handdator

Visa fullständig version : Tips/säker förvaring med Robbe Tresor lipo kassaskrin!



darkling76
2014-02-17, 21:19
Hej!
Efter att jag i nåt år nu använt mig av lipo safe bags som förvaring av mina lipos och ändå känt lite oro över att ha dem liggandes i garaget så hittade jag denna förvaringsbox för lipos från Robbe med plats för många lipo till ett överkomligt pris av 549:-
Dock så väger den en del (7kg) men det kan kvitta kan jag tycka.
Vad man kan se av dessa tester så känns det som att man kan sova lite lugnare nu i alla fall:)
Rökutvecklingen får man ta men huset står kvar efteråt i alla fall!
Har en stor respekt för dessa batterier och 549:- är en billig försäkring kan jag tycka!

//Pierre

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=rfGsa80IofQ
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=hK4ECoV66Kg

bem
2014-02-18, 00:10
Hej,

Jag har två såna boxar och visst väger de en del men de skall ju stå emot en del också.
Svårt att veta hur bra de är men förhoppningsvis lite bättre än LiPo påsarna.
Har haft mina Tresor sen förra våren.

/Bo

Pelleflygare
2014-02-18, 08:34
Var har ni köpt boxarna? Finn det andra alternativ med skåp för brandfarligt gods? Undrar /Pelle

darkling76
2014-02-18, 09:14
Var har ni köpt boxarna? Finn det andra alternativ med skåp för brandfarligt gods? Undrar /Pelle

Jag beställde min från Conrads.se men såg nu att Lindinger har den med till samma pris:-)

bem
2014-02-19, 00:53
Köpte mina från Conrads också.
/Bo

jocke1963
2014-02-19, 07:35
Var har ni köpt boxarna? Finn det andra alternativ med skåp för brandfarligt gods? Undrar /Pelle


Inte helt lätt att hitta dom på Conrad, då sökning på "tresor" gav svar på helt andra saker.
http://www.conrad.se/LIPO-KASSASKRIN.htm?websale8=conrad-swe&pi=238819&ci=SHOP_AREA_32472_1209020

Jag har ingen sån, men en plåtlåda som egentligen är en gammal fiskrök (aldrig använd att röka i)
Använder sen Lipopåsar när jag ska ut och flyga eller ladda.

Typ en sånhärna:
43895

jocke1963
2014-02-19, 07:43
Såg att Staufenbiel har dom oxå:

http://www.modellhobby.de/Batteries/LiPo-accessories-balancer-e-t-c-/ROBBE-LiPo-Tresor.htm?shop=k_staufenb_e&a=article&ProdNr=0116999&t=10&c=104&p=104

Tobbepostis
2014-02-19, 15:26
Surplusbuy.se har ammunition låda
Jag undrar: Lipo accar som bara ligger är dom så mycket farligare än andra laddbara accar?
Tobbe

darkling76
2014-02-19, 17:16
Surplusbuy.se har ammunition låda
Jag undrar: Lipo accar som bara ligger är dom så mycket farligare än andra laddbara accar?
Tobbe

Ärligt talat så vet jag inte om de är det egentligen när de bara förvaras men det känns bättre när de ligger förvarade i något som är anpassat för det i alla fall.

frznlogic
2014-02-19, 18:29
Den största faran är väl med accar som precis är nyladdade, tömda eller "kraschade" men utan synliga defekter. Då är det riktigt skönt att ha ett hyffsat säkert ställe att förvara accarna på. Annars har jag svårt att tänka mig att en storage laddad acc som legat ett par veckor plötsligt ska få för sig att explodera. Men jag är å andra sidan en glad ovetande amatör ;-).

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk

PinDuke
2014-02-20, 07:14
Det är i första hand vid laddning och urladdning som risken är som störst men det skadar inte att förvara dom någorlunda brandsäkert.
Jag har mina accar i en stor blomlåda av metall och utan någon brännbart runt om eller över.

