunna sticka/pressa mellan kåpan och formen. Kolla på bilderna så ser du att remsan är instucken så att det kommer luft mellan kåpan och formen. Det blir lite petande fram och tillbaka så att kåpan släpper från formen.

45205 45206 45207 45208

Här syns överdelen på kåpan när den är lös men ej renkapad.

45209 45210

45211

Underdelen får bli morgondagens jobb.

LIP
2014-05-27, 21:24
Som sagt, det går långsamt men jag har ett företag på orten som behöver min hjälp emellanåt.
Har i alla fall tillverkat de delar som behövs för att montera ett tändsystem.
Har tillverkat ett sensorfäste och en ring med magnet. Har även gjort klart motorkåpa, den är provisoriskt monterat.

45737 45738 45740 45741 45739

LIP
2014-08-20, 22:36
Har smugit igång tråden igen. Måste passa på när regnet öser ner.

47189 47190 4719147192 47193 47194

Har limmat på plywood med pu-lim på "vingstålen". Tanken är att det skall bli bättre vidhäftning när jag limmar in vingstålen i vingkärnan som är av frigolit.

senmathal
2014-08-24, 19:16
Hej Lasse!

Ser att du har utökat diametern på medbringaren. Har det fler orsaker än att fästet för givaren ska passa bättre? Funderar på om det kan påverka funktionen på tändsystemet på ett positivt sätt.

/Mats

LIP
2014-08-24, 22:43
Det är enbart för det skall passa fästet för givaren bättre, känns också inget vidare att borra in magneten i medbringaren, det finns inte material riktigt heller för att det skall bli bra.

Givaren har jag fastmonterad och ringen som magneten är monterad i är justerbar på medbringaren.

Att det skulle påverka tändsystemet positivt tror jag inte eftersom gnistan kommer när magneten "lämnar" givaren.

senmathal
2014-08-30, 10:02
Det är enbart för det skall passa fästet för givaren bättre, känns också inget vidare att borra in magneten i medbringaren, det finns inte material riktigt heller för att det skall bli bra.

Givaren har jag fastmonterad och ringen som magneten är monterad i är justerbar på medbringaren.

Att det skulle påverka tändsystemet positivt tror jag inte eftersom gnistan kommer när magneten "lämnar" givaren.


Ok! På min ASP 61 borrade jag faktiskt in magneten i medbringaren. Vet inte om det är helt optimalt men det fungerar. Däremot har jag inte lyckats komma på något bra sätt att fästa givaren. Just nu sitter den med ett buntband men det är ingenting lösningen jag vill ha om motorn hamnar i en modell.

/Mats

LIP
2014-08-30, 11:00
Ok! På min ASP 61 borrade jag faktiskt in magneten i medbringaren. Vet inte om det är helt optimalt men det fungerar. Däremot har jag inte lyckats komma på något bra sätt att fästa givaren. Just nu sitter den med ett buntband men det är ingenting lösningen jag vill ha om motorn hamnar i en modell.

/Mats

Med det system jag har tillverkat är det Inga problem med att fästa givaren. Men man bör då ha tillgång till svarv och fräs.

senmathal
2014-08-30, 14:57
Din lösning såg väldigt proffsig ut. Tyvärr saknas en del maskiner i mitt hobbyrum än så länge men jag får klura på en lösning som går att lita på.


/Mats

LIP
2014-09-04, 21:50
Har gjort vinginfästningsdelarna klar för fastlimning I vingarna.

Vingarna har jag plankat med balsa, (strykjärn och vitlim så klart).

Har också limmat bakkant, capstrips och de delar som skall bli skevroder.

Tillverkade också en borr och en borrguide för att kunna borra upp hål för sugrör som jag tanker dra servokabel i.

Just nu så sitter jag I Åkersberga så det tar några dar innan jag är hemma igen, då skall jag gillra up vingarna mot kroppen så att jag kan limma in vingfästet I vinghalvorna.