handdator

Visa fullständig version : Flygfotografering



teamleader
2014-03-04, 09:44
Hej

Jag har lite funderingar om flygfotografering/filmning med quadcopter.

1 Jag har såsmåningom funderingar på att montera en kamera på Bumblebee, den har ju som tillbehör en kameragimbal med ett servo för tiltfunktion också, och jag har frågat lite på facebook etc om vad som gäller för flygfotografering med quadcopter, några skrev att jag måste ha tillstånd från TS, Militären och Säksam för detta, jag har också hört att man inte får fotografera/filma mer än 9 minuter i sträck och på en maxhöjd på 500 meter från marken samt om flygfilmning sker inom en klubb så gäller respektive klubbens regler, jag har också hört att jag måste ha tillstånd från en annan myndighet för att lägga ut filmen på YouTube?

2 Jag är ju medlem i RCFF så jag undrar om jag har något skydd och försäkring för flygfilmning som medlem i RCFF om jag t ex flyger på ett stort öppet fält utanför flygklubbar t ex hemma i mitt bostadsområde och bara filmar bostadsområdet från ovan eller om jag flyger på Kungälvs modellflygfält som är medlemmar i SMFF, och kan jag flyga på ett SMFF fält när jag är medlem i RCFF?

3 Behövs tillstånd för att flygfilma landskap med träd, bäckar och blommor eller kan landskapet stämma mig för detta och kan jag lägga ut filmen på min egen hemsida www.radiocopter.hemsida24.se och får jag lov att överhuvudtaget montera en kamera på quadcoptern?

4 Det finns många medlemmar här som flyger FPV så jag undrar om jag kan få hjälp att skaffa nödvändiga tillstånd så att jag också kan känna mig säker och slippa oroa mig för att göra något kriminellt varje gång jag är ute och flyger med min quad. Hur gjorde dessa medlemmar för att få tillstånd, fick ni det genom RCFF eller SMFF och kostar det nåt att få sådana här tillstånd?

Michael
2014-03-04, 14:55
1) Det behövs inget särskilt tillstånd för att flygfotografera. Det är förbjudet att fotografera skyddsobjekt och om du på något sätt har för avsikt att sprida dina fotografier behövs tillstånd från Försvarsmakten, http://archive.is/hRSJ
2) Du måste själv göra bedömingen om flygområdet du avser använda uppfyller RCFFs säkerhetsregler (http://www.rcflyg.se/forum/cmps_index.php?pageid=sakerhetregler). Min spontana reaktion är att det ur säkerhetssynpunkt INTE är lämpligt att flyga inom eller över ett bostadsområde.
Om du ska flyga från ett klubbflygfält och inte är medlem i klubben måste du få klubbens tillstånd att gästflyga där. Om du får tillstånd och följer klubbens fältregler samt RCFFs säkerhetsbestämmelser är det O.K.

McRegor
2014-03-04, 15:26
Angående klubbfält generellt så måste du ha OK ifrån klubben att flyga där vilket sällan är några problem om du är en tillfällig gäst. Men om du avser flyga där regelbundet så får du nog räkna med att dom vill att du blir medlem. RCFF äger inga fält lika lite som SMFF utan det är alltid den enskilda klubben som äger eller hyr markområdet.
Roger

Kvaddcopter
2014-03-04, 18:14
4 Det finns många medlemmar här som flyger FPV så jag undrar om jag kan få hjälp att skaffa nödvändiga tillstånd så att jag också kan känna mig säker och slippa oroa mig för att göra något kriminellt varje gång jag är ute och flyger med min quad. Hur gjorde dessa medlemmar för att få tillstånd, fick ni det genom RCFF eller SMFF och kostar det nåt att få sådana här tillstånd?

För FPV behöver du inga tillstånd så länge du flyger inom synhåll, flyger du längre bort än så finns inga tillstånd i dagsläget.