Pelleflygare
2014-02-20, 09:35
Jo, vid laddning är nog största risken eller vid krasch. Lyckades sätta ett 3 cell på laddning för 4 cell - svällde efter 20 minuter, tände och brann intensivt när jag öppnade lipo-påsen. Har införskaffat Robbes säkerhetsbox för att sova lugnt. /Pelle

henke2
2014-02-20, 13:34
Typ en sånhärna:
43895


Det finns en liten hake med metall som ni kan klura på och sedan välja en låda av annat material typ som denna.

http://hd.se/bostad/2009/07/06/gjut-din-egen-kruka/

PinDuke
2014-02-20, 13:39
Om du syftar på att det leder ström så tror jag dom flesta har koll på det om det är någon annan anledning får du gärna utveckla.

henke2
2014-02-20, 13:43
Jag undrar: Lipo accar som bara ligger är dom så mycket farligare än andra laddbara accar?
Tobbe

Problemet är att de flesta inte har en aning om hur rackans mycket energi som finns lagrat i acken. Någonting stort som en kexchoklad startar ledigt min Volvo diesel när det är -20grader ute och blyacken inte orkar med. Tänker man sig för innan man kopplar startkablar mellan bilbatterier? Ja... som fan, eftersom batterierna är jättestora och kablarna grova som tummen.

Tänker man sig för innan man hanterar sin kexchokladsstora ack med samma fjång i? Nope inte ett smack. Där har du det farliga! Respekten saknas och dumsnålhet tar över.

Jag kör efter en enda simpel regel, aldrig någon special storange laddning, urladdning, matchning etc utan bara en enda enkel regel - Släng alla ackar som är minsta tveksamma. Misstänkt skada, släng. Misstänkt överladdning, släng. Misstänkt överurladdning, släng. Fasen, den största acken du kan köpa idag på delayking är 10S 5Ah och kostar 600kr. Det är liksom en billig livförsäkring.

Med detta inte sagt att man inte skall förvara dem klokt ändå.

henke2
2014-02-20, 13:44
Om du syftar på att det leder ström så tror jag dom flesta har koll på det

Ändå föreslår man en låda i metall.

Thomas
2014-02-20, 15:44
En bekant från en grannklubb kom ut till fältet med ett stort Höganäskrus.
När jag frågade vad han hade där, så plockade han upp ett antal LiPo-batterier!

Bättre förvaring finns väl knappast, med tanke på brandskyddet...
Lite tung-transporterat, dock.

Hampus Degramo
2014-02-20, 17:58
Tack för tipset! Beställde en låda direkt.

Stiffe
2014-02-20, 19:34
Tack för tipset! Beställde en låda direkt.

Samma här , har väl kanske inte haft respekten riktigt innan men inser att det kanske inte är optimalt att förvara dem i ett träskåp iofs i lipopåsar :scared:

henke2
2014-02-21, 08:03
En bekant från en grannklubb kom ut till fältet med ett stort Höganäskrus.
När jag frågade vad han hade där, så plockade han upp ett antal LiPo-batterier!

Bättre förvaring finns väl knappast, med tanke på brandskyddet...
Lite tung-transporterat, dock.

Genialiskt!

Jag tänkte faktiskt tillverkat gjutna lådor för ändamålet för 10 år sedan när li-po var nytt, laddarna osäkra och studentkassan skral. Verkar som om det fortfarande finns en marknad :)

Pelleflygare
2014-02-21, 10:34
Genialt, nu har jag användning för Höganäskrusen i källaren - har stått där sedan farfars tid. Har säkert förvarats mycket spännande i dem - men Lipo går nog bortom farfars horisont!


En bekant från en grannklubb kom ut till fältet med ett stort Höganäskrus.
När jag frågade vad han hade där, så plockade han upp ett antal LiPo-batterier!

Bättre förvaring finns väl knappast, med tanke på brandskyddet...
Lite tung-transporterat, dock.

Hampus Degramo
2014-02-23, 09:19
Samma här , har väl kanske inte haft respekten riktigt innan men inser att det kanske inte är optimalt att förvara dem i ett träskåp iofs i lipopåsar :scared:

Jo jag sitter i precis samma sits. Man saknar lite respekt för dem.
Jag har haft mina i lipo påsar i en byrålåda.

Pelleflygare
2014-02-24, 15:48
I dag fick jag hem Robbes lipo kassaskrin från Conrad. Övertygande stabilt till överkomligt pris. Känns riktigt bra nu när alla lipo ligger i säkert förvar. /Pelle

Stiffe
2014-02-24, 17:37
Ska hämta min på posten nu :)

Stiffe
2014-02-24, 22:40
Funkar kanon och man får plats med mer än man tror och jag är nöjd med den säkerhet man nu har , mina 14 lipos mest 4S 4 -5000 fick lätt plats och där går nog in åtminstone 10 till

Tobbepostis
2014-02-25, 14:15
44027Surplusbuys ammo låda perfekt för LiPo accar i LiPo påsar
Tobbe:thumbup: