handdator

Visa fullständig version : Hjälp strömförsörjning första bensinaren



Martin_s
2014-02-27, 06:23
Hejsan!!

Efter ett par år med enbart el kärror köpte jag nu min första "riktiga" kärra med brum brum i nosen och behöver lite hjälp med det här med ström försörjningen.. Kärran köpte jag beg och tom (great plains yak 54) så när som på motorn dle35 som sitter i nosen.. Har digitala futaba servon jag tror klarar 6,6v låg jag tänk stoppat i och en ar8000 mottagare men sen är det ju det här med ström matning till tändning mottagare som inte riktigt är min starka sida.. Hur många ampere bör en bec klara till 6 digitala servon samt mottagaren för att vara säker? Vill köra 2 alt 3s lipon i modellen. Ska jag köra en Bec på 6v ut? Tändning samma sak där bara en bec eller skaffa mig någon typ av regulator/ killswitch/smartbox eller vad de nu kallar allt jag vet knappt skillnaden på grejerna som riktig nybörjare jag är utan flygklubbs tillgång (tuvärr).. Ge mig era tipps på hur ni erfarna bensin piloter sätter upp eran ström matning på lämpligast sätt så är jag mer en tacksam..

Vill också passa på att tacka er som står bakom rcflyg.se utan er och alla vänliga forum deltagare hade jag aldrig kommit igång med denna otroligt roliga hobby!!

/martin

cykelbud
2014-02-27, 11:25
Hej Martin!

Jag har satt upp min 26cc med 6 analoga servon så här:

Till servona har jag en bec, hobbywing 8amp(15max). Finns tex på hobbyking eller giantshark. Batteriet är 2s lipo på2200 mah.

Till tändning har jag en killswitch och ett vanligt 4cell nimh.

Som referens kan jag säga att efter en timmes effektiv flygning, (6x10min) så hade servona dragit 500mah och tändningen 700mah när jag laddade efteråt.

Servona drar ju inte så mycket ström totalt, men däremot momentant, jag fick problem först med att min mottagare varnade för låg spänning med ett vanligt 5cell nimh acc.

Funderar på att byta till bec och lipo för tändningen oxå.

Det finns förståss mer erfarna bensin flygare som kan svara, ja har ju bara en bensinmodelll, men setupen har funkat fint i över ett år nu.

Martin_s
2014-02-27, 12:17
Tackar för värdefulla tipps.. Den bec du nämner har jag kollat på med och lutar lite åt en sån för mig med då men sen får jag se med tändning då om jag går enbart på en bec där med men vill gärna kunna bryta tändning om något händer..

henke2
2014-02-27, 12:46
Det är modigt att snåla på BECen. Det är en vital komponent minst sagt. Oavsett vilken väg du väljer att gå så belasta dina servon och hårdtesta strömförsörjningen innan du flyger. Jag hade en Delayking BEC som det stod 10A på, den dog bara jag viftade på servona i min Venom i EPO-skum. Den orkade alltså inte med 6st 9grams servon som gick i det fria.

Martin_s
2014-02-27, 13:33
Det där har jag hört flera säga.. Vad rekommenderar ni för lite kraftigare bec? Antar de digitala servona ändå måste kräva endel då man flyger lite hårdare med grejerna

henke2
2014-02-27, 14:20
Det där har jag hört flera säga.. Vad rekommenderar ni för lite kraftigare bec? Antar de digitala servona ändå måste kräva endel då man flyger lite hårdare med grejerna

Jag kör med Jeti BEC - men testar likväl innan jag flyger :)

Martin_s
2014-02-27, 19:23
Nu har jag tittat lite närmare och kommer istället setts upp kärran med totalt 6st futaba 3305 servon räcker en sbec på 6v 5A i till dessa? Tändning funderar jag på samma sbec samt killswitch men där lär det väll knappast vara några problem med en 5a sbec? Förvirrad är jag men lite snurr tycker jag att jag börjar få in i huvet.. Hur många A drar ett standardservo som mest ca någon som har koll på det?

cykelbud
2014-02-27, 19:29
Ja satsa på en bra bec, inte kul att krasha bara pga det!
Killswitch ökar också säkerheten, dels för att det går att stänga av motorn från sändaren, men framförallt att motorn stängs av om strömmen stängs av eller mottagaren tappar täckningen

yak 55
2014-02-27, 21:50
Jag gillar redundans, så jag slår ett slag för DPSI Micro DualBat då kör man med dubbla lite mindre accar, så om ena accen ger upp, eller glappar så flyger man på den andra accen, men om allt är ok så tar den ström från båda accarna, magnetbrytare (ingen glappande strömbrytare) och en diod som blinkar felkoder om nått har hänt tex låg spänning,glapp mm. http://shop.rc-electronic.com/DPSI-SYSTEME/DPSI-Micro-Familie/DPSI-Micro-DualBat-5-5V-5-9V-JR-Akkuweiche.htm?SessionId=&a=article&ProdNr=A11050&p=541 dom finns med två olika utspänningar och olika kontakter.

Till tändningen har jag kört en DPSI Micro - RCS Funkar också riktigt bra med inbyggd bec http://shop.rc-electronic.com/DPSI-SYSTEME/DPSI-Micro-Familie/DPSI-Micro-RCS.htm?SessionId=&a=article&ProdNr=A11065&p=541
Jag har en sån till salu om det kan vara av intresse?

Snickarjävel´n
2014-02-27, 22:29
Jag gillar redundans, så jag slår ett slag för DPSI Micro DualBat då kör man med dubbla lite mindre accar, så om ena accen ger upp, eller glappar så flyger man på den andra accen, men om allt är ok så tar den ström från båda accarna, magnetbrytare (ingen glappande strömbrytare) och en diod som blinkar felkoder om nått har hänt tex låg spänning,glapp mm. http://shop.rc-electronic.com/DPSI-SYSTEME/DPSI-Micro-Familie/DPSI-Micro-DualBat-5-5V-5-9V-JR-Akkuweiche.htm?SessionId=&a=article&ProdNr=A11050&p=541 dom finns med två olika utspänningar och olika kontakter.

Till tändningen har jag kört en DPSI Micro - RCS Funkar också riktigt bra med inbyggd bec http://shop.rc-electronic.com/DPSI-SYSTEME/DPSI-Micro-Familie/DPSI-Micro-RCS.htm?SessionId=&a=article&ProdNr=A11065&p=541
Jag har en sån till salu om det kan vara av intresse?





Använder precis samma på mina modeller av lite "mer värde". Känns tryggt och har fungerat 100% alla gånger.

cykelbud
2014-02-28, 09:11
Nu har jag tittat lite närmare och kommer istället setts upp kärran med totalt 6st futaba 3305 servon räcker en sbec på 6v 5A i till dessa? Tändning funderar jag på samma sbec samt killswitch men där lär det väll knappast vara några problem med en 5a sbec? Förvirrad är jag men lite snurr tycker jag att jag börjar få in i huvet.. Hur många A drar ett standardservo som mest ca någon som har koll på det?

På vissa servon finns specat stall current, mer än så borde de inte kunna dra. Kanske att servot kommer upp nära den strömmen momentant vid början av stora utslag och hård belastning.

Ett av mina servon har typ 2A:
http://www.phidgets.com/products.php?product_id=3204_0

Så har dina servon ung samma borde en bec med peak current på 10A räcka gott och väl, och gissningsvis 5A continous är man nog i praktiken helt safe.

Men det beror ju på var man lägger säkerhetsribban, jag kör ju tom med hobbywing bec! :D

banimal
2014-02-28, 11:21
Kör alltid mina gassers/nitro med 6.6v lifepo4 batteri utan bec, till servos.

Mindre elektronik, mindre felmarginal.

Och en 5v bec till tändningen, om den bara pallar max 6v.

Har funkat bra hittills :D

Martin_s
2014-02-28, 12:38
Tackar återigen för era svar.. Är jag dumsnål om jag kör denna till både tändning och mot servon/mottagare.. En kompis till mig hade två nya sånna låg men jag kanske är dumsnål på en så pass stor/dyr kärra som det ändå är? Någon som har erfarenhet av dessa? Jag kommer inte använda planet till någon form av iMac/3D utan lite rollar och lopar osv så normal sportflygning.. Några bättre alternativ (har ju fått endel men klagar inte på fler)..

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__6233__TURNIGY_8_15A_UBEC_for_Lipoly.html

henke2
2014-02-28, 12:41
Kör alltid mina gassers/nitro med 6.6v lifepo4 batteri utan bec, till servos.

Mindre elektronik, mindre felmarginal.

Och en 5v bec till tändningen, om den bara pallar max 6v.

