handdator

Visa fullständig version : Hållbart enkelt FPV-flyg?



Ålänning
2014-01-20, 22:59
Vad finns det för flyg lämpliga för FPV-flygning endast?
Lättfluget och hållbart. Ska gå att limma och tejpa på fältet.
Vill ej se propellern. Vill ha FPV-flygtid och skoj!
Jag vill kunna slänga in flyget i bilen, komma till platsen (inte
nödvändigtvis ett RC-fält för landning på bana), plocka ur
bilen, montera flyget (om man måste), på med sändaren,
i med acken, på med fatsharksen och FLYYYGA!

Och vad behövs för ESC och motor samt propeller?
Vill ej ha twin. Vill ha ork att klättra snabbt, inte nödvändigtvis högt.
Busflyg gärna eftersom träd och sånt är roligt flyga mellan. =)

Har:
- 3S 2200 (180 gram)
- Fatshark 600 linjers kamera (15 gram)
- Mottagare (10 gram full-range)
- Servon (micro-storlek max, ca 18 gram/st ska ju räcka hur bra som helst)
- Videosändare (40-50 gram + spironet)

UndCon
2014-01-21, 08:14
En liten vinge för busflyg i närområdet typ caipirinha

http://team-blacksheep.com/products/prod:tbscaipirinha

Eller en Bixler 1 med lite bättre motor

http://www.undcon.com/parts-list/bixler-parts/

Bixlern får rum monterad o klar i baksätet på min bil - stoppar bara i ett batteri och kastar iväg planet.



Jag har en SwiftII (vinge) som har ungefär samma storlek som TBS - håller på att bygga om den igen...för bus-FPV...

simonarvestrand
2014-01-21, 08:26
en bixler 1 med 2200 kv motor funkar kanon. bra stig i den och går att leka lite med, dock inga snabba rollar eller liknande men ändå helt ok maskin.
ska man flyga lite hårdare så är lite extra kolfiber i vingarna att föredra.

Vid 111km/h klarar inte höjd och skev att hålla emot längre , det kan vara bra att veta ( Fråga mig inte hur jag vet :) )

Ålänning
2014-01-21, 21:36
Caipirinha'n vekar va lite GoPro-specialbyggd?

Bixler 1'an verkar ju vara en vanlig modell för detta.

Multiplex Easystar med skev är väl lite gammal idag?

Hur är det med Bormatec Q? Nån som testat?
http://bormatec.com/index.php?option=com_content&view=article&id=85&Itemid=61&lang=de
Knappast passlig för mina ackar iofs...

Nån annan som säljer Bixler förutom HK?

Fler flyg?

Kanske man inte ska ha vinge om man vill flyga stabilt och lugnt med busig twist, jämfört med fort som det blir med en vinge? Har inte vingar tendensen att vicka på gir?

Ålänning
2014-01-21, 22:50
Väntas nu.... Bixler 1.1 och Bixler 2?
Skillnaderna?

simonarvestrand
2014-01-22, 06:21
Väntas nu.... Bixler 1.1 och Bixler 2?
Skillnaderna?

Bixler2 har klaffar något större vingspann annan motor MEN mycket vekare material går sönder otroligt lätt.

Skickats med min Texas TI99 4A

Boopidoo
2014-01-22, 13:01
Glöm inte RVJET! ;)

De absolut flesta flygningarna gör jag spontant utan något fält i närheten.

simonarvestrand
2014-01-22, 13:16
rvjetten är ju helt klart trevlig , men jag har iallafall för liten bil för att alltid ha den ihopmonterad och flygfärdig

Boopidoo
2014-01-22, 14:25
Ihopmonterad? Det tar väl bara maximalt ngn minut att sätta ihop vingarna? Min är alltid i delar, har precis installerat TinyXLR-kontakter i vingarna så nu är det bara att trycka ihop, tuta och köra. :)

Kenneth E
2014-01-22, 14:38
Jag tycker också om att ha en modell flygfärdig i bilen är ett måste. Då orkar man ta den där korta turen med ett snabbt stopp. Där tyckte jag TBS Caip. (har fortfarande inte lärt mig namnet) var överlägsen mot andra modeller jag provat. Men större flyg brukar flyga bättre, så för mer allvarligare stunder passar andra bättre.
Ken

Ålänning
2014-01-22, 20:57
Jag vill ju inte köpa nya ackar utan använda mina 12st 3S 2200. =)
Vad ska Caipirinha'n ha för ack?
Svårt val detta... en vinge skulle ju vara lite kul faktist...
Kanske man skulle skippa:
Flyg + servon + minikamera + videosändare + ack + ESC + motor + prop
och ersätta med
Flyg + servon + minikamera + videosändare + ack + ESC + motor + prop + Gopro!

neu
2014-01-22, 21:10
Caip ska ha 2cell 3300mah med TBS setup men om du ska köra 3cell (blir en annan motor) så är 2200 perfekt.

Kenneth E
2014-01-22, 21:12
Rekommenderat batteri är 2s3300, fast jag vet att flera har bytat upp sig till 3S2200 med mindre prop då natuligtvis.
Ken

simonarvestrand
2014-01-22, 21:53
Ihopmonterad? Det tar väl bara maximalt ngn minut att sätta ihop vingarna? Min är alltid i delar, har precis installerat TinyXLR-kontakter i vingarna så nu är det bara att trycka ihop, tuta och köra. :)

bixlern är i luften fortare :)
dock lite mer fart i rvjetten :)

Ålänning
2014-01-22, 22:22
Och ingen som provat Bormatec Q? Iofs ska den ha mindre ack, men ändå nyfiken. Har en Bormatec Maja.

Jag som var ute efter en "mindre" enkel kärra som är lättlagad och ger mycket flygtid när som helst. :-D
Dvs RC-flyg med kamera och videosändare, helst inte ens två ackar, men det kanske är ett måste?

Det kommer ju spåra ur det här med... haha!

Egentligen... det är kul flyga FPV, men gör man coola flygningar så vill man ju spara filmen. Hm hm.

Vad landar en Bixler 1 på för pris när själva RC-flyget är klart utan ack och video-paket?
Och detsamma med Caiprinihavemfankompådetnamnet?

Ålänning
2014-01-22, 22:51
En sak till, vill ju inte ha ett flyg som vobblar och viftar och har sig så man blir sjösjuk när man FPVar. =)
Kanske man kan sätta på ett gyro? Om man ändå ska filma med GoPro...
Hur är det med landningar och GoPro-kameran på de olika alternativen? Repad lins per landning?

