handdator

Visa fullständig version : Mini-DLG



radiocontrol
2014-02-10, 17:51
Jag är total nybörjare på DLG men fick en sån här i födelsedagspresent av min fantastiska fru.

http://i864.photobucket.com/albums/ab204/epktoms/MiniDLG/MiniDLG_1.jpg

Jag har ingen kastteknik alls och i 2 plusgrader hittade jag ingen termik. Dagens högsta var 29m och längsta flygning runt 45 sekunder men kan bara säga: FY TUSAN VAD KUL DET ÄR!!! :)

Det tråkiga är att nu vill man ju ha en större också......... :(

simonarvestrand
2014-02-10, 18:12
tror det finns en polaris i säljes avdelningen , min absoluta dlg favorit ;)
livsfarligt med dlg man fastnar så otroligt lätt.
Termik hittar man när man minst anar det även om det inte är en varm sommardag

UndCon
2014-02-10, 22:02
Jag har en likdan och den är helkul att kasta omkring. Den flyger bra på lite hang också...

radiocontrol
2014-02-10, 22:19
Trevligt! :)

Vad har du för batteri i din? Jag fick ta till en AAAA-4cells NiMh för att få TP någorlunda rätt.
Testade först med 1S 300mAh LiPo och det funkade bra men blev för lätt i nosen. Jag flyger den med en FrSky V8R4-II som bara väger 3,5g, är ju trist att behöva lägga i extravikt i nosen på planet...

Joonis
2014-02-10, 22:46
Har en likadan.
Skitkul att svinga, visst inga jätte höjder el. Flygtider.
Tyckte att tailboomen var lite klen så den byttes. Samt vingens infästningar lossnade från röret.
Ok...Några häftiga landningar hjälpte väl till också, är nu bytt mot glasfiber(metspö) blev lite baktung då, så ca 20gr bly i nosen nu kanske blir bättre på hanget istället?
Hittade senare en A2:a på köp&sälj. som hänger i garaget i väntan på bättre tider och varmare väder..

jocke1963
2014-02-11, 01:29
....men kan bara säga: FY TUSAN VAD KUL DET ÄR!!! :)
Det tråkiga är att nu vill man ju ha en större också......


Kanske dags för dig oxå att bygga en Manta...? ;)

radiocontrol
2014-02-11, 10:03
Ja Jocke, jag skulle kanske börjat där... Men då hade du haft rätt och så kan vi ju inte ha det... ;)

UndCon
2014-02-11, 11:09
Jag har en FrSky D4FR i min (utan plasthöje). Till detta har jag Hobbyking Altimeter (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=31564&aff=106663) samt en TURNIGY Voltage Booster (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=40252&aff=106663).

Långa kablar har jag snurrat runt en 3mm rundstav för att "krulla" dem lite.


Strömkälla är Turnigy nano-tech 300mah (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=17808&aff=106663) eller ett 150mAh LOSI (http://www.hobbex.se/sv/artiklar/originalbatteri-micro-losi.html) som är mycket tyngre...

Om jag kör med LOSi accen så tar jag bort Volt-Boostern

simonarvestrand
2014-02-11, 11:21
jag håller just nu på och testar frsky D4fr , funkar riktigt bra har haft lite svårt att lite på frskymottagare innan men nu verkar dom funka.
har det i min polaris för tillfället, i min andra dlg har jag en 4ch sbus futaba utan skal. fördelen med frsky är ju att man kan plugga i en altimeter i den

radiocontrol
2014-02-11, 20:42
Jag har några D4R-II som funkar riktigt bra men D4FR ser ju ut att vara ännu mindre. V8R4-II som jag har i Mini DLGn har inte telemetri men jag har en höjdmätare från Eagletree som går att köra fristående. Dock missar man loggningen och får "bara" maxhöjd sedan start.

Förresten, på bilder och recensioner jag sett på planet kommer det med blå budgetservon. Jag fick emax servon i min... Riktigt imponerad av dem är jag också, tysta och snabba.

http://i864.photobucket.com/albums/ab204/epktoms/MiniDLG/MiniDLG_2.jpg

jocke1963
2014-02-11, 23:08
Ja Jocke, jag skulle kanske börjat där... Men då hade du haft rätt och så kan vi ju inte ha det... ;)

Hehe!!
Är det en ELF eller HK-varianten du fått av din snälla fru, förresten?

