handdator

Visa fullständig version : X8 SkyWalker



Kenneth E
2014-02-08, 21:13
Hej,

Jag saknar min vinge att flyga med och något att använda när det blåser, i dessa väder runt 8-m/s trivs inte min Oktokopter så bra. Eftersom min vinge blir försenad och Hm, jag inte har något att göra i garaget, beställde jag en X8, denna kommer jag att ha som backup utifall något inträffar med den andra.

Eftersom jag har 4S och 6S ackar, beställde jag motor för 4S som test, planerar dra en 12x7 prop med den. Skaffade även servon och Tarot G3 gimbal till den och har nu även beställ 2st DOSD eftersom de fungerade så bra.

Tanken är att flygningen skall gå via Waypoints och där är DOSD väldigt stark med alla sina inställningsmöjligheter.

Jag tänkte beställa resterande FPV prylar från ReadymadeRC, men de saknade en artikel jag ville åt, så jag gör ett försök senare.
Komponentlistan blir:
*X8
*Motor + Jeti Opto77
*Batteri: 4S8400
*4 servon 1.7kg
*DOSD, strömsensor, GPS
*Dragonlink mottagare
*300mW 1.2 vtx, clover, fpv-kamera + GoPro3+
*Kommer beställa en Skylark antenntracker, tracer osd
*Jag funderar på infällbara landställ, men jag kollar först efter det att modellen ligger på bordet.

Blir säkert bra.
ken

UndCon
2014-02-09, 12:59
Det finns ju en beggad X8 i säljes...


http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/39741-Skywalker-X-8-flygandevinge-UAS-2120mm

Kenneth E
2014-02-09, 13:19
Visst, men utan gimbal och inte förstärkta vingar, jag fick mer prylar och bättre grejor för samma pengar. Men måste tyvärr själv bygga ihop den.

Ken

Boopidoo
2014-02-10, 11:46
Uffe säljer en Skylark AAT nu till bra pris: http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/40387-Skylark-AAT

Ålänning
2014-02-10, 18:32
Bygg X8an nu!

Kenneth E
2014-02-11, 07:38
Då har den först detaljen trillat in genom dörren.

Jag kommer inte att FPV flyga med flyg utan GPS tracker så därför beställde jag en från Kina för 50 USD, tyvärr fick jag en avgift på 250kr, så slutsumman blev 570kr.

Testade den igår och den fungerar fantastiskt. Man skall lära den att prioritera ett av fem möjliga telefonnummer så man ringer upp den 10ggr och då svarar den att numret är accepterat.

Sedan ringer man upp GPS och den svarar med ett SMS med en länk, batteristatus och hastighet. Via länken öppnas en karta med markering om vart GPS:en befinner sig, super enkelt.

neu
2014-02-11, 08:31
Nu får du skynda dig så test flyger vi den till helgen med min RVjet ;)

Om det är väder så blir det dubbel premiär för mig. RVjet och Radjet fpv som jag tror kommer gå rakt ner i marken.

Boopidoo
2014-02-11, 11:56
Neu, hur startar du RVJETen?

Kenneth E
2014-02-11, 12:18
Det hörs väl på namnet, lång asfaltsbana.


Sist så kastade NEU upp den genom att hålla i ena vinghalvan och svinga iväg den.
Ken



Neu, hur startar du RVJETen?

Boopidoo
2014-02-11, 12:41
Givetvis inte turbin som avses med JET i RVJET. ;)

Att hålla i vingen fungerar men inte genom att svinga iväg den. Håll i vingframkanten och ge gas, så mycket att den i stort sett vill dra iväg av sig självt. Kasta inte utan guida den snarare med handen. Jag använder extremt lite kraft när jag startar min vinge. Faktiskt tycker jag att den nu är en av de absolut enklaste modellerna att starta.

Alternativt kan man kasta med greppet eller använda bungee istället. Extremt enkelt och problemfritt, kan dock vara mindre enkelt om man är på egen hand även om jag nästan alltid startade själv.

simonarvestrand
2014-02-11, 14:42
jag kör min rvjet med bungee även när jag är själv , funkar hur bra som helst. det enda missöde jag haft va när jag lyckdes landa rakt på en av pinnarna till bungeen :P

Kenneth E
2014-02-11, 14:52
Hur gör du med bungee? Ställning, på marken eller håller den i handen runt midjan.

