handdator

Visa fullständig version : Metanolkonvertering el-modell



cykelbud
2014-02-27, 17:21
Hej!
Har köpt mig en liten protech ultimate på 90 cm byggd i balsa avsedd för eldrift, men tänkte sätta i en glödmotor. Varför då kan man undra, jo jag gillar ju motorer helt enkelt!

Antar att man måste förstärka kroppen, men hur gör man det på bästa sätt?

Har läst om att pensla med epoxy utspädd med t-röd, funkar det bra?
Läste även att man kan använda utspätt vitlim, räcker det som styrka? Är ju lite skönare och enklare att hålla på med än epoxy. Motorfästet tänkte jag ta 3mm plywood och limma dit med epoxy.

Sen funderade jag på servon, den är avsedd för 1kg mini servon runt om, men det känns lite klent tycker jag? Flygvikten står ska vara 1080g, och avsedd effekt på elmotorn är 420w.

Nån som har ideer eller gjort liknande?

Matsa
2014-02-27, 18:43
Har du några bilder på hur det ser ut där du vill montera fast din metanolsnurra?
Vilken storlek på motor hade du tänkt använda?

Det fungerar bra att blanda en (liten!) skvätt T-sprit i en 30 min epoxyblandning
och sedan pensla på de delar du vill bränsleskydda.

Om du har nära till Biltema så finns där en lamineringsepoxy som går utmärkt att
pensla på.

Matsa...

cykelbud
2014-02-27, 19:14
Är epoxyn bara för att bränslesäkra?


Tänkte som sagt limma dit en 3mm plywood att skruva fast motorfästet i.

http://img.tapatalk.com/d/14/02/28/umanu4e6.jpg

Och sen limma balsalister på baksidan av den befintliga motorväggen, mot sidoväggarna

http://img.tapatalk.com/d/14/02/28/5u9ajypa.jpg

Motorn tänkte jag använda en os 40la som jag har på hyllan. Gissar att den flyger ok med en 25:a, men vore kul med en storlek större typ en os32sx, fast den motsvaras nästan av min 40:a i vikt och effekt, fast den varvar inte lika mycket.

http://img.tapatalk.com/d/14/02/28/ydesy8e2.jpg

Så jag ska nog välja servon på kanske 2kg ialla fall?

pgrts
2014-02-27, 20:40
KUL PROJEKT.
Det är nog enklare att konvertera till bränsle för du har ju ett bra utrymme för tank.
Rätt med större servon. Inte för att kraften behövs men för att klara vibrationerna.
Som du skriver 3 mm extra tjock brandvägg. Epoxi med glasfiber i främre utrymmet där tanken ska ligga bör ju förstärka en hel del tillsammans med dina balsalister. Tänk på att täta alla klädselskarvar med tunn CA för att klädseln ska sitta kvar lite längre när det kommer bränsleslabb som ska torkas bort med rödsprit eller annan "dekokt".

cykelbud
2014-02-28, 17:37
Tack för råden!

Har några hxt900 som jag tänkte använda till skeven, de drar 1,6kg, tror inte jag får plats med djupare än 20mm ändå.
Men till höjd och sida måste jag ändå köpa nytt så då blir det kanske lite större.

Sen tänkte jag limma motorväggen med epoxy men testa utspädd vitlim till bränsleskydd invändigt på övriga ställen. Inte så sugen på epoxy egentligen.

Sen är jag jäkligt sugen på att testa en mousse can muffler, men det blir en senare historia!