McRegor
2014-02-12, 06:13
Det ser inte ut som en Elf i alla fall... Den är betydligt trängre i kroppen och mottagaren sitter i vingen.
Roger

radiocontrol
2014-02-12, 07:17
Det är en HK.

UndCon
2014-02-12, 17:58
Fusk....jag fick de blåa servona - men de kanske kommer med Emax i senare produktioner?

Denna lilla glidare finns även med 4ch dvs lite längre spännvidd och skevroder.

McRegor
2014-02-12, 19:33
Jag har så smått börjat köra med just dessa Emax-servon där jag behöver lite lättare (typ 4,5 g) men ändå hyfsade servon - t ex i inomhuskärror. Har dock inte nån större erfarenhet ännu men dom ser lovande ut.
Roger

radiocontrol
2014-02-12, 19:34
Nykastad i 40 minuter. :)
Nu har jag ont i armen... :(

http://i864.photobucket.com/albums/ab204/epktoms/MiniDLG/MiniDLG_3.jpg

Lite skumma saker har jag fått åtgärda.

Fenan är limmad i klädseln, ett "känt" fel som alla verkar vara drabbade av. Förr eller senare lossnar den vid landning. Limma om den utan klädsel emellan så funkar det igen.

Vingen "styr" dåligt på fästena den är skruvad i, fästena är korta och hålen i vingen jämnstora hela vägen. Jag satte i centrumhylsor från några propellerar för att styva upp det hela, funkade bra.

Jag har fått limma en liten spricka i bommen under vingen så Joonis har rätt i att den verkar lite klen eller så borde infästningen av vingen vara bättre gjord.

Med lite, lite lyft i svag vind och 4 plusgrader drog sig flygningarna mot minuten idag. Härligt! :)

UndCon
2014-02-12, 21:43
Har läst på lite om servona - det får bli nästa beställning.

Jag har trimmat in min inomhus...enkelt att få ett fint rakt kast när vinden är kontrollerad.

McRegor
2014-02-12, 21:50
Jag har köpt Emax ES9051 ifrån Banggood senaste gången. Fungerade bra men det tog nog drygt 2 vecor med leveransen.
Roger

Pumpe
2014-02-13, 19:08
Ska man satsa på den med skev eller utan?

McRegor
2014-02-13, 20:13
Om det är en liten DLG a'la Elf så är nog totalvikten av viss betydelse och det talar för att undvika extra servon. Min Elf väger flygklar rätt exakt 90 gram för att ha nåt att jämföra med. Sen gäller det ju att kunna kasta också och det är nog den största utmaningen..:)
Roger

UndCon
2014-02-13, 21:08
Utan skev är mer utmaning för mig då man blir lätt beroende av dem - det är kul att försöka kontrollera med enbart sida/höjd.

Som tur är så kör man ju mycket sidoroder så det finns viss vana iallafall...

Thomas
2014-02-13, 21:48
Enbart sidoroder är inga större problem så länge man har hyfsad V-form på vingen. Och en aning anfallsvinkel.
Svängarna blir dock lite yvigare, men vid landning kan det t.o.m. vara enklare med enbart sidoroder.
Vissa Oldtimers och många seglare använder ju detta, och med lite träning kan man även få till nåt som liknar en roll!

McRegor
2014-02-13, 22:13
Har en Elf och där är det sida + höjd som gäller. Förstår inte riktigt detta med "utmaning" med att flyga med sidroder i st f skev på denna typ av kärra som ju är konstruerad för sidroder-styrning (= rätt stor V-form på vingen). Jag har båda rodren på högerspaken så man flyger ju på samma sätt som om det vore skev/höjd. Största utmaningen är som jag redan nämnt att kasta upp den högt och inte tappa höjd när man går ur den branta stigningen - samt givetvis att försöka hitta termik ifrån dessa låga utgångshöjder. Sen måste jag säga att Elf är ett litet bygg-mästerverk - så lätt men ändå styv i konstruktionen och väldigt elegant rent byggtekniskt.
Roger

radiocontrol
2014-02-13, 22:44
Jag håller med om sidoroder vs skev, jag tänker nog inte direkt på vilket utan flyger bara som det är... :)
Det jag märker av är att efter mycket multirotorflygning brukar jag fortsätta koordinera svängarna med vänsterspaken oavsett om flygplanet har sidoroder eller inte. :sarcastic:

Elfen är väl viktmässigt på gränsen av vad som är möjligt för sin storlek?