handdator

Visa fullständig version : Airworld FW190, Moki250



Kenny
2014-02-20, 17:59
Så är bygget på gång tillslut, FW190

För ett par/tre år sen hade jag turen att komma över en Airworld FW190 till ett förmånligt pris. Lite av en "vandringspokal" har den varit där den passerat några kända profiler på våra flygdagar. Bygget är alltså påbörjat, men mycket återstår ännu.


Technical Specifications:

Spannweite: 260 cm
Länge: 224 cm
Gewicht: ca. 15 kg
Motor: MOKI S250 Stern

43909 43910 43911 43912
Bilder på några av bitarna från Airworlds webbsida.

Motorn.

http://www.youtube.com/watch?v=8tVhq5J6aQw

Sebbe
2014-02-20, 18:57
Najs! Ett av kommande projekt för min del!
Nu gäller det bara att hitta ett lämpligt målningsschema då!


//Sebbe

Kenny
2014-02-22, 02:17
Kroppen består av ett glasfiberarmerat enkelskal. I bakkroppen är det tänkt att limmas in endast ett spant vid fenan. Då symmetrin inte är så bra, och att risken för att kroppen viks om den skulle "groundloopa", finner jag för gott att stoppa in fler spant.

43939




För att få formen på spanten placerar jag en gummisnodd på utsidan, med lite belysning på denna så avtecknar sig en skugglinje på insidan som jag fyller i med en tuschpenna.

43945


43940
Här syns tydligt hur osymmetrisk kroppen är.

43941

Ritat tre extra spant. Tar in bilden i Autocad där jag kan skala spanten samt med spegling få dessa symetriska.

43942

Spanten utsågade,

43943

Dubbelt så långa armar hade varit bra att ha....

43944

Alla på plats, placerade på varannan "plåtskarv". Nästa moment blir att placera ett fäste för infällbart sporrhjul.

Kenny
2014-02-22, 02:25
Ja, nån version med lite mer än bara gråskala får det bli.


Najs! Ett av kommande projekt för min del!
Nu gäller det bara att hitta ett lämpligt målningsschema då!


//Sebbe

bokis
2014-02-22, 09:12
Trevligt! Fin flygare denna där,vad ska du ja för ställ i den?

radiocontrol
2014-02-22, 09:31
Riktigt listigt att göra spant av bilden i autocad. :)

Kenny
2014-02-23, 22:58
Har glömt vad tillverkaren heter, det följde med i köpet. Det är inte Airworlds, något annat tyskt ställ. pneumatiskt. Funderar på att bygga om det till elektriskt. Få se hur jag ligger till i tid när det blir ställets tur.

Sporrstället blir det som du var vänlig att tillhandahålla,


Trevligt! Fin flygare denna där,vad ska du ja för ställ i den?

Kenny
2014-02-24, 00:03
Sporrställ, var inne på att sätta på en elmotor, men vid närmare eftertanke så fungerar luftkolven som en bra fjädring också.

FW190 har ett stort sporrhjul jämfört med andra ww2-flygplan. Hjulet sticker också ut med mer än halva diametern. Bakgrunden till att hjulet stack ut lär ha varit att det skulle fungera även om stället inte gick att fälla ut.

43977



Tar hjälp av Autocad igen för att prova ut var stället skall placeras, några streck på kroppen hjälper till vid skalning av bilden.

43978



Skriver ut bilden i skala 1:1. Med lite tester och mätningar hittar jag ungefär rätt plats för stället. Lutningen beror på att sporrstället skall vara lodrätt när maskinen står på huvudstället.

43979

43980



Med hjälp av bilden sågar jag till en "jigg" för att rikta in spantet vid limningen.
43981


Använder fenans bakkant som referens för placering av spantet.
43986


Stödbit samt spant.
43982



Limmar in stödbiten först, mest till för att kolla att allt passar i verkligheten också.
43983


En sista koll före limmning
43984



Stället på plats.
43985

43987


Återstår att göra ett fäste för luftkolven, sedan är det sidorodret som skall på plats.

ChristerL
2014-02-24, 12:10
Härligt med ännu en Fw190 med Moki!! Har fått förmånen att njuta av Bokis Fw190 ett par gånger, gåshud!