Boopidoo
2014-03-04, 18:46
Flyger man långt bort är det bara att bygga en jättemodell, finns vad jag vet inga vikt eller storlekskrav så det är bara att maxa järnet för långdistansflygning. Mao kan man bygga en jättefarkost och flyga flera km över tät bebyggelse med bensintank utan problem (utifrån TS) men det är ajabaja att flyga en mikroquad längre bort än 50m utöver en åker då den då inte syns längre pga sin ringa storlek. Huruvida detta är bra eller ej kan man ju diskutera men själv tycker jag det är ganska tokigt.

Undrar om en radiostyrd modell direkt klassas som UAS om man "tappar bort den" visuellt? Den är ju då enligt definition utom synhåll. Detta händer då och då på flygklubbar, exempelvis under segelflygtävlingar.

Kan ju infoga att videolänk även är fotospridning. Så egentligen behövs tillstånd för självgransknngsrätt för att flyga FPV med videosändare.

Copterdude
2014-03-04, 19:12
Man sätter superstarka blinkade LEDs med reflector (för extra lång räckvidd) sen syns den på jättelångt avstånd så då är det lagligt :P

Michael
2014-03-04, 19:54
Flyger man långt bort är det bara att bygga en jättemodell, finns vad jag vet inga vikt eller storlekskrav så det är bara att maxa järnet för långdistansflygning. Mao kan man bygga en jättefarkost och flyga flera km över tät bebyggelse med bensintank utan problem men det är ajabaja att flyga en mikroquad längre bort än 50m utöver en åker då den då inte syns längre pga sin ringa storlek ...
Det du skriver är kvalificerat trams! Jag föreslår att du läser RCFFs säkerhetsregler. Där står det:
"Undvik att flyga i närheten av bebyggelse, gator, vägar, samt gång- och cykelvägar. Säkerställ att all flygning sker inom ett område där du minimerar risken att orsaka skada på människor, djur och materiel."

Det finns säkert modellflygare inom modellflygets alla grenar som väljer att strunta i säkerhetsbestämmelserna. Ett sådant beteende är ur RCFFs synpunkt inte acceptabelt.

Boopidoo
2014-03-04, 20:10
Jag avsåg TS regler inte RCFF. RCFFs regler har jag givetvis har läst och tycker att de i stort är mycket bra med tanke på rådande omständigheter. Men det är ju inte olagligt att flyga RC utanför RCFFs eller SMFFs regi eller hur? Även om man bortser från det jag skrev avseende närhet till tät bebyggelse tycker jag fortfarande att följderna avseende "utom synhåll" kan få orimliga och bisarra konsekvenser. RCFFs säkerhetsregler är dock i det avseendet du citerade mycket bra iaf följande "Säkerställ att all flygning sker inom ett område där du minimerar risken att orsaka skada på människor, djur och materiel.".

Tramsa på själv... skämt åsido så tycker jag inte det finns fog att bli irriterad. Detta är ett forum kring en hobby vi älskar. Finns det sakfel så bör de lyftas upp men helst på ett sakligt vis utan att skriva att någon är det ena eller andra eller ex skriva att det någon annan skriver är "kvalificerat trams" särskilt utan att veta vad personen egentligen skrev om. :)

neu
2014-03-04, 20:17
Man sätter superstarka blinkade LEDs med reflector (för extra lång räckvidd) sen syns den på jättelångt avstånd så då är det lagligt :P

Behövs inte då det inte finns några lagar bara rekommendationer :)

jocke1963
2014-03-04, 20:38
Flyger man långt bort är det bara att bygga en jättemodell, finns vad jag vet inga vikt eller storlekskrav så det är bara att maxa järnet för långdistansflygning. .......

Är det inte en maxvikt på 25kg för modellflyg i Sverige...?

Boopidoo
2014-03-04, 20:44
Är det, finns det angivet någonstans? I så fall så hade jag fel. Men jämförelsen tycker jag ändå blir sned med en maskin som väger 25kg jämfört med en Hubsan X4 som med FPV-utrustning väger ~40g.