Flygsmurfen
2014-02-28, 17:48
http://www.svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=175132&page=&CurrentMainTopic=3

Postar länk till denna utförliga tråd i andra format.
Lycka till.
// Mats W

cykelbud
2014-02-28, 20:38
Tack för länken, det var bra läsning! (När man väl hade sollat bort el-metanol diskussionen..)
Verkar inte som att de har lagt ner alltför mycket energi på att förstärka kroppen, lite mer lim bara :)

pgrts
2014-03-01, 07:12
Jag gillar HXT 900 skarpt och har nog köpt en bra bit över 100 st genom åren men .... till en snygg bränslemodell hade jag nog gått upp ett steg till 12-15 grams servon med metalldrev.

multipass
2014-03-01, 07:59
Jag gillar HXT 900 skarpt och har nog köpt en bra bit över 100 st genom åren men .... till en snygg bränslemodell hade jag nog gått upp ett steg till 12-15 grams servon med metalldrev.
hxt900 är ett kap för upp till 600gr parkflygare men till din nya kamin finns inget som slår.. HK-CS929MG

Använder dom själv till mina 120modeller, inga som helst problem. kör förvisso eldrivet men ändå så tror jag på sådana i din kamin. /m

McRegor
2014-03-01, 08:55
Risken med en såpass stor metanol-rova är att denna lilla kärra blir för tung för att vara rolig att flyga. Har du gjort nån genomtänkt bedömning av flygvikten inkl förstärkningar, motor, tank, lite större servon och soppa i tanken ? Skulle tro att du bör förstärka landställsinfästningen också (det brukar behövas även vid eldrift på många ARF-kärror) - sen är frågan hur stabilt själva stället är om totalvikten ökar på kärran. Som sagt - fundera över en stark men lätt motor när det gäller en såpass liten kärra. Tänker man på den tiden när .40-kärror var vanliga så vägde dom sällan under 2 kg men ofta mera - kanske runt 2,5 kg... Numera kan man dock komma ner klart lägre i vikt med "lättbyggnads-teknik" men var medveten om att du får mycket mera vibrationer jämfört med eldrivet vilket bl a kräver rejälare servon vilket även det ökar på vikten. Själv hade jag nog valt en större kärra och gärna en kärra med "bara" en vinge för ett metanolkonverteringsprojekt - men det är jag det...:)
Lycka till hälsar
Roger

freddan_6
2014-03-01, 12:28
Till metanol skulle jag nog inte använda kinaservo. Jag skulle köra på Hitec MG-82 eller HS-81. Jag har dålig erfarenhet av kinaservo som skakar sönder av metanolmotor. Sen skulle jag som McRegor skriver välja minsta möjliga metanolmotor för att få så lätt kärra som möjligt. OS .25 FX och .32 SX är exempel på starka och lätta motorer.

McRegor
2014-03-01, 16:34
Kanske skulle t o m en Aircombat-rova kunna passa - typ lätt .15--.21. Vikten på dessa kärror med .21-motor ligger väl runt 1--1,5 kg så den motorstorleken borde ju kunna fungera även på denna kärra. På köpet får man ju mindre tank med mindre bränsle - förutom väsentligt lättare motor och ljuddämpare. Grejen är nog att försöka hålla kärran lätt för lättare kärror flyger alltid bättre.
Roger

Michael
2014-03-01, 17:34
40LA är en ganska lätt motor men dett till trots anser jag att det är en för stor motor till ett 90 cm aerboaticflygplan, bl.a. för att motorn kräver en ganska stor bränsletank, vibrerar mer än en liten motor och får ganska mycket tomgångsdragkraft vilket kan vara ett problem vid landnngar. En LA25 är nog det största jag skulle använda för ett så pass litet flygplan.
Microservon ska du undvika om de inte är av erkänt bra kvalitet. Förbränningsmotorer ger upphov till ganska mycket högfrekventa vibrationer som kan slita hårt på dreven i servonas växellådor.

cykelbud
2014-03-02, 08:25
Tack för alla bra synpunkter!

Har inte räknat nåt på hur mycket tyngre det blir med metanol, men jag ska nog göra det och det verkar vettigt att hålla den så lätt som möjligt.