Sporrställ, var inne på att sätta på en elmotor, men vid närmare eftertanke så fungerar luftkolven som en bra fjädring också.

Kommer du köra med vajrar till styrningen? Då har jag själv blivit varnad för att de kommer slacka-spänna-slacka osv när hjulet fjädrar i kolven. Men du kanske har en bra lösning på det ev. problemet?

Förebild? Jag har svårt att se om Airworlds Fw190 är typ A5/A6 eller senare... Men det finns ju några flygande idag:

http://www.neilhutchinsonphotography.co.uk/images/FF_74Q8962.jpg

http://www6.clikpic.com/neilly/images/FF_74Q7243.jpg


Ser fram mot din Fw190 i luften!

Kenny
2014-02-24, 22:28
Det skall troligen vara en A8, men fenan verkar finnas i olika varianter beroende på hur antennen är dragen.


Sporren, funderar på tre olika varianter just nu. separat servo till sporren blir det i alla fall, få se vad det blir.


Härligt med ännu en Fw190 med Moki!! Har fått förmånen att njuta av Bokis Fw190 ett par gånger, gåshud!



Kommer du köra med vajrar till styrningen? Då har jag själv blivit varnad för att de kommer slacka-spänna-slacka osv när hjulet fjädrar i kolven. Men du kanske har en bra lösning på det ev. problemet?

Förebild? Jag har svårt att se om Airworlds Fw190 är typ A5/A6 eller senare... Men det finns ju några flygande idag:

http://www.neilhutchinsonphotography.co.uk/images/FF_74Q8962.jpg

http://www6.clikpic.com/neilly/images/FF_74Q7243.jpg


Ser fram mot din Fw190 i luften!

ChristerL
2014-02-27, 20:46
Det skall troligen vara en A8, men fenan verkar finnas i olika varianter beroende på hur antennen är dragen.


Mmmm... tror att alla versioner av Fw190A hade samma typ av fena. Men fr.o.m. A4an var antennen fäst i en mast uppe på fenan.

Sen fanns det olika varianter av huv. Med en "flat"-variant fanns en spännanordning under huven/bakom piloten så antennen var spänd oavsett om huven var stängd eller öppen. På "blown"-varianten hängde antennen ner mot kroppen när huven var öppen.

Svenske Claes Sundin har en hel del intressanta profiler på sin Luftwaffe-sida! ( http://luftwaffeinprofile.se )

http://luftwaffeinprofile.se/A-8%20Hans%20Dortenmann.jpg

Kenny
2014-02-27, 23:52
Då är det nog en A2 eller A3. Den har denna fenan samt kylutsläpp på sidan som denna, men den har även en "bula" framför sporrhjulet, den hittar jag inte på någon bild på någon version.
http://www.germanaircraftwwii.com/img/upload/hahnj.jpg



Mmmm... tror att alla versioner av Fw190A hade samma typ av fena. Men fr.o.m. A4an var antennen fäst i en mast uppe på fenan.

Sen fanns det olika varianter av huv. Med en "flat"-variant fanns en spännanordning under huven/bakom piloten så antennen var spänd oavsett om huven var stängd eller öppen. På "blown"-varianten hängde antennen ner mot kroppen när huven var öppen.

Svenske Claes Sundin har en hel del intressanta profiler på sin Luftwaffe-sida! ( http://luftwaffeinprofile.se )

Kenny
2014-03-14, 20:31
Den där andra sysselsättningen man får dras med, mellan 7 och 16 i bästa fall, har krävt lite för mycket uppmärksamhet senaste tiden. Inte blivit så många besök i bygglokalen alltså.


Har modifierat sporren så att den kan fjädra utan att det påverkar styrningen.
För att uppnå detta behövs ytterligare två axlar för styrningen, och för att det skall manövrera utan att spjärna emot är det noga att länkningen har samma mått som övriga mekanismen.

44435
Börjar med att fräsa ut ett fäste ur en aluminiumbit. Denna skall sitta på insidan av fästet för länkarmarna.



44437
Fräst och borrat, samt fräst ett spår för en axel till roderhorn.



44438
Limmat i ett inv. 2.3mm rör för axeln. Epoxy.



44439
Svarvat till fyra distanser som centrerar axeln.



44440
Lite mer pillejobb. Fräser till ett fäste i mässing för ytterligare en axel som för över den lodräta rörelsen. Fräsen är en Proxxon MF40. Funkar mycket bra till sånt här. I detta fallet handvevar jag den.



44443
Färdig.



44441
De flesta bitarna som behövs. Ett par distanser och stoppringar tillkommer också.



44442
Fick limma om röret då det behövde flyttas 0.4mm. Nu limmat med "stålepoxy" Detta var också anledningen till att jag valde att fräsa in ett spår för röret. Att borra på rätt plats hade varit mycket svårt.



44444
Monterat



44445

44446

44447

44448

Ingen oönskad vridning av hjulet oavsett var i höjdled det står.

Snickarjävel´n
2014-03-14, 22:10
Fan va händig du är Kenny, var har du lärt dig allt? :icon_pidu:

Snyggt som fan.

Thomas
2014-03-14, 22:45
Jäkla fräsigt!!
En sån fräs skulle man ha...

Kenny
2014-03-14, 23:04
Kan säga det samma till dig, mycket imponerande 190D projekt du håller på med. :icon_pidu:

Fan va händig du är Kenny, var har du lärt dig allt? :icon_pidu:

Snyggt som fan.

Kenny
2014-03-14, 23:12
Jo många maskiner ä bra å ha. Kostar faktiskt inte så mycket, ca €240 med frakt


Jäkla fräsigt!!
En sån fräs skulle man ha...

Kenny
2014-04-18, 05:00
Riktar in motorn på plats innan jag monterar tankar och elektronik. Brandskottet med motorfäste är färdigt, men den motor som var tänkt av förre ägaren har inte samma mått som min. Motorn skall också vara högerriktad och är därmed förskjuten i sidled för att propelleraxeln skall bli centrerad.

45054
Befintligt fäste, sitter något fel i sida samt är ca 8mm för kort.



45055
Limmat ihop 2 skivor med björkfaner som sågats ut till en distansring.



45056
Borrat för motorfästet samt satt i tillfälliga styrpinnar. Klämmer fast motorn med ett par plåtbitar under uppriktningen.



45057
Ringen fixerad på motorn.



45058
Ett hål i golvet hade underlättat en hel del. Måttar in på ett ungefär och nyper fast den.



45059
Med förgasaren bortplockad så var det enkelt att nypa fast.



45060



45061
5kg MOKI 250cc, efter några justeringar.



45062
Fläkt och propeller på plats utan att det tar i. Kåpan hänger lite snett. Fastskruvad centrerar den över fläkten. Storleken på kåpan medger endast 4 mm frigång till ventilvipporna, så det går inte att undvika att spinnern blir lite förskjuten. Brukar dessbättre inte märkas ute i fält.

frznlogic
2014-04-18, 07:18
Oj oj oj som min dotter skulle säga, det blir vackert!

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk

Lelle
2014-04-18, 08:11
Snyggt jobbat, Kenny.:applouse:

En liten fråga; Är det bara 3 st fästbultar på din Moki? Dom som jag har är 5 st. Tycker att 3 st är i minsta laget, det är ändå 15 HP som dom ska stå emot.

Johnson
2014-04-18, 08:47
Detta blir så himla snyggt och bra!! :) härligt att se!

Kenny
2014-04-18, 14:51
Hej Lelle,

Jo det är bara tre hål. Men en M5 8.8 skruv har en brottgräns på ca 11.3 kN, ca 1000kP. Så det är inte skruvarna som ger upp först. Däremot så sitter hålen ganska nära kanten, där kan det nog brista vid belastning. Så tre hål till kan nog betala sig. Bra att du uppmärksammade detta. Fler fästhål blir det.

45066


Snyggt jobbat, Kenny.:applouse:

En liten fråga; Är det bara 3 st fästbultar på din Moki? Dom som jag har är 5 st. Tycker att 3 st är i minsta laget, det är ändå 15 HP som dom ska stå emot.

Lelle
2014-04-18, 18:21
Sorry Kenny, jag räknade fel i hastigheten. Det är naturligtvis 6 bultar i mitt motorfäste.
Jag tror som du, att det nog är lite säkrare med 6 i alla fall.