Har funkat bra hittills :D

Tar man bort en komponent så kan den givetvis inte gå sönder, men man tappar alla dess positiva egenskaper också. Fördelen med en BEC mellan är att man får en konstant spänning och inga dippar. En bra BEC har kondingar för att klara av kraftiga peakar vilket ett batteri inte gör på samma sätt. Exakt vad som är bäst och rättast är svårt att säga.

Det viktigaste är att man har en plan och aktivt har valt sina komponenter. Att köpa en iPhone för det är en iPhone är alltid fel i mina ögon, att köpa den för att *någon bra anledning* är alltid rätt :)

cykelbud
2014-02-28, 16:47
Tackar återigen för era svar.. Är jag dumsnål om jag kör denna till både tändning och mot servon/mottagare.. En kompis till mig hade två nya sånna låg men jag kanske är dumsnål på en så pass stor/dyr kärra som det ändå är? Någon som har erfarenhet av dessa? Jag kommer inte använda planet till någon form av iMac/3D utan lite rollar och lopar osv så normal sportflygning.. Några bättre alternativ (har ju fått endel men klagar inte på fler)..

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__6233__TURNIGY_8_15A_UBEC_for_Lipoly.html

Vid närmare eftertanke är det exakt en sån som sitter i min bensinare, inte hobbywing varianten. Men de ser likadana ut och har samma spec. Den har som sagt funkat bra, men tror ändå det lönar sig säkerhetsmässigt med ett finare märke typ emcotec.

Martin_s
2014-03-01, 17:06
44097 Hittade en sådan emcotec till fyndpris så nu ändrades planerna lite och en sån åker i med dubbla batterier :-D.. Ska man köra life eller 2st 2s lipo och går det förgrena ut strömmen till både mottagare och tändning? Antar det är dumt men varför envisas igentligen folk med bec eller nimh acc till tändning är min nästa fråga.. Tändsystemet till min dle 35ra ska ju klara upp till 9v.. Mycket nybörjar frågor så hoppas ni står ut då jag vill flyga mitt plan så säkert det går både pga kostnader och framförallt folk mm omkring fältet..

Martin_s
2014-03-01, 18:38
Anledningen till min fråga om att reglera ut ström till både tändning och mottagaren var att tidigare ägare gjort så och den ser ut så här idag.. Riskabelt och köra 2st lite större accar och låta den vara som den är idag?

yak 55
2014-03-01, 22:11
Det där måste vara en lite äldre modell av DPSI, för alla nyare har dubbla matarkablar, och klarar lite mera strömm än dom gamla, men det ska väl funka ändå.
Anledningen till att man brukar köra tändningen som en helt separat krets är att tändenheten kan störa mottagaren annars, det finns dom som matar tändningen från mottagaraccen/mottagaren direkt också och fått det att funka bra, men jag skulle inte göra det, om man inte har en typ sådan här:http://www.tech-aero.net/ultra-ibec.
På min nya kärra kommer jag att köra med Ibec, bara för att slippa ladda en extra mottagaracc (hatar att ladda :-) )
Körde förut med separat tändacc och en sån här:http://shop.rc-electronic.com/DPSI-SYSTEME/DPSI-Micro-Familie/DPSI-Micro-RCS.htm?SessionId=&a=article&ProdNr=A11065&p=541, och det funkar super, den är optokopplad så mottagaren kan inte störas på nått vis med denna.
Men som sagt, jag kör på det som jag är helt säker på att det funkar, men andra har säkert andra uppfattningar vad som är bra.

Martin_s
2014-03-01, 23:14
Tack för ditt svar.. Någon aning om vissa mottagare är känsligare en andra och hur vanligt är det att de stör ut mottagaren i mitt fall en spektrum ar8000.. Det där du länkade till verkar ju riktigt intressant o dyr var den ju inte häller. Då kör du tex emcotecen jag har bara till mottagaren och sen ström från mottagare direkt till tändningen igenom den där ibec? Fattat rätt? Är lite som du och ju färre accar jag behöver ladda ju bättre..

yak 55
2014-03-02, 10:40
Har ingen aning om hur Spectrum hanterar sådana störningar, har en polare som mosade en kärra med en ar 8000 pga att satelit kabeln hade vibrerat av vid kontakten, för ar8000 funkar inte utan satelit, så se till att sattkabeln är säkrad i anslutningarna så inte detta kan hända.
Japp, den tar spänning direkt från mottagaren, och det sitter nån typ av 3 vägs filter som ska ta bort eventuella störningar.
Har Googlat heltid en hel vecka på detta och denna:) och denna ska också funka bra (har en polare som kör med denna med bra resultat) http://www.bigplanes.nl/contents/en-uk/p1003.html

Martin_s
2014-03-02, 11:54
Klockrent!! Blir emcotec och någon av de där för mig med. Tack för tipsen bara bestämma mig för vilken av dom nu.. Ar8000 har jag med haft problem med på exakt samma sätt en gång som din kompis i en edf kärra så blir och säkra satelliten ordentligt nu när jag hörde fler råkat ut för samma sak..