McRegor
2014-01-22, 23:12
Caiprinihavemfankompådetnamnet från EU-handlare - http://www.rcnoordshop.nl/c-2046091/caipirinha-epp/
Setup kan du säkert plocka ihop nåt som passare dina ackar. Detta är tydligen motorn som levereras i deras paket - http://www.multicopter.gr/mt-series-motor-parts/motors/mt2206132000-165-detail
... en 24 g outrunner med KV på 2000 som tål att belastas med upp till 13 A. Sen verkar det ju vara rätt standardbetonade komponenter f ö - alltså 2 st 9 g servon Och ett 12 A fartreglage. Men skall du köra 3S i st f 2S så bör du nog har lite lägre KV på motorn om du inte vill minska proppstorleken - vilket kanske är onödigt.
Bixler hittar du väl t ex på Hobbyking Europe.
Roger

Kenneth E
2014-01-22, 23:22
Jag kan bara referera till caip. Som jag gjorde flera hundra tals flygningar med , inga problem med landningarna inte en repa på linsen en enda gång samt att modellen tåler allt om man sätter ihopa den rätt. Jag använde mig av DOSD med tilläg av 3 axligt gyro för stabil flygning
Ken


QUOTE=Ålänning;337477]En sak till, vill ju inte ha ett flyg som vobblar och viftar och har sig så man blir sjösjuk när man FPVar. =)
Kanske man kan sätta på ett gyro? Om man ändå ska filma med GoPro...
Hur är det med landningar och GoPro-kameran på de olika alternativen? Repad lins per landning?[/QUOTE]

Boopidoo
2014-01-23, 15:25
bixlern är i luften fortare :)
dock lite mer fart i rvjetten :)
Det är nog individuellt. Jag är mycket snabbare i luften med min RVJET än vad jag någonsin var med min Easystar. Bägge hade vingar som behövde monteras, när jag tänker på det är det ju exakt lika många delar som monteras men vad jag kommer ihåg var det struligt med Easystaren. Vilken som är snabbast beror nog på hur man har byggt modellerna men det kan ju rimligtvis inte skilja många sekunder då det är exakt samma moment som ska göras innan start.

@Ålänning
Kolla lite filmer gjorde med Cap innan du köper den. Och utgår då inte från TBS kraftfullt redigerade filmer. En hel del tycker att den vaggar för mycket efter kraftiga svängar, ett problem som är vanligt på flygande vingar men extra tydligt på Cap. Men eftersom den består av EPP är den ju mycket hållbar så den lär nog inte gå sönder i första taget.

Om man nu tittar på mindre vingar (dvs ej RVJET mfl) så skulle jag hellre gjort som FMkit och köpt ett par mycket billiga Skyfunvingar, limmat ihop och installerat med ett minimalt FPV-kit. Det är svårt att komma billigare undan än det. Jag har själv två par dylika vingar som jag inte har hunnit bygga något av än men de tar ju inte så mycket plats på hyllan. :)

Vingar är generellt mycket mer hållbara än mer konventionella modeller men det varierar ju givetvis en hel del.

Kenneth E
2014-01-23, 15:31
Eller varför inte bygga något eget av depron och tejp, då kan man välja storlek och design själv.
Ken

Boopidoo
2014-01-23, 16:09
Jomenvisst, definitivt! Jag säljer ju min gamla trotjänare (Ugglan) för ingenting just nu. :)

Behöver endast betala ett rabatterat pris för fartreglage och motor.

Har man lite depron hemma kan man ju enkelt bygga den själv också, tar kanske en halv-kväll.

simonarvestrand
2014-01-23, 16:58
Det är nog individuellt. Jag är mycket snabbare i luften med min RVJET än vad jag någonsin var med min Easystar. Bägge hade vingar som behövde monteras, när jag tänker på det är det ju exakt lika många delar som monteras men vad jag kommer ihåg var det struligt med Easystaren. Vilken som är snabbast beror nog på hur man har byggt modellerna men det kan ju rimligtvis inte skilja många sekunder då det är exakt samma moment som ska göras innan start.

@Ålänning
Kolla lite filmer gjorde med Cap innan du köper den. Och utgår då inte från TBS kraftfullt redigerade filmer. En hel del tycker att den vaggar för mycket efter kraftiga svängar, ett problem som är vanligt på flygande vingar men extra tydligt på Cap. Men eftersom den består av EPP är den ju mycket hållbar så den lär nog inte gå sönder i första taget.

Om man nu tittar på mindre vingar (dvs ej RVJET mfl) så skulle jag hellre gjort som FMkit och köpt ett par mycket billiga Skyfunvingar, limmat ihop och installerat med ett minimalt FPV-kit. Det är svårt att komma billigare undan än det. Jag har själv två par dylika vingar som jag inte har hunnit bygga något av än men de tar ju inte så mycket plats på hyllan. :)

Vingar är generellt mycket mer hållbara än mer konventionella modeller men det varierar ju givetvis en hel del.

Jag kör med limmade vingar på bixlar så det enda man gör äer att trycka i accen och starta

Boopidoo
2014-01-23, 17:29
Aha, då blir den nog för stor för min bil. Jag fick i alla fall inte plats (bekvämt) med en EZ*. ;)

simonarvestrand
2014-01-23, 18:46
Aha, då blir den nog för stor för min bil. Jag fick i alla fall inte plats (bekvämt) med en EZ*. ;)

Går det i min fabia så borde det gå :)

Ålänning
2014-01-23, 22:43
Hm, blir ju inte klokare på alla idéer hit och dit. :-D

Dessa går bort:
- Bormatec Q skippar jag, för små ackar, för liten, för yvig.
- Depronhembygge skippar jag, mina egenbyggda vingar har inte alls betett sig som jag vill. =)
- Bixler 2 skippar jag, den va ju så skör och det finns en 1a som är bättre
- Multiplex Easystar va vanlig förr så den tilltalar mig inte.

Följande återstår:
- Caipirinha, gillar inte det där vaggande, vem vill se såna filmer... gyro i så fall och nu snackar vi början till påplockad
- Bixler 1 (eller om den heter 1.1) ful som stryk men gör väl sitt. hur är det med nosen, är den i vägen?
- RVJet, ser cool ut och verkar stabil, men den är ju inte mycket mindre än Bormatec Maja, jag som va ute efter litet enkelt.

Hm. Vad har ni mer för vinklingar och givande tips? =)
Finns det ingen mellansize-vinge? Alltså nåt mellan Caipirinha'n på 850mm och RVJet på 1950mm?
Vinge lockar för att de är enklare byggda, Bixlern för att den är "självstabil" jämfört med en vinge.

McRegor
2014-01-23, 22:48
Har inte Hobbyking flera vingar ? Har för mig att jag sett flera varianter men har ingen aning hur bra eller dåliga dom är.
Roger

neu
2014-01-23, 22:50
RVjet är för stor för att bara ha liggandes i bilen(caip kan man alltid ha med sig för den tar inte mycket plats). Har både en rvjet och en caip.

Ålänning
2014-01-23, 23:11
RVJet låter lite stor jo, ser lite stor ut, har redan denna: http://forum.motorportalen.net/download/file.php?id=8686

Har sett lite filmer och man blir ju galen se på alla filmer med Caipen där den "skakar på huvet" titt som tätt.
Och så såg jag på Bixler-filmer samt lite andra. Jösses va det vickas och skakar och vinglar osv. Är folk nervösa i fingerspetsarna eller har de skippat expo eller hoppat över grunderna med att inte ha glapp och kärv i stag, roderhorn etc? Samt vad använder folk för servon? Lågupplösta 20-cents HobbyKing-servon?

Caip verkar liten jo. 85cm är inte mycket. Blir det verkligen bra med en GoPro och 3S 2200 samt minikamera och gyro på en sådan? Vill nog trots allt ha en FPV-kärra med GoPro-kamera, har gjort många filmer så man är ju skadad där och ska filma allt. =)

Det finns många FPV-kärror där ute, men vill inte köpa nåt otestat kort denna gång.

Gärna en någorlunda snabb kärra också, de jag flugit med FPV hittills har bara glidit fram.

Flög MPX TwinStar II förut med FPV, vid ca 10:00 o framåt är det jag som flyger så som jag vill!
http://www.youtube.com/watch?v=A3OvSEvGqdc
Denna Twinstar gick vidare.

Samt Bormatec Majan (vid 8:30 flyger inte jag, men då är det sol iaf och det är inte slomo):
http://www.youtube.com/watch?v=4BHjHI54uio

Gillar flyga långsamt, men det finns ju Majan för.

PinDuke
2014-01-24, 07:55
Bixler 1.1 eller en Phantom Wing borde passa dina önskemål ganska bra.
1 st 3S 2200 i Bixlern och 2 st 3S 2200 i Phantom.

simonarvestrand
2014-01-24, 09:05
Hm, blir ju inte klokare på alla idéer hit och dit. :-D

Finns det ingen mellansize-vinge? Alltså nåt mellan Caipirinha'n på 850mm och RVJet på 1950mm?
Vinge lockar för att de är enklare byggda, Bixlern för att den är "självstabil" jämfört med en vinge.

En rvjet utan den extra vingexpansionen blir ju typ mitt mellan, kommer inte riktigt ihåg men typ 1400 ?
Boppi kan bekräfta vingspannet

Boopidoo
2014-01-24, 11:10
RVJET flyger som bäst (enligt mig) med det sk korta vingen och har då 155cm spännvidd. Det tar max en minut att montera vingarna och när de är lösa tar inte RVJETen särskilt mycket plats, inte mycket mer plats än en Caipirinha. Men RVJETen är ju knappast en liten och enkel modell. Och den är ju inte billig, särskilt om man inte behöver PnT-nosen.

Phantom har exakt samma spännvidd som en RVJET med den korta vingen och vad jag vet är den inte demonterbar så den tar i så fall mer plats. Min RVJET ligger demonterad i en påse när den är i bilen. Den jobbigaste delen är det långa kolfiberröret som är 1m långt. Jag har dock funderat på att ha delbara segment som sitter fastlimmade i vingdelarna för att slippa det "långa" röret samt ha färre lösa delar.

En liten modell kommer alltid att vara lite vinglig om det inte är helt still i luften. En större, och tyngre, modell ger mer stabilitet men kan vara större om den inte är delbar. En liten modell är dock oftast betydligt billigare, inte bara modellen utan även motor, fartreglage, servon och batterier etc

PS: Ni får ursäkta om jag alltid pratar om RVJET, jag är definitivt partisk. :)

PS2: Jo, Simon, i min Z3 är det inte helt enkelt att få plats med en hoplimmad Bixler. Tror att din Fabia har mångdubbelt med förvaringsutrymme i jämförelse. :)

simonarvestrand
2014-01-24, 11:28
PS2: Jo, Simon, i min Z3 är det inte helt enkelt att få plats med en hoplimmad Bixler. Tror att din Fabia har mångdubbelt med förvaringsutrymme i jämförelse. :)

Sen måste man ju få plats med något så det inte syns att man kör z3 skulle skämmas så mycket :)

Jag är inte partiskt även om jag träffat både kajaken och Boppi så jag kan säga vad jag vill :)

Jag föredrar rvjetten med långa vingen helt klart , den är väldigt stabil i luften inget ormande som andra mindre vingar
den gör som man säger, men det jag egentligen skulle säga är att rvjet och bixler är knappt jämförbara
det är två helt olika farkoster med helt skiljda egenskaper , visst rvjetten går att flyga rätt långsamt men en bixler eller annan kopia går i princip segla omkring med , har gjort flighter med bixlern på ca halvtimmen och inte ens tömt accen eftersom jag knappt använt motorn, det tror jag inte är möjligt med en rvjet eller liknande.

så det handlar mest om vad man vill uppnå, anledningen att jag skaffade en rvjet ( förutom tjat om den från en viss kajak ) var för att jag vill ha något som gick flyga fort med och ändå stabilt och då anser jag att det är mest maskin med minst jobb att montera.

Sen är nästa del , hur erfaren man är.
även om rvjetten inte är svårflugen så är bixler helt klart mycket enklare att både starta,flyga och landa, en vinge har tendensen att glida sjukt bra, missade fältet dom första 3 landningarna för att jag inte fick ner farten tillräckligt, skulle inte rekomendera en rvjet till en nybörjare,

Kenneth E
2014-01-24, 11:42
http://www.youtube.com/watch?v=LydMhiJj0ZE

Så här blir TBS Caip en blåsig dag.
Parkera, på med glasögonen och koppla ihop kontakten kasta iväg.
Ken

Boopidoo
2014-01-24, 15:45
Sen måste man ju få plats med något så det inte syns att man kör z3 skulle skämmas så mycket :)

Jag är inte partiskt även om jag träffat både kajaken och Boppi så jag kan säga vad jag vill :)

Jag föredrar rvjetten med långa vingen helt klart , den är väldigt stabil i luften inget ormande som andra mindre vingar
den gör som man säger, men det jag egentligen skulle säga är att rvjet och bixler är knappt jämförbara
det är två helt olika farkoster med helt skiljda egenskaper , visst rvjetten går att flyga rätt långsamt men en bixler eller annan kopia går i princip segla omkring med , har gjort flighter med bixlern på ca halvtimmen och inte ens tömt accen eftersom jag knappt använt motorn, det tror jag inte är möjligt med en rvjet eller liknande.

så det handlar mest om vad man vill uppnå, anledningen att jag skaffade en rvjet ( förutom tjat om den från en viss kajak ) var för att jag vill ha något som gick flyga fort med och ändå stabilt och då anser jag att det är mest maskin med minst jobb att montera.

Sen är nästa del , hur erfaren man är.
även om rvjetten inte är svårflugen så är bixler helt klart mycket enklare att både starta,flyga och landa, en vinge har tendensen att glida sjukt bra, missade fältet dom första 3 landningarna för att jag inte fick ner farten tillräckligt, skulle inte rekomendera en rvjet till en nybörjare,
:) Jag flyger rätt lätt upp till 45min med RVJETen utan att släppa på gasen. 3S8Ah-batteri under planflykt (8-12A) blir 40-60min minus det som försvinner vid start och stigning. Och visst kan man segla, flög faktiskt termik i somras och det var den korta vingen! :)

Men visst är en EZ*/Bixler etc otroligt mycket enklare att starta och landa. Det är mer energieffektiv i förhållande till tid, dvs den drar mindre per tidsenhet under planflykt (W) även om RVJETen troligtvis tillryggalägger längre sträcka (Wh/km).

simonarvestrand
2014-01-24, 17:11
:) Jag flyger rätt lätt upp till 45min med RVJETen utan att släppa på gasen. 3S8Ah-batteri under planflykt (8-12A) blir 40-60min minus det som försvinner vid start och stigning. Och visst kan man segla, flög faktiskt termik i somras och det var den korta vingen! :)

Men visst är en EZ*/Bixler etc otroligt mycket enklare att starta och landa. Det är mer energieffektiv i förhållande till tid, dvs den drar mindre per tidsenhet under planflykt (W) även om RVJETen troligtvis tillryggalägger längre sträcka (Wh/km).

Du har ju fjollmotor i din eller ? :)

jag kör med halva batteristorleken, har faktiskt inte kollat hur lång flygtid jag har , har inte så många kompletta flygningar med den, eventuellt blir det test i helgen :)

Boopidoo
2014-01-24, 17:19
Fjollmotor, tja kanske det. Den är ju på ca 700W (12V*58 max) med fulladdat 3S även om jag tror att RVJET power pack motorn är ännu starkare. Antal W som krävs för planflykt borde egentligen vara ungefär det samma.

Lösningen är att inte alltid hålla full gas. ;)

neu
2014-01-24, 17:26
Kör du med Pnt nosen på din rvjet när du kör med 8ah? Får knappt till tp med 2st 2200mah 3cell så långt bak det går(Gopro 3 med Pnt). Får väl få tummarna ur ... och fixa till min rvjet så man kan få en flygning där jag kommer längre än 10m.

simonarvestrand
2014-01-24, 17:37
Fjollmotor, tja kanske det. Den är ju på ca 700W (12V*58 max) med fulladdat 3S även om jag tror att RVJET power pack motorn är ännu starkare. Antal W som krävs för planflykt borde egentligen vara ungefär det samma.

Lösningen är att inte alltid hålla full gas. ;)

jag har powerpacken tycker den verkar dra en hel del.
har inte kört så mycket på fullgas , den klarade ju bara 35 meter på fullgas sen ramlar motorn ur :)

Ålänning
2014-01-24, 17:54
RVJet låter onekligen bäst ... men den känns nog som lite för stor, dyr, ack-krävande, osv... som Bormatec Majan som redan står här, blir lite som att skaffa sig ett till avancerat flyg, men i annan form, dvs vinge. Har redan en RVJET-dome med pan-tilt. Och redan med en sån i nosen på en RVJET har den gått förbi mitt krav på nåt enkelt... =) Såå... om jag väljer nån mindre enklare vinge nu och vill ha nåt större, då blir det säkert en sådan, eller en X8. Men då ska Majan bort först, har ingen nytt av den i så fall. 155 cm låter ju som ett "max lagom" dock. Synd att nosen ska ha en dome-kluns.

Phantom... den var ny i listan. Får väl kika lite på den med. Finns det nån rättvis film där ute nånstans? Setup? Storlek?

Bixlern låter ju bäst för mina ackar och flyger snällt osv... Men ännu ett flyg, tänker jag när jag ser den... inte så snabb? Vad klarar en sån för hastighet? Vill ju kunna flyga fortare än Twinstar. Maja är extremt långsam.

Nog skulle ju Carpen vara den som lockar mest, men de där vimsiga egenskaperna stretar mitt klick-finger... någon testat med gyro om det hjälper?

Vill ju fortfarande ha nåt som är lättlagat, lätt att slänga in i bilen, vara något som inte kräver en landningsbana, handstartas, bära en gopro. En välbyggd vinge skulle locka mer än ännu ett RC-flyg. Är inne på flyg nr 61 och vingar... 2. :-D

Verkar vara så att ju större desto stabilare, dah. Men om ett flyg flyger dåligt fast det är vindstilla eller noll turbulens, så är det ju lite dåligt val...

Jag kom ju på att jag även har ett gäng nya 4S GensAce 2200-ackar 30C, men de får nog passa bäst till en quad jag har, för 4S verkar bli stora flyg och det vill jag inte ha nu. Är det inte så?

Jag har ju även en binge 2S 5000 också!!! Glömt bort dem... Men som sagt, de är stora -> större flyg?

Är nog 3S 2200 som gäller för detta kommande FPV-flyg. :-)

Hur är flygegenskaperna med en vinge när man FPVar? De har ju inte sidoroder. Hur är de ovan att flyga med fullspätta VS lugn fart VS glidflykt?

Vill kunna göra korta filmsekvenser utan skak och vobbel och vingel när man flyger planflykt med bibehållen throttle.

Har vingarna ketchup-effekter eller segdragning av nåt?

Vingars stallegenskaper?

Boopidoo
2014-01-24, 18:46
@neu
Jag har inte en tung gopro i nosen. :)

@Ålänningen
Äh, om den är bäst är ju upp till var och en. Den är enligt mig en mycket bra kompromiss. Bara för att en PnT följer med så behöver ju ju inte använda den. Det följer ju med en EPO-nos också. Kanske kan lyckas sälja den överblivna PnT? De få som jag har sett vara till salu har sålts mycket snabbt. :)

Det går att flyga den på 3S2200 också. Antingen parallellkoppla så att du får 4400 eller 6600. Det är många som flyger med 4S också.

Ålänning
2014-01-24, 19:15
Det jag sett på filmer och sånt så är RVJET snabb och stabil. Det är bara storleken som talar lite emot mig samt att det bara spårar ur om man skaffar en större rejäl grej. :-D

PnT är tänkt vara på Majan.

Jaså EPO-nos, då va det ju annat... hm hm.

Kan ju iofs testa Caipen med gyro och 3S 2200, kanske blir bra. Annars får man ta nästa steg.

Exempel: Nu ringde ju nån nyss och fråga "har du nåt flygbart med GoPro? Vi ska köra diverse dårbilar och annat på isen i morrn." Så nu laddar jag ackar och tar med två st multikoptrar (en med gimbal och en stum). Saknar ju det enkla flyget!!! Majan är ju en hel industri och behöver landningsbana. Vill bara svara "japp" och slänga grejerna i bilen och fara och sen kunna få till bra klipp.

Kenneth E
2014-01-24, 19:29
Tillslut kompletterade ja DOSD med fy30a och det blev tråkigt stabilt.

Boopidoo
2014-01-24, 19:39
Det hjälper inte med gyro eftersom vaggningen fram och tillbaka är en aerodynamisk effekt som påverkar runt en axel (giraxeln) som rodren inte verkar, de verkar kring roll- samt tippaxeln. En stor fena med sidroder skulle kanske hjälpa till men det får ju inte riktigt plats.

Det är det inducerade motståndet som orsakar vaggandet. Detta lider även segelflygplan av men där kan man ju använda sidroder för att motverka effekten.

Ålänning
2014-01-24, 23:15
Boop.. du har så rätt, jag kom på tidigare ikväll när jag såg på en film att sidoroder saknades... =)

Om dom där uppstickande gula fenorna på vingspetsarna (winglets?) har rätt vinkel och form så ska ju det inducerade motståndet minimeras. Hur sitter dom fast på Caparainanen? Är det 6 grader dom brukar vara från flygkroppskordan (alltså inte att de lutar ut, utan är vridna ut/in)? Tänk om ena är 3 grader och andra 6 grader, vad händer då när flyget (tänk slomo och tänk på winglets'ens attackvinkel) girar vääänster hööger vääänster högger... kan det va nåt sånt? Tänk toe in och toe out på bilar, 4wd rc-bilar tex. Toe-in på en MT kan göra att den välter i sväng åt samma håll som toe-in. Kanske skulle monteras luftbromsar på vingspetsarna om winglets måste vara där och de inte gör bra ifrån sig?

PinDuke
2014-01-25, 08:33
Phantom... den var ny i listan. Får väl kika lite på den med. Finns det nån rättvis film där ute nånstans?

Kolla på BMSWEB kanal på YouTube, han har några flyg och setup filmer på den.

Timtimtim
2014-01-25, 10:09
Påhittiga: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__38072__HobbyKing_Go_Discover_FPV_Plane_EPO_1600m m_PNF_.html

Boopidoo
2014-01-26, 16:09
Hmm, ja, en hel del nya revolutionerande idéer... eller inte. :)

PnT-lösningen lämnar en hel del övrigt att önska. Tror personligen att den suger och att det troligtvis alltid kommer att vara massor med reflektioner och distortion etc. De har placerat kameran alldeles för långt bak för att undvika detta.

De har försökt kopiera lite former etc men lyckats missförstå syftet, ex solskyddet för gopro som på många sätt liknar vårt men som, pga deras placering, är i stort sett värdelös.

simonarvestrand
2014-01-26, 16:13
när man såg bilderna från deras dome ser man verkligen skillnad mot rvjetten, i rvjetten kollar man inte in i en plastvägg på sidorna och har inte upplevt nån reflektion liknande denna .


Håller just nu på att redigerar en liten easystar film som gjordes igår för att visa hur en easystar/bixler eller annan kopia kan bete sig med en 2200kv motor.

Boopidoo
2014-01-26, 16:19
Det satt nog faktiskt en 2200kv i min EZ* när jag tänker efter... men den var ganska svag.

Jag håller ju på att försöka sälja min Ugglan (apropå hållbart flyg :)) men det verkar som om ingen är sugen på den, inte kostigt då den är svår att skicka med post. Så det blir nog så att jag dumpar elektroniken och monterar en Scorpion kv3595 och fläskar på med 4S! :D

Kenneth E
2014-01-26, 16:26
Har du en bild på din Uggla skicka en bild via PM till mig, behöver en FPV maskin omg.
Ken


Det satt nog faktiskt en 2200kv i min EZ* när jag tänker efter... men den var ganska svag.

Jag håller ju på att försöka sälja min Ugglan (apropå hållbart flyg :)) men det verkar som om ingen är sugen på den, inte kostigt då den är svår att skicka med post. Så det blir nog så att jag dumpar elektroniken och monterar en Scorpion kv3595 och fläskar på med 4S! :D

simonarvestrand
2014-01-26, 17:21
Har tydligen fått till nån skum inställning i redigeringsprogrammet så borde kvalitet och bildstorlek blir fel.
sen att jag fryser som en gris och skrattar samtidigt som jag filmar hjälper ju inte direkt :)


http://www.youtube.com/watch?v=kG_mwyxTdVY

PinDuke
2014-01-27, 07:50
Har tydligen fått till nån skum inställning i redigeringsprogrammet så borde kvalitet och bildstorlek blir fel.
sen att jag fryser som en gris och skrattar samtidigt som jag filmar hjälper ju inte direkt :)

Ja det blir ingen guldbagge nominering på den filmen, men den fyller i alla fall sitt syfte och visar att det går att få lite power i en Bixler/Easystar också :applouse:

Ålänning
2014-02-02, 20:24
Nån som testat TBS's andra vingar?
TBS Zephyr http://team-blacksheep.com/products/prod:tbszephyr
TBS Zephyr Lite http://team-blacksheep.com/products/product:8
TBS ZII Wing http://team-blacksheep.com/products/product:87

Boopidoo
2014-02-02, 20:39
Alla vingarna är Ritewings och TBS tar i min mening väl mycket i påslag för rätt lite. Om man vill ha dessa vingar så skulle jag rekommendera att handla direkt från Ritewing istället. Det är en hel del arbete men det är det även om man köper TBS svindyra paket.

Ingenjören
2014-02-03, 15:01
Hejsan, jag skulle rekomendera en Easystar 2, vilket jag själv kör med. Har köpt till en extra huv så jag kan byta mellan vanlig Easystar och FPV. Den har gått i backen ett antal ggr och det är fortfarande hel.

Ålänning
2014-02-03, 15:13
Ritewing, oki! Visste ej.

Så varför vill man ha en vinge egentligen? Vill man ha en sån om man kraschar mycket? Eller är det för att de är snabba och enklare att bygga för den late? =)

Kenneth E
2014-02-03, 15:27
Fördel:
För enkelhetens skull, roliga att flyga, endast två servon.
Ken

Boopidoo
2014-02-03, 16:03
Hejsan, jag skulle rekomendera en Easystar 2, vilket jag själv kör med. Har köpt till en extra huv så jag kan byta mellan vanlig Easystar och FPV. Den har gått i backen ett antal ggr och det är fortfarande hel.
Ja, den kan vara en bra instegsmodell. Jag rekommenderar också Multiplex framför HK:s Bixler... har på sistone ledsnat på HK:s brist på nya idéer. ;)


Fördel:
För enkelhetens skull, roliga att flyga, endast två servon.
Ken
+1 http://www.rcflyg.se/forum/images/smilies/smile.png

Ålänning
2014-02-03, 19:57
Instegsmodell... hur ska jag tolka det? Jag har flugit sedan 2007 med ett drös olika flyg, men bara med 2 st skräpvingar. De FPV-kärror jag flugit har jag startat och landat med goggles på. Haft en Multiplex Twinstar II med FPV och det var ett bra material jopp. Så om Easystar 2 är bättre än Bixler 1(.1) så är det bästa alternativet för mig, om jag inte ska ha vinge. =)

Ska jag ha vinge, så har ni ju lite points... nackdelar med vinge då? Är det bara vobblande/ormandet? Om det är vindstilla och man flyger med samma throttle utan att röra rodrena, då ska den väl inte orma sig? Andra nackdelar? Vad gör TBS med sin Caip tex om man inte ska se på de filmerna om man söker efter ormandet? Finns dom nånstans som svarta? Är svarta skörare? Svarta blir kanske mjukare i solen?

RVJETen verkar helt klart mest lockade, om jag inte redan hade Majan, samt att RVJET kräver lite hävare grejer och det hela har mitt i allt tagits upp på en annan nivå än jag tänkte mig från början... =) Meeen.. ändå.... vad är max total flygvikt på RVJETen? Vad väger den flygklar med ack utan extra lull-lull?

Ålänning
2014-02-03, 20:01
Denna film är ju inte så ormig med Caipen? Helt OK för mig. Jag brukar vara hård med att få bort glapp och kärv mellan servo och roder. Hatar glapp och sånt. Så det blir nog bra servon med, tex Hitec MG-servon har jag vart nöjd med. Dessutom expo och vana att flyga mjuukt ... så dom där pilot-rycken borde jag slippa =) "säger jag nu... haha"... ;-)
http://www.youtube.com/watch?v=5__EyWpeljM

Ålänning
2014-02-03, 20:05
Kan det va så att de som får det där Caip-ormandet får det för att motorn är lite felvinklad eller för att de flyger med max-gas och nåt inte är rakt/rätt, som tex wingletsen? Sett lite filmer och de som flyger snällt så flyger stabilt och de som flyger full spätta ormar sig mer. Kan det va en teori? Har nån testat fästa wingletsen på annat sätt?

Kenneth E
2014-02-03, 21:06
Jsg gjorde egna winglets i olika storlekar och design, men det som gjorde bäst nytta var att fixera wingletsen med CA direkt mot vingen. Vid bra väder yawade inte vingen alls.
Att lära sig använda rätt wingleys vid olika väder förhållanden är en fördel för stabilflygning, tror mig ha gjort 800 flygningar med min caip och lärt mig dess fördelar och svagheter.

Tror inte det finns en design som täcker alla förhållanden utan måsre justeras efter dess förhållanden.
Ken

Boopidoo
2014-02-03, 21:41
Jag menade inget riktat mot dig avseende instegsmodell, jag menade bara att det är en bra instegsmodell generellt. Det är ingen slump att EZ* samt diverse kopior fungerar mycket bra för FPV. Det som dessa modeller saknar är dock lastkapacitet.

TBS har ett hemligt vapen som heter "redigering". Trots det tycker jag att både Zephyr och särskilt Caipirinha är rätt så ormiga. Detta är dock något som de flesta vingar dras med då de saknar fena och sidroder. Det går visserligen enkelt att modifiera fenorna med sidroder på RVJETen men de har inte det från början.

Maxvikt som jag vet att någon kaststartat RVJET med är ca 4kg.

Ålänning
2014-02-04, 10:22
Finns det någon annan vinge i hållbart material än Caipen som inte har denna stora ormande effekt då? Som inte är så mycket större eller "krångligare"? Finns en massa vingar där ute, men tänkte på nån som har erfarenhet av nån bra enkel som orkar med en GoPro utan att bete sig för nedlastad. Bara undrar, men lutar mot en liten Caip... var finns dom att få tag på, förutom från TBS?

UndCon
2014-02-04, 10:35
RCTech.se

http://www.rctech.se/index.php?route=product/product&product_id=121

Boopidoo
2014-02-04, 10:35
Du kommer nog inte ifrån den där effekten är jag rädd. Det finns inte många vingar som är så små och som i förväg är anpassade för gopro men du kan väl snegla på Ritewings mini-Zephyr. Det är samma vinge utan (TBS påslag) men då inte heller specialanpassad för gopro.
https://www.google.se/search?q=mini+zephyr&client=firefox-a&hs=Bhy&rls=org.mozilla:sv-SE:official&channel=fflb&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=5LPwUtHOGKi54wSS2IC4Cw&ved=0CEEQsAQ&biw=1314&bih=788

Minst lika bra funktionsmässigt blir det nog om man bygger en enligt fmkits princip. Han köper Skyfun-vingar som är extremt billiga från Hobbyking. Sedan använder han lite "för" långa kolfiberstavar och bygger en plattform i mitten där han placerar flygelekroniken. Jag har faktiskt ett par vingset liggandes hemma som det dock ännu inte blivit något av. Sedan är det nog upp till var och en hur man bygger i mitten men hans egen lösning är faktiskt rätt så ruggad och smart om än inte särskilt vacker. :)
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__15320__skyfun_replacement_wing_set.html

43591

Men om du bestämt måste ha en vinge som är mindre än en meter i spännvidd och specialbyggd för gopro så har du nog redan bestämt dig för en Caipirinha. ;)

Boopidoo
2014-02-04, 10:48
Jag har tänkt bygga en liknande vinge som fmkit men med kanske bara 10cm mellanrum i mitten och inte en gopro utan vanlig flygkamera bara för busflygning mellan träd och dylikt. :)

Ålänning
2014-02-04, 11:04
Meningen från början var ju att skaffa en liten enkel vinge och lägga på endast min FatShark 600TVL 15g kamera och video-Tx, men tillika vill jag kunna filma med något mer snabbflygande, fast det bara är nåt litet att slänga i bilen. En Caip kan ju va nåt verkar det som, och stör jag mig på nåt ormande när jag filmar med GoPro, då får Caipen duga som FPV-vinge endast och så får man väl snegla på tex RVJET som GoPro-filmar-vinge med lite fart. Får se Caipirinhan som en instegsvinge, gillar jag det, så kan det ju barka vidare. :-D

Om jag använder ett skev-gyro så ska ju den där gir-ormningen gå att redigera bort, så det ska väl lösa sig.

fmkit-vingen va lite udda lösning, ingen fena?

Hur funkar Caipirinhan utan winglets/fena?

Ålänning
2014-02-04, 11:09
RCTech.se

http://www.rctech.se/index.php?route=product/product&product_id=121

Mhmm... så hur va det.... jag har 3S 2200-ackar och med dem så behöver jag bara mindre propeller men samma motor och ESC? Förslag på gyro, eller duger ett vanligt Futaba gy401 för skev?

Boopidoo
2014-02-04, 11:50
Gyro på skeven hjälper inte till då skev endast korrigerar i roll-led och störningen/ormningen sker i gir-led.

Ålänning
2014-02-04, 12:06
Har sett flera filmer där det rollas hit o dit utan orsak, tänkte på att få bort sånt. Flyga stabilt ska jag ju klara av utan att darra på fingrarna. =) Störningen i gir-led får man leva med jo, eller iaf förbättra, så gott det går... har sett flertalet stabila filmer med Caipen också så det finns hopp, om man nu måste köra stab i redigeringsprogrammet. Hur det är att FPVa och hur RAW-filmen blir, det är ju nåt som flera har kommit över, så det kan ju inte vara skitjobbigt, bara smått störande... eller nåt... ger det en chans. RCTech va kvicka på svara!

Ni som flyger med nämnda vingar i tråden, mixar ni skev och höjd mot gasen? Så blev jag tvungen att göra på min Mini Combat Wing.

Kenneth E
2014-02-04, 12:37
Min körde på autopilot, DOSD skötte allt, men inga mixningar använder jag.
Ken

simonarvestrand
2014-02-04, 12:51
inga mixningar i rvjetten.

Boopidoo
2014-02-04, 14:33
En till sak att beakta är att störningar etc märks mindre i vidvinkel. Så om man flyger mha gopro kommer det att märkas mindre än med normal CCTV-camera med 2.8-3.6mm optik.

neu
2014-02-04, 17:32
Jag kör helt utan gyro och allt vad det heter. För att caip ska flyga stabilt så måste det vara vindstilla eller så när som det går.

0-2m/s i denna videon och ändå lite tail wagging


https://www.youtube.com/watch?v=3ZdY0fbFYs4

Min caip är mycket tung vet inte om det hjälper eller skapar mer tail wag.

Lite tips http://beta.ivc.no/wiki/index.php/TBS_Caipirinha

Har set många på FPVlab som har bränt stock motorn med 3 cell även om dom kör mindre prop (ingen källa på det men sök lite i caip tråden på FPVlab)

Ålänning
2014-02-04, 19:34
neu, hur sitter dina winglets fast? Kör du med fullgas? Mer vikt... ingen aning... men hur är det med viktbalansen höger-vänster? Neu, din flygning... det rör sig i alla plan... =) Men jopp, man ser ormandet i gir-planet.

Kanske man kan köra med GoPro liveview för FPV så slipper man lite mer lindrigt undan...

neu
2014-02-04, 19:58
Dom är skruvade och det är zephyr style. Nästan allt är runt 50% gas eller så. Vet att den är tyngre på höger sida för där sitter en GPS(till ezosd) på vingspetsen och mottagare och ezosd längre in men det bör inte påverka tail wag.

Ålänning
2014-02-04, 20:58
Har nån provat Caipirinhan utan winglets eller testat flyttat dem längre bak?
Eller försökt sig på nån form av toe-in/-out som på bilar...

Kenneth E
2014-02-04, 21:18
Höre du Ålänning, nu är snart våra idéer slut och erfarenhet lika så. Nu får du nog skaffa dig en kärra och ge oss lite input så vi kan dra nytta av alla dina idéer.
Ken


Har nån provat Caipirinhan utan winglets eller testat flyttat dem längre bak?
Eller försökt sig på nån form av toe-in/-out som på bilar...

Ålänning
2014-02-04, 22:33
Haha!!! ;-) Ja men hörru, jag håller på kämpar med KÖP-knappen med RCtech, men får se hur den firman klarar momsfritt, bor ju på Åland, juh! Jäkligt bra service där i alla fall. Kanske är nån av er här i tråden? ;-)

Det där med ormandet... jag kan ju helt klart förstå att den ormar sig, med winglets. Om man tänker lite aerodynamiskt (gått en kurs inför cert så hoppeligen har man snappat upp nåt) så är det ju rätt givet att de ormar sig... men vete sjutton hur man får bort det med enkla medel. Skulle det funka om wingletsen var vinklade inåt i framkant, typ "toe-in" om man snackar bil. Då vill de streta och "ploga" så att vingen pressas att gå rakt, kan iofs påverka hur den flyger. Är vingen helsymmetrisk? Nå, ska bli kul få hem en och testa lite. Och hur funkar slipstream när det är skjutande propeller?!

Kenneth E
2014-02-04, 22:58
Köp-knapp är bra för humöret, man liksom blir barn på nytt.

Skall bli roligt att följa ditt projekt vad det nu blir för modell och hur du kommer lösa dina ev. problem.
Ken

Ålänning
2014-02-04, 23:16
Jo köp-knappar är roliga. :-D

Egentligen borde jag göra en massa annat klart... för nu är det Caipirinha som gäller och så är det två andra projekt på väg... en Cessna 172 (kit) och en bogserbåt (kit den med)... och så finns det några projekt på kö (3 metanolhelis, 1 bensinheli och 3 bensinflyg och en UAV-kärra). Phust! Men fick iaf en FPV-tricopter klar i går och en Giles 202 bensin klar idag! ;-) Samt moddat en GoPro-DJI-quad idag så den också är flygklar (som hoppeligen ska göras till komplett Naza-FPV-GoPro-paket som ska säljas till en som filmar motorsport). Börjar bli i panik, snart vår och vill ha allt flygklart. Iiiiik! Nu zzz...

Kenneth E
2014-02-05, 08:04
Jag känner igen det mönstret med köplust, själv skall jag i dagarna kasta ett släp fyllt med modeller på tippen, det är mitt tredje släp jagkör. Har insett att det blir ett stress moment att ha för många projekt.
lycka tillmed caip.
Ken

Ålänning
2014-02-05, 18:56
Huh? Kastar du grejer? Vad är det du kastar? Jag gjorde iofs nåt liknande för inte så länge sedan. Flyg och vingar jag aldrig kommer laga... ligger dom kvar i förrådet så "kan" dom kanske lagas nån gång... men jag hade en bättre plan! ;-) Jag finfördelar dem!!! Sen kan man f-n inte göra nåt åt högen!!!

http://forum.motorportalen.net/download/file.php?id=9435

Vad gäller Caipirinhan... det lööööser sig! Woho! ;-) Så bara jag vet vad jag ska ha för nåt så är den på väg.
Vinge + TBS-motorn som ska klara 3S + nån ESC!? + nån propeller?! + TBS Core + 25A-sensor-nånting... mer?

Ålänning
2014-02-05, 22:46
Hur uttalar man Caipirinha egentligen? Kaipirinja? Capricciosa? Vändakappaneftervinden? Kaipiraiya? Döh... Måste ju kunna säga nåt när nån frågar vad man har ... "Det är en TBS Caipmummela..."

neu
2014-02-05, 23:14
Den är döpt efter drinken så fråga en bartender ;) https://sv.wikipedia.org/wiki/Caipirinha

UndCon
2014-02-06, 00:03
Som gammal bartender så kan jag tillägga att det är gott också ;)

Kenneth E
2014-02-06, 09:38
Jag minns inte!

Ålänning
2014-02-06, 18:56
Nu är Kaipirinjan (så sa en drinkgalen kollega att det uttalas) beställd. :-D Det blev
- TBS Caipirinha
- TBS Core
- TBS BL motor
- 25A Current Sensor
- RCTimer 20A OPTO ESC Simon K
- Nån propeller

En början. =)

Till på det blir det
- 2 st Hitec HS-65MG-servon
- 3S 2200mAh 30C GensAce-ackar eller om jag nu måste skaffa 2S 3300... får se
- Futaba R617FS-mottagare
- Immersion eller om det var FatShark 5.8GHz jag hade med FatShark-svamparna (som säkert skapar aerodynamisk kaos)
- GoPro Hero 1 till att börja med, passar den inte alls så får jag väl skaffa en GoPro Hero 3 Black Edition
- FatShark 600TVL 15 grams FPV-kamera (eller om jag gör live viewn från GoPro'n...
- Har jag missat nåt? Den lär väl väga över 1kg med min tur, fast grejerna skulle väga runt 700 gram totalt var för sig. :-D

Sen är det väl bara att flyga och konstatera att jag antagligen lyckas få absolut vansinnigaste gir-vobblandet som registreratas och så lyckas jag knappast få ner vingen hel till marken pga nåt dumt magnetiskt skitväderfenomen och så kan jag inte säga hur jag tänkte lösa vobblingarna.

neu
2014-02-06, 19:10
Opto esc? Då måste du ju ha ett bec som blir extra vikt.

Ålänning
2014-02-06, 19:43
Opto esc? Då måste du ju ha ett bec som blir extra vikt.
Är det inte det den där underbara TBS Core'n ska ta hand om? Som dessutom har lite andra funktioner... väger 6,6 gram.
http://www.rctech.se/index.php?route=product/product&product_id=122

neu
2014-02-06, 19:53
nope den ger bara ström till vtx och kamera. Tycker även att ett 20A esc är lite väl overkill. Hade jag byggt en till så hade jag byggt den så lät som det bara går för dom verkar flyga bra mycket bättre och inte stalla lika hemskt som min gör.

Boopidoo
2014-02-06, 20:23
Coren är smidig men rätt så elak avseende RFI.

Ålänning
2014-02-06, 20:51
nope den ger bara ström till vtx och kamera. Tycker även att ett 20A esc är lite väl overkill. Hade jag byggt en till så hade jag byggt den så lät som det bara går för dom verkar flyga bra mycket bättre och inte stalla lika hemskt som min gör.
"It supplies a selectable 5V or 12V to video transmitter and camera regardless of input voltage (2S to 10S)." samt "Constant 5V @ max. 2A, 12V @ max. 600mA (individually, not in combination!)"
Nog ska väl servona och mottagaren funka på 5V när man ändå kör allt på samma ack? Min FPV-kamera drivs på 5V.

Jag frågade ju tidigare vad man skulle ha för ESC o sånt, men ingen sade nåt så jag överlämnade det åt RCTech att bestämma eftersom jag själv inte visste. :-) What are forum for...

20A OPTOn väger 22 gram och det finns säkert lättare grejer (med BEC så väger dom nästan det dubbla om man ser på 20A på tex HobbyKing, men skulle man ta ett 18A eller säkert klenare ESC...). Men att köpa alla delar från olika företag runt om i världen är inte direkt nåt jag brukar orka gilla... =) Men säkert kan man förbättra i efterhand eftersom jag inte visste före jag beställde... Kommer köra 3S och det funkar iaf på ESCen.

Jag får väl välja kablage som blir lättare... dessutom är mina ackar 20 gram lättare än 2S 3300. Vi får sii! =)

Stallar din Caip? Pga för hög vikt? Fel CG? Roll CG OK? Flyger för långsamt? Eller drar du på gasen för snabbt när du flyger långsamt och vill dra iväg? Intressant iaf!

Vad hamnar dom på för vikt med olika setup?

Var får man föresten tag på den där video-out-kabeln från expansionsporten på en GoPro?

Ålänning
2014-02-06, 21:00
Coren är smidig men rätt så elak avseende RFI.
Ja men det är ju skitbra! Haha, då får man väl försöka få bort sånt också då. ;-) Kommer ju lära sig en massa med detta.
Skärma av med alutejp eller vad gäller då? Stör det video-signalen (5.8GHz) eller inkommande RC-signal (2.4GHz) eller allt som rör sig analogt i kablarna? Nu igen så undrar jag varför inte servo-kablar osv är skärmade utan är raka rätt av. Får väl tvinna dem som jag ofta gör... eller använda sådana kablar. Dessutom så måste man ju kolla så man inte får jordslingor, det är dumt ha såna om man inte vill ha störningar...

Föresten är det BEC i ESCen som kommer med vingen... jag nämnde fel ESC. =) Nån 3DR... Blir byggtråd på hemmaforumet och sen ska det testas i samband med att det ska göras filmer av nån variant.

Men som sagts tidigare i en undran... 2-axligt gyro eller nåt som skulle funka till vingen? (vet att jag är bra på att lägga vikt på allt jag har som flyger... suck)

Xebra
2014-02-06, 21:00
Du har ett PM

neu
2014-02-06, 22:21
Cg har jag provat lite olika men det är att den är för tung.
Kan inte väga min caip då den ligger i tusen bitar här hemma (själva planet i sig är helt) men har för mig att den väger 760g eller något. Det ska stå i caipirinha tråden här på forumet. Fick dock köra ner en massa mynt i nosen för att få en bättre cg så lägg på 15g eller så på vad där står.


Hade verkligen inte rekommenderat att använda din core till att ge ström till servo/mottagare men nu slipper du ju det då det va ett esc med bec.

Ålänning
2014-02-06, 22:56
Kikade lite på vikter... på TBS hemsida står det 620 gram med GoPro och ack. I Caipirinha-tråden nämndes tre vikter, 730 gram hade nån samma hade tidigare vägt 600 samt 650, typ... Ska vägas när jag bygger. Alltid kul jaga vikt. Men måste börja nånstans. Jagar man vikt för mycket från början så tar allt så länge. =)

Vad hade hänt om man använde TBS Core för att driva allt? För lite med 2A? Eller störningar mellan ESC och videosändare?

Kenneth E
2014-02-06, 23:49
Bygg smart, använd inte en massa lim och trä bitar som du inte behöver, jag har i och för sig aldrig lyckats ha isönder min, jag byggde enligt heavyduty metoden gällande förstärkningar i vingen. Men det behövs inte vingen är stark och tål det mesta, idag hade jag gjort enligt light metoden. Min vägde 630g tror jag det var(neu kommer du ihåg?).
Jag gjorde en dummy atrapp av skummbiten som blir ersatt av gopro. Kommer ihåg jag urholkade dessa och fyllde med metallskrot tills vikten. Var samma som gopron och använde denna tills jag var säker på att modellen flög, viktigt att se till att det blir samma vikt på grammet.
Ken

Ålänning
2014-02-15, 17:36
TBS Caipirinhan kom häromdagen och har börjat kikat lite på grejerna. Hade ju inte Hitec HS-65MG-servon hemma som jag trodde... Vilka servon skulle ni rekommendera? Vill inte ha några 5 dollars lågupplöst skräp.

Ålänning
2014-02-15, 17:53
En fråga till... Vilken ack tror ni är mest lämplig? Behöver jag vikten i ett 2S 3300? Mina 3S 2200 väger drygt 200 gram. Räcker det med ett 2S 2200? Jag behöver kanske inte 35 minuter flygtid... är kanske vikten som viktig att tänka på också?

Kenneth E
2014-02-15, 19:12
Kolla så det är i närheten av ett kapow 2s3300, själv använde jag både 3300 och 3700 märkte ingen skillnad om jag hade det ena eller det andra.
Ken

Ålänning
2014-02-15, 22:09
Har du nån länk eller bättre namn?
Har hållit på vägt mina grejer och försöker få till nåt bra... =)
Vad kan man skippa i ving-kitet? Kolfiberlisterna? GoPro-träramen? FPV-kameran om jag kör LiveView från GoPron? Nåt mer?

Kenneth E
2014-02-15, 22:33
Jag byggde som Acrobat men använde inte kolfiberlisterna fullt ut i längd, träramen lättade jag, det finns små läppar som sticker ut framför gopron låt dessa vara kvar, de räddar din kamera om du slår runt.
Jag har ingen våg som klarar större vikter över 100g, tror nog de batterierna väger 200g eller lite mindre(kolla Skånehobby, 2S3300).

Montera grejorna där du vill ha dem, jag monterade min rx ute på ena vinghalvan och vtx ute på den andra, så nära fenorna som möjligt, jag hade antennerna på fenorna.

Stramt dragna tvinnade kablar till all utrustning.
Jag körde gopro ibörjan, gick sedan över till FPV kamera, men det var ogjort tyckte jag.
Ken

Ålänning
2014-02-16, 13:18
Acrobat?

Nåja, fixar väl nåt... närmar mig 620 gram nu med allt... men det ska ju balanseras också så får se vilken ack som blir lämpligast.
3S 2200 brukar ligga på 180 gram, men mina GensAce väger 207 gram.

Håller på fixar byggtråd i egna forumet... vingen blir nog inte klar så snabbt som jag tänkt, måst få hem lite delar (servon bla).

Vad är det för små skåror under vingen? 4 st.

Kenneth E
2014-02-16, 17:31
Där skall du limma fast kolfiberpinnarna,
Jag körde med 1.2kg servon med hög upplösning.
Ken

Ålänning
2014-03-11, 20:19
Tjoh! Nästan klar nu! ;-) http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?f=61&t=12475

http://forum.motorportalen.net/download/file.php?id=9873