handdator

Visa fullständig version : Rattradio vs spakradio



teamleader
2014-02-13, 11:39
Hej

Ska man ha ratt eller spak radio till båtar och är ratt radio mera lättmanövrerade än spak radio. Jag har aldrig använt en ratt radio men de flesta båtar har ju det?

McRegor
2014-02-13, 12:28
Om du flyger med spakradio så skulle jag i ditt ställe fortsätta med detta. Har kört RC-bil för länge sen men körde då spakradio och även idag så har jag förstått att det finns olika skolor - vissa gillar ratt och andra spak. Så kör det som känns bäst för dig för det finns nog inget svar som är mera rätt än nåt annat.
Roger

Defuncta
2014-02-13, 12:48
Jag har bara fluget innan med spakradio. Men när ja skaffa min första bil blev de rattradio. Allt som flyger spakradio allt som åker på marken rattradio. Det tycker iaf jag känns mest naturligt och lättast.

Copterdude
2014-02-13, 16:32
Jag har kört min RC bil med både Rattradio och Spakradio. Det är ingen tvekan om att rattradion känns mest naturlig och jag kör bättre med den. En bil ska ha ratt lixom annars känns det skumt haha :)

Kan tänka mig att det är samma med båt.

McRegor
2014-02-13, 17:19
Smaken är nog som baken i detta fall. Personligen tyckte jag, när jag tävlade med RC-bil för bra länge sedan, att jag fick snabbare reaktioner med spak (kortare/snabbare spakrörelse) men som jag nämnt tidigare - detta är ju ett i allra högsta grad personligt val beroende på hur man tycker att de olika varianterna känns.
Roger

NitroVein
2014-02-13, 17:38
De är nog vanligare med spakradio för dom som tävlar inom Banracing med bilar, jag kör spakradio till simulatorn (VRC) men rattradio annars (till bil).

Baua
2014-02-13, 17:57
Hej alla!
Hänger väll kanske ihop med antal funktioner på båten.
Större möjlighet för fler kanaler med spakradion passar utmärkt till fina skalabyggen.
Börjar det gå undan väljer jag rattradio både på bil och båt.

Mvh
Magnus

Ken1
2014-02-13, 18:19
Kör både och.. spak till planka och helikopter, rattradio till båt/bil , men har även under många år kört spak även till bil och båt.
Är van vid bägge systemen och känns lika naturligt för min del :)

Copterdude
2014-02-13, 18:24
Kör både och.. spak till planka och helikopter, rattradio till båt/bil , men har även under många år kört spak även till bil och båt.
Är van vid bägge systemen och känns lika naturligt för min del :)

Kan tänka mig att man vänjer sig efter ett tag :)
Har alltid kört rattradio till båt och bil så är nog därför det känns så konstigt med spak till dem.

Dithes
2015-01-19, 08:16
Sorry för att bumpa en gammal tråd men hur kör ni med spak radio? Bara en spak eller båda? Lite sugen på båt och har redan en spakradio till min quad.

Fluf
2015-01-19, 09:27
Skulle nog kört som man gjorde back in the days med 2kanals spakradio. Vänster för gas och höger för styrning.

McRegor
2015-01-19, 09:42
Använd din flygradio tycker jag och gör som Fluf föreslår - styrning på högerspaken ("skev-spaken") och motor som vanligt på vänsterspaken. Inget konstigt alls tycker jag och så körde jag också RC-bil för väldigt länge sen men då med en 2-kanalers spakradio.
Roger

Dithes
2015-01-19, 16:38
Låter logiskt när man tänker efter, får bli att prova det till att börja med iaf.