Mvh

yak 55
2014-03-02, 12:26
Tänk bara på att välja lite större accar när du ska köra tändningen från samma accar.
Jag kommer att köra sådana hära: http://www.rubinrc.se/product_info.php?cPath=10_68&products_id=5062.
150g per acc paket, hittade inga färdiga accpaket med liknande vikter och kapacitet så det blev att bygga egna.
Det blir lite onödigt mycket kapacitet kanske men som sagt, jag gillar inte att ladda:)
På förra kärran körde jag dubbla 2s 1700 mah life och en separat acc för tändningen, och med strömtörstiga servon så gick det bara att flyga 3 gånger, och det tycker jag var aldeles på tok för lite. Så nu hoppas jag att det kommer att räcka en hel dag på fältet, men det återstår att se ;-)

Martin_s
2014-03-02, 18:09
Menar du att du ska köra totalt 6600mah X2? :-0... Själv funderar jag på 2st 2200mah life alt lipo. Hur mycket c är och rekommendera?

yak 55
2014-03-02, 19:54
Nä, det blir 2x3300mah, så totalt 6600mah:), 2x2200mah blir nog perfekt, C-talet är inte så viktigt men mera än 1c i alla fall.
Kolla på vikten i stället, det kan skilja en hel del där mellan olika accar och accar med lägre c tal är ju oftast lättare.
Har en plare som kör 2x2200mah på en 2.3m Cub med analoga servon, och efter en timme i luften hade han förbrukat 30% av kapaciteten, men analoga servon drar ju betydligt mindre strömm också.
Tycker inte att det är nån vits i ditt fall att köra li-fe, för du ska ju ändå köra med en Emcotec Dpsi, om det inte är så att du inte kan plocka ut accarna enkelt (tex monterade under motorkåpan) då kan det kännas bättre med Li-fe pga brandrisken.
Fördelen med lipo är att det finns ett större urval av accar, och dom är lättare.

Martin_s
2014-03-02, 22:26
Jag har en ganska lätt motor dle 35 i nosen nu och många flyger kärran jag har med en 50cc så lite av tanken jag har var att eventuellt vikta kärran långt fram med batterierna precis som du skrev.. Blir till och montera allt nu först och sen kolla cg och leta accar och storlek på dom efter att jag monterat allt och sett hur mycket vikt jag behöver och vart jag ska lägga den.. Har tänkt lipo men är det så att jag måste "gömma" dom för att få rätt cg blir ju life ett alternativ ändå.. Det räcker alltså med 5-10c på batterierna för och klara leverera till rubbet och vara säker? Tackar dig yak 55 för all din hjälp här är jätte tacksam!!

Martin_s
2014-03-02, 23:38
Blev för övrigt ibec en du rekommenderade och skulle ha i din kärra efter att jag med bara läste positivt om den på div forum mm :-)..

yak 55
2014-03-02, 23:57
Ja precis, har inte läst om en enda som haft problem med dom, och dom har ju funnits ett tag nu.
Om du har 5c på accarna och kör med dubbla 2200mah, så klarar dom av att leverera 22A kontinuerligt, så du ska nog klara dig ;-)
Ja vikta med accarna, då får du ju ingen "död vikt" i alla fall, och dom kanske blir så stora att det räcker jätte många flygningar.
Synd bara att inte ännu fler skriver och tycker saker, för det är alltid bra att få flera infallsvinklar på såna här saker, och jag är ju insnöad på mina tankar, så det kan ju finnas bättre alternativ.......eller åtminståne billigare;)

thoabr
2014-03-03, 20:46
Ojdå.

Ska berätta om min setup.

Edge 540 Spännvid 1980mm motor boxer 55cc. mottagarbatteri 2300ma 6,0volt.För tändning 2300ma 4,8volt killswitch.