GLAD PÅSK.

Snickarjävel´n
2014-04-24, 13:49
Jag vet inte riktigt hur man ska tänka, om nu Moki anser att 3 bultar räcker så gör nog jag det med. Ifall dom hade räknat med att behöva 6 bultar för att hålla motorn på plats och bara satt dit 3 stycken så vetti fan om någon överhuvudtaget köpt sig en moki stjärna.
Sen att 3 bultar i ett bultförband inte är det mest optimala ifall en släpper är en annan sak.

Snyggt jobbat med FW Kenny.

Kenny
2014-04-26, 04:38
Kollar man runt lite, så är det 3 skruv i de ARF jag sett. En tänkbar nackdel med sex skruv är att det kan bli för starkt. Ev. brott flyttas till vevhuset istället. Men efter en sådan belastning så kvittar det nog. Förmodligen bara skrot kvar i alla fall.




Jag vet inte riktigt hur man ska tänka, om nu Moki anser att 3 bultar räcker så gör nog jag det med. Ifall dom hade räknat med att behöva 6 bultar för att hålla motorn på plats och bara satt dit 3 stycken så vetti fan om någon överhuvudtaget köpt sig en moki stjärna.
Sen att 3 bultar i ett bultförband inte är det mest optimala ifall en släpper är en annan sak.

Snyggt jobbat med FW Kenny.

Kenneth E
2014-04-26, 09:13
Jag har haft moki215 och det fungerar fint med 3
Bultar.

Lelle
2014-04-27, 08:24
Kenny.

Eftersom jag drog upp frågan om 3 eller 6 bultar som håller motorn så ska jag tillrättalägga frågan. Att jag tog upp den var helt enkelt så att jag har 2 motorer som är borrade med 6 bulthål direkt från fabrik.

Jag har genom åren fått en riktigt trevlig kontakt inifrån Moki-fabriken i Ungern. Den här personen har arbetat på fakriken med motorprovning i mer än 10 år och är nog den som kan ge oss det korrekta svaret. Vi har kontakt med varann relativt ofta, både om motorteknik och helt privata ting.

Jag ställde helt enkelt frågan till honom om vad som var rätt, och det är helt ok att bara använda 3 bultar för att montera fast motorn.


Här är hans svar.

Lelle,
Answer to your question: that is more than enough fixing the motor with three screws. The size of screws is M5 and the hardness is 8.8. This means that the strength of tensile is 800N/squaremm and 640N/squaremm for the yield strength. An M5 is about 12.5 squaremm, so a bolt can be at least 8000 N (circa 800 kg) where it won't be broken and there you have three of this screw. The static thrust of St250 is about 30kg.

I hope I could help for you,

Kenny
2014-04-29, 01:39
Inga problem med det, nu blir det sex st skruv i denna också. :)
Tre skruv är optimalt om man vill justera motorriktningen , men här är det inget behov av att göra det.


Kenny.

Eftersom jag drog upp frågan om 3 eller 6 bultar som håller motorn så ska jag tillrättalägga frågan. Att jag tog upp den var helt enkelt så att jag har 2 motorer som är borrade med 6 bulthål direkt från fabrik.

Kenny
2014-04-29, 02:18
För att underlätta för service så monterar jag servon för trottel och choke samt tändbox på brandskottet. På så vis kan hela motorpaketet enkelt skiljas från kroppen med tre kablar och två slangar.

45227
Hål taget för trottelstång.

45228
Även choken får ett servo, detta dubblerar även stoppfunktionen av motor.

45229
Med en "profilkopiator" får jag fram mallen till fästet för servobryggan.

45230
Epoxylimmat fästen

45231
Servobryggan och 3mm stötstänger på plats,

45232
Fäste för tändboxen.

45233
Så där, lite finlir kvar. Byter nog ut den raka DIN kontakten till en vinklad. Den tar för mycket plats nu.

Ålänning
2014-04-29, 18:57
Najs! =) Men är det en synvilla att du har rätt kraftig vinkel mellan servoarmen på "högra" servot och dess stag (via kullinken)? Risken att den hoppar ur vid för hög vinkel finns.

