handdator

Visa fullständig version : Problem med OS 37SZ-H motor!



Ronny
2014-03-06, 17:46
Hej.

Jag har ny OS 37 motor installerad på min Raptor 30 V2.
Jag har kört in motorn enligt instruktion och kört den rikt ca 7-8 tankar.
Nu har min motor börjat uppföra sig konstig.

Den startar nästan direkt och går bra. Efter några minuters flygning så blir motorn "trött" och slocknar utan förvarning. Efter detta så kan man knappt få igång den igen. Och får man igång den så är det halvgas som gäller för att få den att överhuvudtaget gå på tomgång.
Och vid ytterligare gas så dör den igen.

Jag har bytt glödstift som ger fin glöd, men detta hjälper inte heller (Enya #3)
Jag kör 15% nitro med ca 18% syntetolja.

Någon som ha en ide om vad detta kan bero på?
Så vitt jag vet så har jag aldrig kört motorn för varm. Den har alltid gått med rikligt bränsleflöde samt att jag brukar hälla i ett par droppar After Run olja emellanåt.

/Ronny.

Mjoelner
2014-03-06, 22:18
Nu vet jag ju inte speciellt mycket om den motorn och har ingen erfarenhet av helimotorer alls, men kolla om det finns en packning (o-ring) som tätar mellan förgasaren och vevhuset. Kolla isf att den sitter rätt och är hel.

Jag hade en buggymotor som uppvisade liknande symptom. På den motorn satt det en o-ring som skulle täta anslutningen mellan förgasaren och motorn. Problemet för mig kom när jag hade bytt motor och den nya motorn var den som betedde sig så.

Både den gamla och den nya motorn var Kyosho GXR 28. Så småningom så noterade jag att i den nya motorn satt o-ringen på ett annat ställe (från fabrik). Vad jag då gjorde var att jag flyttade o-ringen till samma position som på den gamla förgasaren och efter montering gick motorn hur fint som helst.

Såvitt jag kan avgöra så verkar det som om att det ställe som o-ringen satt på tätade när motorn var kall, men när den blev varm så började den läcka och motorn sög tjuvluft.

Ronny
2014-03-09, 15:03
Nu har jag plockat isär motorn och kollat alla poackningar. Dom verkar täta bra.
Jag har även rengjort alla nålar och dragit åt topplocket.

Provkörde motorn idag och jag lyckades hålla motorn igån genom hela flygningen.
Kanske var skit i nålarna eller så drog den tjuvluft mellan motorn och pipan.
Bytte båda bultarna mellan pipan och motorn, nu verkar den gå rätt hyfsat.

Mjoelner
2014-03-09, 19:33
Kul att höra att du fått den att gå bättre :)