Hur som helst så tycker jag inte att RCFFs regler är tokiga om nu någon trodde det, det jag ser som orimligt är gränsdragningen som TS gör. Jaja, det är som det är och TS lär ju inte ändra på sig för att jag tycker det blir tokigt ibland.

Ålänning
2014-03-04, 20:55
Vart tog 7 kg vägen som det snackades om mycket förut?

McRegor
2014-03-05, 05:34
Vi har ju rätt stor frihet under eget ansvar i Sverige och inom denna hobby - det tycker i alla fall jag att vi skall uppskatta och inte efterfråga en hårdare styrning av myndigheterna. De få begränsningar som TS anger får vi väl helt enkelt följa och tillämpa med sunt förnuft. T ex är det ju knappast sunt förnuft att flyga stora och tunga kärror över tät bebyggelse även om det kanske enligt det skrivna regelverket skulle vara tillåtet - oavsett om det är inom synhåll eller ej eller FPV-styrt eller styrt på konventionellt sätt. Och även om det rent regelmässigt kan tolkas som ett brott att köra en liten Hubsan runt det egna huset så har jag svårt att tro att speciellt många skulle klandra den flygare som gör detta och jag har också mycket svårt att tro att ett sådant "brott" skulle komma att leda i åtal. Sunt förnuft gäller nog s a s åt båda hållen. Har man svårt att bedöma var gränsen för det egna "flygbehovet" ligger får man väl fråga sig runt i modellflygkollektivet. Man kan ju t ex fundera över om man skulle uppskatta att en kärra plötsligt dyker upp och ramlar ner i den egna trädgården där små barn leker och kanske t o m träffar nåt av barnen... Svarar man Nej på den frågan så har man nog passerat gränsen "sunt förnuft" när det gäller var man bör flyga.
Det kommer nämligen aldrig att finnas exakta, definierade gränser för allt utan vi måste ofta förlita oss på det som brukar kallas "sunt förnuft" och det är ju ingen exakt vetenskap men frågar man några kollegor kanske man hamnar bättre i den bedömningen.
Bara mina "fem cent" i debatten - även om just denna tråd främst gällde flygfotografering.
Roger

Boopidoo
2014-03-05, 09:19
Sant, men du menar tvärtom avseende frågan. Jag skulle nämligen definitivt svara "nej" då jag inte skulle skulle uppskatta om det trillar ned multikoptrar på mina barn. ;)

Det borde dock göras än mer ansträngning att få de som flyger multikoptrar för fotografering in i klubbarna och in inom ramarna för RCFF och SMFF. Pratade nyligen med en granne som precis köpt en DJI Phantom, han berättade att den var jättepopulär i husbilsklubben. Dock var ingen av dem med i en RC-förening. Vi kan skriva hur hårda eller lätta regler som helst, om de flesta som flyger inte bryr sig eller kanske snarare inte ens vet att de existerar så spelar det ju inte så stor roll.

McRegor
2014-03-05, 09:33
Hej Boopidoo,
Möjligt att jag formulerade mig oklart men även jag sa ju också svarade Nej och skulle uppskatta det lika lite som du. Men oavsett en halvdålig formulering så förstod vi nog ändå varandra och drog samma slutsatser...:) Negationer i skriven text kan bli lite otydliga om man inte anstränger sig vilket jag uppenbarligen inte gjort i detta fall men jag tar till mig detta.
Och jag håller helt med om att de som inte är organiserade ju i praktiken gör precis vad dom själv tycker är kul och antagligen varken känner till eller bryr sig om regler och överenskommelser och där finns nog kanske det största problemområdet. Det är ju inte SMFFs eller RCFFs egentliga problem men när det gäller säkerhet så är det ju ändå tyvärr ett reellt problem.
Roger