Ken


jag kör min rvjet med bungee även när jag är själv , funkar hur bra som helst. det enda missöde jag haft va när jag lyckdes landa rakt på en av pinnarna till bungeen :P

simonarvestrand
2014-02-11, 14:57
jag har en bungee ala' boopi , två st tältpinnar modell något större som jag slår ner i marken och sedan ett tjockt gummiband med nyckelring som hakas i under rvjetten i fästet som redan finns sen är det bara att knalla bakåt med radion i ena handen släppa iväg och ge gas, den får så bra fart så man har gott om tid på sig att börja gasa.

tyvärr syns inte själva repet i bild men du ser utgångsfarten och hur stabilt den går upp, om man inte råkar ge lite dyk som i andra starten.


https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Cxiodu3FScU

Kenneth E
2014-02-11, 15:20
Vart skaffade du gummirepet och om det finns i olika storlekar, vilket valde du?
Ken

neu
2014-02-11, 15:27
Har gjort säkert närmare 1000 starter med olika vingar så det är inga problem haha.
Det som gjorde att det blev skit var att rvosd fick spel och låste kontrollerna med dyk och 20% gas eller så. Resten kan ni räkna ut själva.

Boopidoo
2014-02-11, 16:46
Repet är HK 8mm eller 6mm bungee chord.

Kenneth E
2014-02-12, 07:08
Tack jag skall kolla.

Igår skickades OSD enheterna och i natt skickades X8, nu får vi se när grejorna dyker upp.



Repet är HK 8mm eller 6mm bungee chord.

Grimm
2014-02-12, 20:23
Såg att du funderade på ställ till din X-8
Jag har en X-8 som jag provade att sätta ett par infällbara ställ på, det gick åt h..ete :-)
Jag gjorde två stora misstag...
1. Köpte billiga HK ställ .... dåliga är bara förnamnet...
2. Man måste ha ganska hög anfallsvinkel på vingen (långt nosställ) för att den ska kunna rotera vid takeoff....
Kolla min film så ser du vad jag menar... :applouse:

http://www.youtube.com/watch?v=0BNBswHMiqU

Kenneth E
2014-02-13, 10:09
Tack Grimm för din video.

Igår kom 2 stycken DOSD hem till mig. Dessa är otroligt små, alltså lätta att installera.
Ken

Luft
2014-02-13, 12:29
Det sär spännande ut! Jag börjar bli sugen på en vinge.
Alternativ 1: Köpa dyraste "all inclusive" satsen på marknaden med allt färdigt i ett paket och sedan bara köra.
Alternativ 2: Ta det lugnt och läsa på och bygga en maskin jag själv vet vad den gör och bygga ut funktioner efter hand.
Jag har ju en OpenPilot Revo (med GPS) som jag kan flytta från en test-quad, en st DJI motor + ESC med 8,9 eller 10 inch propp. Jag har en Futaba, en gammal Orange mottagare och kan väl flytta på en pilotkamera med.
Är det så att jag egentligen bara behöver två servo och en stor bit cellplast?

Kenneth E
2014-02-13, 12:32
Ja,faktiskt.
Och i med lite styva material som kolfiberbalkar.

//
Är det så att jag egentligen bara behöver två servo och en stor bit cellplast?[/QUOTE]
//.

Kenneth E
2014-02-21, 19:18
Typiskt var på Ica eftee jobbet och när jag kom hem låg det en lapp i lådan, så man fick kasta sig i bilen och köra tillbaka. Glad som en speleman sliter upp paketet monterar ihop gimbalen- fungerar klockrent direkt, gör lite tester och kommer fram till att den fungerar bättre än min tidigare med alexmos kontrollern.
De fyra servona fungerar, 3 axliga gyrot fungerar, motorn ser ok ut och skall testas i helgen,

X8 har redan fått förstärkningar i vingen, utveckling från tillverkaren. Modellen är inte så stor som jag trodde, jag kommer strunta i landställ för tillfället, kommer nog skära bort den utstickande kamera domen under modellen i fronten.

ken

Kenneth E
2014-02-22, 16:56
En dag efter ankomst.

Nu skall jag titta på förstärkningar till vingarna samt göra kanaler till kablar och installera servon. Tar lite tid i början att komma igång men så fort modellen blir installations färdig går det nog lite fortare att se slutet närma sig.

Motorn testad och på 4S drar den 42A med 12x6" trä prop vid 8800rpm. Tyckte det var tillräckligt drag vid lägre halv gas, 11A. Kan man hålla halv gas blir flygtiden cirka 40min.

Stiffe
2014-02-22, 18:23
Följde det med mekaniker också :sarcastic: ska kanske prova flygplan igen

Kenneth E
2014-02-22, 18:45
Det ser du väl, 2st!

Det tycker jag du skall göra, flyg är ändå flyg, finns liksom i blodet. Hoppas du hoppar på det, så blir vi fler.
Ken


Följde det med mekaniker också :sarcastic: ska kanske prova flygplan igen

Kenneth E
2014-02-26, 13:47
Har kommit ytterligare en bit på väg, efter dessa foton finns det nu 2 st. servo per vinghalva, fåror till kablar i vingarna. Nästa steg är att installera förstärkningar, tror inte det behövs på denna modell, men väljer att göra det iallafall.