Kenny
2014-04-29, 22:16
Det är ganska stor vinkel men den sitter säkert utan att det spänner.


Najs! =) Men är det en synvilla att du har rätt kraftig vinkel mellan servoarmen på "högra" servot och dess stag (via kullinken)? Risken att den hoppar ur vid för hög vinkel finns.

ChristerL
2014-04-30, 07:40
För att underlätta för service så monterar jag servon för trottel och choke samt tändbox på brandskottet. På så vis kan hela motorpaketet enkelt skiljas från kroppen med tre kablar och två slangar.


Insuper idéer och inspiration! Precis så här tänkte jag göra på min D9 också! :thumbup:

Turner
2014-06-28, 18:26
Kenny, på motorkåpan kl 10 och kl 16 finns en bula på vardera sida. Om denna bula slutar innan vingen är det en A-4 eller senare, om den slutar något ovanför vingroten är det en A-3 eller tidigare. A-4 versionen fick ny tyngre radioutrustning varför en 10 cm längre motorbock krävdes för att korrigera tyngdpunkten och förlängde därmed nosen med samma avstånd. En oväntad effekt av detta var bättre kylning av motorn (större luftvolym och bättre flöde genom motorrummet) varför också detta problem löstes en gång för alla. De tidiga versionerna hade alla problem med hög motortemperatur.

Det är för övrigt ett oerhört vanligt misstag bland de som gör profiler såväl som RC modeller att inte notera denna skillnad. Det var ett tag sedan jag grävde i mina FW190 böcker så reserverar mig för att det kan varit A-5 versionen som introducerade det större motorfästet, men om jag minns rätt så var det A-4 och jag tror det stämmer. A-5 introducerade en omarbetad vinge med fästen för MG-FF 20 mm kanoner en bit utanför landningsstället. A-6 förstärkte dessa vapenfästen ytterligare för att ta den kraftigare rekylen från MG-151/20 som matades med kraftigare ammunition av samma kaliber och hade längre pipa. A-7 introducerade MG131 istället för MG17 ovanför motorn (framför cockpit). A-8 starkare motor. A-9 var kompressormatad så att samma effekt som var tillgänglig i A-8 med MW50 boost var hela tiden tillgänglig i A-9 utan boost.

Ja, i stora drag. Fantastiskt bygge av en fin kärra. För övrigt är nog Kurt Tank den enda chefskonstruktör som aktivt deltagit i försvaret av sina fabriker, med flera nedskjutna fiendeplan till sitt namn. Högst inofficiellt eftersom hade det blivit känt skulle det bli permanent flygförbud.

Kenny
2014-06-29, 19:36
Hej Turner,

Tack för intressant info.

Det mesta talar för att det är en A3 Airworld försöker efterlikna.

Bulorna slutar visserligen framför vingen, men de ser ut att vara något för korta. Dock är de asymmetriska vilket utesluter A0
Den har "gälar" bakom motorn vilket utesluter A1
Antennfästet på fenan sitter framåt, detta borde utesluta A4 och högre som har en liten mast på fenan.

Källa
http://www.ipmsstockholm.org/magazine/2004/11/stuff_eng_fw190_01.htm (http://www.ipmsstockholm.org/magazine/2004/11/stuff_eng_fw190_01.htm)


Kenny, på motorkåpan kl 10 och kl 16 finns en bula på vardera sida. Om denna bula slutar innan vingen är det en A-4 eller senare, om den slutar något ovanför vingroten är det en A-3 eller tidigare. A-4 versionen fick ny tyngre radioutrustning varför en 10 cm längre motorbock krävdes för att korrigera tyngdpunkten och förlängde därmed nosen med samma avstånd. En oväntad effekt av detta var bättre kylning av motorn (större luftvolym och bättre flöde genom motorrummet) varför också detta problem löstes en gång för alla. De tidiga versionerna hade alla problem med hög motortemperatur.