Boopidoo
2014-03-05, 10:53
Så fort jag vet att någon flyger RC men kanske snarast multikopter så rekommenderar jag min klubb och försöker att locka med fördelarna. Men just avseende multikopter är det lite svårare, de behöver ju inte direkt något stort fält för att starta och landa och då många FC är extremt enkla att lära sig flyga med behövs inte något stöd avseende inlärning. Kanske skulle man försöka lobba med återförsäljarna att ge information om våra underbara flygföreningar samt vad SMFFs och RCFFs säkerhetsregler är? Som sagt så är nog de flesta som varken är med i RCFF och SMFF okunniga om vad som gäller.

dvogonen
2014-03-05, 17:28
För att ta rollen som Djävulens advokat:

Vad är egentligen fördelarna för multikopter/FPV-folket med att gå med i en RC-klubb? Möjligheten att genom medlemsavgifter bekosta driften av flygfält som de inte behöver? Tillfälle att i RCFFs fall sponsra tävlingsverksamhet de aldrig kan delta i? Chansen att träffa en massa RC-flygare som I de flesta fall vare sig kan något om, eller är särskilt förtjusta i det de håller på med? Möjlighet att underordna sig regler som de ditintills klarat sig utan?

Jag har inte alls svårt att förstå att det inte dyker upp några horder av nyblivna multikopterister (i brist på bättre namn) till RC-klubbarna, som ju i många fall numera är fyllda av pensionärer, medan de själva är (relativt) unga.

Michael
2014-03-05, 17:57
Vad är egentligen fördelarna för multikopter/FPV-folket med att gå med i en RC-klubb? Möjligheten att genom medlemsavgifter bekosta driften av flygfält som de inte behöver? Tillfälle att i RCFFs fall sponsra tävlingsverksamhet de aldrig kan delta i?

RCFF sponsrar ingen tävlingsverksamhet överhuvudtaget!


Chansen att träffa en massa RC-flygare som I de flesta fall vare sig kan något om, eller är särskilt förtjusta i det de håller på med
Min erfarenhet är tvärtom att det finns ganska många hängivna och kunniga entusiaster i de klubbar jag besökt och är/har varit medlem i.

Kenneth E
2014-03-05, 18:03
Som ren fpv flygare, ställer jag nu frågan.
Vad kan rcff göra för mig som inte finns till på klubbfältet, kanske i framtiden kan det bli aktuellt men jag undrar nu, om en vecka sätts pengar in på rcff om de kan övertyga mig och då vill jag inte höra argumentet kompisarna.
Ken

Ålänning
2014-03-05, 19:21
En bekant köpte en komplett ny dyr och byggd hexacopter med allt för foto och film och pilla på lite själv först för att sedan köra fast. Jag rekommenderade mig själv och så fick vi den i luften och nu jobbar han med den. :-D Inte har han nån nytta av RC-klubben. Men, om man ska tipsa någon, så med tanke på hur mycket jag fick hjälpa till så rekommenderar jag helt klart att nya kontaktar en klubb. Har märkt att många nya köper första bästa skit de hittar på ebay eller nåt, tillverkare man aldrig hört talas om, sen är man körd om man ska hjälpa utan att sätta sig in i det hela och sucka.

McRegor
2014-03-05, 19:51
Om man som Kenneth inte känner att t ex RCFF kan tillföra något så föreslår jag att han avstår medlemskap.
Jag är heller inte med i RCFF numera men var med nåt/några år i början mest för att stötta dom under uppstarten för jag har mitt ordinarie medlemskap i min klubb och den vägen också i SMFF. Men det hindrar inte att jag tycker att RCFF helt klart fyller en funktion och gör ett bra jobb.
Fast nu började ju denna tråd med lite frågor om flygfotografering så ni som har erfarenhet och kunskap kan ju fortsätta att svara på de frågor som ännu inte besvarats.
Roger

Impulze
2014-03-05, 19:54
Som ren fpv flygare, ställer jag nu frågan.
Vad kan rcff göra för mig som inte finns till på klubbfältet, kanske i framtiden kan det bli aktuellt men jag undrar nu, om en vecka sätts pengar in på rcff om de kan övertyga mig och då vill jag inte höra argumentet kompisarna.
Ken

Forumet! Det enda vettiga forum inom svenskt modellflyg, sen finns det bra FPV trådar med. Mitt bidrag är på G :)

//Matte

Kenneth E
2014-03-05, 20:22
Inom segelflyget har vi gräns 150kg.
IGG
Tror det är den gränsen som gäller.
Ken


Vart tog 7 kg vägen som det snackades om mycket förut?

Kenneth E
2014-03-05, 20:31
Att fotografera med RC-modell är inte lätt idag. Man skall ha tillstånd för att visa materialet offentligt. Det är ganska lätt för vem som helst att montera en kamera på en pinne och gå omkring och filma, den filmen går tydligen att visa offentligt.

Reglerna känns som om de kommer från kalla kriget, då jag klargjorde draken med filmkamera.

Jag skulle väl mer påstå att genom att titta på filmer som är upplagda på Tuben, så behöver jag inte filma någonting egentligen, då allt redan är filmat.

Nu är dock regelverket så att tillstånd och genomgång av materialet krävs innan det får visas offentligt.

Räknas min familj som offentlig eller en sluten grupp på FB?
Ken

Keny
2014-03-06, 08:49
Att fotografera med RC-modell är inte lätt idag. Man skall ha tillstånd för att visa materialet offentligt. Det är ganska lätt för vem som helst att montera en kamera på en pinne och gå omkring och filma, den filmen går tydligen att visa offentligt.

Reglerna känns som om de kommer från kalla kriget, då jag klargjorde draken med filmkamera.

Jag skulle väl mer påstå att genom att titta på filmer som är upplagda på Tuben, så behöver jag inte filma någonting egentligen, då allt redan är filmat.

Nu är dock regelverket så att tillstånd och genomgång av materialet krävs innan det får visas offentligt.

Räknas min familj som offentlig eller en sluten grupp på FB?
Ken

Man kan ju bara tänka tillbaka på vilka restriktioner Google Maps fick när dom från sin egen satellit fick bilder som var skarpare än NASA:s. Dom fick direktiven att göra bilderna mindre skarpa för att inte bli anmälda för intrång på den personliga integriteten bl.a.
Sen fick dom massor med anmälningar på sig för bilderna från "street-view" där privatpersoner kom med på bild när dom befann sig på sina egna tomter i olika situationer. Så nu vet dom hur dom ska fota i fortsättningen förhoppningsvis.

Med det i åtanke så bör det väl inte vara alltför svårt att beräkna vad som är lämpligt och inte lämpligt att fota eller filma under FPVflygning.

På Fb kan du väl själv välja om inläggen ska vara offentliga eller i en sluten grupp som du har valt? Sen är det ju alltid tveksamt om vänners vänners vänner osv beteende. Dom kan ju också se inläggen.
Så i princip får man väl räkna sig som officiell på Fb hur man än gör.

Gadget
2014-03-25, 19:14
Varför är det ingen som kollar TS istället för att freestyla svar angående vikt?

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Luftfart/Luftfartyg-och-luftvardighet/Obemannade-luftfartyg-UAS/

senmathal
2014-03-27, 15:37
På TS sida står det felaktigt följande "För kommersiellt utnyttjande av flygbilder måste försvarsmaktens krav för publicering med mera följas." Kommersiellt och offentlig är ju inte riktigt samma sak. På försvarets hemsida står det att det gäller all form av spridning oavsett hur den sker. Endast för det egna fotoalbumet är det fritt fram. Undrar hur många av bilderna och filmerna här på forumet som har tillstånd. En annan fråga är huruvida någon har blivit dömd för någon bild eller film.

/Mats