Nu kör jag en 25la på mini jazz, jag tycker det är lagom för den storleken, och jag tror den skulle bli lite klen för ultimaten. Eller kanske inte, det är ju bara att testa :)

40la väger lika mycket som os32sx, men aningens mindre effekt och lägre varvtal. Den satt förut på en poison (tyvärr krashad) som jag förstått ska ha en 32:a, den flög bra med 40la motorn som jag minns det. Verkar inte så ofya man ser en 32sx för flyg, finns mest för heli begagnat, kan man använda en sån? Ser ut att vara toppen och dämparen som skiljer, funkar det ändå?

Jag kom på att jag har två hs65bb, de borde väl vara tillräcklig kvalle på för ett metanolplan? Ska kolla på hk servona, sen såg jag även power hd 1711mg och 1705mg hos autopartner, nån som ha testat dem?

cykelbud
2014-03-31, 19:00
Nu har jag förstärkt motorfästet och fått dit tanken, så nu är det bara premiärflygning som återstår :)

Servon blev metalldrevade från hobbyking HK-CS929MG

Motorväggen var helt rak, så jag la några brickor så att motorfästet blev lite vinklat nedåt och åt höger. Exakt hur mycket vet jag inte, svårt att mäta men det ser ut ung som andra modeller jag haft.

Vikten otankad hamnar på ca 1250g tror jag (ska väga igen nu) och som elmodell skulle flygvikten vara 1050g. Förstärkningen väger ca 40g fast det var nog utan moterbocken fastskruvad. Servona är lite tyngre än elmodellens spec, men jag satte på ett kolfiberställ från hobbyking som väger 30g mindre än det som följde med. Ajaa lite här och lite där, plus och minus så det verkar bli ca 200g tyngre än spec. Men det är ju ptankad vikt, tanken rymmer 220ml.

Sär här se förstärkningen ut (med lite vitlimskladd)
http://img.tapatalk.com/d/14/03/31/bedevamu.jpg

http://img.tapatalk.com/d/14/03/31/du2ubyru.jpg

http://img.tapatalk.com/d/14/03/31/yvy4egad.jpg

Cox
2014-04-04, 13:19
De modeller jag har konverterat till glöd har blivit lättare än motsvarande El, så det är bara fördelar som jag ser det... ;)

Jag har själv varit lite sugen på just Protech Ultimaten, men då hade jag tänkt mig en stark .15 motor. Möjligen en lätt .20-.25 motor men inte mera, en låg vikt gör mycket gott för flyg-egenskaperna.

Tanken verkar hamna lite för högt? Eller ser jag fel?
Centrum på tanken bör ligga kring centrum i förgasaren, inte vevaxelcentrum. Har du tanken för högt så kommer du att få problem, särskilt på låga vartal och inverterade motorer.

cykelbud
2014-04-04, 16:06
De modeller jag har konverterat till glöd har blivit lättare än motsvarande El, så det är bara fördelar som jag ser det... ;)

Jag har själv varit lite sugen på just Protech Ultimaten, men då hade jag tänkt mig en stark .15 motor. Möjligen en lätt .20-.25 motor men inte mera, en låg vikt gör mycket gott för flyg-egenskaperna.

Tanken verkar hamna lite för högt? Eller ser jag fel?
Centrum på tanken bör ligga kring centrum i förgasaren, inte vevaxelcentrum. Har du tanken för högt så kommer du att få problem, särskilt på låga vartal och inverterade motorer.

Ja kanske ska jag sätta på min 25 la istället...

tycker också det känns som att tanken kommer lite högt iförhållande till förgasaren, har inte provkör motorn än så vi får se om det blir som du säger, får bli att ändra lite då.....

Borde få till att provflyga nu i helgen, återkommer med erfarenheter :)

/Adners

cykelbud
2014-04-05, 14:39
Ja så blev det premiär i morse.. Det gick ju sådär.. :)

Först så var det lite svårt att få motorn att gå bra på tomgång, det var några år sen jag körde den sist, men jag tror att det faktiskt berodde på att tanken var för högt placerad! Den verkade få för mycket bränsle, även fast jag skruvade ut airbleed skruven helt, så tanken ska jag sänka lite.

