handdator

Visa fullständig version : Fråga ang viktfördelning på min hexa



panino
2014-02-05, 20:43
Ni som testat på att flytta runt med vikten på er F550!
Jag har mitt halvkilos batteri liggande ovanpå min F550.
Även om jag har zenmuse och gopro så inbillar jag mig att hexacoptern ligger stabilare i luften om batteriet också är undertill. Visserligen tror jag motorerna får jobba mera men att rörelserna och korrigeringarna som nazan gör blir lite slöare. vilket gör att den står sill bättre och blir lite stabilare när det blåser mer.
Har jag fel?

Fredrik_W
2014-02-05, 22:52
Vikt nedtill är som en kölvikt på en segelbåt - mer stabilitet. Jag har upplevt samma sak med de quadar som jag har byggt.

// Fredrik W

berthrsd
2014-02-06, 10:59
Jag hävdar motsatsen... Så mycket balans som möjligt kring centrumpunkten i alla axlar är bäst på det hela taget, annars så kommer styrkortet att få kämpa emot ytterligare en kraft.

Kenneth E
2014-02-06, 11:40
Svaret är enkelt.

Håller du handen längst ner på ställen och vickar rörelsen på motorerna, säg att du skall uppnå 5 graders lutning. Då får du göra en större rörelse för att uppnå samma vinkel mot att du håller handen i centrum mellan motorerna och vinklar den till 5 grader.
Tips är att försöka balansera allt så du har centrum mellan motorerna eller så nära som möjligt.
Har du den för långt ifrån behöver koptern göra större rörelser för att kompensera, vilket tar tid och därför kan vissa koptrar upplevas som ostabila eftersom kontrollern inte hinner med att justera positionen
Ken.


Ni som testat på att flytta runt med vikten på er F550!
Jag har mitt halvkilos batteri liggande ovanpå min F550.
Även om jag har zenmuse och gopro så inbillar jag mig att hexacoptern ligger stabilare i luften om batteriet också är undertill. Visserligen tror jag motorerna får jobba mera men att rörelserna och korrigeringarna som nazan gör blir lite slöare. vilket gör att den står sill bättre och blir lite stabilare när det blåser mer.
Har jag fel?

Kvaddcopter
2014-02-06, 16:30
Jag skulle nog också hålla med om att en lägre tyngdpunkt bör göra plattformen "stadigare", men det lär nog kosta i form av sämre flygegenskaper i övrigt.