handdator

Visa fullständig version : Lågvingat eller högvingat



phixip
2014-02-07, 20:26
Hej, Ska bygga ett plan i styrofoam, Det ska väga under 320 gram. Ska skära ut vingen med tråd Och undrar om ni tycker att jag ska bygga ett högvingat eller lågvingat plan? vad tror ni blir lättast?

Thomas
2014-02-07, 21:14
Styrofoam, jag antar att det är det vi till vardags kallar 'frigolit'.
Högvingat är för det mesta lättast att flyga, all tyngd hänger ju som ett lod under vingen.
Ska det vara lågvingat så ska vingen ha ganska mycket v-form för att bli stabilt.
Men det beror alldeles på vilka flygegenskaper man är ute efter. Och vingprofilen är mycket viktig!!!
Vad hade du tänkt dig?
Trainer?
Sportkärra?
Konstflygkärra?
Skalamodel??

jocke1963
2014-02-07, 21:53
Hej, Ska bygga ett plan i styrofoam, Det ska väga under 320 gram.


Hmmm, varför just denna exakta vikt...?

phixip
2014-02-07, 22:08
Styrofoam, jag antar att det är det vi till vardags kallar 'frigolit'.
Högvingat är för det mesta lättast att flyga, all tyngd hänger ju som ett lod under vingen.
Ska det vara lågvingat så ska vingen ha ganska mycket v-form för att bli stabilt.
Men det beror alldeles på vilka flygegenskaper man är ute efter. Och vingprofilen är mycket viktig!!!
Vad hade du tänkt dig?
Trainer?
Sportkärra?
Konstflygkärra?
Skalamodel??

Trainer, har en motor över som har 400g i drag och elektroniken väger 80g

DavidFlygare
2014-02-07, 22:10
Jag röstar på MIDVINGAT!

phixip
2014-02-07, 22:15
Jag röstar på MIDVINGAT!

Det är nog svårt att bygga

Thomas
2014-02-07, 22:16
Okej, högvingat är att föredra.
En aning V-form på vingen för ökat stabilitet.
En profil med flat undersida, möjligen lite välvd, typ Clark Y.
Tunn vinge = snabb kärra, men klen vinge. Måste förstärkas med vingbalk.
Tjockare profil = bättre bärighet, men tyngre.

phixip
2014-02-07, 22:22
Okej, högvingat är att föredra.
En aning V-form på vingen för ökat stabilitet.
En profil med flat undersida, möjligen lite välvd, typ Clark Y.
Tunn vinge = snabb kärra, men klen vinge. Måste förstärkas med vingbalk.
Tjockare profil = bättre bärighet, men tyngre.
Frågan är om det blir lättare med ett lågvingat plan :P

McRegor
2014-02-07, 22:52
En trainer behöver absolut inte 1:1 i vikteffekt-förhållande så du behöver inte vara så noga med maxvikten.
Roger

pgrts
2014-02-08, 06:41
Bygg en vinge så behöver du inte bry dig om kroppens placering.....
Zagi var ju en riktigt kul vinge som flög fint.

phixip
2014-02-08, 09:25
Bygg en vinge så behöver du inte bry dig om kroppens placering.....
Zagi var ju en riktigt kul vinge som flög fint.

Är ute efter något som ska se ut ungefär såhär www.youtube.com/watch?v=OorVVCe4TEI&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3DOorVVCe4TEI

McRegor
2014-02-08, 09:39
Varför inte bygga i balsa och enligt samma ritning som denna kärra - http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/40249-P51-Micro-Warbird
Du får en "styvare" kärra som säkert dessutom flyger bättre. Frigolit är väl inte det allra bästa materialet för småkärror - det måste förstärkas på ytan för att få nån styrka och styvhet i konstruktionen. Det fungerar bra för t ex Aircombat-kärror där man klär ytan med t ex grå/brun-papper och säkert också limmar in "förstyvnings-balkar" men det är knappast lämpligt om du vill bygga litet och lätt.
Roger

phixip
2014-02-08, 22:42
Varför inte bygga i balsa och enligt samma ritning som denna kärra - http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/40249-P51-Micro-Warbird
Du får en "styvare" kärra som säkert dessutom flyger bättre. Frigolit är väl inte det allra bästa materialet för småkärror - det måste förstärkas på ytan för att få nån styrka och styvhet i konstruktionen. Det fungerar bra för t ex Aircombat-kärror där man klär ytan med t ex grå/brun-papper och säkert också limmar in "förstyvnings-balkar" men det är knappast lämpligt om du vill bygga litet och lätt.
Roger

det är så att jag har blå frigolit över och en motor + reglage som jag vill göra något av :)

Thomas
2014-02-08, 23:43
Jo, en Mustang är sk*thäftig att se, både på marken och i luften.
Men en högvingad trainer i rätt utförande ger minst lika mycket flygglädje till att börja med.

phixip
2014-02-09, 09:24
Jo, en Mustang är sk*thäftig att se, både på marken och i luften.
Men en högvingad trainer i rätt utförande ger minst lika mycket flygglädje till att börja med.

Jag har en piper cub på 955mm i vingspann vilket gör att jag vill bygga något annat helst i den tjocka styrofoamen (blå frigolit)

phixip
2014-02-10, 16:27
Bygg en vinge så behöver du inte bry dig om kroppens placering.....
Zagi var ju en riktigt kul vinge som flög fint.

Ska nog skära ut 2 vingar istället :)