Sen var nog hjulen aningens små, jag har bytt till 50mm hjul från 40, men det var ändå lite svårt att rulla på gräset. Har ett par 75mm som jag ska testa.

Väl uppe i luften så drog jag efter lite intrimning en repa på fullgas, och då skakade ena höjdrodret sönder! Det är en pianotråd som är bockad och håller ihop roderhalvorna, den del som satt fast från fabrik bröt sönder balsat runt infästningen, och stabben knäcktes på diagonalen..

Jaha ner igen på marken snabbast möjligt, jag stängde av motorn innan nedsättning för att rädda proppen om det blev en noseover med de små hjulen, men motorn hostade till igen precis innan den tog mark så den kom upp och sen ner aningen för brant så då rök såklart landningstället!

Aja inget som inte går att fixa med lite lim men det vart ju surt med typ två tre minuters flygning..

Däremot kan jag inte säga att den kändes för tung av det lilla jag hann flyga, så motorn får stanna kvar på ett tag till.

http://img.tapatalk.com/d/14/04/05/3upy5y9e.jpg
http://img.tapatalk.com/d/14/04/05/2e2eqy6y.jpg

Cox
2014-04-05, 16:30
Ooops, ser i alla fall ut att vara reparerbart...

Låter lite övermotoriserad kanske, om det blev roderfladder...
Vilken motor blev det, och vad hamnade slutvikten på?

Bränsletanken bör som sagt ha sin centrum linjen i höjd med, eller ngt lägre, än trumman i förgasaren. Finns ingen genväg här, och när motorn är inverterad så blir den lite extra känsligt för en alltför rik bränsleblandning (bränslet samlas kring stiftet). Tror att bränsletanken bör ligga så lågt som det bara går inne i kroppen, för att den skall hamna ngt sånär rätt...

På't igen! :)

freddan_6
2014-04-05, 16:39
Plastskruvar till stället nästa gång, så att skuvarna ger sig och inte förstärkningen bakom?

McRegor
2014-04-05, 17:09
Jag förordar bättre/kraftigare infästning av landstället. Bryter man av nylonskruvar så är det lätt hänt att hjulen trycks in i vingen istället så förstärkning runt infästningen är vad jag brukar göra på de flesta balsa-ARF-kärrorna eftersom just landställsinfästningen nästan jämt är en svag punkt. Det gäller att sprida ut belastningen. Sen är kolfiberställ (och styva alu-ställ) ett elände för de är så styva i längsriktningen så de bryter väldigt hårt i infästningen. Gamla hederliga ställ av pianotråd är mycket snällare mot landställsinfästningen.
Roger

cykelbud
2014-04-05, 19:11
Låter lite övermotoriserad kanske, om det blev roderfladder...
Vilken motor blev det, och vad hamnade slutvikten på?


Ja något kanske :) det blev en os40la, och slutvikten otankad ca 1250g

multipass
2014-04-06, 18:53
Ja så blev det premiär i morse.. Det gick ju sådär.. :)

..motorn hostade till igen precis innan den tog mark så den kom upp och sen ner aningen för brant så då rök såklart landningstället!

visst blir man pisse på fabrikanten som högst medvetet inte anstränger sig ett skit att göra en infästning värt namnet! nu är det upp till flygarna själva att försöka förstärka efter bästa förmåga. Inte så lätt på en däckis ..hoppas du får till det ändå! /m

cykelbud
2014-04-07, 06:16
Funderar på hur jag ska förstärka på bästa sätt så att det håller;
Antingen sätter jag balsaklossar på de tre ställen den har gått sönder
Eller så plankar jag hela stabben med typ 1mm balsa

Eller både och kanske, vad tror ni?

Annars tycker jag den var riktigt fint byggd från början, alla hål var förborrade tex och passformen var också bra. Men det är min första arf som jag sätter ihop själv så jag har inte mycket att jämföra med.