Det är för övrigt ett oerhört vanligt misstag bland de som gör profiler såväl som RC modeller att inte notera denna skillnad. Det var ett tag sedan jag grävde i mina FW190 böcker så reserverar mig för att det kan varit A-5 versionen som introducerade det större motorfästet, men om jag minns rätt så var det A-4 och jag tror det stämmer. A-5 introducerade en omarbetad vinge med fästen för MG-FF 20 mm kanoner en bit utanför landningsstället. A-6 förstärkte dessa vapenfästen ytterligare för att ta den kraftigare rekylen från MG-151/20 som matades med kraftigare ammunition av samma kaliber och hade längre pipa. A-7 introducerade MG131 istället för MG17 ovanför motorn (framför cockpit). A-8 starkare motor. A-9 var kompressormatad så att samma effekt som var tillgänglig i A-8 med MW50 boost var hela tiden tillgänglig i A-9 utan boost.

Ja, i stora drag. Fantastiskt bygge av en fin kärra. För övrigt är nog Kurt Tank den enda chefskonstruktör som aktivt deltagit i försvaret av sina fabriker, med flera nedskjutna fiendeplan till sitt namn. Högst inofficiellt eftersom hade det blivit känt skulle det bli permanent flygförbud.

Turner
2014-06-30, 01:05
Ja då är det nog som du säger, en A-3. För övrigt så kallade britterna FW190 för "Butcher Bird" efter sin brutala entre på kanalfronten. Något som hängde kvar länge. Vid ett tillfälle så decimerade en formation på 50 st 190A lika många B17 på ~3 minuter. Minns inte på rak arm vilket datum det var.

Kenny
2015-03-31, 02:00
Bygget har fått vila en stund till förmån för andra projekt, men nu är tankarna snart på plats. En för bränsle och en för rök. Tankarna placeras så att tyngdpunkten inte påverkas allt för mycket av nivån.


Börjar med att limma in ett par stödlister. Tänkte lägga ett "golv" där, men skippade detta senare då det inte fyllde någon funktion.
51503

Behöver ett par spant att sätta tankarna i. Formen tar jag fram med ett mallverktyg.
51504

Klipper ut två pappmallar som fästes med tejp.
51505

Sätter ihop mallarna med kartong och dubbelhäftande tejp för att få hela spantets form.
51506

Första spantet utsågat
51507

Provar av passformen.
51508

Hålen för tankarna skurna med en ställbar hålskärare från Jula. Samt fräsning av spår till ett fäste för rökpump
51509

Riktar och limmar ihop "paketet" med några stödbitar som tas bort efter att det är limmat på plats i kroppen
51510

Spanten limmade på plats
51511

Återstår att montera ett fäste för rökpumpen mellan tankarna samt ett fäste för en elektrisk bränslepump. Den kommer att sitta på mellan locken på tankarna.
51512

henke2
2015-03-31, 06:48
Tar risken att verka gnällig just här. Det diskuterades 3 respektive 6 skruvar för monteringen. Hade det inte varit värt besväret att välja 12.9 skruv med riktig skalle medan du ändå är på G? Ser ut som någon oklassad skruv nu, samt att krysskalle är svårare när man drar moment. Man klarar att dra ca 8Nm med en skruvmejsel, om bitset greppar så långt dvs.

Förövrigt den häftigaste flygplan/motorkombon som finns på marknaden idag, om jag inte redan sagt det. :)

bokis
2015-03-31, 11:43
Henke,det finns en som jag är ännu mera äggsjuk på,Jerry Bates Fury med Moki.
Det sagt så är jag jätteglad åt min FW 190.fantastisk flygare(dock så är pilotetas inte nån direkt hit) som i den kombon är goo..
Håller med dig om skruvvalet ,jag har insexor I bra stål o stoooora brickor på baksidan.
Kankse inte behövs men det känns säkrare...

Kenny
2015-03-31, 17:40
Lugn i stormen...

Skruvarna som syns är bara för provmontering under bygget. Det är riktigt att de är billiga blötjärnsskruv.

Blir en plåt som motsvarar formen på pylonen på insidan.



:)

bokis
2015-03-31, 18:17
F´låt!:girl_cray3: Inte meningen...Lysande bygge förrexten!

Kenny
2015-04-07, 02:22
Inte så mycket att uppdatera,

Pumpar och slangar på plats. Sullivan Skywriter för rök
51625

Bränslepump från Emcotec
51626


p.s.
Du är förlåten Bokis. Du kan komma ut ur skamvrån.:icon_winkle: