handdator

Visa fullständig version : OS 120 Surpass II



Keny
2014-02-08, 23:40
Finns det någon därute som har en OS 120 fyrtakt Surpass II ( med mekanisk pump ) som känner till hur kamaxeln skall stå ( finns ett märke på kamdrevet ) när kolven är i övre dödläge vid kompression?
Verkar som jag fått en förskjutning i positionen efter ett lagerbyte på vevaxeln ( kamaxeln måste ju lossas då ).
Motorn verkar inte kunna klara av bränslematningen riktigt. Vore tacksam för goda råd.

paffe
2014-02-09, 10:04
Hej Keny
Märket skall stå exakt mot mitten av kamföljaren,
det kan vara lite lurigt att få till eftersom dreven är
spiralskurna, men kommer du en kugg fel så går
motorn som en potta s--t.

Googla på os engine camshaft timing

Ralf

Keny
2014-02-09, 11:55
Tack för svaret. Ja, jag misstänker att jag ligger en kugg fel för den går ung.som du beskriver.
Antar att du menar så här:43682

bokis
2014-02-09, 13:01
Vill du kolla att den står rätt,ta bort bakstycket,titta när vevtappen står kl12,då ska vipporna "väga" (ta bort ventilkåpan) dvs de ska vara halvöppna bägge två,
Är de inte det så står de fel..

Keny
2014-02-09, 17:50
Tror jag fått till det nu. Vipporna ligger halvöppna när tappen står i "12" ( finns även ett indexmärke på medbringaren som jag glömt fanns och som man ställer in kl "12" med ) Verkar som att jag låg en kugg fel. Tack för tipset!
Får testa motorn sen när det här eviga duggregnandet upphört.

Keny
2014-02-14, 17:45
Nu verkar det funka med gamla OS 120SP II. Förutom en kugg felpositionerad på kamdrevet så hittade jag ett siliconflis inne i pumphuset!
Gäller bara att trimma in lågvarvet på denna version (II) som var känd för att ha en för kraftig pumpverkan. Med en förgrening på inslangen till förgasarn direkt tillbaka till returslangen som går till tanken så går det bra.
http://www.youtube.com/watch?v=2xeiovajjfc&feature=youtu.be

Diesel
2014-06-22, 20:56
..