handdator

Visa fullständig version : Tändinställning



thoabr
2014-02-03, 16:19
Hej

Är det samma inställning (tändläge)på en fyrtaktare som tvåtakt. 30/28 grader före tdc.

Thomas

LIP
2014-02-03, 18:39
Enligt instruktion för det tändsystem jag har så är det ingen skillnad och jag har 30/28 på min OS 160 Twin.

Fungerar mycket bra. Kör fortfarande på metanol och tycker jag har mjukare gång (lägre ljud) och högre varv.

thoabr
2014-02-03, 23:39
Tackar för detta.

Thomas

henke2
2014-02-04, 08:42
Hej

Är det samma inställning (tändläge)på en fyrtaktare som tvåtakt. 30/28 grader före tdc.

Thomas

Nej det är det inte. Det beror även på vilket bränsle du använder och även lasten och varvtalet.

Tändningen ställs med fördel genom att övervaka varvtalet och justera fram och tillbaka. För hög tändning gör att motorn spikar och vill gå bakåt, vilket är obra. För låg tändning gör att avgastemperaturen stiger och man riskerar att smälta motorn.

Det är även en kombination av rätt bränslemängd där etanol och metanol är mer okänsligt än bensin. Etanol och metanol har mindre energiinnehåll och man behöver ösa in mycket mera bränsle, det i sin tur kyler motorn vilket tillsammans med ett högre oktantal gör det hela mindre kritiskt.