6 servon hitec 5625 digital. gas 545

Men ska man hålla på hovra ock köra med alla servon,får man nog ta en annan setup. Har funkat bra i många år, men gör ju aldrig nåt avancerat hela tiden. Har aldrig orkat köra slut på batteriet. Men har tänkt ha ett mottagar batteri till fall i fall.

Thomas

yak 55
2014-03-03, 21:06
Ja det är jätte stor skillnad på hur mycket ström olika servon drar, på en flygning (10 min) så drog mina Mks 1210 700mah, och jag hade 2x1700 life, så det blir ju 3400mah tot, men man kan ju inte plocka ur allt + att det var dålig kvalla på accarna, så 3 flygningar fick jag ut på den värdelösa setupen :-).
Och givetvis så spelar det roll hur man flyger också.

thoabr
2014-03-03, 21:24
Hmm

Man ska nog inte sätta i för starka digi servon än nödvändigt.Runt 6,a7kilo .Räcker gott för det jag skrev innan.

Har en pica mustang 1/5 Bara hitec 545analoga + 645 för höjdrodret. Byggd 2003 ock lever än. Väger 11 kg

Thomas

yak 55
2014-03-03, 21:33
Nä precis, men är det en 3d kärra med jättestora roderytor, och stora utslag så behövs det feta servon.

thoabr
2014-03-03, 21:48
japp

Smakar det så kostar det.

MrOnk
2014-03-06, 01:15
Se denna video om ibec en ni funderar på i era kärror..

► 7:23
www.youtube.com/watch?v=eTgfkCZ5Dl8

yak 55
2014-03-06, 01:29
Var lite nervös där ett tag ;-),men det där ser ju riktigt bra ut, som sagt så har jag inte läst nånting negativt om denna Ibec över huvud taget, och jag tror att denna kommer att funka kalasbra.

MrOnk
2014-03-06, 01:41
Trodde ni skulle bli det :-D. En anledning till att jag inte "vågat" mig på en sån där är just det om tändningen ger sig alt ibec och vad som händer då men nu när man har svar blir jag riktigt sugen på en sån där.. Det verkar ju som den fungerar riktigt bra..

AM
2014-03-07, 19:41
Jag kör 2 st 2S LiPo via en hembyggd diodbrygga (http://airmedia.se/tvatillettbatterikrets) då kan det ena batteriet kortsluta eller vara tomt utan att det drar ner det andra.

7,4 volt rakt in i FrSky-mottagaren (klarar 10 volt). Lipo och 3 Amp 6 voltsregulator till tändningen.

Jag undviker att driva tändmodulen med samma spänningskälla som radion. Tändmodulen kan orsaka ett rippel som kan störa radion då den switchar och drar ström i takt med motorvarvtalet.

yak 55
2014-03-07, 20:21
Jag kör 2 st 2S LiPo via en hembyggd diodbrygga (http://airmedia.se/tvatillettbatterikrets) då kan det ena batteriet kortsluta eller vara tomt utan att det drar ner det andra.

7,4 volt rakt in i FrSky-mottagaren (klarar 10 volt). Lipo och 3 Amp 6 voltsregulator till tändningen.

Jag undviker att driva tändmodulen med samma spänningskälla som radion. Tändmodulen kan orsaka ett rippel som kan störa radion då den switchar och drar ström i takt med motorvarvtalet.

Du har helt rätt i att det helt klart säktaste är att driva tändmodulen som ett "eget system", men den här Ibec:en ska ju ha ett 4 stegs filter för att förhindra just att det blir störningar till mottagaren, och den som säljs nu är av fjärde generationen och det har inte rapporterats några som helst problem med dom tidigare verssionerna heller, det är trots allt en hel del som kör med Tec Aeros Ibec nuförtiden (dock inte i Sverige), och hade det varit det några som helst problem så hade det nog skrivits om det på nån av det stora forumen tex Flying giants, Rc groups mm, men alla som provat är mer än possitiva till detta system.
Men det säkraste är ju som sagt ändå en separat tändacc och en optokopplad switch.:)

MrOnk
2014-03-08, 13:06
Som yak skriver ibec verkar ju vara riktigt bra och inte heller jag har läst något negativt om den och förstår inte att den inte testats av folk här i Sverige.. Skönt och slippa ladda ett extra acc och lite vikt sparar man ju med.. Jag har beställt en nu och tänkte sätta i en 2312mm cub med dle20 som står på mitt bygg bord nu och inte minsta orolig efter allt positivt jag läst om den..