handdator

Visa fullständig version : Bara bild från Immersion OSDn och inte Sony CCD kameran!



syyhn
2014-01-21, 02:18
Hej!
Jag har införskaffat mig ett fpv kit.

ImmersionRC EzOSD: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__17745__ImmersionRC_EzOSD_FPV_on_Screen_Display.h tml

ImmersionRC UNO 5,8Ghz reciver: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__41147__ImmersionRC_UNO5800v2_5_8GHz_A_V_Receiver _w_GS_Link_Dual_Output.html

ImmersionRC 5,8Ghz 600mw tx: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__17507__ImmersionRC_5_8Ghz_Audio_Video_Transmitte r_FatShark_compatible_600mw_.html

Och en sony had ccd fpv cam.

Mitt problem är att jag bara ser bilden från OSDn och inte från kameran.
Vet inte om jag missat någon inställning eller nått sånt som gör att kamera bilden inte syns.
Jag tror inte att de är felkopplat ifrån kameran iallafall. 3 kablar röd till röd osv.
Jag har testat 2st kameror och ingen av dom ger bild.
Har testat att mata kameran med ett lipo och testat att mata de genom tx'en.
Inget av de funkar. Testat skifta gul och vit men fortfarande inget.
Jag kan väl inte ha den oturen att 2 kameror är trasiga?

Screenprint:
43243

Mvh Micke

lassebetong
2014-01-21, 07:16
Du har inte glömt linsskyddet på kameran. :)
Har du bild utan OSD.n?

simonarvestrand
2014-01-21, 08:07
har sett fenomenet förr.

linsskydd har det varit nångång men sånt berättar man inte :)

men sen har det varit glapp i kontakten mot ezosd'n

Mr J
2014-01-21, 11:51
har sett fenomenet förr.

linsskydd har det varit nångång men sånt berättar man inte :)

men sen har det varit glapp i kontakten mot ezosd'n

Japp, plasthöljet runt kontakten brukar glida ut när man tar isär kontakten, sen får inte stiften ordentlig kontakt.
Jag råkade ut för det där, och fick bara OSD-bilden i glasögonen.
Det var bara att trycka tillbaka plasthöljet, så funkade det sen.

Kenneth E
2014-01-21, 12:04
Ibland kan ett enkelt mätinstrument vara bra att ha till hands.
Ken

syyhn
2014-01-21, 12:37
Haha nej jag har inte glömt linsskyddet på. :D
Nej jag har ingen bild utan OSDn heller. :(
Jag har klämt och känt på kontakter och kablar men verkar inte lösa det.
Men jag ska ta en titt på om de är glapp igen.
Hur många volt behöver kameran för att starta? Står 12V 0.5A i specen.
Txen levererar 5V. Det borde inte ha med de o göra va?

Ni ser bilden jag bifoga i första inlägget. Det är allt jag ser.

Kenneth E
2014-01-21, 12:55
Jöses, där är felet.

Står det 12 V, måste du se till att kameran får 12 V och inte 5 V.
Ken

syyhn
2014-01-21, 13:07
Jag har testat att mata den direkt från 3cell lipo. Och de ger ingen bild heller!

simonarvestrand
2014-01-21, 13:54
12volt måste du helt klart ha.

kan du rita upp hur du kopplat allt?

Copterdude
2014-01-21, 14:52
Borde bli bild med 3S om det inte är tokigt kopplat eller något är trasigt. Jag kör denna regulator "Pololu 12V Step-Up Voltage Regulator U3V12F12"

för att öka immersion sändarens 5v till 12v. Funkar prima. Behövs inte större när det bara är kameran som ska kopplas in.
http://www.readymaderc.com/store/index.php?main_page=product_info&cPath=11_66_71&products_id=1554

Den går att köpa från Lawicel också. http://www.lawicel-shop.se/prod/12V-Step-Up-Volt-Reg-U3V12F12_1040710/Pololu_55653/SWE/SEK

Som Simon skrev, en bild på hur du kopplat vore bra så kan vi se om det är kopplat rätt.
En billig digital multimeter från Classe eller Kjell är bra att skaffa också så blire lättare att se om det är kabelbrott nånstans.

lassebetong
2014-01-21, 20:36
Minns inte riktigt hur jag kopplat in mina prylar, men har bestämt för mig att jag följt detta när jag har 12V kamera.
http://www.nghobbies.com/cart/images/products/immersion/EzOSD%20and%2012V%20Camera.jpg

DrHanke
2014-01-21, 21:43
Instämmer en bild eller en ritning annars är det riktigt svårt att se något fel :)

syyhn
2014-01-22, 01:00
Här är en bild på hur jag kopplat.
Den undre kabelhärvan från EzOSDn går till kameran.
Har bara Gul, Röd och svart från kameran.
Jag har testat koppla via röd och svart från OSDn men ger bara 5v som ni ser. Och har även testat att bara koppla gul från OSDn och plus och minus till ett fulladdat 3cell lipo (12.6v) men får ingen bild mer än den ni ser här under.
Ser ni något fel någonstans? Eller behöver ni nått mer?
43290
43289

Kenneth E
2014-01-22, 07:28
Varför visar du bara delar av installationen, vill man ha hjälp visa hellre mer än nödvändigt, dock inte på andra hållet.
Ken

simonarvestrand
2014-01-22, 08:09
ta paint eller liknande och försök att rita kopplingen . som det är kopplat nu antar jag att det är med 5v matning till kameran?

lassebetong
2014-01-22, 08:31
ta paint eller liknande och försök att rita kopplingen . som det är kopplat nu antar jag att det är med 5v matning till kameran?

Håller med Simon, ser ut som om kameran matas med 5v.

syyhn
2014-01-22, 13:37
Kameran kopplas med 5v om jag matar den via OSDn ja.
Men jag har också testat att mata den med ett 3cell lipo.
Så att bara den gula går ihop med OSDn.

Här har jag ritat upp hur det är kopplat. Jag tror jag ritat rätt. :D
Hoppas ni förstår den bara. xD

43299

PinDuke
2014-01-22, 13:50
Du saknar jord från kameran.

simonarvestrand
2014-01-22, 13:55
släng på svart tråd till kameran så ska det nog lösa sig

Kenneth E
2014-01-22, 14:22
Vet inte vart mitt tidigare svar tog vägen men signalen består av en referens och i detta fallet är Svart(Jord) din referens och skall oftast vara knuten genom hela schemat från batteri till den sista biten på slingan. Det innebär att signalerna som all teknik utgår ifrån använder samma referens. Sedan(oftast) kan du koppla på ett batteri(Svart) på referensslingan och mata en enstaka detalj med den positiva(plus) i detta fallet en kamera.

Det som händer nu är att videosignalen som består av en fyrkantsvåg och utgår från samma referens kan då prata med övrig elektronik.
Ken

lassebetong
2014-01-22, 22:02
Själv har jag ingen matning från sensorn till vtx, utan matar kamera och vtx med 11,1v separat.


Sent from my RM-825_eu_sweden_309 using Tapatalk

syyhn
2014-01-23, 01:31
Vet inte vart mitt tidigare svar tog vägen men signalen består av en referens och i detta fallet är Svart(Jord) din referens och skall oftast vara knuten genom hela schemat från batteri till den sista biten på slingan. Det innebär att signalerna som all teknik utgår ifrån använder samma referens. Sedan(oftast) kan du koppla på ett batteri(Svart) på referensslingan och mata en enstaka detalj med den positiva(plus) i detta fallet en kamera.

Det som händer nu är att videosignalen som består av en fyrkantsvåg och utgår från samma referens kan då prata med övrig elektronik.
Ken

Väldigt bra förklarat och beskrivet. Men för en noob som mig så är jag inte riktigt med på hur du menar att detta ska kopplas. Menar du att jag ska mata allt från ett batteri bara det att plusen sticker iväg innan sensorn direkt till kameran?
Jag antar att du menar som exempel 2 bilden visar? Och exempel 1 inte kan funka om jag inte kopplar på jorden från det andra batteriet också?

Exempel 1:
43305
Exempel 2:
43306

syyhn
2014-01-23, 02:18
Själv har jag ingen matning från sensorn till vtx, utan matar kamera och vtx med 11,1v separat.


Sent from my RM-825_eu_sweden_309 using Tapatalk

Gör det någon skillnad att mata tx'n separat? Den får väl samma volt även om den kopplas som jag?
Den blir ju nådigt asvarm också! Inte så man bränner sig men varm de blir den,

lassebetong
2014-01-23, 06:49
Det skall det väl inte göra.
Placeringen på mina prylar gör att jag tyckte det var enklare att mata Vtx och kamera från en egen acc, så här.
43307

Kenneth E
2014-01-23, 07:50
Du har skapat en jordloop, ta bort en svart från Tx så blir det bra.
nu skall det fungera.
Ken


QUOTE=syyhn;337483]Väldigt bra förklarat och beskrivet. Men för en noob som mig så är jag inte riktigt med på hur du menar att detta ska kopplas. Menar du att jag ska mata allt från ett batteri bara det att plusen sticker iväg innan sensorn direkt till kameran?
Jag antar att du menar som exempel 2 bilden visar? Och exempel 1 inte kan funka om jag inte kopplar på jorden från det andra batteriet också?

Exempel 1:
43305
Exempel 2:
43306[/QUOTE]

syyhn
2014-01-23, 22:58
Nu funkar det! :D Man lär sig något nytt varje dag. :D Och de bästa är att de alltid finns kunnigt folk som är villiga att hjälpa till. :D
Tack som fan för alla svar. :D
Jag kopplade som Exempel 2 visar i mitt förra inlägg. Så om det är någon som gör samma misstag som mig kan se direkt vart felet är. :D