handdator

Visa fullständig version : Kortsluten Immersion 600mW 5.8?



MagnusStrömqvist
2014-01-25, 17:50
Tror denna är kortsluten, men vågar jag testa den i befintligt fungerande system med bild med osd, kamera, batteri?
Kopplar jag bara in ström så lyser röd lampa som vanligt på denna skadade vtx ( se den gråaktiga strimman.. )Testade 2 min i sträck med 3s lipo och inget blev överhettat över det normala.
Har nu tagit ur en annan, hel vtx, ur befintliga systemet och undrar om jag vågar koppla in och testa den skadade vtxn? Eller kommer jag blåsa osdn?

Med vänlig hälsning, Magnus

FinnbyFraggel
2014-01-25, 18:31
Jag skulle börja med att mäta alla ut och ingångar med en multimeter för att konstatera så det inte finns spänningar där som inte borde finnas.
Kors mät mot batteri plus och batteri minus för att vara säker.
Det kan även vara bra att göra en resistansmätning så du inte har kortslutning på någon in eller utgång.


/Jonas

Kenneth E
2014-01-25, 18:53
Blåsa OSD´n kommer du inte att göra så länge du inte polvänder spänningen.
Ken

MagnusStrömqvist
2014-01-25, 22:02
Testade enbart felaktig vtx, kamera och batteri. Fick bild så den är faktiskt ok!! Otroligt!
Trots att jag vet den fått sig en kyss så att sladdarna smälte av för några månader sedan. Trodde den var stendöd.
Tillbaks från sladdhimlen.... Slapp jag köpa en ny :)

Tack för tipsen chaps!

magnusvr
2014-01-26, 13:29
Jag har lyckats med samma sak en gång. Immersion 600mW från Hobbyking. Efter ett år i bruk så satt jag och kopplade och måste ha lyckats polvända, för det small och sprutade gnistor och hela h-tet brakade lös i ca en sekund innan jag fick av strömmen igen.
Vet inte hur jag fick mod till mig men jag testade igen efter att jag kollat polariteten. Den funkade och har funkat lika bra sedan dess. Syns inget på någon komponent eller kretskort, och jag förstår ingenting mer än att jag är glad att jag slapp köpa en ny.

Good stuff Immersion!

/Magnus