McRegor
2014-04-07, 08:44
När det gäller ställinfästningen så skall du främst se till att belastningen sprids ut och hur man kan lösa detta kan ju vara olika från fall till fall.
Men långa infästningsytor är ju nåt att börja med och inte bara en liten bit plywood på tvären inlimmad mellan kropps-sidorna.
Man brukar få använda sin fantasi och tänka sig hur krafterna sprider sig när det tar tvärstopp i landstället... Sen är ju inte alla tappade landställ fabrikantens fel utan ibland gör vi ju egna misstag av den digniteten att det är svårt att få ett ställ att sitta kvar...:)
Har du knäckt stabben så återstår väl att bygga en ny... Visst - har du lätt balsa typ 1 mm flak så kan du säkert planka stabben och laga den på så sätt men annars är det ju inte så svårt att bygga en ny heller. Se till att höjdroderhalvorna sitter ihop stabilt samt tejpa gärna spalten mellan höjdrodret och stabben så kanske du i bästa fall slipper roderfladder. Jag har vid nåt tillfälle läst att om man gör höjdrodret aningen tjockare än stabben (där dom ansluter mot varandra - och typ 10--15 % tjockare) så skulle risken för roderfladder minska avsevärt.
Roger

cykelbud
2014-04-07, 08:47
Oj kom visste ett bra uttömmande svar, tar bort inlägget

McRegor
2014-04-07, 08:51
Hej,
Stället brukar det finnas all anledning att förstärka infästningen av så det tycker jag absolut att du skall göra. Risken är att det går sönder mera runtomkring när ställinfästningen ger vika och kan man med relativt enkla ingrepp göra den stabilare så brukar man ha igen det. F ö har du lite om stabben också i mitt svar.
Roger

cykelbud
2014-04-07, 09:06
Jag har vid nåt tillfälle läst att om man gör höjdrodret aningen tjockare än stabben (där dom ansluter mot varandra - och typ 10--15 % tjockare) så skulle risken för roderfladder minska avsevärt.
Roger

Hum då låter ju plankning inget vidare med tanke på det.. Får se hur det blir.

Skulle kunna tänka mig att anledningen till att fladdret blev så stort kan vara att yttre delen på rodret går framför gångärnens centrum. Känns som att det blir bra moment då om det väl börjar fladdra

cykelbud
2014-04-26, 09:57
Nu har jag äntligen lagat planet och flugit lite! Det blev plankning med 1mm balsa, tycker det känns starkt och bra. Enda flexet nu är pianotriden mellan höjdhalvorna, inte superstabilt men inget jag märkte när jag flög.

Stället limmade jag dit som det satt förut men med en balsalist framför som förlängning av plattan ställen sitter i. Det höll åtminståne idag :)

Planet flyger finfint, det känns inte alls tungt och man kan puttra runt straxt över tomgång. Tomgången är mycket bättre nu när jag har flyttat ner tanken också. Och den gick även bra inverterat. Så motorvalet känns helt rätt, den går lagom fort på rakan och rätt upp så länge man vill. Flygtiden med 220ml tank är ca 10 min.

Men sen är det en sak som är lite mysko, på knivegg går den mycket bättre/stabilare åt vänster än höger. Men man får ge ganska mycket sida. På höger sida behövs inte alls lika mycket sidoutslg, men den vill å anda sidan gärna rolla vänster. Kan det vara motorvinkeln som inte är rätt? Ska jag vinkla ännu mer åt höger?

Så här ser det ut nu
http://img.tapatalk.com/d/14/04/26/6e4eveha.jpg

När den ligger rätt i knivegg så drar den även "nedåt", har jag motorn för mycket vinklad nedåt då, eller ska det vara så i knivegg?

http://img.tapatalk.com/d/14/04/26/ysuva4yh.jpg

freddan_6
2014-04-26, 10:54
Ett utmärkt tillfälle att besöka F3A-Sweden
http://www.f3a.se/index.php?page=trimning_av_modeller