Körde motorn till den dog i går. 2 minuter på fullgas, sedan halvgas i 8 minuter=10 minuter varar minst en flygning med en 4S3300 LoPo paket.
Ken

Kenneth E
2014-03-12, 08:39
Det går lite trögt med bygget av denna vinge, men väntar på delar som är slut hos RMRC. Eftersom det blev så fin väder igår så vaknade jag till och saknade ett FPV flygplan. Tog ett ryck igår och limmade dit vingkopplingarna(de glad färgade), monterade motorn samt tittade på kablaget till servona och antenndragning till mottagaren(insåg att jag behövde en lååååång antenn kabel för att få ut antennen på fenan.

Kenneth E
2014-03-15, 22:36
Tusan vad det känns trögt med denna modell, nåväl jag har gjort lite till idag och kommer att montera ihop vingarna mot kroppen imorgon, verkar svårt att få tag i laminering plast. Kanske tejpar upp vingen istället.
Ken

Kenneth E
2014-03-17, 15:21
Blev lite bygge i helgen.
Vingarna är monterade och kabel dragning är klar i dem, börjat placera ut elektroniken i kroppen för att förbereda kabeldragning.
Fick gå till jobbet och printa ut manualer på DL och DOSD för jag kom inte ihåg hur man kopplade ihop tåtarna.
Ken

Kenneth E
2014-03-19, 10:58
All elektronik testad och allt fungerade som tänkt.
Motor, check.
DOSD, check och grov inställd.
Kamera, check.
Video länk, check.

Nästa steg blir att installera och montera fast allt.
Ken

Kenneth E
2014-03-24, 11:53
Sakta går det men nu känns det som om jag är på rätt spår, försöker vara en kvart i garaget varje dag. Det finns gott om utrymme, tänkte att jag skall använda GPS tracker som motbalans vid användning av 1 eller 2 batteri, därför kommer denna kunna monteras på två olika ställen. FPV kameran har jag monterat på ett servo och denna kan riktas lite upp och rakt ner för att kunna se på olika föremål.
Ken

Kenneth E
2014-04-04, 21:30
http://img.tapatalk.com/d/14/04/05/2e4upyde.jpg
Bild på nya heliocentrisk till min fpv låda, 1.2GHz 6.5varv

Ålänning
2014-04-04, 23:04
Heter förresten tillverkaren SkyWalker? Tyckte jag såg nånstans nåt som heter Condor SkyWalker och den var svart (pratar om flyget nu, inte vingen X8). Eller är Condor tillverkaren? Står en SkyWalker här vid mig, men den heter 188 2012 eller nåt sånt. Flummigt...

Kenneth E
2014-04-04, 23:08
Så skall antennen Lomma på plats, köpte en ny på 91 com mot den förra på endast 23.
http://img.tapatalk.com/d/14/04/05/8y6a6y6y.jpg
Antennen för bättre räckvidd, linjalen är 50cm lång.
http://img.tapatalk.com/d/14/04/05/ure7e2e3.jpg

Kenneth E
2014-04-20, 11:44
Äntligen efter ett misslyckat försök att kasta iväg den(dålig teknik) skaffade jag in ett gummi rep och nu gick det gallant. Film i från planet på premiären. nu återstår finliret med DOSD´n.
Flygfärdig 2.8kg, jag har aldrig haft helt perfekt FPVbild, nu hade jag det helt perfekt, klart imponerande, inte en störning och ändå har jag inga filter monterade i modellen.
DVR ger inte rättvis visning då den förstärker störningar och annat noise från surroundings.

http://youtu.be/peqDOjey-Dg

Ålänning
2014-04-20, 21:35
Ser ju att funka bra! =) Var får man tag på bungee-lina?

Kenneth E
2014-04-20, 23:38
HK 2 x 6mm röd med 12 m lina. Man kan diskutera linans funktion med det fungerar. vi sträcker väl till 3-400% och utgår därifrån.

Kenneth E
2014-05-09, 07:19
Då har jag fått tillbaka DOSD och nu på börjat injusteringarna på X8. Flög igår och kom fram till att den är framtung och DOSD är fel trimmad, skall åtgjärdas till nästa gång.

https://www.youtube.com/watch?v=dN5Z1Lks-og

Kenneth E
2014-05-17, 11:56
Börjar närma mig det resultatet jag är ute efter, 0 trim och totalt utrimmad med 4S8000, har lite till att justera mekaniskt innan jag är nöjd. Tyngpunkten är bäst 2cm bakom rekomenderat.
https://www.youtube.com/watch?v=Mg_qzCFA_vI

Kenneth E
2014-05-26, 07:27
https://www.youtube.com/watch?v=xFp9ngjMAck

Liten kvällstur i går kväll.
Fick inte spräckt timmen i luften för det började bli tråkigt och då kom busan fram.

Kenneth E
2014-05-26, 09:58
Ni har rätt vingarna på X8 är veka, se video:
http://vimeo.com/96372827